Moderator: Redaktörer
Max_Headroom skrev:Starkt och rent ljud ær inte lika skadligt før hørseln som starkt och distat.
Eller?
Max_Headroom skrev:Starkt och rent ljud ær inte lika skadligt før hørseln som starkt och distat.
Eller?
IngOehman skrev:Tumregler är som vanligt meningslöst att både försöka ta fram och att söka efter.![]()
Huruvida "rent och starkt ljud" är mer eller mindre skadligt än "distat och något mindre starkt ljud" kan förstås diskuteras, men det finns garanterat ingen enkelt sanning, eftersom både fallen är extremt vagt beskrivna i utsagan.
Först och främst kan man konstatera att det ofta är viktigt att skilja på topp- och medelnivå. Är man verkligen säker på att det där svagare och distorderade ljudet är svagare ljudeffektmässigt?
<snip>
Kort sagt: Resonemang som säger att olika sorters förvrängning ökar skadligheten för hörseln är baserade på att man underförstår att ursprungssignalen är hörselvänlig. Är den inte det har resonemanget ingen giltighet.
paa skrev:Jo det är väl därför det oftast låter distat om alla PA-system, oavsett hur kraftiga dom är. Dom måste dra på tills det "låter starkt".
'Svante skrev:För inte kan det väl vara bara jag som har suttit och lyssnat och sedan när någon kliver in och vill prata så hörs det inte för att ljudet är mycket starkare än man trodde?
phloam skrev:Men vad jag vill minnas är att det där med "distat = farligare" är en musikermyt, rent ljud är precis lika skadligt som distat. Det som är avgörande är ljudninvån/ljudtrycket som hörselcellen utsätts för. (En hörselcell kan ju knappast tolka hur det låter, så det verkar rimligt.) Edit: Antar att snabba transienter (kort "rise time"?) också spelar roll.
Man liknade rent ljud vid en skalpell; den är så vass att man inte känner när man skär sig men såret blir minst lika djupt som något annat.
Flint skrev:Haakan_W skrev:senast igår demade jag lite för en polare som tyckte jag kunde höja lite till..problemet va bara att jag inte hörde vad han sa
Har grannarna samma inställning - och problem att göra sig hörda. Eller bor du i villa?
Flint skrev:Haakan_W skrev:villa förstås...tar du mig för en simpel arbetare
Nej det förstås, skulle aldrig falla mig in. Där tänkte jag inte efter före. Tangentbordet slant.
IngOehman skrev:Därför är det faktiskt så, att statiska ljud på så låg ljudtrycksnivå som 90 dB under långvarig exponering ofta ger konstaterbara hörselbortfall.
Däremot tål man utan vidare korta bredbandiga transienter ((sinX)/X-puls med bandbredd 0-20 kHz exempelvis med ljudtrycksnivåer över 140 dB! (50 dB mera = en effektnivå som är 100 000 gånger större!)
Svante skrev:Jag har fått för mig att hörselskadlighet approximativt kan mätas med en viss frekvensvägning och som ekvivalent medelvärde Leq. Det är iaf så som bullerskyddsnormerna är gjorda.
n3mmr skrev:Ingen arbetare är väl så simpel som en villaägare.... Jo, några är det, eftersom dom bor i villa. Förvillande
Jag tror att simplicitet är en egenskap som inte i nämnvärd utsträckning påverkas av boende eller yrkesval, utom att vissa egna företagare verkar väldigt benägna att låta sitt företagande ta över, varför dom kan upplevas som lätt förenklade varelser. Ungefär som människa v 0.5 beta. Men när dom vant sig är problemet mindre
IngOehman skrev:
Vad håkan säger är alltså att han är alltför komplicerad för att bo i lägenhet.
Vh, iö
- - - - -
Alltså, finns det någon behaglig distorsionsform som skulle kunna få öronen att tycka att det låter "starkt - fast bra"?paa skrev:Kan man få det att låta snyggt och musikaliskt, fast starkt?
paa skrev:Alltså, finns det någon behaglig distorsionsform som skulle kunna få öronen att tycka att det låter "starkt - fast bra"?paa skrev:Kan man få det att låta snyggt och musikaliskt, fast starkt?
paa skrev:Alltså, finns det någon behaglig distorsionsform som skulle kunna få öronen att tycka att det låter "starkt - fast bra"?paa skrev:Kan man få det att låta snyggt och musikaliskt, fast starkt?
Morello skrev:Du menar introst som är en synth och sedan även en Fender-Strata och ett helt rack med effektburkar och slutligen Mesa Boogie-stärkare och ett 4*12"-kabinett med EV-element?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster