En kärleksförklaring till din anläggning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

En kärleksförklaring till din anläggning

Inläggav phloam » 2006-10-22 17:01

Här skulle jag vilja att ni beskrev vad ni verkligen gillar hos er nuvarande anläggning. Dvs. saker som känsla, handhavande, vad ni gör tillsammans, Altar-faktor, helhetsupplevelse, små underbara detaljer...

Kanske även lite önsketänkande kring vad som skulle göra relationen ännu bättre. Eller varför det ibland inte känns rätt och på vilket sätt gräset ser grönare ut på andra sidan.

Obs!!: Alla som börjar tjafsa om saker som omfattar personer, agendor, trovärdighet, ideologier, brancher, vad som är bäst rent teoretiskt, målsättningar, dekret och liknande kommer att bindas fast i en soffa framför en Kendo-stereo, precis utom räckhåll, med Carolas Julsånger på maxvolym. Med en buttplugg i sweetspot. Så det så.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-22 17:46

Vilken fråga.... men jag försöker :-)

Just nu - *mellan två förstärkare och signalkälla* - haltar anläggningen och består egentligen bara av mina Dahlqvist DQ10a högtalare. Drivs med en NAD3020 och en Samsung DVD-spelare. Ja egentligen oftast med datorn via ett Extigy externt ljudkort. Radio får jag genom en billig Denon-tuner.

Jag kan hitta åtskilligt som låter "fel", speciellt ur teknisk ljudmässig hifi-mässig synvinkel.

Men varje gång jag lyssnat någon annanstans och kommer hem så inser jag att det faktiskt kommer musik ur anläggningen! Inte lika bra som när Sentecs nior drev det hela, men bra nog. Jag hör om en inspelning är kass, komprimerad och distad. Men jag har (oftast) en klang och kropp som ändå gör det hela acceptabelt och levande.

När jag hittat bättre signalkälla och drivning kommer det förstås att låta ruskigt bra, sedan börjar det svåra jobbet med att hitta några högtalare som inte rent fysiskt fyller upp rummet men ändå låter bättre musikaliskt. HiFi-mässigt finns det många medtävlare, men det är en annan sak.

/ B

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-10-22 17:52

Är görnöjd med min anläggning... Finns nog inget jag skulle vilja ändra på
i dagsläget... Eller jo en sak kanske, projektorn, men den har ju inget med
ljudet att göra (förutom att den förstör genom att ha högljudda fläktar då).

Känslan för handhavandet är lagom japansk plastigt (tänker på 668:an),
precis som det bör :P

Drömmen då... Tja ytterligare 2 NAD 208:or och ett riktigt riktigt högklassigt
multikanals försteg...
Inga anknytningar

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-10-22 18:19

Bill50x skrev:sedan börjar det svåra jobbet med att hitta några högtalare som inte rent fysiskt fyller upp rummet men ändå låter bättre musikaliskt.

Piece of cake! :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-22 18:30

Hetsporren skrev:
Bill50x skrev:sedan börjar det svåra jobbet med att hitta några högtalare som inte rent fysiskt fyller upp rummet men ändå låter bättre musikaliskt.

Piece of cake! :wink:

Hehe, kom igen när du lyssnat på ett par fullvuxna DQ10:or.. ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-10-22 20:07

Jag är lite kär i mina högtalare och faktiskt ganska rädd att byta ut dom. Varje gång jag uppgraderar en kringkomponent så får dom helt nytt liv och jag blir förälskad igen. Sen att jag har designat och byggt dom själv känns riktigt bra.

Just nu är det sådär bra att varje gång man sätter sig och lyssnar så blir man alldeles harmonisk och sitter och ler för sig själv. Just nu till exempel.

Men visst, har lyssnat på en del riktigt dyra anläggningar och visst går det att få bättre än vad jag har på alla punkter... något som verkligen imponerat på mig är Magnepans toppmodell med Audio Research utrustning. Men då är det ju en del i prisskillnad också. Jag tror min anläggning spöar det mesta inom säg, 5x dess prisklass. Det är ju skitkul.

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-10-22 20:09

Jag är nog ganska nöjd nu, speciellt med mina pi60, men ibland önskar jag att jag hade en stärkare med mer pulver sas. Inte för att Alephen inte klarar sig galant å jag dessutom knappast behöver mer effekt när man är höghusboende utan mera nyfikenhet på vad det skulle innebära......

Allt låter ju inte bra men det är ju skivorna det är fel på å inte anläggningen. Nu gäller det bara att få till högtalarplaceringen optimalt så infinner sig nog en stor tillfredsställelse när man slappnar av, sluter ögonen å försvinner in i musiken.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2006-10-22 21:23

Jag är kär, men inte i så många av de där grejerna.

Lite kär är jag i ett försteg som jag håller på och bygger.
Jag har spacklat och gnidit och slipat och sprayat och fixat hur mycket som helst, för att det ska se riktigt luxuöst ut. Svart och guld och klarlack. Vet inte om jag mest kommer skratta åt eller njuta av utseendet när det är klart. :)

Slängde nyss ihop en Lenco-skivspelare och sätter dit armar på den så det står härliga till. Det är lite kärlekshistoria. Inte minst för att jag plötsligt kan lyssna på musik som jag har köpt själv (mest vinyl).
Å andra sidan så tycker jag att det med förstmonterade pickupen och armen låter riktigt fånigt. Inte helt onjutbart, men verkligen ett kasst resultat. Nu har en till arm åkt på, och jag ska till att pilla med den.
Roligt förutom när jag är lite otålig och känner mig okunnig.

Främst gillar jag trovärdigheten i ljudet. Tjosan! Jag kunde inte dölja min längtan efter buttplug och Kendo! :D :D

manw

Inläggav manw » 2006-10-23 09:59

Ja, egentligen har jag en "hoper med prylar" bland annat en del NAD-grejer som är mest bruksprylar, men entusiestanläggningen består av:

- DENON-CD som "drivverk"
- Musical Fidelity X-DAC
- Försteg AnalogDevices/Nordwinger (DIY)
- Slutsteg Leach LowTim 4.5 (DIY)
- Högtalare, SEAS inspirerade av B&W tidiga modeller (DIY)

Det som är kul med kombinationen är att den (i alla fall enligt egen upplevelse) låter formligen brutalt rent, i synnerhet är det en förtjänst av förstegs/slutstegs kombinationen, men även dessa högtalare brukar ha en förmåga att verkligen visa skillnad mellan olika förstärkare.

Tillkortakommandena är väl i så fall att det högre basregistret är lite klent, så jag har tänkt bygga om högtalarna någon gång. Så använde jag en för billig omkopplare i försteget som tyvärr glappar, och jag ännu inte orkat byta ut.

Hursomhelst så när det gäller exempelvis Jazz och mer eller mindre akustisk musik så tycker i alla fall jag att det låter brutalt rent :-)

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-10-23 11:07

I min nuvarande anläggning sitter ett par ytterst temporära högtalare av mindre bra klass i väntan på ett par pi60. Tillkortakommandena med nuvarande högtalare gör att jag helst undviker att spela en hel del bra musik i den anläggningen. Dessa spelas istället i hörlursanläggningen där de kommer till sin rätt.

Försteget är en av de delar som jag gillar bäst. Kör med ett Sentec SC8. Känslan i den stegade volymkontrollen med fasta motstånd är helt grym. Den verkligen utstrålar kvalitet. Nackdelen är få ingångar (fast det stör jag mig inte på), att den saknar fjärrkontroll och att in/ut-gångar är DIN-kontakter. Med placering vid lyssningsplatsen är avsaknaden av fjärrkontroll inget bekymmer.
Så småningom skall det bli surroundljud, och jag vill INTE byta bort detta steg. Vi får se hur lösningen blir. Förhoppningsvis kan jag fortfarande använda detta till frontarna så att surroundljudet går genom två försteg till frontarna och endast genom ett till övriga.

Mono-slutstegen Sentec PA9 trivs jag bra med, dels för att de försvinner helt genom placeringen bakom högtalaren. Pga inväntan på rätt högtalare väntar jag med att ge ljudmässiga omdömmen om dem.
Det jag saknar lite är automatiskt på/avslag av slutstegen. Extern lösning finns planerad för att lösa detta tillkortakommande.

En gamal technics-CD agerar temporär source. Känslan är ganska plastig och inget som kommer att stanna en längre tid. Ersätts troligen snart med enbart media-PC.

Förutom kärleken till försteget så har jag även stor kärlek till hörlursanläggningen som består av en M3 hörlursförstärkare som jag byggt ihop själv samt ett par AKG K501 lurar. Det låter otroligt bra i dem och kvalitetskänslan samt handhavandet ligger på topp.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-23 12:07

Jag och min "stereo" har inget passionerat förhållande. Jag ser den i princip bara som ett verktyg. Ju fulare ju bättre så slipper jag luras av någon placeboeffekt där. Däremot trivs jag med dess funktion som verktyg eftersom den inte gör sig tekniskt påmind.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-23 13:35

Min stereo är fin.

/J
admin

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-10-24 02:11

Flint, men lite känslor väcker den väl ändå?? :)

Slartibartfast, hade det där varit en skoluppsats hade du fått underkänt :)

Släpp nu era tekniska tankegångar lite, känn efter vad Anläggningen betyder för dig.... är den det första (inte "den" hoppas jag :) ) du går fram till när du kommer hem och är trött? Osv...!

Lite om egna anläggningen: Nu är det lite speciellt för detta är saker som jag faktiskt inte köpt själv, till största delen...! Men, jag älskar tyngden hos den gamla H/K-receivern, färgerna hos radioskalan... Känns gediget. Ser väldigt bra ut ihop med den tidsenliga Pioneer-skivspelaren... också den stor och tung, inte nån plastighet. En trygg famn för de stackars ömtåliga vinylskivorna :)

Högtalarna (JPW P1) hörde först till Cambridge-midi'n* och hos dem uppskattar jag allt - diskret enkelhet, stilren snygg design, svarta som natten... de ser harmoniska ut på alla sätt helt enkelt..! Inga konstigheter.

* En lustig kombination av hifi och midianläggning med lite säregen design... ger en känsla av att man försökt haka på nån kompakttrend (den är från 94 ca) utan att lyckas riktigt, det är fortfarande för bra :) Måste hitta de perfekta högtalarna till denna... JPW Sonata kanske? :)

Det bästa känslan överlag beror helt klart på att både receiver och kassettdäck (ett svart National Panasonic där kassetten ligger som i en liten mysig grotta) har en sån varm belysning - VU-mätare, skala i lila/gul/grönt... en rödlysande powerknapp.... en sån härlig känsla bara att ha det på, sent på kvällen eller natten. Ett väldigt gott sällskap, en trygghet, man kan verkligen vila blicken där och drömma sig bort när man lyssnar.

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2006-10-24 07:22

Kärleken till sin anläggning? Den består för alltid. Åtminstone är det så för mig. Sentecs 8:a serie, NAD 1020 med tillhörande slutsteg och tuner, Quad 606, SCA-1, Revoxen. Alla har jag mer eller mindre kvar. De har tröstat, stressat av, skapat baksmälla, skänkt glädje och njutning i många år.

Njuter dock ännu mer av min "nya" anläggning. Det har hela tiden blivit bättre. Så här går det till när jag kommer hem från jobbet :wink:
1 Slår på slutsteget så det blir varmt och fint
2 Pussar på flickvännen
3 Kramar om barnen
4 Lyssnar på musik

Känslorna för anläggningen består i tacksamhet för att den förmedlar musiken jag lyssnar på, på ett förnämligt sätt.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-10-24 08:59

Kärlek är ett väl starkt ord för vad man känner för döda ting. Men jag känner en påtaglig tillfredsställelse när min anläggning förmedlar musik till mig på ett sätt som får mig att glömma tid och rum. Och det sker nån gång då och då.

Det finns saker jag gillar. Känslan när man öppnar och stänger den sidoupphängda släden för CD:n. Den är fin.

Anläggningens förmåga att återge allt som finns på skivan är förstås vad jag gillar bäst.

Men den förmågan är både på gott och ont. Ibland leder det till att man retar sig på taskiga inspelningar, och längtar jag efter den snälla retroanläggningen på landet som är mycket mer förlåtande och överslätande.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-24 13:33

Slartibartfast skrev:Min stereo är fin.

/J

phloam skrev:Slartibartfast, hade det där varit en skoluppsats hade du fått underkänt :)

Min stereo är bra också.

/J
admin

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-10-26 14:17

En kärleksförklaring har jag svårt att avge till döda ting, men...

Jag är hemskt förtjust i den musikupplevelse min anläggning ger mig.

Det jag särskilt uppskattar är den neutrala och homogena klangen. Detta medför bland annat att nästan ingenting låter direkt uselt. Även om anläggningens tydlighet litet för väl avslöjar brister i såväl inspelningar som utsändningar (fra.a. reklamradion) så ger den homogena och neutrala klangen att det ändå i sämsta fall "låter ganska OK". I bästa fall är det rent illusoriskt!

Jag har hört anläggningar där somt material låter fantastiskt och somt låter uselt - och det jag särskilt uppskattar med min anläggning är att den inte är en sådan!

Ljudbilden är också imponerande naturtrogen på goda inspelningar.

I en annan tråd efterfrågades vilken typ av återgivning man eftersträvar. Jag skulle vilja säga "en som låter illusoriskt - som om jag vore där - vid livemusik och en som låter bra och fräckt vid studiomusik".

Jag menar att min anläggning ger mig detta.

Euforiska hälsningar, Michael

Ps. Den har vissa tillkortakommanden också. Högtalarna går inte så mycket lägre än 30 Hz. Högtalarna är jäddrigt svårplacerade. Rummet - som väl får betraktas som en del i återgivningskedjan - är bara hyffsat väldämpat/difusserat. Inget stort problem - men kan bli ännu bättre. ds

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-26 14:37

Min "kärleksförklaring" är att mitt system byggs ut i det "tysta"... Många saker sker samtidigt just för tillfället.... 8)

Och iom detta inlägg är inte utbyggnaden HELT i det "tysta" längre...

:lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2006-10-26 15:12

Vilken korkad tråd... 8O

Tills jag kom på att jag inte har en anläggning just nu som duger mycket till... :wink:

Jag får skaffa mig grejer att digga till igen 8)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-10-26 17:59

MichaelG skrev:En kärleksförklaring har jag svårt att avge till döda ting, men...

Vadå döda?! :) Med värmen från förstärkaren.... ljuset från indikatorlampor och displayer... ljudet...

Döda är de först när de slutat fungera bortom all räddning och finner ro på nån reservdelskyrkogård... :)

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-10-27 12:07

phloam skrev:
MichaelG skrev:En kärleksförklaring har jag svårt att avge till döda ting, men...

Vadå döda?! :) Med värmen från förstärkaren.... ljuset från indikatorlampor och displayer... ljudet...

Döda är de först när de slutat fungera bortom all räddning och finner ro på nån reservdelskyrkogård... :)

Kärlek är för mycket sagt, men nog är jag NÖÖÖÖJD med att min SC9 + NAD208 + pi60 aldrig någonsin ger mig problem, alltid funkar och alltid räcker till.

Min Dual Golden1 irriterar mig lite, utseendemässigt, men inte i andra avseenden

Min Teac A3340S känner jag däremot en fullständigt ohämmad förtjusning över.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Återgå till Generellt om hifi