HiFi-avundsjuka!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

HiFi-avundsjuka!

Inläggav phloam » 2006-10-14 13:07

När jag ser hur det kan uppstå smågnabb och annat tjafs här på forumet, så tänker jag ibland - kan det ha att göra med en undertryckt frustration som bygger på misstanken om att andra har en anläggning som låter bättre, är dyrare, finare, snyggare, coolare osv än din?

Då är min undran - hur dealar _du_ med hifi-avundsjuka?? :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-10-14 13:10

Jag tycker det är helt ok att vara avundsjuk, om man bara inte missunnar den andre vad han eller hon har uppnåt.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-14 13:12

Tror det oftast handlar om sårad stolthet.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-10-14 13:33

Jag tror det oftast handlar om att man helt enkelt inte gillar ljudet hos vissa anläggningar, man är ju olika och gillar olika saker helt enkelt. Sen kan det förståss ibland bero på avundsjuka också men jag tror det är ganska ovanligt ändå. (och när någon inte gillar ljudet hos ens dyra stereo så blir man kanske lite sur och bråket är igång, sårad stolthet som v8 uttrycker det stämmer väl rätt bra.)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-14 13:42

tror det inte beror på endast avund. Möjligen dumhet. Samt ej accepterande för att man INTE innehar rätten till "sanningen"..

fast det faller väl inom ramen för dumhet det med iofs.. 8) ...
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2006-10-14 14:01

Jag är inte avundsjuk längre. Köpte mig en 668:a idag...

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-10-14 15:21

Här inne finns nog ingen avundsjuka. Dom flesta har ju Pioneer dvd + Denon recivier och ett par Pip.

Jag måste säga att jag inte är avundsjuk på en sådan rigg eftersom jag ju har råd med den om jag skulle vilja ;-)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Re: HiFi-avundsjuka!

Inläggav subjektivisten » 2006-10-14 15:27

phloam skrev:När jag ser hur det kan uppstå smågnabb och annat tjafs här på forumet, så tänker jag ibland - kan det ha att göra med en undertryckt frustration som bygger på misstanken om att andra har en anläggning som låter bättre, är dyrare, finare, snyggare, coolare osv än din?

Då är min undran - hur dealar _du_ med hifi-avundsjuka?? :)

Varför skulle jag vara avunsjuk på att någon slänger pengarna i sjön över kablar som inte gör ett enda dugg extra än vanliga billiga? Att folk är dumma gör inte mig avundsjuk iaf. Problemet är när dessa människor, som lever i placobotisien, får höra att deras kung är naken och har inga kläder. Då går dom med i placeobotisiens arme och slåss för sin tro på att kungen inte alls är naken. Vi har ju några exempel på dessa här.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 15:38

subjektivisten skrev:Problemet är när dessa människor, som lever i placobotisien, får höra att deras kung är naken och har inga kläder. Då går dom med i placeobotisiens arme och slåss för sin tro på att kungen inte alls är naken. Vi har ju några exempel på dessa här.

Du verkar trots allt ha en ganska bra personlig sjukdomsinsikt.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-10-14 15:38

Jara skrev:Jag är inte avundsjuk längre. Köpte mig en 668:a idag...

...försöker du göra mig avundsjuk va? :)

Edit: fast jag klarar mig genom att inte ens veta vad en 668 är :) Eller så får man köpa sig en 75:a som tröst? :P
Senast redigerad av phloam 2006-10-14 17:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-10-14 15:44

subjektivisten skrev:
Varför skulle jag vara avunsjuk på att någon slänger pengarna i sjön över kablar som inte gör ett enda dugg extra än vanliga billiga? Att folk är dumma gör inte mig avundsjuk iaf. Problemet är när dessa människor, som lever i placobotisien, får höra att deras kung är naken och har inga kläder. Då går dom med i placeobotisiens arme och slåss för sin tro på att kungen inte alls är naken. Vi har ju några exempel på dessa här.

Jo iofs, men man kan väl vara avundsjuk utan att det har med dyrkablar eller placebo att göra? :)

Det kan ju vara tvärtom, att nån har invsterat jättemycket tid och pengar och så kommer nån med en kombination som bara är ballare. Eller nåt. :)

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-10-14 15:54

Analysen om kejsarens armé som tågar framför kejsaren och skanderar att han inte är naken kan mycket väl stämma. Vi har ett antal MYCKET högljudda (och i förekommande fall otrevliga) exempel i den falangen.

Men vi skall nog inte bortse ifrån att det på faktiskt.se inte rör sig om något ensamt gossebarn som skrattar åt att kungen är naken, utan att vi är en ganska högljudd skrattkör som står och gapskrattar åt dem som inte ser att kejsaren faktiskt är naken. Attityden även från denna sida kan ibland te sig väl hård.

På det hela taget tycker jag att forumet har varit mycket trevligt ett tag. Det börjar bli mer käbbel nu igen, men det har varit lugnt ett par månader, om man bortser från piP-mätningstråden. De flesta debatter med högt tonläge är ju rent vänskapliga tillställningar.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 15:58

Vill Morgan kanske antyda att mitt intåg i sommarhagen har förändrat stämningsläget i densamma?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-10-14 15:59

Morgan skrev:
På det hela taget tycker jag att forumet har varit mycket trevligt ett tag. Det börjar bli mer käbbel nu igen, men det har varit lugnt ett par månader, om man bortser från piP-mätningstråden. De flesta debatter med högt tonläge är ju rent vänskapliga tillställningar.

Ok, men anser du att detta beror på undertryckt avundsjuka? :)

Om man retar sig på vissa företeelser.... vad kan det bero på?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 16:05

Konstigt om man skulle vara avundsjuk på någon för att de har bättre stereo. Jag kan glädja de flesta här med att jag har TVn som enda ljudkälla hemma nu. Alla här torde ha bättre.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-10-14 16:07

Flint skrev:Du verkar trots allt ha en ganska bra personlig sjukdomsinsikt.

Ja, du verkar inte ha någon instikt alls.

mvh
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-10-14 16:07

phloam skrev:Då är min undran - hur dealar _du_ med hifi-avundsjuka?? :)

Livet är hårt och orättvist. Sen dör man.

/D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 16:09

Jag tror att det finns massor med avundsjuka inom HiFi, men ännu mer förakt för det man tycker är fel HiFi. Man kan tävla i prylar och utrustning, men också i ideologi, värden och data. Den senare kategorin verka ha mest förutfattade meningar eftersom den anser sig ha rätt just ideologi. Min avundsjuka är att jag hellre skulle vilja ha pengarna som vissa lägger ner på sina ljudprylar. Jag skulle göra något vettigare med dom.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-10-14 16:10

Flint skrev:Vill Morgan kanske antyda att mitt intåg i sommarhagen har förändrat stämningsläget i densamma?

Ditt intåg i denna tråd har i alla fall förändrat stämningsläget i densamma, inte sant? ;)

Kan ni sluta tjafsa nu, jag tycker ni verkar lite... avundsjuka på nåt? :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 16:12

subjektivisten skrev:
Flint skrev:Du verkar trots allt ha en ganska bra personlig sjukdomsinsikt.

Ja, du verkar inte ha någon instikt alls.

Det är jag tacksam för, för den dumheten är mycket befriande.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 16:14

phloam skrev:Kan ni sluta tjafsa nu,

Javisst. :wink:

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-10-14 16:56

Visst vore det roligt med ett dedikerat rum med bra skärm etc för filmnjutande...

Men de enda jag är avis på är de som har kunskap och kunnande att skapa eget. De som kan bygga supersnygga högtalare etc
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-10-14 17:25

Flint skrev:Vill Morgan kanske antyda att mitt intåg i sommarhagen har förändrat stämningsläget i densamma?

Nej, för bövelen Flintan. Det är bara roligt. Visst förändrar din närvara stämningsläget, men jag uppfattar inte förändringen som till det sämre, utan som att vi får en välbehövlig finne i röven (vi sitter så slött annars). Provokationer med glimten i ögat och med lite ödmjukhet som lyser igenom är bara upplyftande! Känn dig inte utpekad av mig. *kompis*

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 17:28

Ja, det är säkert kul för er som inte är utsatta.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 17:29

Morgan
Va bra. Blev nästan orolig där ett tag. Man vill ju inte störa vare sig dina aktiviteter med sittmuskeln eller forumets moraliska status.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 17:32

:)

Den moraliska ordningen får du hjälp att förändra. Din svans hjälper till.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 17:34

Kaffekoppen. Frid på dig ett tag.

Nu får ni klara er utan mig ett tag. Jag ska simulera FET-steg och det är inte det lättaste. Dessutom vill jag inte förstöra den här tråden också.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-10-14 17:34

phloam skrev:
Morgan skrev:

Ok, men anser du att detta beror på undertryckt avundsjuka? :)

Om man retar sig på vissa företeelser.... vad kan det bero på?

Nope - inte avundssjuka, men kanske mer på det närbesläktade mindervärdeskomplexet. Här förs många diskussioner på en nivå som kräver en del självstudier för att förstå, och det kan hända att den som inte alls förstår diskussionen sakinnehåll bara läser dess gliringar och otrevligheter och blir agiterad av det. Vidare kan en del av problemet vara att vi faktiskt har personer här med vissa attitydproblem (som tycker det är OK att slå folk på käften om man blir förolämpad och liknande), vilket i kombination med vissa åsikter gör att de ständigt söker konflikt och konfrontation. Upplagt för bråk.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 17:36

Flint skrev:Kaffekoppen. Frid på dig ett tag.

Nu får ni klara er utan mig ett tag. Jag ska simulera FET-steg och det är inte det lättaste. Dessutom vill jag inte förstöra den här tråden också.
Trendbrott!! Lycka till med simuleringen iallafall. Mer sånt av dig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-14 19:04

Med risk att göra sig impopulär vill jag föreslå en definition.

Avudsjuka är den sunda känsla man får när man ser någon som har något - kan något eller är något som man själv vill ha, kunna eller vara! :P
En helt igenom konstruktiv känsla som när den är som bäst bidrar till att man ser till så att det blir så! Ibland går det inte, men avundsjukan kan fortfarande vara en sorts respekt mot den man känner den för.

Missunnsamhet är den perverterade avarten - något vissa tycks känna när de ser någon som har något, kan något eller är något, som de vill ta ifrån personen! :( 8O
En helt igenom destruktiv känsla när den är som värst bidrar till att man ser till så att det blir så (alltså att förstöra för någon annan).

---

Jag tror nog att även missunnsamhet grundar sig i att de som känner missunnsamheten själv innerst inne vill "ha, kunna eller vara" - men att något har slagit slint således att de inbillar sig att de är halvvägs dit (eller rent av har nått målet) när de förstört för den som hade, kunde eller var. :(

Egna svårigheter tycks även ofta få missunnsamheten att växa sig värre. :?

Kanske för att de som känner sig okunniga och obegåvade och framförallt de som har dåligt självförtroende - inte kan se sig själv i den goda sitsen - och de som inte tror på sin egen framgång kan ju inte ta tag i "den goda avundsjukan" för att förverkliga sina egna drömmar. :(

Så, det enda jag vill ta ifrån folk är deras dåliga självförtroende - för jag tror det är missunnsamhetens största källa. Många med dåligt självförtroende känner sig dock bara provocerade om man säger: "-Du kan!", till dem när man vet att de kan.

Knepigt. :?

- - -

Hursomhelst: Till frågan:

Jag är ofta avundsjuk på folk för saker de har, eller det de kan (i synnerhet när de talar många språk, vilket jag verkligen skulle vilja kunna! :P ) - men avundsjukan är en av mina största inspirationer och drivkrafter för att göra goda saker - både för både mig själv och andra!

Jag är aldrig missunnsam, utan är glad över varje sak som skänker någon annan glädje. :P *

Tyvärr ser man missunnsamhet och ovänlighet alldeles för ofta här i världen. Missunnsamhet finns till och med som ett basalt element i vissa politiska inriktningars politiska skolnin - vilket gått så långt att de i missunnsamhet tränade inte ens förstår att det är missunnsamhet som driver dem, eller varför det är fel.

(Exempel - den känsla som vissa känner mot förre stadsministern på grund av hans billiga boende, var ett typiskt fall av missunnsamhet. Själv är jag glad om han har det bra!)

Tycker det är bra att inte blanda ihop orden, för ihopblandning gör det lätt att tala om varandra.

Jag tror även att väldigt många av alla de otrevligheter som setts på faktiskt och på andra diskussionefora har med just missunnsamhet att göra, och inte med avundsjuka.

Tyvärr förekommer det nog en hel del äkta troll/psykopater, det vill säga människor som tycker om att göra andra illa, som lever för att med sina inlägg skada någon annan och se dem lida - de som inte bryr sig om troll (jag är avundsjuk på en förmågan) tröttnar trollen på snabbt.

Men i förekommande fall så kommer förstås de oprovocerade elakheter som startar konflikter från de människor som har personliga problem (eftersom de som inte är lyckliga har en tendens att vara mycket mera missunnsamma).
Ofta ser det då ut som om det är en försvarsreaktion - ett sätt att projicera deras egen olyckas orsak, på dem (jävlar) som verkar vara lyckliga.

Om all missunnsamhet kunde upphöra skulle världen bli en mycket bättre plats. :P

Vh, iö

- - - - -

*I vissa fall kan jag dock såklart tycka att folk fått saker "på fel sätt".

Även tjuvar och bedragare unnar jag allt väl, men - om deras väl är baserat på att de tagit från någon annan med våld eller bedräglig list, så tycker jag ju att de skall lämna tillbaka. Deras väl byggde ju på deras missunnsamhet och oempati.

Jag unnar ju mera den rättmätiga ägaren till saken, att ha saken.
Senast redigerad av IngOehman 2006-10-14 20:10, redigerad totalt 3 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Nästa

Återgå till Generellt om hifi