Bra mediaspelare för musik?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

BengtO

Bra mediaspelare för musik?

Inläggav BengtO » 2006-10-20 09:44

Nån som har nåt tips om en avancerad spelare för just mp3-flac osv för PC ? Det jag eftersöker är en spelare som har ett bra mediearkiv och gärna en avancerad equalizer för mycket finjusteringar..

Winamp funkar ju bra men har testat 200 plugins med olika "ljudförbättringar" men det enda dom verkar kunna åstadkomma är att dom förvränger ljud så in i helskotta.. sen man man väl avinstallerat dom så låter det bättre som det var i början..

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2006-10-20 11:53

Användarvisningsbild
whiteLizard

Re: Bra mediaspelare för musik?

Inläggav whiteLizard » 2006-10-20 11:54

BengtO skrev:Nån som har nåt tips om en avancerad spelare för just mp3-flac osv för PC ? Det jag eftersöker är en spelare som har ett bra mediearkiv och gärna en avancerad equalizer för mycket finjusteringar..

Winamp funkar ju bra men har testat 200 plugins med olika "ljudförbättringar" men det enda dom verkar kunna åstadkomma är att dom förvränger ljud så in i helskotta.. sen man man väl avinstallerat dom så låter det bättre som det var i början..

Bränn ut dina mp3:or på cd och spela dom i din cd-spelare för bästa ljudkvalité ;)
/Esbjörn

Digitalt fonogram -> Pioneer DV668 -> Denon 2105 -> Ino piP -> mina öron -> min hjärna (som i denna kedja oftast upplever stor förtjusning :) )

BengtO

Re: Bra mediaspelare för musik?

Inläggav BengtO » 2006-10-20 12:42

whiteLizard skrev:
BengtO skrev:Nån som har nåt tips om en avancerad spelare för just mp3-flac osv för PC ? Det jag eftersöker är en spelare som har ett bra mediearkiv och gärna en avancerad equalizer för mycket finjusteringar..

Bränn ut dina mp3:or på cd och spela dom i din cd-spelare för bästa ljudkvalité ;)

haha.. ja hade jag haft en cd, så hade jag ju definitivt inte slösat skivor på att få samma ljud på dom :)

Hittade några stand-alone mjukvaru EQs som jag ska testa..

Användarvisningsbild
martinfor

:

Inläggav martinfor » 2006-10-20 13:00

J-river media center är riktigt vass. Skaffa ett m-audio ljudkort och du spelar ifrån de flesta cd-spelare :-)

BengtO

Re: :

Inläggav BengtO » 2006-10-20 13:18

martinfor skrev:J-river media center är riktigt vass. Skaffa ett m-audio ljudkort och du spelar ifrån de flesta cd-spelare :-)

Detta ska definitivt testas!! Tack för tipset!

M-audio, är det dom där separata burkarna? har nåt sånt är på jobbet, 420 eller nåt för att spela in promptar o grejjer i talsvaret o de har bara jävlats.. iofs inga stjärnor som pysslat med det men ändå.. :)

wintersun

Inläggav wintersun » 2006-10-20 13:25

Jag kör med foobar2000 (ASIO) och ett m-audio audiophile 2496 kopplat koaxialt till min denon 1905. DA-omvandlingen sköts av förstärkaren. Jag är nöjd. Däremot har jag inte riktigt jämfört DAC:en som sitter på ljudkortet mot det som sitter i förstärkaren.

Lägg ner EQ...

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-10-20 13:36

wintersun skrev:
Lägg ner EQ...

Mitt rum är i behov av att korrigera vissa frekvenser eftersom det är extremt knepigt, det e därför jag vill justera lite främst i basområdet..

wintersun

Inläggav wintersun » 2006-10-20 13:51

BengtO skrev:
wintersun skrev:
Lägg ner EQ...

Mitt rum är i behov av att korrigera vissa frekvenser eftersom det är extremt knepigt, det e därför jag vill justera lite främst i basområdet..

Ja, testa du. Jag gissar på att du kommer bli allt mer frustrerad och till slut lägga ner allt som har med EQ att göra.

Kör valfri mediaspelare (foobar är en favorit). Det viktiga är att du använder ett ASIO-plugin. Givetvis måste du då ha ett ljudkort som stödjer detta (m-audio 2496 t.ex.).

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-10-20 14:01

wintersun skrev:
BengtO skrev:
wintersun skrev:
Lägg ner EQ...

Ja, testa du. Jag gissar på att du kommer bli allt mer frustrerad och till slut lägga ner allt som har med EQ att göra.

Kör valfri mediaspelare (foobar är en favorit). Det viktiga är att du använder ett ASIO-plugin. Givetvis måste du då ha ett ljudkort som stödjer detta (m-audio 2496 t.ex.).

Frustrerad hur menar du? det blir ju bättre redan nu via winamp, problemet e ju dock att den inbyggda EQn har lite stora steg.. Ska testa köra några andra..

De flesta nyare Soundblaster kort stöder ju ASIO oxå..

Waste

Inläggav Waste » 2006-10-20 15:38

Hej BengtO!

Jag kör J. River Mediacenter med en Direct-X plugin med parametrisk EQ.

Tycker det funkar kanon, otrolig skilnad i basen hos mig men då har jag stora problem med resonanser.

EQ'n är: http://www.izotope.com/products/audio/ozone/

Försökte att få till min problem med basresonanser med digital rumskorrektion men tyckte inte att jag fick till det, ställde till det för mycket i de övre registren. Detta funkar dock fint för mig.

Mvh
Freddy

Återgå till Generellt om hifi