Högtalare med bra allmänljud

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
TCM

Högtalare med bra allmänljud

Inläggav TCM » 2006-10-15 12:17

Jag har ingen speciell plats hemma där jag sitter och lyssnar på musik, utan det kan variera ganska mycket. Finns det någon/några högtalare som är mindre känsliga för detta - alltså som ger ett bra ljud i hela rummet? Någon speciell konstruktion eller märke?

Rummet är rektangulärt och drygt 30 kvadratmeter. Ganska mycket hårda ytor - ekgolv med en ganska lite matta, små tunna gardiner, en soffa och en fåtölj, annars rena trämöbler.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-10-15 12:36

Ja, om du inte tar så allvarligt på att få en ljudbild presenterad framför dig utan är mer intresserad av ett homogent ljudfält med bra klang, så kan det vara en kul idé att använda ett helt gäng små pyttehögtalare monterade på väggarna uppåt taket till, kompletterade med ett par basmoduler.

Ett riktigt roligt system kan man nog få till genom exempelvis tio stycken Ino ambience1 kompletterade med pP2.

Ditt rum verkar för övrigt utesluta all form av kvalificerad ljudåtergivning på grund av otillräcklig dämpning av efterklangen. Dags att lägga in heltäckningsmatta och sätta upp stagedrop?

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-10-15 12:41

Ett "super-Bose" system. :lol:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-10-15 12:41

Sanny_X skrev:Ett "super-Bose" system. :lol:

Ja, varför inte? Same-same, but different.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-10-15 12:46

Om jag hade ett rum till hade jag gärna haft en "lounge-Hifi" typ den du beskriver.

Ett rum med soffgrupp, barskåp och en "lounge-Hifi" och ett dedikerat musik/filmrum med akustik-fix och proj. Det är min dröm.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-10-15 12:51

varför inte ett par carlsson oa52?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-15 13:17

Eller 70-tals-carlsson kanske?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-15 13:23

Ino audio A2

Har tydligen används med förträfflighet just för det här...

Men annars låter nån Carlssonburk med sin breda sweetspot som en bra idé... kanske kommande OA60?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-10-15 13:30

Som V8, en 70-tals Carlsson förstås! Eller, snarare två eller kanske fyra till och med.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-15 13:35

Det här kanske låter konstigt men jag börjar fundera på om det här med stereo är så viktigt. Jag kommer ofta på mej att med att lyssna på övervåningen, i badrummet och i köket. Då börjar man fundera på om man verkligen skall ha stereo eller om det bara är en onödig merkostnad. Istället kunde man satsa alla pengar på EN välljudande högtalare (tänk vad mycket lättare att möblera in EN högtalare istället för två). En enda högtalare skulle man lätt kunna ställa i ett hörn. Kanske är det så att klangfärg, dynamik och upplösning "slår" perspektiv. Jag har gått och funderat på en La Scala II eller motsvarande. Vore inte det jävligt läckert.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-15 13:43

Sen kanske jag skall försöka svara lite mer nyktert (och balanserat/realistiskt). Då tror jag att Carlsson eller Mirage (något ur deras M eller 90 serier) kan vara något.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-15 13:45

Koffe skrev:En enda högtalare skulle man lätt kunna ställa i ett hörn. Kanske är det så att klangfärg, dynamik och upplösning "slår" perspektiv. Jag har gått och funderat på en La Scala II eller motsvarande. Vore inte det jävligt läckert.

Det där lät väldigt konstigt, bakåtsträvande liksom, men om du tänker dig ett hornsystem i hörnet så är väl Klipschorn® det enda rätta?

Bild

För trådskaparen skulle jag rekommendera att kolla på de olika Carlssonhögtalarna, som jobbar efter den Orthoakustiska principen, det finns både nya modeller och massor med begagnat.
Ett par renoverade OA 12 kanske? Dom nyare modellerna är lite mer riktade, mer som vanliga högtalare, jämfört med de äldre med fler diskantelement.
Kolla lite på www.carlssonplanet.com
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-15 13:53

Just det... äldre Carlsson är ju att föredra över nyare...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-15 14:01

Kaffekoppen skrev:Just det... äldre Carlsson är ju att föredra över nyare...
Äldre modeler kanske är bättre för ljud i hela rummet, men kanske inte i sweetspot.
(Detta är väl hädelse i Carssonfantasternas öron, men jag uppfattade inte att OA51 på mässan i Stockholm kunde ge en stereobild som var speciellt mycket mer utspridd eller mer holografisk än de bästa "konventionella" högtalare.)
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-15 14:10

gamla stora infinity i IRS serien gör ingen besviken rätt intrimmande.... Det är lite pulande att "få till dom" ibland.. Men attans då man finner "rätt" med dom... :D
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-15 14:11

JAg håller nog med...eller lite bredare blir det väl, men inte så som en del tidigare modeller

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-15 14:45

Kaffekopp & PAA:

De (OA-51) behöver bättre förutsättningar än Stockholmsmässan erbjöd. För små rum är alltid ett problem.

PAA:

La Scala ÄR ett Klipsch-horn!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-15 14:59

IngOehman skrev:PAA:

La Scala ÄR ett Klipsch-horn!

Vh, iö

Det är skillnad på ett Klipsch-horn (av ospecad modell) och Klipschorn® som är en speciell hörnmodell.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-15 15:09

Jo jag vet. Visste inte om du visste dock. :wink:

Undrar hur många som tänkt på att det stavas med bara ett h...

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-10-15 15:47

Ett litet 5.1-system funkar ju oxå bra.. kan ju även va kul å veta vad budgeten är..

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-15 18:46

Tack för alla inlägg! Man åker iväg några timmar på kalas och käkar smörgåstårta och när man kommer tillbaka är det fullt av svar - lysande. :D

Jag kan ju börja med att tillägga att det rör sig om ett vardagsrum (vilket de flesta säkert har gissat). Det är ett nybyggt hus med golvvärme, vilket innebär att man ska undvika mattor för att få en effektiv uppvärmning... Jag har precis börjat fundera på sätt att göra rummet lite "mjukare", men eftersom det är ett vardagsrum måste jag ta hänsyn till WAF (jag jobbar på det :roll: ).

Som jag skrev någon annanstans i detta forum har mitt intresse att förbättra mitt musikljud hemma väckts ganska nyligen - faktiskt efter att jag köpte min Squeezebox. Detta inköp kommer inte att ske just nu (troligtvis nästa år), men budgeten ligger på <= 10000 kr (inte helt klart). Därför går Klipschlösningarna bort direkt (trots att det var fascinerande byggen).

Morgan:
Ett antal mindre högtalare runt omkring i rummet låter lite intressant. 10 små högtalare + 2 basmoduler - hur skulle jag lösa det med utgångar från förstärkare?

Carlssonlösningen har jag också funderat på. Det lilla jag har läst om Carlssonhögtalare verkar de vara förhållandevis lättplacerade. Det var intressant att läsa att äldre modeller skulle vara att föredra. Jag antar att de inte tillverkas längre - vad finns det för livslängd på en sådan högtalare? Hur ligger de till prismässigt?

IngOehman skrev:De (OA-51) behöver bättre förutsättningar än Stockholmsmässan erbjöd. För små rum är alltid ett problem.

Vad är ett för litet rum?
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-10-15 20:04

TCM skrev:Morgan:
Ett antal mindre högtalare runt omkring i rummet låter lite intressant. 10 små högtalare + 2 basmoduler - hur skulle jag lösa det med utgångar från förstärkare?

Jo serru, det beror lite på vilken slags förstärkare du har och vilka högtalare du skaffar. Om du kör på Ino a2 eller a1 så kan man parallellkoppla flera stycken till en enda förstärkarkanal. Men andra högtalare kan låg impedans vara ett bekymmer, varför man måste koppla både parallellt och i serie samtidigt för att det skall funka. Med en hemmabioförstärkare kan man bli mer kreativ med kopplingarna, och det skulle jag nästan vilja rekommendera. Det finns nån tråd om hur man kan få en Denon 2105 att driva subwoofer och högtalare, om du letar lite.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-15 22:17

Carlssons 70-talsmodeller (de du kanske framförallt letar efter heter oa14 och oa12) brukar hittas begagnat fullpgraderade (nya basar och diskanter) för en ganska ansenlig summa: 2000-10 000kr är det jag sett senaste året. Men man bör kunna hitta den (mindre och därför mera vardagsrums-/WAF-kompatibla) fulluppgraderad för 3kkr.

Jag skulle nog spela detta med en hemmabioreceiver (så jag kan lägga till bakkanaler om jag så vill, med bakkanaler kan man ofta köra någon "multichannel-stereo" för att fylla ut rummet än mer) för lika många tusingar (3).

Något liknande detta har jag funderat på att fixa ihop själv, eftersom jag råkar äga oa12or... Lycka till.

/J
admin

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-16 08:20

TCM skrev: Det var intressant att läsa att äldre modeller skulle vara att föredra.

Jag vill bara klargöra att jag inte menar att de gamla modellerna skulle vara bättre på någon sorts absolut skala, absolut inte. Men, för att lyssna på musiken lite varstans i rummet, långt från "sweet spot" kan dom genom sin diffusare ljudspridning vara en bättre kompromiss.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-10-16 12:31

Jag kom å tänka på Mirages omnipolära högtalare, OmniSat, som ser ut som de hjälmar man använder i fäktning.

Bild

Jag tippar på att du kan hitta både nya och begagnade som passar ditt maxpris.

Drivs lämpligen med biostärkare, som du sätter i "5ch Stereo" eller liknande.

När jag letade, såg jag att dom även finns för inbyggnad. Coooooolt.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-10-16 13:54

Jag skulle kört på 2 st Ino a2 och profundus P-2. :)

En liten stereo-häck för att driva a2:orna och en Zachry D-250 eller dylikt
till P-2 :)

ett externt delningsfilter behöver man förstås också, om man inte byter
ut stereo-häcken (som bör ha delbart för- och slutsteg) mot en hembio-
receiver.

a2:orna ger ju grymt "lounge ljud" med sin breda spridning :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-10-16 15:05

lasselite skrev:Jag kom å tänka på Mirages omnipolära högtalare, OmniSat, som ser ut som de hjälmar man använder i fäktning.

Bild

Jag tippar på att du kan hitta både nya och begagnade som passar ditt maxpris.

Drivs lämpligen med biostärkare, som du sätter i "5ch Stereo" eller liknande.

När jag letade, såg jag att dom även finns för inbyggnad. Coooooolt.

Får man fråga om du lyssnat på dessa alster innan din rekommendation? :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-10-16 15:07

Plockade inte du ihop någon anläggning med en massa Ino a1-or och någon basmodul för Teracoms fikarum, Johan? Berätta gärna hur den är komponerad och kopplad!

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-10-16 15:10

Jag har faktiskt lyssnat på dem.

Jag ville ha hjälmarna till hemmabion, och då tyckte jag inte att de passade mig. Som skönt allmänljud, på moderat nivå, inom en given prisklass, tror jag däremot att de är ett gott alternativ.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-10-16 15:19

http://www.blocket.se/vi/9614321.htm?ca=14_s

Här hittade jag en uppsättning på blocket. Pruta lite, så får du dem för under halva budgeten.

Ett gäng a1or gör säkert ett bättre jobb. Men det blir dyrare (och personligen tycker jag inte de är så estetiskt tilltalande heller). OmniSaterna har ett utseende som man troligen hatar eller älskar.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi