Kanske var det så en gång, men efter att ha testat ganska mycket elektronik under en kort period så blir jag mer och mer tveksam.
Tycker det finns alternativ som är mer välupplöst idag, där detaljer framträder på ett helt annat sätt, en massa smådetaljer som tidigare plingat i bakgrunden blir helt plötsligt mer levande och dynamiska. Man kan på ett bättre sätt urskilja nivåer på olika småljud i den kompletta ljudbilden ex en liten triangel som plingar nätt i bakgrunden där man kan urskilja hur slagkraften går lite upp och ner.
Med det i bagaget och dessutom sätta sig ner och fundera om nåt i elektroniken har färgat dessa periferidetaljer så de låter mer eller mindre färgade jämförelse med annan elektronik? Det har jag svårt att kunna avgöra. Jag kan bara säga att med den här setupen låter det si och med en annan så.
Äger numera 2 hissade slutsteg NAD208 och Rotel991. Tycker dock att det inte finns mycket likheter mellan dessa. Naden har bra driv i ljudet, den följer med nivåerna i musiken på ett mycket engagerande sätt mycket dynamisk. Medan jag tycker att Rotelen känns som bror duktig, lägger fram musiken väldigt fint utan några direkta svagheter men känns ack så tråkig. Allt driv från naden känns som bortblåst.
Vill gärna ha kommenterar kring detta. Alltid roligt och utvecklande att läsa kommentarer från andra