Nåt att ha?
De är rätt bra priser på absorbenter, 150:- för den mindre varianten vad jag kan läsa mig till

/sverker
Moderator: Redaktörer
HSideback skrev:Jag är också lite intresserad av dessa produkter. Absorptionskurvorna ser ju vettiga ut.
Jag har dock svårt att bedöma hur många, och vilken sort, som behövs för att uppnå en rimlig dämpning (RT60, tyst Haas fönster, etc) i rummet.
Under vinter/vår/sommar/.... skall vi bygga ut huset, och då tänkte jag passa på att fixa lite med vardagsrum/lyssningsrum också. Det måste dock fortsätta att se ut som ett vardagsrum, så det är lite känsligt att stoppa in för mycket saker som inte ser snygga ut.
Går det att på något sätt ge en fingervisning om hur mycket ljuddämpning som en single/double/triple absorbent ger och hur mycket som behövs i ett lyssningsrum.
Jag gissar att det korrekt svaret är 'det beror på, kontakta en akustikkonsult', men jag är i alla fall intresserad av lite exempel, välgrundade gissningar och/eller fingervisningar.
Rummet är rektangulärt och drygt 30 kvadratmeter. Ganska mycket hårda ytor - ekgolv med en ganska lite matta, små tunna gardiner, en soffa och en fåtölj, annars rena trämöbler.
[jag har fetlagt ordet "bra"]Johan_Lindroos skrev:Att föra in absorption på bra ställen i annars "livliga rum" gör väldigt sällan skada.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster