Hörlurar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ducatiboy

Hörlurar?

Inläggav Ducatiboy » 2006-10-29 23:08

Jag hade en god vän här idag och han lyssnade på mina högtalare.
Han ville ha en slankare mellanbas, då han inte tyckte de var i nivå med hans referens. Vad jag har för högtalare spelar ingen roll, men vad som är desto mer intressant är att hans referens är ett par hörlurar.
Väldigt dyra och så, kommer inte ihåg fabrikatet. Men vad han menade
var att hörlurar är bättre på allt! Jag är inte riktigt böjd att hålla med det, i mitt tycke så förmedlar inte lurar någon rumslighet tex.
Men hans idé om hifi är inte densamma som min, så han får ju givetvis
ha sin åsikt. Vad tycker ni? Kan hörlurar konkurrera i stort med
ett par bra högtalare eller är det två olika saker?

/A

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2006-10-30 01:27

Jag tycker det är helt olika saker. :)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-10-30 15:00

Jag tycker av nån anledning att man hör mindre skillnad på dynamiken i hörlurar... tex om jag gör en låt i Reason och lyssnar i hörlurar så kan den låta bra rakt igenom, medans om jag lyssnar i högtalare så kan tex vissa delar och instrument låta alldeles för lågt, kan detta stämma?

(ska väl tilläggas att jag har bättre hörlurar än högtalare också)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-30 15:11

Det går inte att jämföra hörlurar och högtalare! Om jag skulle sitta i mitt lyssningsrum och avkrävas valet anläggningen eller dina hörlurar så är valet lätt: anläggningen.

Jag anser mig ha en bra anläggning och ett par bra hörlurar.

/J
admin

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-10-30 15:58

Jag tycker att en rimlig jämförelse är:
1. Hörlursförstärkare + hörlurar
2. Integrerad förstärkare + högtalare + rummet

I de flesta icke-behandlade rum så föredrar jag min hörlursanläggning oavsett val av högtalare om jag skall lyssna ensam.
Valet är således start beroende av förutsättningarna.

Priset talar förståss till hörlurarnas fördel, samt portabiliteten.
I ett mycket bra rum med en mycket bra högtalaranläggning så kommer dock hörlurarna bara fram om jag behöver ta hänsyn till omgivningen.

I flera användningsfall väljer jag dock högtalarna trots sämre ljudåtergivning.

Jag ser det inte som ett val mellan hörlurar eller högtalare. De är utmärkta komplement till varandra.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-10-30 17:53

JB skrev:Jag tycker av nån anledning att man hör mindre skillnad på dynamiken i hörlurar... tex om jag gör en låt i Reason och lyssnar i hörlurar så kan den låta bra rakt igenom, medans om jag lyssnar i högtalare så kan tex vissa delar och instrument låta alldeles för lågt, kan detta stämma?

(ska väl tilläggas att jag har bättre hörlurar än högtalare också)

Har precis samma erfarenhet. Jag tycker det kan bli mer rätt mix om man testar att lyssna på riktigt låg volym i lurarna också.
Min lilla teori är att man ofta lyssnar högre i lurar än i högtalare och då upplevs mixen annorlunda (svaga ljud hörs o.s.v.).

Lurar kan vara praktiskt på nätter o.s.v. men når inte upp till upplevelsen från ett par bra högtalare/rum tycker jag.

Användarvisningsbild
Klenkar

Hörlurar

Inläggav Klenkar » 2006-10-30 21:38

tja....
kommer snart att kunna svara, har beställt lite grejor så....soon!

womenazier
Bild
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-30 22:01

Hörlurar är... luriga :-) De är (oftast) fantastiskt bättre än högtalare på tex frekvensgång och dist (upplevd sådan, jag har inte mätt). Det finns en sorts tydlighet som högtalare inte kommer i närheten av.

Men trots det gillar jag högtalarljudet bättre. Till och med när jag sitter och mixar så är högtalarljudet bättre som arbetsverktyg, under förutsättning att jag kan spela tillräckligt högt. Det kan jag nu inte eftersom jag bor i ett lyhört hyreshus och då är hörlurar det enda alternativet.

Vad som är fördelen med hörlurar är att de alltid låter likadant. De ändrar inte ljud för att jag har flyttat på en matta. Stereobilden är likadan oavsett hur jag vrider på huvudet (är samtidigt en nackdel förstås).

Men vad som stör mig mest är att hörlurarna på något sätt smetar ut dynamiken. Ja, alltså, ur ett hifi-mässigt perspektiv finns dynamiken. Men ur ett musikaliskt? På något sätt känns det som om högtalare maskerar den bristande dynamiken i dagens fonogram på ett bättre sätt än vad hörlurar gör. Dvs högtalare är i det avseendet mindre korrekta men låter bättre :-)

Kanske beror det på att högtalare snabbare ger ökad dist vid högre volym och det ger illusionen av större dynamik än vad som egentligen finns där.

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-30 22:03

Hörlurar låter så gott som alltid som om ljudet satt inne i huvudet. I verkliga livet är det sällan det finns orkestrar därinne. Slutsats: Att lyssna i hörlurar är onaturligt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Klenkar

Inläggav Klenkar » 2006-10-30 22:16

Lurar är rätt praktiska, till skillnad från mustasch! :)
Bild
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-30 22:20

Klenkar skrev:Lurar är rätt praktiska, till skillnad från mustasch! :)

Vamenarumeddet? :evil: :lol: :lol:

Mustasch är jättebra, man får ju matsäck med sig hem.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-10-31 00:11

En nackdel med hörlurar är att man aldrig verkar få den dära känslan att tex sångaren eller gitarristen står framför en och spelar, vilket man kan få med inte allt för dyra högtalare om man placerar dom rätt.

Någon som håller med mig här också?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-31 00:43

JB skrev:En nackdel med hörlurar är att man aldrig verkar få den dära känslan att tex sångaren eller gitarristen står framför en och spelar, vilket man kan få med inte allt för dyra högtalare om man placerar dom rätt.

Ja.

/ B

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2006-10-31 01:20

Jag håller med.

En fördel med hörlurar är att man får det musikaliska budskapet liksom injicerat i sinnet på ett väldigt direkt sätt. Och att det är möjligt att uppleva orkestern som inne i huvudet på ett underbart onaturligt sätt.

Någon som håller med?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-31 01:45

Ronnie skrev:

Jag håller med.

En fördel med hörlurar är att man får det musikaliska budskapet liksom injicerat i sinnet på ett väldigt direkt sätt. Och att det är möjligt att uppleva orkestern som inne i huvudet på ett underbart onaturligt sätt.

Någon som håller med?

Inte jag.

/ B

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2006-10-31 10:59

Jag föredrar att lyssna på (bra) högtalare i ett bra rum, med nödvändiga akustiska åtgärder samt i ostört läge, dvs. utan grannar som man riskerar att störa (medvetenheten om potentiellt irriterade grannar tycker jag är oerhört jobbig!).

Eftersom mitt rum är akustiskt dåligt, finns i en lägenhet där en massa barn och vuxna springer omkring eller sover, samt är placerat i ett hyreshus med grannar precis överallt så är hörlurar för mig överlägset bättre än högtalare!

Visst, lurar blir inte lika naturliga, har inte samma förutsättningar att spela på ett natortroget sätt. Sådant kan ju vara viktigt. Själv, under rådande förutsättningar, så får jag helt enkelt prioritera upplevelsen, hur förvrängd den vara månde. Och den 'injicerande' känslan kan vara riktigt tilltalande, men då får man inte sitta och förvänta sig en presentation liknande den som högtalare ger, så klart.

/en john som vill förtydliga att jag anser att det 1) inte alls behöhöver vara någon konflikt mellan naturtrogenhet och upplevelse, tvärt om, samt 2) att olika sätt att lyssna kan vara likvärdiga för upplevelsen

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2006-10-31 11:07

Ronnie skrev:

Jag håller med.

Någon som håller med?

Håller med!

Återgå till Generellt om hifi