Krångel-DVD!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RichardJ

Krångel-DVD!

Inläggav RichardJ » 2006-10-11 20:35

Har en Pioneer DV-737 som jag köpte av en oärlig universitetslärare i Linköping. Han "glömde" visst att nämna att det tar oändliga försök att få en CD att spelas upp. Den låter ett par gånger, hackar till och sen åker släden ut. Någon som vet vad det är för fel? Och om det går att rätta till?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-10-11 21:01

Köpe-CD eller brända?

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2006-10-11 21:12

Lasern kan vara slut eller behöva justering. Kan ev räcka med en rengöring/koll av mekaniken som flyttar laser och lins.

Användarvisningsbild
RichardJ

Inläggav RichardJ » 2006-10-12 14:06

UrSv skrev:Köpe-CD eller brända?

Köp-CD. Och alla dessutom. Inga undantag för gamla, nya, HDCD eller annat tjofs.

Erol:
Vad gör man åt en dålig laser? Går de att byta och är det ekonomiskt försvarbart? Hur rengör man? Tvivlar på att det är så lätt som att köpa en sån där rengörings-CD som finns på Classe? :?

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2006-10-12 18:39

Hej!

Här är en med samma problem:

http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=34912

Jag googlade också efter utbyteslasrar till din spelare men hittade tyvärr ingen. Du får nog kontakta någon Pioneer serviceverkstad. Eller googla vidare :) Ett annat tips är Ebay där det mesta kan dyka upp.

Mvh
Erik

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Re: Krångel-DVD!

Inläggav JTarnstrom » 2006-10-12 20:29

RichardJ skrev:Har en Pioneer DV-737 som jag köpte av en oärlig universitetslärare i Linköping. Han "glömde" visst att nämna att det tar oändliga försök att få en CD att spelas upp. Den låter ett par gånger, hackar till och sen åker släden ut. Någon som vet vad det är för fel? Och om det går att rätta till?

Såvitt jag vet gäller konsumentköplagen även vid privata affärer.

Tärnström

Användarvisningsbild
Magnuz

Re: Krångel-DVD!

Inläggav Magnuz » 2006-10-12 20:31

JTarnstrom skrev:
Såvitt jag vet gäller konsumentköplagen även vid privata affärer.

Tärnström

Nej, det gör den inte.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-10-12 20:38

Jag hade visst fel, det jag mindes var nedanstående, vilket baseras på köplagen:

När du köper något av en privatperson gäller köplagen. Lagens regler är inte tvingande, vilket betyder att du och säljaren kan komma överens om andra bestämmelser än de som står i lagen. Säljaren kan till exempel friskriva sig från ansvar för fel. Det gäller till exempel begagnade varor som säljs i befintligt skick.

Utgångspunkten är att det som du som köpare och säljaren har avtalat om gäller. Varan kan ändå anses felaktig om

* den inte är sådan som säljaren har sagt,
* säljaren har låtit bli att upplysa köparen om fel av mera allvarlig karaktär som han kände till,
* den var i väsentligt sämre skick än köparen kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter.

Tärnström

Användarvisningsbild
RichardJ

Inläggav RichardJ » 2006-10-12 21:01

Erol:
En ny laser verkar dyrt. Gav 1100 för spelaren så jag får väl stå ut tills den trillar i bitar.

JTarmstrom:
Gav väldigt lite för den jämfört med nypriset så jag får nog räkna med att den är lite sliten. Det var dock fult av honom att inte säga något om att den krånglade.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-10-12 21:39

JT,
dvd spelaren är ju beggad. & såld i befintligt skick. Tror den kom -99... vad kan man räkna med efter ca.7 år?

Lite surt att den knappt går igång :(

Tyvärr är det bara att bita ihop & åka till tippen med den :oops:

//JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-10-12 21:53

Affald skrev:dvd spelaren är ju beggad. & såld i befintligt skick.

När det gäller bilar och användandet av "befintligt skick" på kvittot så ger det köparen rätt. Konstigt nog. Köparen kan säga att han trodde att bilen var bättre. Därför ska man undvika att skriva det när man säljer sin bil.
/J

Cygnus resurectum

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2006-10-12 22:06

Symtomen låter precis som det jag har med min Primare DVD30.

Den lever ett helt eget liv bortom all "fjärrkontroll" om jag har en dator eller roter med en massa blinkande dioder i närheten!

Den kan hitta på vad fn som helst utom all kontroll,
jag lämnade in den för garanti rep och den funkade klockrent i tre dagar!

Fick tillbaka spelaren och historien upprepade sig direkt.

Om jag slår av alla datorer med bredbandsupkoppling och ev bredbandsrauter med blinkande lysdioder så fungerar DVD:n som det är tänkt enligt instuktionsboken.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2006-10-13 08:13

Nämen, det här ska du inte behöva hacka :wink: i dig! Om säljaren har sålt dig en DVD-spelare som inte klarar av att läsa skivorna på ett godtagbart sätt, har du självklart rätt att få varan åtgärdad eller pengarna tillbaka, oavsett hur mycket eller lite du batalat för den och oavsett hur gammal spelaren är! Att det är ett privatköp spelar ingen roll; köplagen gäller om ni inte avtalat bort den specifikt. Inte ens "befintligt skick" gäller för att säljaren ska frånskriva sig ansvar för produktens funktion och skyldigheten att informera dig.

Felet är en avsevärd försämring av den funktion som varan kan förväntas ha, och du blev inte informerad om detta före köpet - såklart ska du inte bli sittande själv med Svarte Petter! Allt annat är ju helt snurrigt såklart!

Så här tolkas köplagen på expowera.com:

"Om varan är felaktig
Om varan är felaktig får köparen kräva att säljaren rättar till eller reparerar, levererar ny vara, ger prisavdrag eller kräva skadestånd. Köparen kan också häva köpet eller hålla inne betalningen. Detta gäller även om varan sålts i "befintligt skick".

En vara är felaktig om den inte duger till den användning som den avses klara, inte stämmer med prov eller specifikation, avviker från vad som avtalats eller om säljaren lämnat felaktiga uppgifter om eller undanhållit uppgifter om varan."

http://www.expowera.com/mentor/juridik/ ... plagen.htm

Lämna tillbaka skräpet!

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-10-13 08:15

tvett skrev:
Affald skrev:dvd spelaren är ju beggad. & såld i befintligt skick.

När det gäller bilar och användandet av "befintligt skick" på kvittot så ger det köparen rätt. Konstigt nog. Köparen kan säga att han trodde att bilen var bättre. Därför ska man undvika att skriva det när man säljer sin bil.

Är du säker på det?
Tror nämligen inte det eftersom vi pratar beggat junk till & från privatpersoner...

Men om jag köper en bil av en handlare så kan jag tänka mig att det finns en bred gråzon.

//JB
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2006-10-13 08:25

"Befintligt skick" ger ju inte en säljare rätt att lura på köparen vad skit som helst. Med uttrycket avses mer som:

"Jag ansvarar inte för de fel jag inte känner till (vilka jag berättat för dig om)"

än:

"Här har du skiten! Jag säger ingenting! Skyll dig själv om du inte upptäckte felet ho ho ho...".

Självklart har du som köpare rätt att få veta alla fel säljaren känner tilll när du köper något av honom/henne. Det är ju bara att tänka logiskt så inser man ju inte att säljare har rätt att medvetet undanhålla information om varan.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-10-13 14:34

Att skriva i befintligt skick brukar innebära att säljaren inte deklarerar på något annat sätt i vilket skick bilen/varan är i. Uttrycket ".. med alla eventuella fel..." skulle istället ge säljaren all rätt.

Konsumentverket skrev:Befintligt skick

En klausul om befintligt skick är inte till någon fördel för dig som köpare. Det är bättre för dig om du kan få säljaren att ta bort den. Kräv i stället att få information som motsvarar den varudeklaration som krävs vid försäljning av begagnade bilar i bilhandeln.

En klausul om befintligt skick fritar dock inte säljaren från allt felansvar. Enligt köplagen anses bilen ändå felaktig om:

* den inte stämmer överens med särskilda uppgifter som säljaren lämnat om bilens egenskaper eller om hur bilen använts,
* säljaren låtit bli att berätta för köparen något väsentligt om bilen som han måste antas ha känt till
eller om
* bilen är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till pris och övriga omständigheter kunnat förutsätta.

Senast granskad: 2006-01-17

Detta borde även gälla din DVD-spelare. Om du inte vid köpet sa "Jag tänker bara kolla på film".
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-10-13 14:35

fin tanke men tyvärr är det väl en utopi när man shoppar i beggat träsket :oops:

Som köpare bör man väl kolla pryttlarna så gott det går annars lär det vara absolut omöjligt att få slantarna tillbaka. Speciellt om säljaren visste vad han sålde, redan här är ju uppsåtet glasklart!

//JB
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2006-10-13 15:58

Varför skulle det inte gå att häva köpet om varan är uppenbart felaktig?

1. Kontakta säljaren och kräv att köpet ska gå tillbaka.

2. Värgar denna så hota med polisanmälan

3. Biter inte detta så polisanmäl!

Man ska inte låta folk pissa på en i onödan!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-10-13 16:08

Conan skrev:Varför skulle det inte gå att häva köpet om varan är uppenbart felaktig?

1. Kontakta säljaren och kräv att köpet ska gå tillbaka.

2. Värgar denna så hota med polisanmälan

3. Biter inte detta så polisanmäl!

Man ska inte låta folk pissa på en i onödan!

Nej, det ska man inte, men det finns gränser för vad man kan tänkas ställa till med för 1100:-. Dessutom har jag fått för mig att spelaren kan köra DVD, men inte CD, så då är den användbar i alla fall. En sju år gammal DVD-spelare är väl knappast något att gå till tings för?

Sansa er!

Personligen hade jag vänligt frågat köparen om han visste om att att spelaren inte kunde spela CD och nöjt mig med svaret, vilket det än blev. Kanske visste inte säljaren att den var defekt? Kanske låter han köpet gå tillbaka alldeles frivilligt?

Jag tycker inte att man ska utgå ifrån att alla vill luras. Jag har gjort många affärer per annons genom åren och mycket sällan råkat ut för misshagligheter.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RichardJ

Inläggav RichardJ » 2006-10-13 17:21

Värst vad det snurrade på här inne. :)
Jag valde att inte kontakta säljaren alls i och med priset. 1100:- för något som kostade tio gånger det för ett par år sedan (2001). Står ut med att CD går lite dåligt. När den börjar ge upp helt ställer jag den bara vid gamla tjock-tvn där den får leverera RGB via scart tills det är dags för den att pensioneras. Digitala apparater är så pass billiga idag. En HDMI-spelare går på en knapp tusing. Och har man projektor med HDMI-ingång är det givet.

Har haft och göra med en oärlig säljare en gång tidigare men då kontaktade jag en advokat för att få lite svar på frågorna som flöt omkring och det är som vissa av er säljer. Varan SKALL fungera om inte säljaren berättar precis vad som inte fungerar innan köpet/försäljningen.

Återgå till Generellt om hifi