Moderator: Redaktörer
jag med!Jax skrev:Jag hade tänkt skriva nästan precis vad IÖ skrev
Kaffekoppen skrev:Alla kan alltid förstå varandra - bara man vill.
Det finns ju alltid undantag...paa skrev:Kaffekoppen skrev:Alla kan alltid förstå varandra - bara man vill.
Nja, det finns en diagnos och ett sjukdomsnamn på oförmågan att sätta sig in i hur andra tänker och känner.
paa skrev:Kaffekoppen skrev:Alla kan alltid förstå varandra - bara man vill.
Nja, det finns en diagnos och ett sjukdomsnamn på oförmågan att sätta sig in i hur andra tänker och känner.
Claes skrev:1. De som tycker att hi-fi handlar om tycke och smak där rätt eller fel är meningslöst och mer eller mindre omöjligt att verifiera.
2. De som tycker att hi-fi handlar om (korrekt) återgivning och att dylik kan utvärderas objektivt med vetenskaplig testmetodik.
PS
Utveckla gärna ditt svar.
IngOehman skrev:1. De som så väl som möjligt vill återge just den verklighet som rådde,
2. De som vill skapa en illusion av "en verklighet", men som inte tror på återgivning.
Morgan skrev:Frågan är om de som formulerar sig enligt alternativ 1 någonsin kommer att överge sin position? Det är ju de som har fel, och därför de som bör omformlurera sig. Om de omformulerar sig så försvinner konflikten omedelbums, för de är jag helt överens om att tycke och smak bör få gälla. Jag har aldrig tyckt det är särkilt viktigt med hifi, utan att folk skall få lyssna på det de tycker om att lyssna på. Det är ju viktigt att vara glad
Morgan skrev:Är det kanske så att konflikterna i sin kärna handlar om enkel begreppsförvirring? Jag tillhör helt klart språkpoliserna, som är hårda med att ord skall användas "på rätt sätt".
Kaffekoppen skrev:Kan väl aldrig vara en styrning att konstatera vad var och en menar?
Kaffekoppen skrev:Om jag inte har en susning om de termer du pratar om gör jag nog bäst i att skaffa mig adekvat kunskap om jag vill argumentera mot dig, eller be dig förklara vad de betyder och deras praktiska betydelse. Om vi skall kommunicera måste vi ju först tillse att vi pratar samma språk!
Det kan ju inte finnas något egenvärde för dig att lura mig, utan du kan ju ha andra preferenser än jag. Vi kan alltså ha fel eller rätt båda två.
lasselite skrev:I min värld finns det egenttligen ingen motsättning i dina alternativ. Hifi handlar om tycke och smak.
Flint skrev:Jag svarde ett klart nej. Jag tror däremot att båda sidor tror att dom kan förstå varandra.
Mayro skrev:Flint skrev:Jag svarde ett klart nej. Jag tror däremot att båda sidor tror att dom kan förstå varandra.
Finns det något forum som har en mittfåra av medlemmar föresten?? Som inte är extremer åt var sitt håll??
ett slags hifipolitisk mittfåra?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster