Tunga katter!! vad heta??

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Tunga katter!! vad heta??

Inläggav LEXrasta » 2006-11-09 20:38

har köpt hem ett par solid Tech isoClear hörde direkt skilnad på basen specielt.(Den blev stramare)Jag la ett par tunga böcker på själva cd spelaren vilket oxå gav en märkbar effekt så jag undrar vad dom där katterna som står på cd spelare/högtalare heter som man ser lite varstans. Finns det nån bra sida som säljer dom kanske??

/Danne

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-11-10 01:43

Allvarligt? Blev det ljudmässig skillnad på ljudet från en CD-spelare för att du satte dämpfötter under den? Påverkade det att du lade några böcker på den?

Då är CD-spelaren antingen trasig, felkonstruerad eller alldeles jättekonstigt intrimmad eller något i den stilen, eller så har du den kanske stående på en starkspelande vibrerande basmodul? Jag tror att det är IÖ som har skrivit en artikel i MoLt om hur tweak som fungerar just kan vara en indikation på att någonting är alldeles på tok med anläggningen. Om man har en CD-spelare som "gör skillnad" på avläsningen mellan olika (felfria) brända CD-skivor på olika lagringsmedia som är typgodkända, exempelvis, så betyder det att det är någonting helt galet med CD-spelaren - inte att det är ljudmässiga skillnader på olika typgodkända lagringsmedia.

Jag rekommenderar varmt att du tar och blindtestar för att se om det du upplever är självsuggestion eller verklighet. Om man inte har en exceptionellt vibrationsrik miljö, så bör inte dämpfötter under en CD-spelare göra varken från eller till ljudmässigt. Eller har du kanske rör i din CD-spelare? Rörelektronik kan ju vara lite vibrationskänslig.

Men för att nu inte bara implicit kalla dig för ormoljedyrkare, så kan jag ju stå till tjänst med lite hjälp ;) Jag tror du menar "Wibe Eaters" från http://www.sontec.se/ - såna där små svarta möss/råttor/katter som man skall ställa på högtalare/elektronik... Notera den vackra engelskan. :lol: Wibe Eaters, jojo... :D

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2006-11-10 07:05

Nåt blind test har jag inte gjort kanske ska göra det.Men jag tycker mig med bestämdhet höra skillnad på basen,men det e sant det du säger det e lätt att inbilla sig saker och ting.Jag köpte desa fötter bara för att jag inte direkt trodde på det,men ville testa om det funkar.Men du menar att alla stereo bänkar som e upphängda med fjädrar är ormolje skit eller???jag har ju sett att det e många som har såna upphängda bänkar så nån funktion borde dom ju ha förutom att vara snygga då!!
/Danne

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2006-11-10 09:00

Vibrationsdämpade stereorack borde väl ha en postivit inverkan på affärerna hos de företag som tillverkar dem - där har du en verklig funktion :D

Men allvarligt; majoriteten av de vibratiioner som fortplantas från högtalarna till en stereoapparat är luftburna och inte transmitterade från underlaget. Med det i åtanke är det lätt att se varför dämpning under en apparat inte har en speciellt stor inverkan på vibrationsnivåerna inne i den.

Och även om vibrationsnivåerna inne i en apparat hade varit signifikanta (vilket de inte är vid normal stereolyssning i hemmet) är det svårt att tänka sig vad i en CD-spelare eller förstärkare som skulle kunna påverkas så till den milda grad att det blir hörbart. Undantag finns men då handlar det om apparater där det blir uppenbara fysikaliska effekter av vibrationen; som vinlyspelare och vissa rörförstärkare. Även högtalare är såklart känsligare för vibrationer, men där producerar ju själv apparaten vibrationerna och det gäller att få lådan att stå så still som möjligt under dessa betingelser.

Nä, vibrationsdämpning av elektroniska apparater är med några få undantag att betrakta som tillhörande ormoljeträsket tyvärr. Sedan finns det såklart många hifi-entusiaster som tycker sig uppleva positiva effekter av vibrationsdämpning, men det gör ju inte effekten mer eller mindre fysikaliskt eller ljudmässigt verklig för det...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-10 10:03

Man kan ha vibrationsdæmpare før att minska apparatens egenljud. Men då ær det bættre att jobba på insidan av apparaten ifårg, med asfaltmatta och dæmpmattor, t.ex. før bilbruk. Det gjorde jag med min CD-spelare då jag tyckte den gav ett lite før burkigt intryck vid handhavadet och att motorn kunde høras vid tysta partier. Ny væsanas den inte lika mycket. Sjælva ljudet ær førståss oførændrat.

Sånna dær sandfyllda møss påverkar vibrationer och sånt i chassit och gør att spelarens egna mekaniska ljud minskar och blir mer dova. Kænns trevligare. Kan vara ett alternativ før den som inte vill hålla på och bryta upp sin CD-splare. 2 telefonkataloger ær ju billigare, men ser enligt min smak inte så trevligt ut.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-11-10 14:30

LEXrasta skrev:Men du menar att alla stereo bänkar som e upphängda med fjädrar är ormolje skit eller???

Jag har testat (inte blint - men ändå) en extremvariant av detta för c:a 20 år sedan. Jag har placerat hela eller delar av anläggningen i ett annat rum än högtalarna. Kabeldragningen skedde genom hål i väggen. Det blev en förhållandevis stor skillnad, framförallt vid hög volym. Det blev alltså mycket bättre när anläggningen stod i ett annat rum.

Men när jag experimenterade med enskilda delar, visade det sig att det enbart var skivspelarens (Sansuis dåvarande direktdrivna prestigemodell utan flytande upphängning) placering som det var ljudmässig skillnad på. Förstärkare, tuner, rullbandare och kassettspelare hörde i alla fall jag ingen skillnad på vad gäller placering.

Jag har inte gjort om experimentet med CD-spelare eller skivspelare med flytande upphängning, så där har jag ingen erfarenhet.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-11-10 14:35

Jag har klätt hela insidan på min dv585 med bitumen och det minskade egenljudet ordentligt.

Fötter har man ju sätt under en massa olika saker. Ibland undrar man varför varför varför.
Skivspelare är väl ett område där de kan vara bra. Rörstärkare med lätt chassi och tunga rör ett annat...
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2006-11-10 14:41

En enkel förklaring kan vara att böckerna gör baffeln högre och funkar som difusor i öronhöjd?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-11-10 14:59

LEXrasta:

Jag har erfarit samma resultat som dig med nämda produkt!
Tydligt upplevd förbättring här hemma.

Mvh Magnus Eriksson
Subjektivist... javisst!

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2006-11-10 15:27

Manga_X skrev:LEXrasta:

Jag har erfarit samma resultat som dig med nämda produkt!

Mvh Magnus Eriksson

Tack :D Vad bra att nån håller med mig..Jag kan utan problem höra skillnad på med eller utan fötter..

Eyy gratta mig gärna mitt hundrade inlägg!!! :D

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-11-10 15:33

- Grattis! :)

Till dina fötter samt till ditt hundrade inlägg!

Mvh Magnus Eriksson
Subjektivist... javisst!

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-11-10 15:46

Vibrationskänslig CD-spelare vill man ju inte ha. I min bil har jag en CD-spelare som oavsett vilka surhål man kör igenom inte missar en enda gång i avläsningen. Där kan man snacka om vibrationer. Men det är ju möjligt att de sk HighEndmärkena inte kan vad Clarion kan.

Mvh

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-11-10 15:50

Ja har en bekant, vi kan kalla honom Ola ;) som hade lite strul med sin CD-spelare och köpte några Solid techfötter och vips var problemet borta. :) Fast sen så kom felet tillbaka och då blev det aktuellt med ett laserbyte och efter det blev injusterat ordentligt så fanns det inga behov av fötterna längre. Fast de fick vara kvar för de var ju redan inköpta.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-11-10 16:36

vi kan kalla honom Ola som

jasså du vågar inte erkänna att du tvekar lite själv
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-11-10 17:30

Han heter ju såklart Ola och han finns ju såklart här på forumet :)

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2006-11-10 19:39

Kom igen nu va!!!!Kan ni inte alla erkänna att ni smyg twekar lite :D 8)
/Danne

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-11-10 19:50

- Klart att de tweakar!
De har säkert vibrationsdämpande fötter under sina saker de också...
som t.ex. deras högtalare! :lol:

Min Denon 2900 fick därimot lässvårigheter på DVD-filmer när den stod på tassarna. Så de såldes tillslut.

Mvh Magnus Eriksson
Subjektivist... javisst!

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-11-10 21:08

LexRasta skrev:

Kom igen nu va!!!!Kan ni inte alla erkänna att ni smyg twekar lite
/Danne

Jodå, det har hänt. Minns när jag testade den "gröna pennan" om nog minns. Enligt en amerikansk HiFiJournalist skulle den vara det samma som att lägga 6000$ på uppgradering av CD-spelaren. Vart det någon skillnad? Näää. det vart det inte...men då kändes det som att man måste testa. Idag så är man allt lite mer sansad, kör med skärmade signalkablar med rätt impedans(digital) och med så låg kapacitans som möjligt(analogt). Högtalarkablar, enkardeligt o låg induktans. Köper apparater som har snurrat ett par år i verkligheten och befriade från barnsjukdomar. Alltså apparater från tillverkare som släpper färdiga produkter och som står får vad de lovar. De är dock inte så många tyvärr. Men de är desto bättre. Sist men inte minst, de är långt ifrån dyrast. Designprodukter är nästan alltid varningstecken, varför gör man så istället för att optimera konstruktionen?...Värsta humbug är nog de fantasihögtalare man ser på mässor. Ser ut som utomjordiska varelser och som talar samma språk. Obegripliga för musikåtergivning.

Sedan är det ju så, att utan rätt akustik där hemma så spelar det ingen roll hur mycket pengar man satsar. Ibland ser man man anläggningar i bildreportage där högtalarna står på odämpade klinkersgolv. Högatalare i 0,5-1,0miljonklassen är det ofta och till vilken nytta?
Ofta är där då också schaktistenar inblandade och svindyra, men felkonstruerade högtalarkablar, gärna med box på magen. Verkar somom många inte vet hur bra återgivning låter. Där hjälper det inte med "feets of silence" eller annat "shits of silence", skulle man kunna säga.

Mvh

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2006-11-10 21:44

woland skrev:LexRasta skrev:

Kom igen nu va!!!!Kan ni inte alla erkänna att ni smyg twekar lite
/Danne

Jodå, det har hänt. Minns när jag testade den "gröna pennan" om nog minns. Enligt en amerikansk HiFiJournalist skulle den vara det samma som att lägga 6000$ på uppgradering av CD-spelaren. Vart det någon skillnad? Näää. det vart det inte...

Hahaha jag gick med på den där pennan,har fortfarande kvar nån gammal cd med gröna kanter.visst var det runt 97-98 pennan kom va.?Minns att jag jobbade på hifi klubben då.Alla cd skivor där var gröna :D

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-11-10 23:57

Den som inte hör skillnader på sina grejor då dom tweekar har aldeles för kassa grejor eller för kassa öron..Eller så jämförs snarlika saker med snarlika konstruktioner o egenskaper..Då ÄR skillnader svåra att höra rätt självklart..

Obs. Att höra skillnader betyder INTE per automatik förbättringar som många verkar tro ..... Utan endast just skillnader o inget annat..

Eller så är dom för involverade i sitt sk veteskapliga synsätt så dom vägrar erkänna att dom hör skillnader osv...allt för att platsa i gänget o ja stuket en del har som sitt sätt att aggera i grupp.

och svammel om "felkonstruerade" maskiner osv... :lol: :lol: I så fall kan man inte godkänna en enda hifi produkt jag någonsin provat i hela mitt liv...

Så att du hör skillnader är inte konstigt anser jag...och denna gången av förbättrande typ av "skillnad"... Det är ju mer sällan att man får förbättrande tycker jag... oftast är det ju enbart typ av slaget "sidoförflyttande" och andra nackdelar som tillkommer också..I alla fall enligt mina erfarenheter...
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-11-11 00:43

jag böjer mig omedelbart och utan att blinka om någon kan visa att man hör en påstådd skillnad genom att pricka in en statistiskt signifikant lyssningsserie i ett blindtest. Alla anekdoter som berättas av personer som hävdar att de hör vissa effekter som på nyktra tekniska grunder borde antas inte kunna höras bör man ta med ett helt båtlass natriumklorid, eftersom folk i allmänhet är så okunniga om hur mycket de låter sig påverkas (och så livrädda för att detta skall upptäckas att de vägrar delta i blindtester)...

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-11-11 10:37

Jag ställer upp på ett blindtest!
Ordna till det i min anläggning, i mit hem så antar jag utmaningen Morgan!!!
Vi har några veckor på oss innan vi packar ihop allt och flyttar till Timrå.

Mvh Magnus Eriksson
Subjektivist... javisst!

Användarvisningsbild
flateartharn

Inläggav flateartharn » 2006-11-11 11:24

Det är ju uppenbart att flera herrar ingejörer inte har en rimlig aning om vad en CD-spelare är, hur den fungerar eller hur den är uppbyggd.

Herrarna som gillar sina nya fötter ska naturligvis lita på sig själva och sin egen förmåga och inte epa-ingenjörer på internet. Det går alldeles utmärkt att härleda dessa skillnader rent tekniskt - ingen voodoo behövs, bara lite kunskaper.

När det gäller att ställa anläggning i annat rum så reducerar det luftburna vibrationer. Inget annat.

Jag har ägnat lite tid åt att mäta detta.Vibrationer. Och hur apparater i hifirack påverkas av t.ex. högtalarens koppling mot golvet. Det är mycket enkelt att mäta så oavsett hur mycket den internetbaserade bluddermaffian höjer sina röster spelar det ingen roll. Lyssna själv. Och mät om du vill verifiera.

Skivspelare och CD-spelare är känsliga för vibrationer. Förförstärkare därefter men inte i närheten. Nu har jag sålt CD-spelaren och har en hård-disk-burk istället, den är inte heller speciellt känslig.

Men förstärkare etc. är inte helt okänsliga. Det kan vara en mycket hörbar skillnad. Tänk också på att stora toroider gärna vibrerar av övertoner/skit på nätfrekvensen. Om vi säger att ha stärkarna stående utspridda direkt på golvet är utgångspunkten så kan inte rack/bord ge så mycket förbättring. Däremot finns det gott om underlag som kan ge en rejäl försämring. Många prylar som påstås dämpa förstärker istället, i sverige tror många på de s.k. SD-fötterna. Men jag har har bara kunna uppmäta större vibrationer (i horintal-led dramatiskt större) när såna används under en apparat. Även inom angivna viktgränser.

Undvik också att dämpa lådor och annat. Vibrationerna försvinner inte av det utan man får oftast en jämntjock trist återgivning.

Det lönar sig inte att försöka dämpa bort vibrationer, man måste filtrera bort dom (med mekaniska filter).

Användarvisningsbild
joakim99

Inläggav joakim99 » 2006-11-11 11:31

flateartharn skrev:Det lönar sig inte att försöka dämpa bort vibrationer, man måste filtrera bort dom (med mekaniska filter).

Jag är inte riktigt med på vad du menar med mekaniska filter. Tror du att du kan förklara lite mer?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-11-11 12:04

Manga_X skrev:Jag har erfarit samma resultat som dig med nämda produkt!

Varför är jag inte förvånad! :lol:

Det finns en samling människor som alltid hör skillnad på allt har jag märkt, det må till och med vara olika stickkontakter till nätsnoken 8O . Samma människor predikar inte sällan blindtestets värdelöshet (kanske för att deras inbillade upplevelser inte kan verifieras i ett blindtest?!)

Mayro skrev:Den som inte hör skillnader på sina grejor då dom tweekar har aldeles för kassa grejor
Det är väl precis tvärt om :!: . Det är de billigare/sämre grejorna som har "tweakpotential", de bra grejorna är ju inte bra om de förändras av t.ex. lite olika apparatfötter.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-11-11 14:26

Rydberg skrev:
Det finns en samling människor som alltid hör skillnad på allt har jag märkt, det må till och med vara olika stickkontakter till nätsnoken . Samma människor predikar inte sällan blindtestets värdelöshet (kanske för att deras inbillade upplevelser inte kan verifieras i ett blindtest?!)

Menar herr Rydberg att JAG tillhör denna grupp människor?
Subjektivist... javisst!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-11 15:13

flateartharn skrev:Skivspelare och CD-spelare är känsliga för vibrationer.

På vilket sätt påverkas utsignalen från CD-spelare av virbationer? Såväl luftburna som sådana som kommer in via underlaget.

Eftersom Herrn är så kunnig vad gäller CD-spelares funktion kan han kanske berätta för Max om avläsningen: På dom spelare jag plockat i sär så har i samtliga fall linsen varit "flytande" upphängd i ett magnetfält. Och pickupen drivits av en kulskruv, eller på annat sätt. Nu är frågan: Kör pickuppen bara ibland och rör bara linsen utåt allteftersom spåret går utåt på skivan, eller rör sig pickupen konernuerligt, sakta sakta?

Jag har inte fått någon klarhet i detta annat än i ett fall, den spelare jag har nu (men den skiljer sig från vanliga spelare i och med att den har 10 sekunder skakminne och kan därför inte jämföras med vanliga spelare).

Det lönar sig inte att försöka dämpa bort vibrationer, man måste filtrera bort dom (med mekaniska filter).

Jag trodde SD-foten var ett typsikt mekaniskt filter. Fjäder + dämpare. Vad vill du ha mer? En extra svängande massa mellan apparat och underlag? Ingen dum idé i vissa fall, åtminstone vissa gramofoner. Bätte i och för sig att köpa en gramofon som är riktigt konstruerad från början...

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-11-11 15:31

Max_Headroom skrev:Jag trodde SD-foten var ett typsikt mekaniskt filter. Fjäder + dämpare.

SD-foten är mest bara en fjäder, dämpningen är mycket liten.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-11 15:46

norman skrev:
Max_Headroom skrev:Jag trodde SD-foten var ett typsikt mekaniskt filter. Fjäder + dämpare.

SD-foten är mest bara en fjäder, dämpningen är mycket liten.

OK, men är man fräck kan man ju kontakta en leverantör av sånna där plaster (elastomer) och göra egena med mer dämpning. Det finns ju dussintals sånna där material... Vet dock inte vad dom kostar att få utskurna, men köper man en större mängd så kan det nog löna sig.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-11-11 20:00

SD-foten är en fjäder som frikopplar högtalaren från underlaget.
Det är principen och funktionen.

Att anklaga en produkt för att inte kunna andra saker än de uttänkta funktionerna är ett märkligt sätt att argumentera.
/J

Cygnus resurectum

Nästa

Återgå till Generellt om hifi