Suger SACD?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ryst

Suger SACD?

Inläggav ryst » 2006-11-10 00:52

om jag inte missminer mig fel så fanns det en dylik artikel/ämne/tråd i ämnet att nämda format är värdelöst på detta forum.

Gjorde en sökning men hittade inget direkt. Så om någon kan upplysa mig om var jag hittar en bra artikel om det skulle det uppskattas.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-11-10 01:01

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Suger SACD?

Inläggav Almen » 2006-11-10 08:27

ryst skrev:nämda format är värdelöst på detta forum.

Haha, jo det kan stämma. Men annars kan det låta riktigt bra. :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-10 10:16

Inte bara hær som det sågas. Jag letade runt lite på Nætet før några år sedan och inte inte en enda tekniskt instatt som hade något positivt att sæga om formatet som sådant. Såg æven en del bilder på hur det uppfør sig (osciloskåp). Spøket i ultraljudsområdet ær kanske inte hørbart i sig, men teknikst elegant ær det inte. Ett rent jælva skæmt ingenjørsmæssigt om man frågar mig.

Det enda positiva med SACD ær væl att det gjorts en del nya mastringar som varit bættre æn på CD-utgåvorna. Visserligen hade man kunnat ge ut samma master på CD, som då hade låtiti ænnu bættre, men man vill ju marknadsføra sitt nya format, inte ett som ær +20 år gamalt...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-11-10 10:20

Man kan kanske med fog såga formatet rent teoretiskt, men att därför automatiskt dissa alla SACD-utgåvor som finns är att slänga ut barnet med badvattnet.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-11-10 10:38

Living Stereo-inspelningarna (3-kanal för det mesta) låter fantastiskt bra hemma hos mig. Dessutom billiga (finns att hitta för under hundralappen). Om man förkastar dem för att det står SACD på omslaget så går man miste om något.

Tärnström

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-10 11:41

JTarnstrom skrev:Living Stereo-inspelningarna (3-kanal för det mesta) låter fantastiskt bra hemma hos mig. Dessutom billiga (finns att hitta för under hundralappen). Om man förkastar dem för att det står SACD på omslaget så går man miste om något.

Tärnström

Ær det bra musik då? Finns det italiensk 80-tals disco på SACD?

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-11-10 11:48

Max_Headroom skrev:
JTarnstrom skrev:Living Stereo-inspelningarna (3-kanal för det mesta) låter fantastiskt bra hemma hos mig. Dessutom billiga (finns att hitta för under hundralappen). Om man förkastar dem för att det står SACD på omslaget så går man miste om något.

Tärnström

Hur låter italiensk 80-talsdisco? :oops:

Vh :)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-11-10 12:20

JTarnstrom skrev:Om man förkastar dem för att det står SACD på omslaget så går man miste om något.

Och det finns det väl knappast någon som gör. En bra inspelning/mastring på SACD låter faktiskt riktigt bra! Men det hindrar ju inte att formatet har sina brister (det är uppenbarligen teoretiskt och kanske även i praktiken sämre än CD) och att man kan tycka att samma goda inspelning/mastring skulle ges ut på CD också.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-10 12:34

BACH skrev:
Max_Headroom skrev:

Tärnström

Du får ett fint smakprov på mailen...

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-11-10 13:19

Jag har nästan alla trekanaliga inspelningar som givits ut på SACD och för den delen också många på vanligt CD-format så att jag har kunnat jämföra. Mercury har också släppt många av sina trekanaliga inspelningar på SACD. Jag tycker att det låter bättre med tre kanaler än med två. Det blir bättre 3D verkan. Det blir så pass bra att jag planerar att bygga en mitthögtalare i samma storlek som mina frontar. Vad beträffar SACD så tycker jag att tekniken är tillräckligt bra, om det sedan blir lite mera brus uppåt 40KHz är ju ointressant eftersom ingen hör något så högt upp. Det finns knappst heller någon musikinformation så högt upp. DVD-A är att betrakta som ett dött medium och då är ju SACD ändå vara bättre än DTS.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-11-10 13:20

Jag har nästan alla trekanaliga inspelningar som givits ut på SACD och för den delen också många på vanligt CD-format så att jag har kunnat jämföra. Mercury har också släppt många av sina trekanaliga inspelningar på SACD. Jag tycker att det låter bättre med tre kanaler än med två. Det blir bättre 3D verkan. Det blir så pass bra att jag planerar att bygga en mitthögtalare i samma storlek som mina frontar. Vad beträffar SACD så tycker jag att tekniken är tillräckligt bra, om det sedan blir lite mera brus uppåt 40KHz är ju ointressant eftersom ingen hör något så högt upp. Det finns knappst heller någon musikinformation så högt upp. DVD-A är att betrakta som ett dött medium och då är ju SACD ändå vara bättre än DTS.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-11-10 14:12

Nagrania skrev:Vad beträffar SACD så tycker jag att tekniken är tillräckligt bra, om det sedan blir lite mera brus uppåt 40KHz är ju ointressant eftersom ingen hör något så högt upp. Det finns knappst heller någon musikinformation så högt upp. DVD-A är att betrakta som ett dött medium och då är ju SACD ändå vara bättre än DTS.

Svårt det här, men jag tror inte att man kan bortse från intermodulation som hamnar i det hörbara området. Dessutom är ju upplösningen väldigt dålig i de övre (hörbara) oktaverna, till och med sämre än CD.

DVD-Audio är väl ungefär lika levande som SACD, förutom att det inte ges ut lika många titlar. Nya beatlesskivan LOVE kommer på DVD-Audio, till exempel. Zappa, Neil Young, Nine Inch Nails...

Och högupplöst DTS kan säkert i vissa fall vara bättre än SACD, både teoretiskt och praktiskt.

Ändrat: slarfvel
Senast redigerad av Almen 2006-11-10 15:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-11-10 14:59

Har Peter Gabriel Up både på cd och sacd. Där tycker jag sacden vinner rätt så stort.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-11-10 15:09

BACH skrev:
Max_Headroom skrev:

Tärnström

Ofta går basgången över en hel oktav och börjar på den lägre tonen.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-10 15:17

Således rena rama testmusiken alltså? :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-11-10 19:41

Max_Headroom skrev:
BACH skrev:
Max_Headroom skrev:

Tärnström

Tack så mycket! :)

Är det här samma sak som italodisco?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-11-10 22:25

DVD-Audio är väl ungefär lika levande som SACD, förutom att det inte ges ut lika många titlar.

Jag trodde för min del att det är antalet nya titlar som avgör hur pass levande ett medium är. :) Om man går in på CDon.com så kan man se hur mycket det finns och kommer nytt, men frågar jag min skivbutik då säger han att det knappast kommer någonting överhuvudtaget. Däremot är det svårt att hitta DVD-A och t.o.m DTS. Jag kan f.ö. inte heller spela av DTS/96.
Dessutom är ju upplösningen väldigt dålig i de övre (hörbara) oktaverna, till och med sämre än CD.

Det har jag då inte märkt så det här förstår inte jag. De flesta skivbolagen spelar ju in med DSD. Varför använder man en teknik som är så hiskeligt dålig :?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-10 22:29

BACH skrev:
Max_Headroom skrev:
BACH skrev:
Max_Headroom skrev:

Tärnström

Tack så mycket! :)

Är det här samma sak som italodisco?

Ja, det kan man säga. Italodisco-eran sträckte sig från tiden 1983-1987, lite beroende på vem man frågar.

Morello: Ska du ha också ha ett prov-spår?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-10 23:53

Nagrania skrev: De flesta skivbolagen spelar ju in med DSD. Varför använder man en teknik som är så hiskeligt dålig :?

Nu ska man inte överdriva. Problemet vill jag påstå är försumbart för typiskt populärmusik, men det känns något onödigt att torgföra partiellt sämre format.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-11-11 02:49

Nagrania skrev:De flesta skivbolagen spelar ju in med DSD.

Gör de verkligen det? Det tar ju både mer plats och är otympligt att redigera.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-11-11 17:05

Det är oftast inte skivbolagen som tillhandhåller tekniken utan det är teknikern eller studion som anlitas. Vad spelar det för roll hur mycket plats materialet tar eller hur otympligt det är att redigera. Det är vanligt att man spelar in klassiskmusik på MO-disc med en Genex/DSD eller om man är i studio så spelar man in t.o.m. analogt eller digitalt på en Sony PCM 3324 eller 3348 för att sedan redigera i Protool. För att inte tala om det som är vanligast i Sverige, sitta hemma och fnula. När man är färdigmixad skickar man iväg filerna på en DVD-R till presseriet. Det finns egentligen en massa olika sätt att jobba på som Berwaldhallen som använder Sonic Soultions. Men det verkar som i.a.f. de som jobbar med klassiskmusik(BIS, Telarc m.fl) väljer DSD och Genex.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-11-11 17:23

Gör man om det till PCM när man ska redigera det då?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-11-11 18:12

Nagrania skrev:
DVD-Audio är väl ungefär lika levande som SACD, förutom att det inte ges ut lika många titlar.

Jag trodde för min del att det är antalet nya titlar som avgör hur pass levande ett medium är. :)

Jo, jag hårdrog det litet. :D Men både SACD och DVD-Audio är ju ändå överspelade snart, så historiskt kommer de bara att vara en fotnot som "de där två högupplösta formaten innan bluray". Tror jag.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-11-11 18:20

Blue-Ray är ett dött format.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-11-11 18:22

Almen skrev:[...]Men både SACD och DVD-Audio är ju ändå överspelade snart, så historiskt kommer de bara att vara en fotnot som "de där två högupplösta formaten innan bluray". Tror jag.

Jag tror att du har rätt... men fel. Jag är övertygad om att snurrande plast är stendött. Nästa format stora och viktiga format kommer att komma via bredbandet. Formatkriget idag är DRM mot Flac. Det är där som den kommersiella potentialen finns.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-11-11 18:43

Jaja, bluray, schmuray, FLAC, SCHMAC. Ni fattar vad jag menar; SACD är i den meningen lika dött som DVD-Audio. :)

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-11-12 13:28

Det finns ju ingen anledning att använda blue-ray till något annat än bild. Med tanke på den nuvarande tekniken som används vid inspelning så sker det just ingen utveckling. Den utveckling som sker är ju på konsumentsidan. Det finns ju egentligen inget skäl till att avveckla SACD som ger ett för skivbolagen ett fullgott kopieringsskydd och dessutom möjlighet till både CD och SACD skikt. Med tanke på alla dessa ständiga nya olika format som många av er tycks gilla. Det kommer att förr eller senare leda till en formatinfarkt. Det här liknar det som skett och fortfarande sker med alla videoformaten. Det slutar med att vi har en massa mjukvaror som inte går att se eller lyssna på. Vi blir historielösa i alla fall då det gäller dom egna privata familjefilmerna. Vem kan idag spela av och lyssna på Video 2000, Beta-max, U-matic, Hi8, 4D, SQ eller QS. Det kanske inte intresserar de flesta av er, men det intresserar mig.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-11-13 08:45

Nagrania skrev:...alla dessa ständiga nya olika format som många av er tycks gilla...

Ingen gillar väl formatkrigen - vad har du fått det ifrån? Däremot är det ju bara att inse fakta.

Dessutom kan jag tycka att det är synd att man schabblade bort DVD-Audio (dålig marknadsföring, dåliga menyer, dåliga utgåvor, få utgåvor, osäkerhet om vad det egentligen var, sammanblandning med DVD-Video, sammanblandning med DTS...) och att det blev en så ensidig satsning på SACD. DVD-Audio känns trots allt ur de flesta perspektiv som en bättre lösning, tycker jag.

Jag letade efter Dual-Disc-utgåvan av NINs senaste, With Teeth, men hittade bara CD-utgåvan. Det var bara det att det visade sig att det var Dual-Discen, men det stod bara med liten text längst ned på ryggen "DVD-A". Det verkar litet som att skivbolagen skäms för det...

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-11-14 16:26

Sacd har högre bandbredd än CD. Sacd har lägre distortion/högre dynamik i större delen av audioområdet.

Sacd låter bättre, är bättre än CD...

så det så!

p.s. vänligen lyssna på en RIKTIGT bra spelare innan ni dissar Sacd.

/Peter

Nästa

Återgå till Generellt om hifi