Starkt/distat - Svagt/rent

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Starkt/distat - Svagt/rent

Inläggav Svante » 2006-10-16 13:00

Ja, det är väl ett känt faktum att om det låter rent, så låter det inte särskilt starkt, även om det är det. Det här gör jobbet som högtalarkonstruktör lite hopplöst, en del som vill "spela starkt" tycker inte om högtalaren, egentligen då för att det är distfritt.

Nåja, nu var det inte det jag skulle oja mig över utan jag fick en fundering kring hörselskador; är det så att den som har en renljudande anläggning riskerar att skada sin hörsel i högre grad, eftersom han inte hör att det är så starkt?

Någon mer som har funderat kring det?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-16 13:08

Starkt och rent ljud ær inte lika skadligt før hørseln som starkt och distat.
Eller?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-16 13:17

Max_Headroom skrev:Starkt och rent ljud ær inte lika skadligt før hørseln som starkt och distat.
Eller?

Det beror väl på hur man mäter gissar jag. Distat ljud innehåller mycket övertoner och dessa kanske inte syns i en medelvärdesmätning?

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-16 13:22

Jo det är väl därför det oftast låter distat om alla PA-system, oavsett hur kraftiga dom är. Dom måste dra på tills det "låter starkt".
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-16 13:30

Max_Headroom skrev:Starkt och rent ljud ær inte lika skadligt før hørseln som starkt och distat.
Eller?

Det finns ett sånt samband, ja. Eller snarare att höga frekvenser är skadligare än låga och distat ljud innehåller ju mer högfrekvens. Men jag tror ändå att den effekten är begränsad på ett sätt som inte ett högpresterande system är.

Jag tror alltså att ett distande system visserligen ger ett skadligare ljud, men eftersom man* stannar vid en lägre nivå eftersom det låter så illa så blir det ändå mindre skadligt.

*Jag. Det finns förstås de som inte stannar för något. :roll:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-16 13:48

Kan man få det att låta snyggt och musikaliskt, fast starkt?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-16 14:03

Tumregler är som vanligt meningslöst att både försöka ta fram och att söka efter. 8)

Huruvida "rent och starkt ljud" är mer eller mindre skadligt än "distat och något mindre starkt ljud" kan förstås diskuteras, men det finns garanterat ingen enkelt sanning, eftersom både fallen är extremt vagt beskrivna i utsagan.

Först och främst kan man konstatera att det ofta är viktigt att skilja på topp- och medelnivå. Är man verkligen säker på att det där svagare och distorderade ljudet är svagare ljudeffektmässigt?

Det andra man måste minnas är att även rent och starkt ljud kan låta hur illa (och vara hur farligt för öronen som) som helst - beroende på vad det är för ljud man talar om!
Exempelvis om man spelat in 400 kg tallrikar som faller mot ett stengolv från hög höjd.

Men - om man utgår ifrån att det ljud man talar om är en snyggt producerad inspelning (exempelvis utvalt snygga ljud som spelats in), så kan man vara rätt säker på att det är öronvänligt. Sådana ljud som inte är obehagliga är nämligen för det mesta inte så farliga heller. Det som kännetecknar de förhållandevis ofarligare ljuden är:

De innehåller få smalbandiga statiska starka toner (som ger stora lokala påfrestningar i öronens snäcka).

De har rimlig effektnivå mellan 2,5-5 kHz (där öronen hör extra bra, och är extra känsliga på grund av hörselgångsresonansen).

De har hög transientdynamik, men låg medelnivå vid frekvenser över 200 Hz, och ännu lägre över 2000 Hz, men gärna högre under 200 Hz.

Tar man vilket sådan "bra" ljud som helst, och förvränger det med distorsion och resonanser, kan man vara rätt säker på att det kommer att bli obehagligare för öronen. Distorsion (som i de nromala högdistorderande sammanhangen inte räknas i delar av procent, utan MÅNGA procent distorsion, 10 - 40% förekommer) kommer för det mesta att addera energi i det öronkänsliga området, och den kommer för det mesta att höja medelnivån men förstöra transienttopparna. Distorsion tillsammans med resonanser gör det hela ännu värre eftersom det skapar statiska toner som skadar hörseln. I kombination med bandbreddsminskande filtrering blir det ännu värre eftersom den hörseltålighetsökande basnivån då går förlorad.

Kort sagt: Resonemang som säger att olika sorters förvrängning ökar skadligheten för hörseln är baserade på att man underförstår att ursprungssignalen är hörselvänlig. Är den inte det har resonemanget ingen giltighet.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2006-10-16 14:18

Är det bättre att ha apparater som distar lite eller är det bättre att ha det i högtalarna? ..ähum om man vill ha dedär ca. 10% dist som gör att det "blir bra drag" som man hört talas om.. 8)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-10-16 14:28

Jag minns ett program på tv som handlade om just hörselskador och musik, där nån i Aerosmith uttalade sig om rent/distat osv, minns ej exakt vad de sa.

Men vad jag vill minnas är att det där med "distat = farligare" är en musikermyt, rent ljud är precis lika skadligt som distat. Det som är avgörande är ljudninvån/ljudtrycket som hörselcellen utsätts för. (En hörselcell kan ju knappast tolka hur det låter, så det verkar rimligt.) Edit: Antar att snabba transienter (kort "rise time"?) också spelar roll.

Man liknade rent ljud vid en skalpell; den är så vass att man inte känner när man skär sig men såret blir minst lika djupt som något annat.

Sen kanske det finns andra, t.ex. psykologiska effekter med distat ljud.

F.ö., det där pipet som kommer helt plötsligt ibland lär bero på döende hörselceller.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-16 14:36

IngOehman skrev:Tumregler är som vanligt meningslöst att både försöka ta fram och att söka efter. 8)

Huruvida "rent och starkt ljud" är mer eller mindre skadligt än "distat och något mindre starkt ljud" kan förstås diskuteras, men det finns garanterat ingen enkelt sanning, eftersom både fallen är extremt vagt beskrivna i utsagan.

Först och främst kan man konstatera att det ofta är viktigt att skilja på topp- och medelnivå. Är man verkligen säker på att det där svagare och distorderade ljudet är svagare ljudeffektmässigt?

<snip>

Kort sagt: Resonemang som säger att olika sorters förvrängning ökar skadligheten för hörseln är baserade på att man underförstår att ursprungssignalen är hörselvänlig. Är den inte det har resonemanget ingen giltighet.

Jo, jag förutsatte en snygg produktion som förstörs av en distande högtalare.

Jag har fått för mig att hörselskadlighet approximativt kan mätas med en viss frekvensvägning och som ekvivalent medelvärde Leq. Det är iaf så som bullerskyddsnormerna är gjorda.

Det som väcker frågan hos mig är hur lätt det är att dra på volymkontrollen när det låter rent och fortfarande tycka att det låter rent, men hur jag famlar efter volymkontrollen för att dra ner när det låter illa. För inte kan det väl vara bara jag som har suttit och lyssnat och sedan när någon kliver in och vill prata så hörs det inte för att ljudet är mycket starkare än man trodde?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-16 14:41

Musik med tydlig rytm verkar gå att spela högre än jämntjock smet. Förmodligen för att rytmen även ger lite vila för örat mellan energismällarna. Det kanske inte är högre volym mätt RMS, men jag upplever det som högre.

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-10-16 15:12

paa skrev:Jo det är väl därför det oftast låter distat om alla PA-system, oavsett hur kraftiga dom är. Dom måste dra på tills det "låter starkt".

När Teddybears var häri stan var jag förundrad över hu jävla bra PA-ljud dom hade. De spelade skithögt utan att det kändes nå särskilt påfrestande. Klart det bästa PA-ljud jag hört nån gång, ovanligt lite dist helt enkel.
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-10-16 15:51

Svante skrev:För inte kan det väl vara bara jag som har suttit och lyssnat och sedan när någon kliver in och vill prata så hörs det inte för att ljudet är mycket starkare än man trodde?
'

verkligen inte...senast igår demade jag lite för en polare som tyckte jag kunde höja lite till..problemet va bara att jag inte hörde vad han sa :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-16 15:55

Haakan_W skrev:senast igår demade jag lite för en polare som tyckte jag kunde höja lite till..problemet va bara att jag inte hörde vad han sa :)

Har grannarna samma inställning - och problem att göra sig hörda. Eller bor du i villa?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-16 16:09

phloam skrev:Men vad jag vill minnas är att det där med "distat = farligare" är en musikermyt, rent ljud är precis lika skadligt som distat. Det som är avgörande är ljudninvån/ljudtrycket som hörselcellen utsätts för. (En hörselcell kan ju knappast tolka hur det låter, så det verkar rimligt.) Edit: Antar att snabba transienter (kort "rise time"?) också spelar roll.

Man liknade rent ljud vid en skalpell; den är så vass att man inte känner när man skär sig men såret blir minst lika djupt som något annat.

Nej det där stämmer inte alls, det är ett exempel på försök att skapa tumregler bara.

Det har gjorts massor av sådana försök att göra tumrelger för att kunna kommunicera vad som är farligt och vad som inte är det, och i samtliga fall blir det bara osanningar som konstrueras.

Ett exempel på "populär tumregel" är: Det är transienterna som dödar!

Den tumregeln har konstruerats på grundval av hörselskador orsakade av vissa typer av transientljud, exempelvis de som snickare som hamrar in spikar, som folk utsatts för - och därefer uppvisat härselskador.

Saken är dock den, att det som gör sådana ljud farliga inte alls är att de är transienta, utan att de är mycket kraftiga och smalbandiga! Att de alltså skadar örat genom att det i snäckan bildas ett energimönster med mycket hög energi lokalt på grund av resonansen i brädan.

Tvärtom mot vad man kansk kan tro (om man lyssnat på den dumma tumregeln) är en lång ton det farligaste man kan utsätta hörseln för på grund av att den långa tonen "nöter" på specifika ställen i snäckan. Ett transient ljud däremot belastar snäckan mycket jämnare.

Därför är det faktiskt så, att statiska ljud på så låg ljudtrycksnivå som 90 dB under långvarig exponering ofta ger konstaterbara hörselbortfall.

Däremot tål man utan vidare korta bredbandiga transienter ((sinX)/X-puls med bandbredd 0-20 kHz exempelvis med ljudtrycksnivåer över 140 dB! (50 dB mera = en effektnivå som är 100 000 gånger större!)

Därför skulle det vara minst lika rimligt, ja rent av oerhört mycket rimligare, att formulera tumregeln "Transienter är harmlösa jämfört med statiska ljud!"

Men - eftersom man sett hörselskador från mycket starka resonanta och smalbandiga ljud (hammarslag exempelvis) som kan kallas transienta - så har någon funnit det rimligt att istället formulera tumregeln: "Det är transienterna som är så farliga för hörseln!". Trots att alla de snygga härliga musiktransienterna för det mesta är ljudliga motsatsen till hammarslagen!

Det är precis lika rimligt (eller rimligare) att påstå det motsatta dock: "Det är de statiska smalbandiga ljuden som är farliga för hörseln."

I själva verket suger alla dylika tumregler. Det är alltid den komplexa tumregel-fria sanningen man bör söka. Först när man förstår den kan man observera påståendena i tumreglerna utan att luras av dem. 8)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-10-16 16:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-10-16 16:12

Flint skrev:
Haakan_W skrev:senast igår demade jag lite för en polare som tyckte jag kunde höja lite till..problemet va bara att jag inte hörde vad han sa :)

Har grannarna samma inställning - och problem att göra sig hörda. Eller bor du i villa?

villa förstås...tar du mig för en simpel arbetare :roll:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-16 16:17

Haakan_W skrev:villa förstås...tar du mig för en simpel arbetare :roll:

Nej det förstås, skulle aldrig falla mig in. Där tänkte jag inte efter före. Tangentbordet slant. :)

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-10-16 17:15

Flint skrev:
Haakan_W skrev:villa förstås...tar du mig för en simpel arbetare :roll:

Nej det förstås, skulle aldrig falla mig in. Där tänkte jag inte efter före. Tangentbordet slant. :)

Ingen arbetare är väl så simpel som en villaägare....

Jo, några är det, eftersom dom bor i villa.

Förvillande

Jag tror att simplicitet är en egenskap som inte i nämnvärd utsträckning påverkas av boende eller yrkesval, utom att vissa egna företagare verkar väldigt benägna att låta sitt företagande ta över, varför dom kan upplevas som lätt förenklade varelser. Ungefär som människa v 0.5 beta. Men när dom vant sig är problemet mindre
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2006-10-16 17:25

Har något vagt minne av att den tid man utsätts för (o)ljud spelar roll. Vid enstaka kort men starkt ljud jämfört med den vanliga omgivningen finns en ”skyddskrets” som snabbare än en grisblink motarbetar att det enstaka (o)ljudet skadar hörseln. Om man skulle utsättas för ”sakta ökande” oljud anpassar man sig även till detta så hörseln skyddas under en viss tid, ungefär som att ens känslighet för ljudpåverkan minskas. Blir den tiden för lång blir dock belastningen för hög och hörseln skadas (liknelse; även en relativt lätt statisk muskelbelastning blir till slut övermäktigt för en.) Tycker det verkar stämma med egna och andras upplevelser av smällare på nyårsafton eller högljutt krogliv.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-10-16 17:41

Adhoc, det där känner jag igen nånstans ifrån...!

Iaf, så undrar jag fortfarande om distortionen har någon som helst praktisk betydelse jämfört med ljudvolymen?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-16 22:51

IngOehman skrev:Därför är det faktiskt så, att statiska ljud på så låg ljudtrycksnivå som 90 dB under långvarig exponering ofta ger konstaterbara hörselbortfall.

Däremot tål man utan vidare korta bredbandiga transienter ((sinX)/X-puls med bandbredd 0-20 kHz exempelvis med ljudtrycksnivåer över 140 dB! (50 dB mera = en effektnivå som är 100 000 gånger större!)

Vilket innebär att det här inte är så dumt iaf, då... :wink:

Svante skrev:Jag har fått för mig att hörselskadlighet approximativt kan mätas med en viss frekvensvägning och som ekvivalent medelvärde Leq. Det är iaf så som bullerskyddsnormerna är gjorda.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-17 00:58

n3mmr skrev:Ingen arbetare är väl så simpel som en villaägare.... Jo, några är det, eftersom dom bor i villa. Förvillande

Jag tror att simplicitet är en egenskap som inte i nämnvärd utsträckning påverkas av boende eller yrkesval, utom att vissa egna företagare verkar väldigt benägna att låta sitt företagande ta över, varför dom kan upplevas som lätt förenklade varelser. Ungefär som människa v 0.5 beta. Men när dom vant sig är problemet mindre

tuut-toot-tuut-toot... Språkpolisen rycker ut! 8) (Me' värsta solisarna på.)

Albertsson ombedes notera detta: Simplicitet har ingenting med simpelhet att göra!

Simplicitet handlar om enhetlighet, odelbarhet. Simplicitet kan känneteckna oerhört komplicerade saker.
Simpelhet handlar däremot om enkelhet. Någon eller något som är okomplicerat. (Simpel kan vara en både positiv och negativ värdering.*)

Vad håkan säger är alltså att han är alltför komplicerad för att bo i lägenhet.

Din respons - som berättar att enhetligheten eller odelbarheten hos en person inte har med yreksval eller boende att göra - må vara i sak korrekt (det kan jag inte bedöma) men det är näppeligen en kommentar som kan kopplas till Håkans påstående. Eller?

:wink:

Vh, iö

- - - - -

*Den här apparaten är för simpel för det = negativ värdering.

Man trycker bara här och voila - simpelt! = positiv värdering.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-10-17 01:41

IngOehman skrev:

Vad håkan säger är alltså att han är alltför komplicerad för att bo i lägenhet.

Vh, iö

- - - - -

om man ska hårddra det så menade jag att jag egentligen är för komplicerad för att slänga bort mitt liv på att jobba :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-17 07:39

Det ska löna sig att vara uteliggare.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-17 08:43

paa skrev:Kan man få det att låta snyggt och musikaliskt, fast starkt?
Alltså, finns det någon behaglig distorsionsform som skulle kunna få öronen att tycka att det låter "starkt - fast bra"?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-17 08:49

paa skrev:
Alltså, finns det någon behaglig distorsionsform som skulle kunna få öronen att tycka att det låter "starkt - fast bra"?

Hrrm, några tycker säkert det om kompression. Eller distad gitarr.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-17 09:28

99% av all elgitarr man hör i musiken idag är mer eller mindre distad (min uppskattning). Spotnicks på 60-talet lät för det mesta bli.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-10-17 09:58

paa skrev:

Jag har ett bra exempel. Inledningen på Dire Straits' låt "Money for Nothing" låter som om den spelas högt fast den inte gör det! Jag gissar att de lagt på livebrum och livebrus på gitarrerna och fått lyssnaren (i alla fall mig) att tro att det spelas högt. Rätt skojig effekt som jag inte hört så uttalat i någon annan inspelning. Jag brukar spela just den låten när jag vill känna lite rocklivekänsla hemma i vardagsrummet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-17 10:13

Du menar introst som är en synth och sedan även en Fender-Strata och ett helt rack med effektburkar och slutligen Mesa Boogie-stärkare och ett 4*12"-kabinett med EV-element?

Låter mycket bra tycker jag. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-10-17 10:24

Morello skrev:Du menar introst som är en synth och sedan även en Fender-Strata och ett helt rack med effektburkar och slutligen Mesa Boogie-stärkare och ett 4*12"-kabinett med EV-element?

Eh... Ja, just det! Ja, menar, jag har ingen aning men säger du det så är det nog så!

Så det är helt enkelt "äkta", bara mikkat direkt på? 8O
... tycker jag!

Per

Nästa

Återgå till Generellt om hifi