Hur ska jag ställa upp alla prylar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Hur ska jag ställa upp alla prylar

Inläggav NNord » 2006-11-08 23:28

Jag börjar bli färdig med vardagsrummet nu, fixar och donar med lite av varje. har dock ett problem, jag vet inte hur jag skall ställa upp alla grejor.

Det är någonstans 12 - 14 slutsteg, cd, försteg etc som skall ställas upp här. Och tyvärr är vikten riktigt hög också. har tillkommit en hel del nya saker sedan i somras (jag vet jag har vart taskig som inte berättat för er :wink: Borde vart paketöppningstrådar för länge sedan).

Hursomhelst, hur ska man lyckas ställa upp allt? 10 stycken slutsteg som är ganska överviktiga tillsammans med en viss mån estetik.

Jag har funderat på att kanske ha nån tjock stenskiva, kanske få någonting specialanpassat.

Kanske får skära ner på antalet grunkor dock.. Funderar på det. Ställa hälften i annat rum tills vidare.

PS:
Föresten, hurdana är soffor från MIO?
NN

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-08 23:31

Villaboende? Bygg en Friggebod utanför huset och ställ all elektronik i. Dra sedan nödvändiga kablar till vardagsrummet, inkl IR-länk för fjärrisen. All musik lägger du förstås på en server och kör Squeze-Box....

Lätt som en plätt.

Bor du i lägenhet? Köp en integrerad apparat och några hörlurar istället...

/ B

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-11-08 23:32

De där funkar inte om man har förkärlek för overkill. Någon som vill gå med i min och David_A´s klubb ? :wink: :wink:

Lägenhet tyvärr :cry:
NN

niclas

Inläggav niclas » 2006-11-08 23:37

Kopierar från mikke_musiks press..

mikke_musik skrev:Tog några bilder ikväll.

Bild

Som synes har stereobänken bytts mot stereoskåp. Dessa skåp innehåller elektroniken.

Bild

Men fyra av de åtta skåpen är inga skåp alls utan Ino Audios basmoduler pX, med en skåpsdörr som täckskiva. Om man plockar av täckskivan ser man det framriktade basreflexröret. Elementet sitter undertill.

Något i stil med detta tycker jag är snyggt, fast du kanske får hela väggen full med skåp om du gör en liknande lösning? :o :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-08 23:37

NNord skrev:De där funkar inte om man har förkärlek för overkill. Någon som vill gå med i min och David_A´s klubb ? :wink: :wink:

Lägenhet tyvärr :cry:

Overkill är bara förnamnet, speciellt i en lägenhet. Istället för Friggebod, dedikera en eller ett par garderober för elektroniken, i övrigt samma resonemang som för villa. Inte kan man belamra ett vardagsrum med 14 slutsteg/apparater? Möjligen skulle jag kunna tänka mig stadiga väggmonterade hyllor uppe i taket för att härbergera alltsammans. Alternativt 2 låga rackliknande saker som "kläs in" med skalet på något snyggt mellan-högt skåp.

Personligen tycker jag att ljudet nästan alltid blir bättre om man slipper se alla blinkande och lysande lådor....

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-08 23:38

Niclas - snyggt exempel!

/ B

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-11-08 23:39

Hallå, de e väl klart man vill SE alla sina prylar, herregud grabbar :? 8O
NN

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-11-08 23:39

En sådan här modell har jag (Today Three) grymt skön :P Today sofforna är finns i en hel drös olika utföranden, med olika armstöd osv.

Bild

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-11-08 23:42

Om man fnderar på en ny soffa kan man checka blocket o se på bilderna hur samma soffa ser ut när den är lite begagnad, det brukar skvallar om viss kvalité !

:?
NN

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-11-08 23:43

Med tanke på att jag verkligen inte tycker om att se mina prylar stå i dammet, så vore det bra om det var något skåp kanske, eller en hylla med en hylla ovanför så det inte "rasar" ner damm 8)
NN

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-08 23:44

FBK skrev:En sådan här modell har jag (Today Three) grymt skön :P Today sofforna är finns i en hel drös olika utföranden, med olika armstöd osv.

Och du menar att NN ska ställa sina apparater i den? Eller bygga en sådan med apparaterna?

/ B

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-11-08 23:44

Instämmer! Jag har gömt all min elektronik i ett 2 m högt skåp (dörrar ska monteras snart...), bakom ett "elementskydd" och på projektorhyllan. Det gör underverk för upplevelsen. Fall inte i hifi-entusiastfällan och sätt upp diverse altare, utan tänk ut så många fiffiga sätt du kan att gömma prylarna. När du nu har satsat på mycket på ljudet ska du inte låta förvillande synintryck förstöra det hela!

Ett mer handfast tips är att sätta lågnivåapparaterna i en garderob eller ett skåp med dörr och placera delningsfilter och slutsteg på en rad längs frontväggen, och alltså täcka över stegen med egenhändigt snickrade elementskydd (jag byggde 50 cm höga sådana som liknar spaltabsorbenter) målade i samma färg som väggen bakom.

Angående soffa så har vi just suttit igenom ett helt gäng butiker. Mest prisvärt är Stalands egna soffor, har vi kommit fram till. De var dessutom i stort sett de enda som hade det önskade antracitgråa tyget som vi ville ha för minsta ljusåterkastning. Andra ställens mer balla, men fortfarande sittriktiga, soffor hade sunktyger i både material och färg.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2006-11-08 23:47, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-08 23:45

NNord skrev:Hallå, de e väl klart man vill SE alla sina prylar, herregud grabbar :? 8O

Nä, varför det? Det måste inte synas att man är en nörd bara för att man är det ;-)

/ B

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-11-08 23:55

Och du menar att NN ska ställa sina apparater i den? Eller bygga en sådan med apparaterna?

Han frågade om hur bra Mio soffor är, så vad är problemet? :x
PS:

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-11-09 00:01

det är klart att du ska kunna se alla dina prylar
tänk när du släcker ner och alla lysdioder lyser i mörkret
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-11-09 00:06

NN: Mios soffor är ganska sköna - klart över medel för deras lite fetare tygsoffor.

Om jag minns rätt var våran förra soffa en Mio - och den var faktiskt skönare än vår nuvarande. :? Då ska man också veta att IÖ modifierade vår gamla soffa (som nu pryder källaren i Lahäll) och den är nu ÄNNU skönare, faktiskt nära idealet för en bio/musiksoffa med nya, mjukare ryggkuddar, sänkt för bättre sitt/liggvinkel och uppstagad i ramverket så den håller formen oavsett var man sitter. Mycket skön! :)

Mio får tummen upp av mig, men då ska man ju ta i beaktande att sofforna skiljer sig väsentligt åt i komfort så en soffa ska man provsitta innan köp - definitivt! Har själv haft en Stalandssoffa innan och den var rätt skön den med...
Inaktiv

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-09 00:08

FBK skrev:

Han frågade om hur bra Mio soffor är, så vad är problemet? :x
PS:

Såså, lugn å fin nu... missade den frågan :-)

Men visst vore det ett effektivt sätt att gömma sin elektronik på? Problemet blir väl kylningen förstås.....

/ B

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-11-09 00:09

kanske man ska köpa en medelkvalitétssoffa och lämna in den till Soffingengören på deluxémodifiering.
NN

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-09 00:13

NNord skrev:kanske man ska köpa en medelkvalitétssoffa och lämna in den till Soffingengören på deluxémodifiering.

Typ MIO Signature?

/ B

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-11-09 01:10

Bill50X: :D
Inaktiv

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-11-09 08:29

Jag har en Mio-soffa, en Carlton som ser ut såhär:

Bild

Den är skön att sitta i men blir fort nersutten så man måste fluffa upp ryggdynorna hela tiden. När man väl gjort det blir den lika snygg som på bilden igen. PGA detta vill jag inte rekommendera just denna modell, men de har säkert andra som inte blir nersuttna så fort. Det jag verkligen vill rekommendera däremot är tyget som kallas Microtex. Det finns i flera olika färger och är mycket lätt att göra rent. Det är bara att ta lite kallt vatten på en (ren) diskhandduk och gnugga tills fläcken går bort. Det har funkat på allt jag blivit utsatt för hittills, alltså en del rödvin mm. En gång spillde en polare ut ett halvt glas rödtjut och det gick bort fint det med!

Ang prylarna är det nog inga problem att få det att se hyfsat ut om det är samma fabrikat på det mesta. Är det en massa Nad S-200 steg eller vad?

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-11-09 09:14

En del soffor fuskar med armstöden, som mest är lite tyg över en kantig trästomme. Inget att vila huvudet på, alltså. Flera Mio-soffor lider av problemet.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-11-09 09:56

Stranne skrev:

Ang prylarna är det nog inga problem att få det att se hyfsat ut om det är samma fabrikat på det mesta. Är det en massa Nad S-200 steg eller vad?

8)
NN

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-09 10:49

Slutsteg: Du borde ha køpt Crown K1. Ger tillræckligt med kræm och væger lite. Har du kollat att lægenhetens el-instalation klarar att ge strøm till alla slutstegen?

Vikten: Sprid ut stegen i flera case.

Hylla/case: Rita ihop en egen løsning och sætt en duktig snickare på att bygga det om du inte bygger sjælv, førståss.

Soffa: Ekornes. Bekvæma som ***. Kostar mycket pengar, men du får vad du betalar før! Snygga också, om man har god smak.
http://new.ekornes.com/no/stressless/stresslesssofaer/stressless_paradise
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-11-09 10:52

Några slutsatser från vår, dvs min och sambons, soffjakt:

Satsa på dynor av kallskum eller med fjädrar av metall - inte av fågel. Dun och fjäder har en förmåga att säcka ihop och fungerar inte under en längre tids sittning. Kom ihåg att kallskum finns i olika mjukhetsgrad, varför en eller gärna flera provsittningar med några dagar emellan är att rekommendera. En god soffa bör ha bra sitthöjd, inte alltför djup sits och halvhög rygg (upp till skuldrorna, men inte högre). Själv föredrar jag ett ryggstöd som är ganska upprätt. De flesta av dagens tyger är rena skräpet och inte sällan i någon halvstickig ullkvalitet. Försök hitta ett rejält tyg i antingen bomull eller någon konstgjord variant som är avtagbart och går att kemtvätta - minst. För filmbruk ska tyget vara mörkt och ickereflekterande - begär att få se tyget i dagsljus alternativt ta med en provbit hem. Det här var faktiskt vårt största problem. Två i övrigt bra soffor - en dansk och en norsk - föll på att det inte fanns något tyg som matchade varken soffans kvalitet i övrigt eller kravet på bekvämlighet, diskretion eller helt enkelt stil. Resultatet blev alltså en Stalandssoffa som inte är vacker men stor, rejäl, mörk och sittriktig vilket befrämjar både sittkomfort, diskretion och ljudabsorbtion i lyssningsrummet.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-11-09 12:11

Ang soffor från Mio brukar jag alltid kolla där, sen åker jag på EM och hittar en nästan likadan som ofta e bättre och ofta finns i 10-talet andra varianter av tyger osv..

Jag undrar oxå över strömförsörjningen.. Även om du inte utnyttjar allt till fullo på långa vägar borde ju 10+ slutsteg fresta på rejält på dina huvudsäkringar.. Hoppas du har 3-fas :P

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-11-09 13:45

Max_Headroom skrev:Slutsteg: Du borde ha køpt Crown K1. Ger tillræckligt med kræm och væger lite. Har du kollat att lægenhetens el-instalation klarar att ge strøm till alla slutstegen?

Hylla/case: Rita ihop en egen løsning och sætt en duktig snickare på att bygga det om du inte bygger sjælv, førståss.

Soffa: Ekornes. Bekvæma som ***. Kostar mycket pengar, men du får vad du betalar før! Snygga också, om man har god smak.

Det finns slutsteg som inte drar så mycket energi när de inte skall göra det. :wink:
NN

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-11-09 13:49

NNord skrev:
Max_Headroom skrev:Slutsteg: Du borde ha køpt Crown K1. Ger tillræckligt med kræm och væger lite. Har du kollat att lægenhetens el-instalation klarar att ge strøm till alla slutstegen?

Det finns slutsteg som inte drar så mycket energi när de inte skall göra det. :wink:

Klart det gör, men det e ju kul om det finns ström där när de SKA dra ström oxå :)

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-11-09 13:52

Förvaringsfrågan är ju plättlätt tycker jag.

Ett 2 meters 19" rack :D

Kan man ju ofta få med snygga svarta sidor och mörk-rökfärgad glasdörr.
Slipper man i alla fall att se dioderna så mycket och fjärrisen funkar.

Dessutom brukar de ju vara välventilerade... :)

Bara att dra 2 separata matningar till dina slutsteg á 20 A eller nått.
12-14 slutsteg lär ju dra en del ström. Fast du kör med TacT om jag
minns rätt?
Kanske inte lika stort behov av mastodont matning till dem i alla fall.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-11-09 13:58

Precis, det är ju ingen mastodontströmrusning när man slår igång digitala slutsteg. Visserligen finns en ringkärna, men man kan slå igång en ringkärna i taget.

:) DET är smart det.
NN

Nästa

Återgå till Generellt om hifi