Två olika infallsvinklar på hi-fi

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är det möjligt att de två grupperna hi-fi-intresserade kan förstå varandra?

Ja
34
77%
Nej
10
23%

Antal röster : 44

Användarvisningsbild
Claes

Två olika infallsvinklar på hi-fi

Inläggav Claes » 2006-10-14 19:40

När jag läser olika inlägg på detta trevliga forum, liksom när jag reflekterar över hi-fi-intresserade människor i allmänhet, slår det mig att det finns en antagonism mellan två huvudgrupper.

1.
De som tycker att hi-fi handlar om tycke och smak där rätt eller fel är meningslöst och mer eller mindre omöjligt att verifiera.

2.
De som tycker att hi-fi handlar om (korrekt) återgivning och att dylik kan utvärderas objektivt med vetenskaplig testmetodik.

PS
Utveckla gärna ditt svar.

Själv har jag inte svarat (än) för jag har inte tagit ställning.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-14 19:46

Absolut!

Jag förstår ju båda grupperna! :P

(Och nästan alla jag känner från båda grupperna förstår båda synsätten och både accepterar och respekterar dem.)

Jag tror att de från grupp 1 som inte förstår grupp 2, och de från grupp2 som inte förstår grupp 1 är en försvinnande liten minoritet - men tyvär en som ställer till med bråk jämnt och ständigt, genom att inte unna den andra gruppen att tycka som de vill.

Ett annat problem är förstås att inte alla förstår begreppen alls, utan bara tycker att vissa säger konstiga saker som måste slås ned och förgöras. Sen finns det troll också. Bortsett från alla dessa skulle konflikter aldrig uppstå.

Vh, iö

- - - - -

PS. Fast skall man vara noga finns det nog minst tre grupper. Dessa har definierats flera gånger här på faktiskt.

1. De som så väl som möjligt vill återge just den verklighet som rådde,

2. De som vill skapa en illusion av "en verklighet", men som inte tror på återgivning.

3. De som vill att det skall låta "så bra som möjligt" (utan att bry sig om hänsyn varken till vad som låter verkligt, eller hur det faktiskt lät).
Senast redigerad av IngOehman 2006-10-14 19:53, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-10-14 19:47

Jag hade tänkt skriva nästan precis vad IÖ skrev :)
- Militant slacker

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 19:47

Jax skrev:Jag hade tänkt skriva nästan precis vad IÖ skrev :)
jag med!

Alla kan alltid förstå varandra - bara man vill.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-14 19:51

Kaffekoppen skrev:Alla kan alltid förstå varandra - bara man vill.

Nja, det finns en diagnos och ett sjukdomsnamn på oförmågan att sätta sig in i hur andra tänker och känner.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 19:52

paa skrev:

Nja, det finns en diagnos och ett sjukdomsnamn på oförmågan att sätta sig in i hur andra tänker och känner.
Det finns ju alltid undantag...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-14 19:54

Nej, inte alltid, bara undantagsvis. 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-14 19:55

paa skrev:

Fast är du säker på att de vill? :wink:

Tänk om sjukdomens grund är otillräcklig vilja att försöka förstå?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-10-14 19:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-10-14 19:57

I min värld finns det egenttligen ingen motsättning i dina alternativ. Hifi handlar om tycke och smak. För de flesta av oss måste på ett eller annat sätt kompromissa, och vad man väljer i kompromisserna, styrs av tycke och smak. Samtidigt går det ju att objektifiera och mäta själva återgivningen.

Lätt som en plätt att vara ense då. Eller...

Så hifivärlden ser inte ut som du tror. Såhär är det. Det finns Vi, som är smarta, trevliga och har rätt. Och så finns det Dom, som är dumma och har fel.

Ännu enklare ju. Häng med oss, så blir allt tokbra :D
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 20:02

Men ni som är här träffar tror jag mest likasinnade, alltså folk med ett starkt tekniskt intresse. Jag har som säljare baxat med medelsvensson som inte alls är lika tekniskt drivna och jag har hört tusentals olika versioner om hur HiFi skall vara och hur det fungerar. Det går inte att ställa sig och omvända dom. Då blir det inget sålt.
Vi har alltså olika erfarenheter när vi pratar logik. Jag tvivlar på att båda sidor kan förstå varandra. Jag tror heller inte att det vare sig är nödvändigt eller bör vara ett mål. När ni tekniker säger "förstå" så menar ni troligen undermedvetet "förstå" ur er synvinkel som den rätta. Ta nu inte bara detta också som ett påhopp.

Ser nu att lasselite säger ungefär samma sak (tolkar jag det som).

Användarvisningsbild
Morgan

Re: Två olika infallsvinklar på hi-fi

Inläggav Morgan » 2006-10-14 20:17

Claes skrev:1. De som tycker att hi-fi handlar om tycke och smak där rätt eller fel är meningslöst och mer eller mindre omöjligt att verifiera.

2. De som tycker att hi-fi handlar om (korrekt) återgivning och att dylik kan utvärderas objektivt med vetenskaplig testmetodik.

PS
Utveckla gärna ditt svar.

Det tycks mig som om det är vissa bekymmer med din formulering av den första positionen. Du använder nämligen ordet "hi-fi", vilket som bekant är en akronym för "high fidelity", vilket som bekant betyder "hög trohet", vilket som bekant bör uttolkas så att det är en musikalisk händelse man vill kunna återskapa på något vis, vilket gör att själva ordet utesluter den tolkning du gör. De som använder ordet "hifi" på detta vis, gör det inte för att beteckna begreppet hifi. Är du van att skilja på orden och begreppen de betecknar? Det är en filosofisk färdighet jag tycker är viktig.

Så som du har ställt frågan kan jag inte se hur konflikten skulle kunna upplösas. Jag vägrar hårdnackat kalla någonting för hifi som inte har egenskapen att återge väl. Man får helt enkelt kalla det för någonting annat, så är jag nöjd sedan :)

Och om man nu kallar icke-återgivningsskolans ljud för någonting annat än hifi, så ser jag ingen anledning att man inte skulle kunna komma överens. Om bara alla inser skillnaden. Jag tror att man från återgivningslägret är mycket toleranta inför att folk har olika tycke och smak och att någon kan föredra att inte lyssna till god återgivning, utan vill färga ljudet med "sameness". Jag tror däremot att toleransen i det andra lägret för hållningen att hifi faktiskt är något som är verifierbart i viss utsträckning är lite klen. Kunde man bara från den sidan sätta sig in i vad ambitionen hos hifi-intresserade är (alltså att man vill nå god återgivning, och att man vill göra det på ett sådant vis att man kan känna sig hyggligt säker på att det faktiskt är god återgivning man lyssnar till), ja då skulle konflikterna försvinna i ett nafs.

Jag har INGENTING emot att man lyssnar via rörförstärkare och hornhögtalare eller kopplar in en EQ i lyssningskedjan eller har högtalare med stora olinjäriteter och bristande dynamisk förmåga. Jag har inget emot om någon föredrar sin kenwood köksstereo från 83. Jag har inget emot om något föredrar panelhögtalare eller rundstrålare. Jag har inget emot om någon föredrar lång efterklangstid, eller gillar att komponera sina anläggningar efter hur de olika komponenternas egenfärgningar samverkar. No problems. Jag har problem med att man kallar det för hi-fi om det inte presterar god återgivning (vilket kanske något av det uppräknade under någon omständighet skulle kunna göra). Begreppet bör inte förfalskas.

Är det kanske så att konflikterna i sin kärna handlar om enkel begreppsförvirring? Jag tillhör helt klart språkpoliserna, som är hårda med att ord skall användas "på rätt sätt". Det är jag sannerligen inte ensam om på detta forum, utan jag skulle nog kunna samla ihop till en lång lista namnunderskrifter under slogan "rätt ord för rätt sak". Sedan verkar det finnas de som blir ohyggligt provocerade när man hävdar att det enklaste, billigaste och säkraste sättet att nå hifi (god återgivning) är att ägna sig åt undersökningar med vetenskaplig metodik (exempelvis blindtester), så att man inte låter sig luras av självsuggestion (placebo och nocebo). Jag kommer inte vika från min position, som i grunden alltså är språklig. Frågan är om de som formulerar sig enligt alternativ 1 någonsin kommer att överge sin position? Det är ju de som har fel, och därför de som bör omformlurera sig. Om de omformulerar sig så försvinner konflikten omedelbums, för de är jag helt överens om att tycke och smak bör få gälla. Jag har aldrig tyckt det är särkilt viktigt med hifi, utan att folk skall få lyssna på det de tycker om att lyssna på. Det är ju viktigt att vara glad :lol:

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-10-14 20:39

IngOehman skrev:1. De som så väl som möjligt vill återge just den verklighet som rådde,

2. De som vill skapa en illusion av "en verklighet", men som inte tror på återgivning.

Jag håller med om att man kan dela upp återgivningssökarna i dessa undergrupper men valde att inte göra det för tydlighetens skull.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-14 20:40

Hmmm.... Nu citerade du ju bara två av de tre...

Men jag kan hålla med dig tillbaka!

Enda skälet att jag gillar uppdelningen i tre grupper är att grupp två och tre (enligt den uppdelning jag gjorde) bråkar så mycket med varandra - trots att de båda tillhör det som enligt din definition är grupp 1!

Om vi återgår till min gruppindelning kan man även se att grupp 3 dessutom ofta blandar ihop grupp 1 och grupp 2. :o

För att förstå alla konflikter måste man helt enkelt ha med alla tre grupperna, och eventuellt till och med fyra olika...

Det viktigaste (tror jag) är dock att inse att konflikterna inte startar på grund av att det finns tre (eller två, eller vilket antal vi nu vill ha) kategorier, utan på grund av en liten minoritet som inte förstår begreppen alls och/eller som vill bråka. De allra flesta är dock 100% toleranta med alla andras synsett.

- - - - -

Morgan!

Jag håller med om nästan allt det du skriver (även om jag tror att du överdriver problemets dignitet en smula, eftersom jag tror att de flesta från lyssna och tyck-lägret accepterar båda synsätten) enda fram tills jag når:

Morgan skrev:Frågan är om de som formulerar sig enligt alternativ 1 någonsin kommer att överge sin position? Det är ju de som har fel, och därför de som bör omformlurera sig. Om de omformulerar sig så försvinner konflikten omedelbums, för de är jag helt överens om att tycke och smak bör få gälla. Jag har aldrig tyckt det är särkilt viktigt med hifi, utan att folk skall få lyssna på det de tycker om att lyssna på. Det är ju viktigt att vara glad :lol:

Det där med att ha fel eller rätt tycker jag lätt blir en alldeles för dominerande del av diskussioner, som lätt kan undvikas genom att man startar det som ser ut som en potentiell konflikt med att definiera de begrepp man avser använda.

Att hifi rent språkligt betyder precis det du säger är förstås korrekt.

Men - om någon säger: "-Jag använder det som en synonym till stereo" (och man sedan i bästa fall kan reda ut att stereo inte heller är en korrekt synonym till den där musikanläggningen för fonogramspelning man åsyftar...), så kan man nöja sig med att konstatera att detta bruk av "hifi" är fel! Men sedan koncentrerar man sig på sakfrågan istället! :P

Eller förresten... Det bör man inte göra heller för det är ju båda två viktiga frågor! Språkförflackningen är ju ett stort problem det också... :?

Nej, man bör förstås helt enkelt dela upp det hela i två frågor - och reda ut dem båda! 8)

Hmmm... Det var väl i princip det du framförde. Så jag håller med! :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-10-14 20:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-10-14 20:48

Morgan skrev:Är det kanske så att konflikterna i sin kärna handlar om enkel begreppsförvirring? Jag tillhör helt klart språkpoliserna, som är hårda med att ord skall användas "på rätt sätt".

Väldig många konflikter har antagligen sin grund delvis i begreppsförvirring och/eller språk- och kommunikationsproblem.

Ibland beklagar jag att språket saknar absolut facit och att de varianter av dylika som finns ändras över tid. Om det var upp till mig att bestämma skulle "hi-fi" användas som Morgan önskar. Verkligheten har dock (oförskämt nog :) ) tvingat fram en delvis ny betydelse av begreppet (liksom i så många andra fall såväl inom detta som andra områden). Hi-fi i dag betyder också "apparater som används för att spela upp inspelningar med".

Den kommersiella hi-fi-pressens formuleringar och testmetodik visar med önskvärd tydlighet att hi-fi inte längre bara betyder det hi-fi en gång betydde men fortfarande kan betyda.
Senast redigerad av Claes 2006-10-15 19:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-14 20:50

Som sagt: Lösningen är att definiera begreppen tidigt i varje potentiell konfliktsituation.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 20:55

IngOehman skrev:Som sagt: Lösningen är att definiera begreppen tidigt i varje potentiell konfliktsituation.

Vilket kan uppfattas som en styrning och därför motarbetas, även i sakfrågan.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 20:58

Kan väl aldrig vara en styrning att konstatera vad var och en menar? 8O

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-10-14 21:00

När jag läser igenom vad som skrivits i denna tråd får jag en känsla av att de flesta "vill väl" och också tror på möjligheten till förståelse. Kanske har de rätt.

Morgan är dock inne på något för mig ganska uppenbart: vissa som tillhör grupp 1 verkar inte vilja acceptera förutsättningarna för grupp 2.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 21:06

Kaffekoppen skrev:Kan väl aldrig vara en styrning att konstatera vad var och en menar? 8O

Jo, om jag talar om för dig vad som är viktigt för bra basåtergivning i form av f0, Qtot osv så tror jag att du skulle slå bakut. Säg att du aldrig har hört talas om Qtot. Du tror att jag försöker lura dig. (min tolkning)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 21:14

Om jag inte har en susning om de termer du pratar om gör jag nog bäst i att skaffa mig adekvat kunskap om jag vill argumentera mot dig, eller be dig förklara vad de betyder och deras praktiska betydelse. Om vi skall kommunicera måste vi ju först tillse att vi pratar samma språk!

Det kan ju inte finnas något egenvärde för dig att lura mig, utan du kan ju ha andra preferenser än jag. Vi kan alltså ha fel eller rätt båda två.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-14 21:21

vad skall jag rösta på som anser både 1 och 2 har rätt då?? 8O
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 21:21

Kaffekoppen skrev:Om jag inte har en susning om de termer du pratar om gör jag nog bäst i att skaffa mig adekvat kunskap om jag vill argumentera mot dig, eller be dig förklara vad de betyder och deras praktiska betydelse. Om vi skall kommunicera måste vi ju först tillse att vi pratar samma språk!

Det kan ju inte finnas något egenvärde för dig att lura mig, utan du kan ju ha andra preferenser än jag. Vi kan alltså ha fel eller rätt båda två.

Hehe... Det var bara ett exempel. Vitsen var att belysa att även samkörningen i försök att förstå varandra har sina knepigheter. Ett problem som man som säljare får lösa med varje ny kund utan att såra kunden. Kunden har nämligen alltid rätt. Annars köper han inget. Det görs många fler affärer på personlig respekt än teknisk knock out.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-10-14 21:28

Mayro skrev:vad skall jag rösta på som anser både 1 och 2 har rätt då?? 8O

Omröstningsfrågan gäller inte vem som har rätt eller fel eller om båda har det ena eller andra, utan om de kan förstå varandra.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-10-14 21:33

lasselite skrev:I min värld finns det egenttligen ingen motsättning i dina alternativ. Hifi handlar om tycke och smak.

Synen på hi-fi är olika i grupp 1 respektive 2. När folk ska köpa hi-fi-utrustning gör de ett val. De i grupp 1 grundat på tycke och smak, de i grupp 2 grundat på den kunskap de har om återgivning.

Såväl personer i grupp 1 som 2 kan ha begränsande omständigheter som medför att deras enskilda val kommer att bli en kompromiss. Denna kompromiss betyder inte att skillnaden i syn på hi-fi mellan grupperna försvinner.
Senast redigerad av Claes 2006-10-14 21:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 21:38

Jag svarde ett klart nej. Jag tror däremot att båda sidor tror att dom kan förstå varandra.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-14 21:41

Flint skrev:Jag svarde ett klart nej. Jag tror däremot att båda sidor tror att dom kan förstå varandra.

Finns det något forum som har en mittfåra av medlemmar föresten?? Som inte är extremer åt var sitt håll??
ett slags hifipolitisk mittfåra?
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 21:43

Mayro skrev:
Flint skrev:Jag svarde ett klart nej. Jag tror däremot att båda sidor tror att dom kan förstå varandra.

Finns det något forum som har en mittfåra av medlemmar föresten?? Som inte är extremer åt var sitt håll??
ett slags hifipolitisk mittfåra?

Verkar inte så. Tippar att det skulle dö ut ganska snabbt. Spänningen är konstruktiv. Även om många hatar oss mayro så finns det nog en del som gillar att vi är här och "tjafsar" lite också. Annars finge dom börja hacka på varandra.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 21:45

Man kan träta om dittan och dattan i evigheter. Och man kan ha olika synsätt, preferenser och böjelser ;)

Men det är först när man TROR sig veta vad den andra anser och framlägger det som ett faktum som det brukar spåra ur. Det är ju inte så svårt att fråga "menar du på det här viset"? Har jag uppfattat dig rätt?

Det viktigaste är att man respekterar varje person och bemöter den med respektfullt även om man har olika synsätt. Det är ju okej att vara oense om nått så ovässentligt som ljudåtergivning....

Sedan är ju språkproblem en återkommande sak. Det finns ju de som reagerar starkt när det påpekas att de påstr saker som de egentligen bara tycker:

Det är okej att en del tycker att skivor är överlägsna CD även om det inte finns ett uns tekniska belägg för det. Men det är felaktigt att påstå att CD är underlägsen LP skivor. Det är ju lögn.

(Jag vet av erfarenhet att just tyckande är svårt för många att sklija på från ett påstående)

ps Vad det gäller försäljningsbiten så finns det kunder som uppskattar en kunnig försäljare som ger alternativ och som sakligt kan argumentera för dem. En sådan försäljare får jag förtroende för och rekommenderar till andra och återkommer till....

pss.. Är inte det lite gammalt försäljarsnack att kunden alltid har rätt? Min erfrenhet är att kunden många gånger tror att den vet vad den vill ha, men det visar sig oftast att de inte alls vet det ;)
Senast redigerad av Kaffekoppen 2006-10-14 21:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-10-14 21:47

:D Möjligen mer sant än man skulle önska.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 21:48

Kaffekoppen
Du snackade om personlig bedömning.

Jag skulle kunna sälja dig full med prylar på ett par timmar. Du är hur förutsägbar som helst.

Ursäkta OT.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi