Diktaturfasoner?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
majjen04

Diktaturfasoner?

Inläggav majjen04 » 2006-10-11 17:20

Hej allihop!

Jag vände mig till min favoritbutik ute i landet för att köpa en "pryl", Då jag ville ha lite mer uppgifter om den så meilade jag lite frågor direkt till tillverkaren. Döm min förvåning när min Favoritbutik ringer mig och säger att den svenska generalagenten inte vill att jag skall köpa prylen där utan att jag skall vända mig till en butik i Stockholm. Tydligen vill generalagenten inte bara styra prissättningen i de olika butikerna utan också bestämma var man som konsument skall handla. Denne generalagent förbjuder även min favvobutik att sälja vissa märken via postorder.

Är detta vanligt?

Vill ej säga vilken favvobutik det handlar om de har redan fått "skit" av generalagenten trots att de ej gjort fel.
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-11 17:39

Du ville tydligen köpa ett märke av din handlare som han normalt inte säljer.
Klart att det går till som du säger. Leverantörerna har avtal med butikerna dom handlar med. Leverantören kanske inte kan vägra men han kan ju ge ett ruskigt dåligt nettopris till din butik vilket gör att det bara blir som att byta pengar. Ingen förtjänst, bara arbete.

Användarvisningsbild
RichardJ

Inläggav RichardJ » 2006-10-11 18:41

Tyvärr är det nog väldigt vanligt. De flesta hifibutiker har ju mellanhänder som lägger på en fin del på priset. Av 20.000:- högtalare är det ju skatt, affärens del, mellanhanden(grossist), frakt mellan grossisten och butiken, frakt till grossisten och sen tillverkarens del. Man undrar ju vad man får för pengarna. Tur att vi har Öhman. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-11 19:42

Butikerna har ingen Öhman som räddar dom från verklighetens grymhet. Dom får rätta sig efter förutsättningarna som gäller.

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2006-10-11 19:52

Flint skrev:Du ville tydligen köpa ett märke av din handlare som han normalt inte säljer.
Klart att det går till som du säger. Leverantörerna har avtal med butikerna dom handlar med. Leverantören kanske inte kan vägra men han kan ju ge ett ruskigt dåligt nettopris till din butik vilket gör att det bara blir som att byta pengar. Ingen förtjänst, bara arbete.

Nix! Flint

Min handlare säljer samma märke, till samma pris.
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-11 19:58

Då är dom på kant med varandra. Kanske för att din handlare inte har betalat sina räkningar till leverantören.
Eller så håller leverantören på med att släppa just den butiken.

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2006-10-11 20:24

Flint skrev:Då är dom på kant med varandra. Kanske för att din handlare inte har betalat sina räkningar till leverantören.

NiX!

De var ej i konflikt med varandra innan jag beställde "prylen", nu är de troligen det. Generalagenten säger att handlarna som för hans märken ej får sälja dessa via "postorder" utan bara manuellt i butikerna.
Detta för att alla handlare skall tjäna lika mycket på hans märken.
Löjligt troligen tjänar en handlare i Stockholm mer än en handlare i t ex Mora. Antar att det finns fler kunder i hufudstaden.
Generalagenten krävde att jag skulle intyga att jag ej tänkte handla hans prylar i Stockholm för att min valda handlare skulle få sälja till mig.
Min handlare skall fortsättningsvis få sälja generalagentensmärken dock ej till kunder som bor i någon annan kommun eller på postorder. 8O
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-11 20:28

Då håller jag med dig, vansinnigt.
Hård styrning. Tyder på att det går trögt nu.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-11 21:29

Troligen helt olagligt oxå men konkurrensverket har andra saker som är viktigare trots att de inte har något under bältet.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-11 21:53

Jag fattar inte problemet ens.. Varför skall agenten sälja via postorder då han inte vill sälja så...Dessutom finns det märken som skriver in i återförsäljarkontrakten att allt eller vissa delar INTE får säljas via postorder pga all sidoförsäljning som sker...

Dessutom så INTE det blir priskrigande mellan olika säljade företagare...

Så vad är problemet här egentligen mer än att du som kund INTE bestämmer hur det du skall köpa distrubueras..

och om du via DIN postorderhandlare skulle betala rätt pris så spelar det väl ingen roll om du handlar av den handlare som på den anvisade orten säljer märket..

Som sagt. jag fattar inte problemet ens..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-11 21:54

Flint skrev:Du ville tydligen köpa ett märke av din handlare som han normalt inte säljer.

Jag har ingen bestämd uppfattning om vad som är moraliskt och lagligt i de här frågorna, men nog tycker jag det borde vara självklart att en hifi-handlare som "hittat en kund" borde få sälja precis vad de vill?! :?

Alltså att hifi-handlare alltid borde kunna ringa upp generalagenterna för respektiva märke, och få återförsälja vad de vill. Så skulle det se ut i en bra värld. En värld där man som kund kan välja ut en favvo-hifi-handllare, där man kan köpa vad man vill, var man än bor, och där riktigt bra och hälsosamma kund-butiksrelationer kan byggas upp.

Det skulle ALLA vinna på. Hifi-handlarna, kunderna, generalagenterna - kort sagt: Hela branschen skulle vinna på en mera levande hifi-hobby! Ju kuligare det är att vara kund, desto troligare är det ju att man väljer att investera sina surt förvärvade pengar i just den hobbyn. :P

I förlängningen skulle även skivbolag och vänner till hifi-jocken vinna på det. Skivbolaen skulle få sälja fler fonogram, ch vänerna skulle få höra mera välljud när de kommer på besök! :wink:

Flint skrev:Butikerna har ingen Öhman som räddar dom från verklighetens grymhet. Dom får rätta sig efter förutsättningarna som gäller.

Hur kom jag in i sammanhanget? :o

När du säger sådär känner jag ju nästan att det är min plikt att göra en insats för hifibutikerna :P , frågan är bara hur...
Texten strax härovan hjälper nog inte mycket. :?

Flint skrev:Då är dom på kant med varandra. Kanske för att din handlare inte har betalat sina räkningar till leverantören.

majjen04 skrev:NiX!

De var ej i konflikt med varandra innan jag beställde "prylen", nu är de troligen det. Generalagenten säger att handlarna som för hans märken ej får sälja dessa via "postorder" utan bara manuellt i butikerna.
Detta för att alla handlare skall tjäna lika mycket på hans märken.
Löjligt troligen tjänar en handlare i Stockholm mer än en handlare i t ex Mora.

Antar att det finns fler kunder i hufudstaden.

Ja, fast frågan är hur många kunder per butik det finns, och hur hög butikernas hyra är...

majjen04 skrev:Generalagenten krävde att jag skulle intyga att jag ej tänkte handla hans prylar i Stockholm för att min valda handlare skulle få sälja till mig.

Min handlare skall fortsättningsvis få sälja generalagentensmärken dock ej till kunder som bor i någon annan kommun eller på postorder.

Det där låter ju så trist att jag blir alldeles ledsen. :(

På sätt och vis kan jag tycka att postorder (i varje fall automatiserad via hemsida) är en potentiell fara för ALLA butiker, men nog tusan måste en butik få sälja till "sina egna kunder" även om de flyttar några mil bort så de måste få sakerna skickade till sig?!

Jag vet att exempelvis hifi-konsult i Allingsås säljer till kunder över hela landet exempelvis, liksom den där trevliga High End-butiken i Uppsala - och det tycker jag är hedervärt!

Det betyder ju att de lyckats nå ut - vilket betyder att de är goda ambassadörer för branchen. Den lokala butiken har alltid en fördel, just genom att vara nära, men den butik som lyckas nå kunder långt bort gör uppenbart någoning bra! Om generalagenter då ställer till det och moarbetar sina egna butiker(!) genom att lägga restriktioner på dem som bara kan leda till att folk inte får som de vill (exempelvis genom att säga att deras kunder inte får köpa var de vill 8O) då känns det som om något är väldigt fel. :cry:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-10-11 22:53, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-11 22:03

Kanske har generalagenten/tillverkaren en policy att deras produkter ska säljas så lokalt som möjligt för att säkerställa service. Dessutom vill man kanske inte heller att de olika butikerna ska börja kriga med varandra. Resultatet kan bli prisdumpning som kortsiktigt gynnar kunden men i ett längre perspektiv blir en nackdel.

Typ att man nyttjar den lokala butiken till att provlyssna och testa och sedan ringer man runt och pressar priserna. Visst får man sin produkt billigare men man riskerar också att den lokala handlaren slås ut. Då har man ingenstans att provlyssna längre....

/ B

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2006-10-11 22:06

Mayro skrev:Jag fattar inte problemet ens.. Varför skall agenten sälja via postorder då han inte vill sälja så...Dessutom finns det märken som skriver in i återförsäljarkontrakten att allt eller vissa delar INTE får säljas via postorder pga all sidoförsäljning som sker...

Dessutom så INTE det blir priskrigande mellan olika säljade företagare...

Så vad är problemet här egentligen mer än att du som kund INTE bestämmer hur det du skall köpa distrubueras..

och om du via DIN postorderhandlare skulle betala rätt pris så spelar det väl ingen roll om du handlar av den handlare som på den anvisade orten säljer märket..

Som sagt. jag fattar inte problemet ens..

Hej Mayro!

Få se om du fattar problemet nu då!
Butiker i Stockholm får sälja agentens prylar via postorder dock endast inom Stockholm, butiken i tex Malmö får sälja via postorder dock bara inom Malmö!
Är det klarare nu?
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2006-10-11 22:11

Hej Igen Mayro!

"---och om du via DIN postorderhandlare skulle betala rätt pris så spelar det väl ingen roll om du handlar av den handlare som på den anvisade orten säljer märket.."---

Som sagt. jag fattar inte problemet ens..[/quote]

Om jag t ex endast blev hänvisad till en butik jag alldrig skulle vilja handla av pga dåligt bemötande etc!
Måste jag då handla där tycker du ,bara för att jag råkar bo i kommunen.
Jag vill bestämma själv vilka "nasare" jag vill gynna.
Den som är trevlig i bemötande m.m mot mig får givtvis mina pengar, om de kräver att jag handlar hos en dålig butik, skulle jag hellre köpa något annat. Kanske i ngt annat land via nätet.
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-11 22:24

majjen04 skrev: Generalagenten säger att handlarna som för hans märken ej får sälja dessa via "postorder" utan bara manuellt i butikerna.

Generalagenten måste ha slagit i huvvet, hårt och länge. Inte få sälja på postorder? Vilken idiot! Om jag inte får köpa på postorder därifrån jag vill, så är det mycket troligt att jag köper:

- Samma produkt, men från england eller tyskland (och vad tjänar hans handlare på det?)

- Jag köper något annat, av annat fabrikat. Kanske från en annan handlare.

Hål i huvvet, tycker Max.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-11 22:42

majjen04 skrev:Detta för att alla handlare skall tjäna lika mycket på hans märken.
Låter som priskartell. Som man säger hemma vid - Då blire böta :-)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-11 22:44

IngOehman
Flint skrev:
Butikerna har ingen Öhman som räddar dom från verklighetens grymhet. Dom får rätta sig efter förutsättningarna som gäller.

Öhman:
Hur kom jag in i sammanhanget?

Du nämndes i inlägget precis före, sista raden. "Tur att vi har Öhman"
Därav kopplingen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-11 22:58

Ok.

Jag önskar hur som helst att jag kunde göra något åt det hela. :?

Som jag ser det är det bara bra för alla om en kund kan gå in till sin favvobutik och beställa de hifi-prylar som önskas. Det gör ju att man får samma möjligheter om man bor i en liten ort med bara en hifi-handlare, som de som bor i storstad.

Kanske är jag konservativ, men jag tycker att varje seriös hifihandlare borde ha en lite mek-verkstad också, och kunna erbjuda service - inte bara på de prylar man sålt utan på alla hifi-apparater som finns! :P

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-11 22:59

Jag kan ju bara prata om butik i dåtid, men då låg nettot vid köp från "annan" generalagent oftast på 20% mot vanliga 30-40%.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-11 23:09

Flint skrev:Jag kan ju bara prata om butik i dåtid, men då låg nettot vid köp från "annan" generalagent oftast på 20% mot vanliga 30-40%.

Ganska naturligt egentligen. Man premierar återkommande kunder. Sådana är mer lönsamma än de som handlar mer sporadiskt. Samma sak som att man ofta får rabatt i butik om man handlar där regelbundet.

För en grossist är det ofta ett merarbete att lägga upp nya kunder, knyta nya avtal osv. Butiken som handlar av dig vill ofta dessutom ha exklusiv rätt i området så att inte flera butiker börjar priskriga med samma produkter. Ofta är marknaden så liten att flera butiker inte kan leva på samma sortiment.

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-11 23:13

IngOehman skrev:Ok.Jag önskar hur som helst att jag kunde göra något åt det hela. :?

Vad sägs om att komma upp ur källaren och starta riktig butik eller låta andra butiker sälja dina grejer. Fast då skulle varken du eller dom kunna hålla dina nuvarande priser förstås, eftersom dom vanliga butiksföutsättningarna skulle gälla. Snacka ur ett hobbyperspektiv skulle inte längre fungera. Det betalar inte hyran och lönerna.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-11 23:15

Bill50x
Javisst. Allt är noga planerat och beräknat på t.ex. kundunderlag och konkurrens från andra butiker och stormarknader. Och inte minst webben. Hur den slår lokalt har jag ingen aning om, men skulle kunna tänka mig att den är viktigare om man har 10mil till en butik än 200m. Men förmodligen slår den nog ganska lika över hela landet.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-12 00:27

majjen är det så att du köper detta på postorder från en handlare som bara gör just detta eller från en butik som råkar ha en hemsida? Stor skillnad för min bedömning.

Man kanske ska skapa en europeisk storinköpare för att slippa sån här skit med leverantörer som inte kan hålla sina fingrar i styr! Om det nu är just det det handlar om d v s...

/J
admin

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2006-10-12 00:36

Jag tycker det är märkligt att en G-A tar kontakt med en slutkund.
SKumt!!
Jobbar för XTZ.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 00:51

Måste ha att göra med prisdumpning på något sätt.

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2006-10-12 08:33

Slartibartfast skrev:majjen är det så att du köper detta på postorder från en handlare som bara gör just detta eller från en butik som råkar ha en hemsida? Stor skillnad för min bedömning.

Man kanske ska skapa en europeisk storinköpare för att slippa sån här skit med leverantörer som inte kan hålla sina fingrar i styr! Om det nu är just det det handlar om d v s...

/J

Hej slartibartfast!

Min favvobutik har en vanlig stor hifiaffär, och har inte satsat speciellt på postorder. Butiken har dock en fin hemsida. Samt nöjda kunder från hela landet.
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-12 09:48

Zalve skrev:Jag tycker det är märkligt att en G-A tar kontakt med en slutkund.
SKumt!!

Var står det att dom gjorde så Zalve?

Så här står det ju i inledningen. :wink:

Då jag ville ha lite mer uppgifter om den så meilade jag lite frågor direkt till tillverkaren. Döm min förvåning när min Favoritbutik ringer mig och säger att den svenska generalagenten inte vill att jag skall köpa prylen där utan att jag skall vända mig till en butik i Stockholm
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-12 10:05

Att man delar in distrikt är långt ifrån unikt. Så gör faktiskt massor med företag inom alla möjliga brancher...Så låååångt ifrån unikt.

Och hifi o postorder...

Det kan ju vara så att generalagenten haft ett helvete med snesäljande mellan sina handlare och numera håller hårt på distriktens indelning.. Inte heller underligt anser jag..

Det som är underligt är att här så många direkt nappar och slår ner på detta som hänt med fördömmanden. Tänk efter lite.. Det kan faktiskt vara rent superseriös Generalagent som hellre missar en kund än utsätter alla andra för problem via snesäljande vilket sedemera sänker värdet på deras grejor mm mm mm.

Fan.. Ni ser alltid branchen med svarta glasögon på er...

Här får JAG av alla mäniskor aggera "försvarare" i DENNA fråga..... Rätt komiskt faktiskt... :lol:

För normalt sett så anser jag ju man får köpa var som helst..Men här förstår jag det så att agenten följer sina regler strikt..Om detta får man väl anse vad man vill.. Men fel verkar han ju inte göra.Inte av den info som här inkommer...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 10:07

Mayro
Instämmer. Det finns en anledning.

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2006-10-12 10:20

Mayro skrev:
Zalve skrev:Jag tycker det är märkligt att en G-A tar kontakt med en slutkund.
SKumt!!

Var står det att dom gjorde så Zalve?

Så här står det ju i inledningen. :wink:

Då jag ville ha lite mer uppgifter om den så meilade jag lite frågor direkt till tillverkaren. Döm min förvåning när min Favoritbutik ringer mig och säger att den svenska generalagenten inte vill att jag skall köpa prylen där utan att jag skall vända mig till en butik i Stockholm

Hej Mayro!

Citat från mig "Generalagenten krävde att jag skulle intyga att jag ej tänkte handla hans prylar i Stockholm för att min valda handlare skulle få sälja till mig."--

Således stämmer det som Salve skrev!

Mvh
Kenth

Nästa

Återgå till Generellt om hifi