Middfälthögtalare på test.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nagrania

Middfälthögtalare på test.

Inläggav Nagrania » 2006-10-24 12:32

Just nu den här veckan och kanske nästa så har vi två högtalare på test från Genelec + en subwoofer(7260A). Nu på förmiddagen har vi autmatkalibrerat lyssningen via datorn och det sitter som en smeck. Det handlar alltså om deras digitala högtalare 8240 med mätmikrofon och hela kalaset kostar 50K. Hittills låter det jäkligt bra och i eftermiddag så kommer det folk från Dynaudio och ska mäta in ett par Air 20 + sub 2 också digitala. Dom senare har jag hört förrut och tyckte då att dom lät väldigt bra och vi jämförde då med olika analoga högtalare i samma storlek från Genelec. 8240 är alldeles ny så det är en ny upplevelse. Fantastiskt det här med autokalibrering som jag ska försöka berätta om lite senar.

http://www.dynaudioacoustics.com/Default.asp?Id=319

http://www.genelecusa.com/products/8240a/8240a.php

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-10-25 12:16

Jo jo det här var skojigt. Efter att vi satt upp högtalarna så börjar inmätningen. Genelec har ett avancerat program för PC:n där man börjar med att skriva in mätmikrofonens nummer och då finns mätkurvorna för varje mätmikrofon som Genelec tillverkat i en bank som programmet tar hänsyn till. Sedan är det bara att köra och allt sker automatiskt. Datorn räknar ut avståndet till subwoofern och ställer in fasen och tiden så att alla högtalare jobbar exakt i samma fas i förhållande till mätmicken. En bra grej är att man efter en mätning kan flytta mikrofonen till en annan punkt och sedan flera olika punkter. Då kan datorn ställa in en frekvens kurva som då gör att sweetspoten kan bli större än vanligt. Vi har ännu inte ställt in med hjälp av utomatiken för Dynaudio Air 20. Men vi har ändå gjort lyssningsprov och vi kan konstatera att den riggen har en enorm potesial när man spelar transientrik musik som t.ex. spår 9 på skivan Bazar blå - Tripfolk. När vi fått en mätmikrofon till Dynaudio ska vi ställa in dom mera exakt. Jag tycker hittills att det här ger en mersmak som många borde få möjlighet att lyssna på.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-25 14:33

Det där låter ju som en hemskt rolig produkt att leka med.. men tror du inte det kan bli bättre att fixa fas och tonkurveförändringar analogt istället för digitalt?

/J

PS Kolla upp det småhemliga skivtipset på studs... DS
admin

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-10-25 14:46

Jag skulle tro att precisionen är större med mjukvaran från Genelec å det är så enkelt att man bara kan sitta och skratta åt det. Det tar bara några minuter å sen är det bara att köra. :lol: Vi har ännu inte fått någon mätmikrofon till Dynaudio. Jag hoppas bara att det är lika enkelt med Dynaudio som det är med Genelec. Vad jag förstår så är det TC Electronic som tagit fram allt det elektriska.

Återgå till Generellt om hifi