Lyssna på dålig musik med bra inspelning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Lyssnar du på dålig musik, bara för att ljudet är så jävla bra på den skivan?

Ja
18
21%
Nej
68
79%

Antal röster : 86

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Lyssna på dålig musik med bra inspelning?

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-14 22:00

Ja, det sägs ju att riktiga audiofiler bara har tre skivor: En med ljudeffketer (lastbilaar, spolande toaletter, trädfällningar mm), en med testsignaler och med obskyr klassisk musik. Allt utsökt inspelat, förståss.

En del, inte fullt så "hard core" sitter och lider till skivor från diverse audiofilbolag. Inget nämt, inget glömt.

Hur är det med dig?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-10-14 22:02

Nej, jag äger inga skivor med bra ljud men dålig musik. Däremot äger jag och lyssnar på flera skivor med bra musik men dåligt ljud.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 22:03

haha

Är det definitionen på en audiofil är jag ingen. Jag kan inte ens namnet på dessa specialskivbolag.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-14 22:04

Ja. Också.

Edit: fast det finns förstås gränser. Men sinussvep är fina.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-14 22:09

Nej! Är det som du skriver så är det tragiskt - de personerna är tragiska.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 22:10

Skulle aldrig falla mig in att lyssna på en musikaliskt usel audiofilskiva om det inte handlade om just för utvärdering av något. Då lyssnar jag hellre på bra musik i mp3-format 128K.

Jag har förresten en Guldnotskiva med Arnold Overtures och en HDCD-sampler från Reference Recordings som jag gladeligen skänker bort om någon står för frakten. Jag tycker att det är högoktanigt skräp. (menar allvar. Säg bara till)

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-10-14 22:11

Musiken är en konstart och kraft som nästan inte går att stoppa. Hur illa det än låter brukar de musikaliska kvaliteterna ändå komma fram. Om de dessutom kombineras med välljud, helst extremt dylikt utan hörbara fel vare sig från in- eller avspelningen, uppstår ibland en synergieffekt som transformerar min själ till en värld bortom alla ord, något nästan gudomligt. Vilket sagolikt mirakel det är att leva och få ta del av denna ofattbara härlighet!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-14 22:14

skrev nej. men det borde stå både och..En del skivor gillar man ju inte riktigt. Men dom vinner på det bra ljudet så man KAN få ut av dom ändå.. Ungefär lika som en bra låt med kass inspelning.. Så dom anser jag lika bra eller lika dåliga om man förstår hur jag menar..

men dom flesta finskivorna är man så jäkla less så man pallar dom bara inte mera...

Därför spelar phille här numera. och han lirar ALLT jag stoppar in.. :lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-14 22:19

TCM skrev:Nej! Är det som du skriver så är det tragiskt - de personerna är tragiska.

Hehe. Det där med sinussvepet är förstås en överdrift. Men jag har faktiskt en fascination för återgivning, egentligen oavsett vad det är för ljud, men jag sittar inte dagarna i ända och lyssnar på ånglok. Jag gillar förstås musik också och bäst är det när bra musik och bra återgivning samexisterar.

Vad jag tycker är viktigare (än att jag gillar andra ljud än musik) är att jag faktiskt avstår från musik som jag egentligen gillar, bara för att det låter så d*a illa. Det är tragiskt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-14 22:24

Max H.

Du skrev lastbilar i topic.. Hade du skrivit feta V8or... Då hade jag skrivit att sådan skulle jag äga o spela på vintern... :mrgreen:

Garanterat!!! Vi brukar sätta oss med lite go gamal rock o drömma om då vi får ta ut bilen varje år.. Och då man hör en vinkel mullra så är det gåshud.... :) 8)

en del hör vårfåglarna. Vi hör mullret som en föraning...brukar till o med gå ner o dra igång bilen enbart för att få höra tonerna..

INGEN stereo i världen kan konkurera vad det än är... 8)
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-10-14 22:41

Nej, men jag har Hifi-institutets testskiva från 70-talet nån gång inköpt på en loppis dock har jag faktiskt.se aldrig lyssnat på den.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 22:44

krellmaster skrev:Nej, men jag har Hifi-institutets testskiva från 70-talet nån gång inköpt på en loppis dock har jag faktiskt.se aldrig lyssnat på den.

Den där med nästan helsvart omslag?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-14 22:45

Jag har massor med såna där skivor, men dom har jag köpt gratis ;)

Användarvisningsbild
Matix

Inläggav Matix » 2006-10-14 23:05

Om man vänder på steken. Gillar man musiken gör det väl inget att den är bra inspelad.

Hoppas verkligen ingen känner sig tvvungen att lyssna till bra inspelade skivor fast denne avskyr musiken.

En sak jag avskyr är när demos sker med enbart audiofil musik. Urk!

/Mattias

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-10-14 23:18

En liten motfråga då, finns det "dålig" musik?
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-10-14 23:23

Ducatiklubben har gett ut en bra platta med hur en riktig motorcykel ska låta...

Mvh

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-10-14 23:28

Riktig hifi handlar väl om att ifall man lyssnar på t.ex. en Ska-skiva med riktigt härligt sunkig inspelningskvalité, från nån liten skraltig studio i Kingston, Jamaica, så ska man kunna höra varenda nyans av denna skraltighet? Helst känna rökdoft också :)

Alltså spelar inspelningskvalitén egentligen ingen roll; återgivningen är det viktiga. ;)

Tvärtom kan en ju bra inspelning få en att tro att man har bättre återgivning än man verkligen har?? The horror...!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-14 23:38

nl1970 skrev:En liten motfråga då, finns det "dålig" musik?

Ja det gör det. Leta reda på en låt som heter "Ganz shön sexy" med Kristina Bach. Den är mycket värre än tror.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-10-14 23:45

Max_Headroom skrev: Leta reda på en låt som heter "Ganz shön sexy" med Kristina Bach. Den är mycket värre än tror.

Provade det men min webbläsare bara dog hela tiden :( men om någon tycker det är bra musik så finns det ingen dålig musik då?
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 23:49

Grov falsksång tror jag av de flesta skulle uppfattas som dålig musik. Men man vet inte. Alla hör inte att det är falskt. Kanske istället gillar takten i samma musik. Nej det finns nog ingen enbart dålig musik eftersom det är upp till individen att bedömma. Vi är tillbaka på ruta ett, vid individen.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-10-15 00:21

Max_Headroom skrev:Leta reda på en låt som heter "Ganz shön sexy" med Kristina Bach. Den är mycket värre än tror.

Det är faktiskt svårt att föreställa sig det. :)

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2006-10-15 01:53

Det är intressant det här med ljudkvalitet på skivor... Frågan är kanske ställd lite med glimten i örat, men allvarligt talat, hur står det till i era skivsamlingar med ljudkvaliteten? Hos mig är det rena katastrofen kan jag tala om. Jag har tre (3) plattor i hela min skivsamling med rimligt ok ljudkvallitet. Och jag har väl i runda slängar 600 skivor. Allihopa köpta uteslutande för musiken.

Om man inte köper skivorna från Sheffield lab och kompani då får man finna sig i att ljudkvalitén är allt från halvkass till totalt genomrutten. Tur att bra musik tål så mycket misshandel från dåliga inspelningstekniker. (oj, en liten parentes bara: Har ni tänkt på att inspelningstekniker och inspelningstekniker stavas likadant? En bugg i svenska språket! Nu skall Horace få ett argt mejl...)

Var var jag? Jo, ställer ni er också följande fråga ibland?: Vad i hela fridens namn är hifi-intresse för något? Va? Vad skall det tjäna till? Varför bryr man sig om en förstärkare har 0,03% distorsion eller 0,003% när ens favoritskiva har 30% (och nu snackar vi akustisk musik!)? Och vad skall man med korrekt transientåtergivning till när nästan inga skivor har några transienter att tala om över huvud taget. Vilket är bäst CD eller SACD?

Känns lite som att tjafsa om smådetaljer rörande motorprestanda på en bil med fyrkantiga hjul.

Hur är man egentligen funtad i bollen när man bryr sig om hifi med tanke på hur 99,9% (mycket generöst räknat) av alla skivor låter. Jag är extremt petig med återgivningen hemma och har lagt hur mycket pengar som hälst på min anläggning. I utövandet av mitt hifi-intresse försöker jag vara maximalt rationell. Men mitt val av intresse är nog i ärlighetens namn extremt irrationellt - för det går i princip inte att få tag på musik som inte är tokskruvad, toklimiterad, tokklipper och inte är toknärmickad i mono med trasiga mickar.

Jag tror jag skall ta fram min akustiska gitarr (den är rimligt linjär) och skriva en elak visa om ett visst pucko som borde vara mer rationell i sitt val av hobby...

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-10-15 02:09

jag äger några skivor som jag kanske inte uppskattar till 100% men kan vara ganska avslöjande på utrustningar eftersom dom är ganska dynamiska...

patricia barber är väl en sån artist....väldigt trevlig dynamisk...och relativt krävande för både högtalare och rum....

passar bra som bakgrundsmusik då man sitter å snackar men inte direkt favvoskivan som åker i när man "fin lyssnar"...

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-15 05:46

Svante skrev:...Vad jag tycker är viktigare (än att jag gillar andra ljud än musik) är att jag faktiskt avstår från musik som jag egentligen gillar, bara för att det låter så d*a illa. Det är tragiskt.

Jag håller med till fyllo! Ju mer jag lyssnar på musik desto argare blir jag på att jag inte orkar spela de skivorna som jag förut gillade så bra - men nu ratar (iofs kanske inte bara, men till en del iaf) p g a sitt kassa ljud. Jag röstade ja på frågan, men jag tror det handlar om att jag nu är inne på elektronika och klassiskt, vilka båda är tämligen välljudande genrer! Jag vet ofta vart jag ska leta efter välljudande skivor nuförtiden, och om inte så vet jag ofta vem jag kan fråga vilket också späder på ja-alternativet!

woland skrev:Ducatiklubben har gett ut en bra platta med hur en riktig motorcykel ska låta...

Mvh

Säkert släppt på DG eller Naxos eller något annat skräpbolag, helt olyssningsbart liksom... ;)

/J
admin

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-10-15 07:43

Ar aldrig för stått motsatsparet bra och dålig musik! ~ det borde i stället stå musik man gillar eller ogillar (för den ena eller andra orsaken)...

Jag har bara skivor i mina skivhyllor som jag gillar eller som är viktiga för mig. Jag har flera hundra CD med skraltiga överföringar från historiska inspelningar (före ca. 1955), alla desssa är musikaliskt sublima, men kanske inte HiFi!

Jag håller med phloam; riktig HiFi handlar om att återge varje fonogram/inspelnng med respekt!

/ptr

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2006-10-15 08:32

Både ja och nej!

För min del så har det blivit så att i och med att jag läser om ljudmässigt goda inspelningar, så har jag upptäckt en del musik som jag tidigare inte trott att jag gillade. Men det innebär ju också att allt inte faller mig i smaken.

Samtidigt vill jag hålla med Mikael B. Tretow (stavar han så?) som i en intervju har sagt ungefär: "En del av mina största musikaliska upplevelser har jag fått framför en transistorradio".

Conny

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-10-15 09:30

Förr kunde jag göra det men numera aldrig. Men det händer att jag kör ett sinussvep från någon testskiva för att lyssna på mina rumsresonanser. Men då blir jag bara sur.

Jag erkänner att jag har köpt en och annan skiva för att de påståtts ha bra ljudkvalitet. Men efter en halv låt eller så har en del av dem blivit stående i hyllan för evigt eftersom musiken var så trist.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-10-15 09:39

I stereons barndom så hände det väl att man införskaffade någon platta med tågvisslor, ping-pong och diverse ljudeffekter. :oops:
Numera så letar jag musik jag tycker om och som är bra inspelat. Jag blir förbannad när bra artister/orkestrar blir sunkigt inspelade.

PS direktsända konserter i P2 är för mig en höjdare.
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-15 10:54

woland skrev:Ducatiklubben har gett ut en bra platta med hur en riktig motorcykel ska låta...

Mvh

Ducati låter grymt gott då dom drar iväg..... :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-15 11:03

Mayro skrev:Ducati låter grymt gott då dom drar iväg..... :)

Jag vet. Bor 30 meter från en raka mellan två trafikljus. Det är otroligt hur hög hastighet det går att uppnå mellan dom ljusen, säg 300m. För att inte tala om ljudvolymen. Gäller både bilar och motorcyklar. MC:n ofta på bakhjulet.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi