Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Du ville tydligen köpa ett märke av din handlare som han normalt inte säljer.
Klart att det går till som du säger. Leverantörerna har avtal med butikerna dom handlar med. Leverantören kanske inte kan vägra men han kan ju ge ett ruskigt dåligt nettopris till din butik vilket gör att det bara blir som att byta pengar. Ingen förtjänst, bara arbete.
Flint skrev:Då är dom på kant med varandra. Kanske för att din handlare inte har betalat sina räkningar till leverantören.
Eller så håller leverantören på med att släppa just den butiken.
Flint skrev:Du ville tydligen köpa ett märke av din handlare som han normalt inte säljer.
Klart att det går till som du säger. Leverantörerna har avtal med butikerna dom handlar med. Leverantören kanske inte kan vägra men han kan ju ge ett ruskigt dåligt nettopris till din butik vilket gör att det bara blir som att byta pengar. Ingen förtjänst, bara arbete.
Flint skrev:Butikerna har ingen Öhman som räddar dom från verklighetens grymhet. Dom får rätta sig efter förutsättningarna som gäller.
Flint skrev:Då är dom på kant med varandra. Kanske för att din handlare inte har betalat sina räkningar till leverantören.
Eller så håller leverantören på med att släppa just den butiken.
majjen04 skrev:NiX!
De var ej i konflikt med varandra innan jag beställde "prylen", nu är de troligen det. Generalagenten säger att handlarna som för hans märken ej får sälja dessa via "postorder" utan bara manuellt i butikerna.
Detta för att alla handlare skall tjäna lika mycket på hans märken.
Löjligt troligen tjänar en handlare i Stockholm mer än en handlare i t ex Mora.
Antar att det finns fler kunder i hufudstaden.
majjen04 skrev:Generalagenten krävde att jag skulle intyga att jag ej tänkte handla hans prylar i Stockholm för att min valda handlare skulle få sälja till mig.
Min handlare skall fortsättningsvis få sälja generalagentensmärken dock ej till kunder som bor i någon annan kommun eller på postorder.
Mayro skrev:Jag fattar inte problemet ens.. Varför skall agenten sälja via postorder då han inte vill sälja så...Dessutom finns det märken som skriver in i återförsäljarkontrakten att allt eller vissa delar INTE får säljas via postorder pga all sidoförsäljning som sker...
Dessutom så INTE det blir priskrigande mellan olika säljade företagare...
Så vad är problemet här egentligen mer än att du som kund INTE bestämmer hur det du skall köpa distrubueras..
och om du via DIN postorderhandlare skulle betala rätt pris så spelar det väl ingen roll om du handlar av den handlare som på den anvisade orten säljer märket..
Som sagt. jag fattar inte problemet ens..
majjen04 skrev: Generalagenten säger att handlarna som för hans märken ej får sälja dessa via "postorder" utan bara manuellt i butikerna.
Flint skrev:
Butikerna har ingen Öhman som räddar dom från verklighetens grymhet. Dom får rätta sig efter förutsättningarna som gäller.
Öhman:
Hur kom jag in i sammanhanget?
Flint skrev:Jag kan ju bara prata om butik i dåtid, men då låg nettot vid köp från "annan" generalagent oftast på 20% mot vanliga 30-40%.
IngOehman skrev:Ok.Jag önskar hur som helst att jag kunde göra något åt det hela.![]()
Slartibartfast skrev:majjen är det så att du köper detta på postorder från en handlare som bara gör just detta eller från en butik som råkar ha en hemsida? Stor skillnad för min bedömning.
Man kanske ska skapa en europeisk storinköpare för att slippa sån här skit med leverantörer som inte kan hålla sina fingrar i styr! Om det nu är just det det handlar om d v s...
/J
Zalve skrev:Jag tycker det är märkligt att en G-A tar kontakt med en slutkund.
SKumt!!
Då jag ville ha lite mer uppgifter om den så meilade jag lite frågor direkt till tillverkaren. Döm min förvåning när min Favoritbutik ringer mig och säger att den svenska generalagenten inte vill att jag skall köpa prylen där utan att jag skall vända mig till en butik i Stockholm
Mayro skrev:Zalve skrev:Jag tycker det är märkligt att en G-A tar kontakt med en slutkund.
SKumt!!
Var står det att dom gjorde så Zalve?
Så här står det ju i inledningen.
Då jag ville ha lite mer uppgifter om den så meilade jag lite frågor direkt till tillverkaren. Döm min förvåning när min Favoritbutik ringer mig och säger att den svenska generalagenten inte vill att jag skall köpa prylen där utan att jag skall vända mig till en butik i Stockholm
Användare som besöker denna kategori: VSWR och 37 gäster