Någon som har jämfört olika hembioförstärkare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Någon som har jämfört olika hembioförstärkare?

Inläggav Harryup » 2006-10-18 20:13

Har någon jämfört senaste generationernas hembiorecievers som har analogt 7.1 in och analogt 7.1 ut som försteg/processor med varandra? Typ Denon och Pioneer.
Jämfört med lite äldre processorer rankade som bra ? Typ mot Lexicon och Meridian etc.
Skulle vara bekvämt om t.ex. nyaste Pioneer receivers går att köra som rena processorer och med riktigt bra ljudkvalité.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-10-18 22:41

Jag hade tidigare en Harman Kardon AVR 8500 som jag använde som försteg vid musiklyssning (CD in i 7.1 ingångens H&V kanal, external processor input) -detta för att bypassa all signalbehandling i maskinen.
Denna påstods ha ett "påkostat" försteg och skulle låta bra även som musikförmedlare...

-Det gjorde den inte riktigt :?

Efter lite tester där jag jämförde den mot t ex Sentec SC9 fann jag den akterseglad i hantering av lågbas, -artikulering av denna...

Jag testade då (och köpte den sedan) Primare SPA21.
Denna låter (om man använder den som beskrivet ovan, analogt ljud in genom external processor ingången) mycket bra som hifi-försteg.

Slutstegen i denna SPA 21 låter dock lite för "mjuka" och varma för min smak... "luddiga i basen" skulle vara för elakt sagt men det lutar en smula åt det hållet. Men det gör inte så mycket då jag bara använder dem för att driva Center och 4 surround.

Prisbilden för dessa 2 bio-förstärkare är ungefär densamma...

Mvh

/Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
martinfor

:

Inläggav martinfor » 2006-10-19 11:05

Har kört några jämförelsetest mellan Pioneer AX4 och Denon 3806. Tester med både inbyggt slutsteg och med påkopplat slutsteg (Acurus). Ljudbilden följde med när man använde dessa som processor, dock vart båda lite stramare i basen och kanske något mer välartikulerad med ett separat slusteg. Pioneers svaghet är dock försteget, den är inte alls lika dynamisk och öppen som Denons. Personligen tycker jag ljudförbättringen är för liten för att motivera prisökningen med ett externt steg.

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-10-19 11:20

Just H/K 8500s starka sida e väl snarare styrkan i slutstegen än själva kvaliteten på försteget.. Tycker den "nyare" x30-35-serien låter betydligt skojjigare som försteg..

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-10-19 21:20

Har redan slutsteg och aktiva filter så det enda jag är intresserad av är egentligen förstegsdelen för att kunna få en "billig" processor så länge tills dom "bättre" klarar av HDMI 1.3 och har fullt stöd för alla format för HD-DVD och Blueray.

Återgå till Generellt om hifi