Slim Devices uppköpta

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
TCM

Slim Devices uppköpta

Inläggav TCM » 2006-10-18 23:41

Logitech har gått och köpt tillverkaren av Squeezeboxen:

I am pleased to announce that Logitech is acquiring Slim Devices, and I am glad to have the opportunity to share the news here in our forum before the official press release goes out.

We have been building a relationship with Logitech for quite some time. As we got to know their executive team, it became clear that there was a compelling opportunity for us to work together to bring Slim Devices’ products to the mainstream market. As you may know, Logitech recently launched the Wireless DJ music system, and also produces Harmony remote controls, which many of our customers already use with their Squeezeboxes.

This is an opportunity for us to introduce Squeezebox and Transporter more quickly to a lot more people. Slim Devices will benefit from Logitech’s brand, their retail channel, their expertise in developing quality hardware, and their existing portfolio of complementary products such as speakers and remotes. Logitech believes this will be a fast growing segment of their business, and we are looking forward to making that happen.

One of the most exciting things about this opportunity is Logitech’s enthusiasm for our open development model, and the way we collaborate as a community to improve our products. We plan to expand this model as we continue to develop great new software and hardware. SlimServer will continue to be available free of change under the GPL, and we will participate in these forums in much the same way.

All of our employees have accepted new employment offers, and we will remain in our Mountain View location. Dean, Patrick and I expect to stay for the foreseeable future.

I’ll be here on the forums if you have any questions, and as always, welcome your feedback and ideas.

Best regards,

Sean

http://forums.slimdevices.com/showthread.php?p=147400
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-18 23:43

Kan vara bra, kan vara dåligt. Jag gillar båda företagen.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-19 00:10

Naqref™ skrev:Kan vara bra, kan vara dåligt. Jag gillar båda företagen.

Agree!

Jag tror dock att Logitechs kvalitetstänkade kan få Slim Devices att fortsätta göra bra grejor - samtidigt som man kan minska de fasta kostnaderna och kanske öka produktionen för fler ekonomiska fördelar!

En billigare lika bra produkt vore ju toppen för alla budgetanläggningar där ute! :D

/J
admin

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2006-10-19 00:25

Logitech är ett bra bolag som brukar ge folk vad de vill ha! Vi får se hur det går.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-19 00:28

Hoppas hoppas hoppas att detta inte logitech ska in och pilla nu med produkterna utan låter det forsätta som alltid bara med mer muskler i ryggen för marknadsföring och komponentinköp.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-19 02:44

Hmm. Jag tycker att det är så mysigt med små entusiastföretag. Sen växer dom och blir stora - oh well. Man får väl hitta någon annan produkt/tjänst att gå i gång på. Men att förlora både youtube och slimdevices på mindre än en vecka... det svider.

<bitter>Skall vi spekulerar kring nästa generation Squeezeboxar - Något sånt här kanske? Ihop kopplad med vad logitech kallar ett "högkvalitativt stereosystem med ljudprestanda för audiofiler och digital AM/FM-radio", det ni! Här hittar ni en sån om ni vill ha.</bitter>

Klickade runt ett tag hos logitech hittade inte ett enda forum vilket betyder att de inte törs ha en öppen dialog med sina användare. Förmodligen därför att de bara säljer skit. Alternativt har en affärsledning som är kvar i stenåldern - telefonsupport, känns inte det väldigt år -98. Om Squeezeboxen kommer att gå in den säljkanalen går det åt skogen.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-10-19 07:41

Näe Logitech är inte den perfekta partnern för SlimDevices... Jag hoppas att det fungerara, men risken finns att SlimDevices öppenhet försvinner om något år...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-10-19 11:59

Tror inte deta är något positivt, visst den kanske blir billigare men kom,munikationen mellan användarna och företaget försvinner och att mjukvaran är open source lär ju inte heller vara kvar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-19 12:03

Någon som känner till köpeskillingen? Jag gissar att ägarna av Slim blev förmögna. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-19 12:12

Har läst igenom hela tråden hos Slim Devices och det låter ungefär som här. Ganska många är oroliga av olika anledningar: den fantastiska forumsupporten, fortsatt open-source, fortsatt stöd för andra operativsystem än windows. En del tycker att Logitech-namnet inte klingar så bra som Slim Devices/Squeezebox. Kommentarerna från Sean Adams [Slim Devices CEO] och Junien [Logitech SVP Entertainment & Communications Business Unit] är att det kommer att vara ganska mycket "business as usual", men att Slim Devices kommer att ha Logitechs marknadsavdelning i ryggen och att de ska försöka ta det bästa från båda företagen avseende mjukvara och hårdvara. Tills vidare verkar det som om den inte kommer att säljas under Logitechs namn (lite oklart).

Kan väl bara säga att jag försöker vara positiv och hoppas att de kommer att det snart kommer en Squeezebox/Harmony remote som kommer att krossa allt motstånd. Det här är en ganska bra början:

http://www.logitech.com/index.cfm/produ ... NTID=12498

Bild
When routine bites hard

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-19 12:16

Morello skrev:Någon som känner till köpeskillingen? Jag gissar att ägarna av Slim blev förmögna. :)

Jag såg $20 miljoner nämnas, vet ej om det stämmer. Verkar ganska billigt måste jag säga. Jag såg någon spekulera i att det berodde på att de skulle få fortsätta att vara relativt självständiga och det sänkte köpeskillingen.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-19 12:24

http://www.digitalmusicnews.com/results ... im+Devices

Logitech Purchases Networked Music Provider Slim Devices

Date: october, 2006 (101906)

Logitech has now purchased Mountain View, CA-based Slim Devices, a developer of networked music technologies. Slim Devices is best known for the Squeezebox, a device that uses WiFi connections to deliver PC-based music and internet radio through the home. That is part of a early-stage market, one that aims transform digital music collections into more ubiquitous listening experience. The purchase was completed for $20 million in cash, and various performance-based incentives may also be part of the deal.

Junien Labrousse, an executive within the Entertainment and Communications business unit of Logitech, explained the rationale behind the purchase. "Millions of people around the world, in all walks of life, are using their PC or Mac to store their music collection – and those with broadband internet connections are enjoying the wealth of internet-radio content and other services," Labrousse noted. "Logitech sees significant potential for network-based digital music systems that can enhance the listening experience with high-quality audio, flexibility, choice and control." Logitech first dipped its toes into networked music in August, when it introduced its Wireless DJ Music System.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2006-10-19 12:51

köpeskillingen speglar nog hur stor marknaden är för den här typen av devices med nån form av hifi-ambition. Ett företag som gjorde samma sak men med en box för 500 och avsevärt mycket sämre ljud hade nog haft en värdering i en helt annan division.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-10-19 14:54

Låt oss då hoppas att Logitech behåller Slim Devices som ett premiumvarumärke.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-19 15:14

Style skrev:köpeskillingen speglar nog hur stor marknaden är för den här typen av devices med nån form av hifi-ambition. Ett företag som gjorde samma sak men med en box för 500 och avsevärt mycket sämre ljud hade nog haft en värdering i en helt annan division.

Mja. Köpeskillingen visar hur stor marknaden är. HiFi-ambitionen vet vi lite om. Troligen kostar apparaten relativt lite i tillverkning och det mesta utvecklingsarbetet (ljudmässigt) är nog gjort. Nu handlar det om utseende, försäljningskanaler osv. Logitech jobbar inom samma område som Soundblaster, dvs "tillräckligt" bra saker till en stor kundkrets. Det hindrar inte att apparaterna är helt OK men jag tror (hoppas jag har fel) att HiFi-ambitionerna får vika jmf med den tidigare ägaren.

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-19 15:16

Tror jag också. Kanske kommer dett satsas på högvolymprodukter. :)

Nu kommer dom säkert att ta hjälp av en massa sånnadäringa läskiga marknadsföringstyper och ekonomer :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-19 15:17

guldfisk skrev:Låt oss då hoppas att Logitech behåller Slim Devices som ett premiumvarumärke.

Slimdevices har i mina ögon aldrig varit något annat än medelklass-prylar. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-19 15:41

Morello skrev:Slimdevices har i mina ögon aldrig varit något annat än medelklass-prylar. :)
Du har varit jävligt svårövertalad. Är det inte dax att provlyssna på en SB3:a? :-)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-19 15:44

Koffe skrev:
Morello skrev:Slimdevices har i mina ögon aldrig varit något annat än medelklass-prylar. :)
Du har varit jävligt svårövertalad. Är det inte dax att provlyssna på en SB3:a? :-)

Jag vil ha en apparat som:

1. Ansluts via ethernet (ej radio)
2. "poppar upp" som ett ljudkort
3. har optisk digitalutgång.

Finns det sådana?

SSB3 presterar för sunkigt på labbänken för att jag över huvd taget skulle bemöda mig att testa den, än mindre köpa. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-10-19 15:52

Morello skrev:SSB3 presterar för sunkigt på labbänken för att jag över huvd taget skulle bemöda mig att testa den, än mindre köpa. 8)

Men det gäller väl inte digitalutgången, det var väl den du tänkt använda?
Eller finns det något test av den utgången också (som visar att den är dålig)?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-19 16:07

Om jag ska ha glädje av apparaten måste den dyka upp som en ljudenhet i windows på andra burkar i nätverket.

Digitalutgången verkade för övrigt vara bra. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-19 16:12

Morello skrev:Jag vil ha en apparat som:

"Check"

Du har en modell med bara ethernetanslutning och du har en modell som du kan ansluta trådbundet eller trådlöst

Network

Wireless Interface

* True 802.11g wireless networking
* Bridging capability allows Ethernet devices to connect to the network through Squeezebox Wireless
* Throughput up to 54Mbps, high speed PCI interface to radio module
* Dual antennas for improved range and throughput
* Supports all 802.11b and 802.11g access points
* Internal antennas: planar inverted-F antenna
* Automatically detects available networks for quick setup
* Supports both WPA Personal, WPA2-AES and 64/128-bit WEP encryption

Ethernet Interface

* Available on both Wireless and Wired models
* True 100Mbps throughput
* Shielded CAT5 RJ-45 connector
* Connects to any 100Mbps or 10Mbps network
* Auto-detects full duplex and half duplex modes
* Automatic receive polarity correction
* Maximum cable length: 100 meters (328 feet)

:?:

Ska den synas i enhetshanteraren i windows t.ex.? I så fall varför?

"Check"

Digital S/PDIF outputs

* Optical and coax digital connections
* Dedicated high-precision crystal oscillators (no PLL, no resampling)
* Standard IEC-958 (S/PDIF) encoding
* Optical connector: TOSLINK 660nm
* Coax connector: RCA, 500mVpp into 75 ohms
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2006-10-19 16:31

Morello skrev:
Koffe skrev:

Jag vil ha en apparat som:

Finns det sådana?

SSB3 presterar för sunkigt på labbänken för att jag över huvd taget skulle bemöda mig att testa den, än mindre köpa. 8)

http://www.tvix.co.kr/Eng/Products/

Dom har prylarna kanske passar?

Optisk och koaxial utgång för ljud samt HDMI och component på den papperskorsgsliknande prylen. Den stödjer alltså även filmfiler och dessutom upp till 1080i i upplösning.
Det roliga med dom är att dom säljs utan HDD så man kan välja lagringsutrymme själv eller, som jag förstår det, bara strömma filer via den från dator till Hifi/Tv-utrustning om man känner för det.
Det går även att ansluta extra HDD:s eller USB-minnen via usb-portar samt använda den som FTP.
Dock har dom ingen trådlös anslutning alls och de har nog ingen möjlighet att strömma radio som squeezeboxen. De två "bästa" modellerna är dessutom bestyckade med fläkt. Antagligen pga HDD:n.

Annars diggar jag dom som fan om man tänker på va dom klarar av. Vore coolt att rippa hela sin skivsamling och filmsamling och sen skicka ljudet till en vettig DAC och ta ut bild till sin fina platt-tv om man vill glo på film :)

mvh
Rule of Thumb...

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-19 16:53

hehe det var underliga krav du ska ha Morello, men har man bestämt sig att man inte gillar något så har man, jag är lite likadan.

Dock är denna värd att testa pga att den revolutionerar musiklyssnandet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-19 17:00

Strauss skrev:hehe det var underliga krav du ska ha Morello, men har man bestämt sig att man inte gillar något så har man, jag är lite likadan.

Dock är denna värd att testa pga att den revolutionerar musiklyssnandet.

Underliga?

Jag vill ju kunna spela upp ljud från vilken dator som helst, från vilken mjukvara som helst i min huvudanläggning som står i vardagsrummet. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-19 17:13

Morello skrev:Jag vill ju kunna spela upp ljud från vilken dator som helst, från vilken mjukvara som helst i min huvudanläggning som står i vardagsrummet. :)

Okej, det verkar väldigt omständigt. Tror att det är vanliga ljudkort som passar dig bäst :)

Användarvisningsbild
Hubba

Inläggav Hubba » 2006-10-19 17:40

Jag vill ju kunna spela upp ljud från vilken dator som helst, från vilken mjukvara som helst

Kan inte förstå det behovet kan du utveckla det lite ?
Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta. /Groucho Marx

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-10-19 17:44

Mja, Slim Devices är lite premium, men inte ultrapremium, i mina ögon. Logitech och SB är inte budgetmärken, då skulle de ha andra namn än moderbolaget. Sonos är väl ordinarie premium.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2006-10-19 21:53

Förstår Morello precis (tror jag). Blir ju som iTunes och Airport Express men med den stora fördelen att den blir nästan OSoberoende (såvida man inte kan få upp den som ljudenhet även i Linux och macosx). På det viset kan man ju välja valfri mjukvara för att spela upp musiken. Låter hur bra som helst.

eller? Alla barnen kan alltså koppla upp sig på farsans stereo, eeeh

8O

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-19 23:23

theSaint skrev:Förstår Morello precis (tror jag). Blir ju som iTunes och Airport Express men med den stora fördelen att den blir nästan OSoberoende (såvida man inte kan få upp den som ljudenhet även i Linux och macosx). På det viset kan man ju välja valfri mjukvara för att spela upp musiken. Låter hur bra som helst.

Hur ser gränssnittet ut för att välja? Måste man välja musik vid datorn?

Idén med SB är att logiken sitter i serverdelen.

Antag för ett ögonblick att den satt i lådan. Då skulle lådan behöva ha en mycket starkare processor och mer minne för att kunna hantera menyer och databaser. Att bygga och utveckla i opensource form skulle vara svårt om man inte la in ett riktigt OS. I praktiken så skulle det bli linux. Linux måste kunna boota från något och man vill kunna addera puggar. Då måste man sätta in en disk. Voilá! Nu har vi byggt en linux-server. Vill man ha en sån i stereo-stapeln?

Eller så skiter man i att använda opensouce och blir en mac/ms-slav och får de coola grejorna efter alla andra. Inte bra det heller.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi