Dags att erkänna! Jag diggar till sunkHiFi!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-11-11 16:31

Ja, asså, enligt vissa kriterier lyssnar jag alltid till sunkHiFi. Men mycket värre än nu blir det inte.

Källa: En dator på övervåningen streamar mp3 till laptopen (mellan 100 å döden) i källaren

Förstärkare: Inbyggd i...

Högtalare: Denver 199 spänn sub- satelit-system från Rusta :oops:

Basen spelar illa i fas med 2,5" sateliterna, och är dessutom förhöjd för att det ska rocka fetare... :oops: :oops: 8)

Men d e gôtt å ligga i sängen å lyssna på musik, som är bra1 och lätt att byta utan att röra sig ur fläcken. Det är bara att stänga av örat för hur det låter, och fokusera på MUSIKEN!

Så, dags för Dig att erkänna Dina synder :evil:

PS. Jalla skit! Nu stängde hon av datorn där uppe. Faaaaan
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-11-11 17:15

Jag sjunger ruskigt dåligt.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-11-11 18:11

Själv lyssnar jag med dom här när jag ska sova med subben placerad under sängen, signalen kommer från en bärbar cd spelare med radio :)

Bild

Låter riktigt bra (för priset (290 kr)) på låg-medium volym men ingenting man har disco med pga den låga uteffekten :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-11-11 18:21

Har massor av erfarenhet a sunk-hifi :) Dagens datorhögtalare är värst just nu av praktiska skäl.... det blir lite dumt när man har tillgång till bättre ljud men det finns på fel ställen! Köksradion borde vara jäkligt bra!!

Man borde göra ordentliig analys av lyssnandet, i t.ex. ett hemma-kontext :)

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-11-11 18:33

Bekännelse: Jag har just nu inga högtalare!!! Jag sålde mina Dynaudio Contour 1.3 i samband med Arken-mässan, och har sedan dess inte köpt några nya.

Jag står som åsnan mellan två hötappar: piPs nu och på lite längre sikt i32s och pY4, eller skall jag satsa på i28 som fullregister nu och komplettera med pY4 senare... Före Februari blir det dock troligen ingenting.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-11-11 18:36

Morgan skrev:Jag står som åsnan mellan två hötappar: piPs nu och på lite längre sikt i32s och pY4, eller skall jag satsa på i28 som fullregister nu och komplettera med pY4 senare... Före Februari blir det dock troligen ingenting.

Dagens i-landsproblem? :D

Kom igen nu, du måste ha nåt sunk hemma.... :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-11-11 18:45

I spelar i popband och vi komprimerar. :)

Morgan: piPs nu, så klart! 8O

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-11-11 18:47

Ja, asså, enligt vissa kriterier lyssnar jag alltid till sunkHiFi. Men mycket värre än nu blir det inte.

Berätta något som vi inte visste redan :lol:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-11-11 20:09

Bild

Lyssnar alldeles för mycket genom dessa som hänger på trekvart på skärmen. 2" basreflex med inbyggd förstärkare. Dämpat plasten med bitumen mest bara för att tynga ner dem..
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-11-11 20:59

Morgan skrev:Jag står som åsnan mellan två hötappar: piPs nu och på lite längre sikt i32s och pY4, eller skall jag satsa på i28 som fullregister nu och komplettera med pY4 senare... Före Februari blir det dock troligen ingenting.

Enkelt: i28.

Motivering: Jag har idag ett par i28 (tills dess att mina i64or blir levererade och ihopbyggda ;) ) och jag vet av rå erfarenhet (dvs jag har testat) att man enkelt klarar av att leva med i28 utan basmoduler. Visst lite substans under säg 30Hz fattas (i alla fall när man jämför med mitt Infra bas system som då är av en rätt så grym kaliber, minst sagt) - men tro mig, du klarar dig med råge.

Sedan så skulle jag satsa på Infrabasar - men det är ju jag det ;)

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2006-11-11 21:28

Vi har redan ett ino-forum

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-11-11 21:32

Jo förresten, jag diggar stenhårt till olika hifimässigt sunkiga Sony-hörlurar (Japp, just det - SONY!!!) av fontopiamodell med *Turbo Bass System*, Yeah!!! Bara för att de är.... coola! Och snygga!! Och sitter bra, och för att jag bara gillar dem och Sony rent generellt! Hah! :D

Ska inhandla en bättre modell nu (av samma typ och märke naturligtvis), de bästa Sony-luren jag har nu är gamla fina MDR-741, den låter inte fy skam...! :)

p.s. Sony rulez!!111 :P
Senast redigerad av phloam 2006-11-11 21:44, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-11-11 21:33

Manzarek skrev:Vi har redan ett ino-forum

Låt dem glänsa lite. De är bara avundsjuka på att vi kan njuta av sunk :D

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2006-11-11 21:33

Bamsefar skrev:

Enkelt: i28.

Motivering: Jag har idag ett par i28 (tills dess att mina i64or blir levererade och ihopbyggda ;) ) och jag vet av rå erfarenhet (dvs jag har testat) att man enkelt klarar av att leva med i28 utan basmoduler. Visst lite substans under säg 30Hz fattas (i alla fall när man jämför med mitt Infra bas system som då är av en rätt så grym kaliber, minst sagt) - men tro mig, du klarar dig med råge.

Sedan så skulle jag satsa på Infrabasar - men det är ju jag det ;)

Jag kanske inte är rätt person att uttala mig men jag har riktigt svårt att vara utan basmoduler.... Dock så har jag ingen betongbunker utan mjuka vägar och speciellt golvet.

Sista meningen låter kul! :wink:
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-11-11 23:00

Okej så piP är alltså sunkhögtalare, jag trodde det var bra grejer men okej då vet jag :wink:

raindog

Inläggav raindog » 2006-11-12 01:18

sony walkman och en marshall gitarrförstärkare :roll:

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-11-12 01:41

raindog skrev:sony walkman och en marshall gitarrförstärkare :roll:

Är det där en anläggning du alltså seriöst använder till att lyssna på musik med? :)

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-11-12 02:06

Kudos Lasselite!
Musiken i högsättet!
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-11-12 02:09

phloam skrev:Har massor av erfarenhet a sunk-hifi :) Dagens datorhögtalare är värst just nu av praktiska skäl.... det blir lite dumt när man har tillgång till bättre ljud men det finns på fel ställen! Köksradion borde vara jäkligt bra!!

Man borde göra ordentliig analys av lyssnandet, i t.ex. ett hemma-kontext :)

Saktemente! Man borde titta på var man lyssnar mest, och hur. Sen kan man lägga krutet där, istället för där man lyssnar ett par, tre gånger i veckan. Dom pengarna, och tiden, borde man (om man måste välja) lägga på konserter.

FBK: Sitter du fortfarande flera centimeter från väggen och letar kablar som kan fixa ljudet åt dig :lol:
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-11-12 02:17

dimitri skrev:Kudos Lasselite!
Musiken i högsättet!

Tack! Men ska jag vara ärlig, så kan HiFi ibland ta fokus från musiklyssnandet :oops:

Spelar man på sunk, vet man att man måste stänga av analysatorn.

Men när det stämmer, eller man är på rätt humör. Då går inte mycket upp mot riktig HiFi :D

Användarvisningsbild
Sampix

Inläggav Sampix » 2006-11-12 03:35

Jag kan uppskatta musiken ifrån vår stormarknads-JVC-kombo i sovrummet!
Anläggningen (inkl högtalare) befinner sig i en bokhylla med glasdörrar. Att öppna dörrarna är som att "ta bort ett täcke framför högtalarna", men då går man tyvärr miste om den feta basen 8)

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-11-12 08:37

Jag uppskattar musik från bilstereon.
Just nu har jag ett par illa uppställda högtalare vilka rullar av från 100 Hz och nedåt. Dock ekar det för mycket i vardagsrummet. Har trots det ingen stress att fixa till det bättre, även om jag vill göra det.

Sist men inte minst, en av mina allra bästa upplevelser kom från anläggning med en del brister. Anläggningsfixering tar fokus från musiken. Sökandet efter ständigt bättre är, hrm, tveeggad. Jag har lagt ner det, (tror jag).... :)

Jag påstår att upplevelsen beror mycket på andra faktorer än hårdvarans reella eller inbillade egenskaper.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2006-11-12 10:38

Jag lyssnar oftare på min jens of sweden mp3-spelare än på min finanläggning.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-11-12 11:32

FBK: Sitter du fortfarande flera centimeter från väggen och letar kablar som kan fixa ljudet åt dig

Självklart! :D
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2006-11-12 11:35

Jag har stor behållning av lyssna på musik genom originalhögtalarsystemet i min Bmw kombi...

Med vänlig hälsning
At

henko

Inläggav henko » 2006-11-12 14:45

Håller med om att man till största delen av sitt lyssnande inte sitter med ett glas rödvin i handen i favvofotöljen och njuter i "sweetspoten" utan mer i soffan i kallingarna och spelar genom ett par datorhögtalare.

Sitter själv och kör mp3 genom den bärbara datorn och det är ta-me-f*n ingen audiophilistisk upplevelse med rötter i det öronsexuella träsket.

Att lyssna på musik i bilen är ofta ingen höjdare för öronen men vem sitter och pendlar utan att lyssna på åtminstonde radio??? INGEN vågar jag påstå, hur illa volvo-orginal från 86 bredbandare som sitter i dörrarna så lyssnar man genom dem...

En kul grej är att jag lyssnar på radio genom klockradion i sovrummet och den (skratt, skratt) är en humoristisk kontruktion! Verkar bara sitta nån plastfilm som vibrerar i den! hahaha, men det kommer ut ljud ur den iaf.

Kul tråd!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-12 14:59

Nu när jag bott i den hybel i Norge så har den enda stereo som funnits att lyssna på varit en liten microanläggning. Skulle tro att den kostar 3500 koplett. Låter förvånandsvärt bra, med tanke på det superlåga priset. Kanske. Man hade kunnat få riktigt HiFi-ljud för samma pengar om man köpt begagnat.

Men, lyssnar man på tillräckligt bra musik, vilket jag gör, så är det kul att lyssna ändå!

På jobbet är det internetradio, CD-skivor, mp3 via hemma byggd hörlursstärkare och Koss Porta Pro som gäller. Ett måste att stå ut med ett sånt trist jobb.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
HSideback

Inläggav HSideback » 2006-11-13 09:22

Ooooh! skojjig tråd!

Jag har en sån där hembiopaket från net-on-net på övervåningen. Centrum receiver, plasthögtalare, subwoofer som går ner till inte-så-avgrundsdjupa 50Hz, toppat av en dvd spelare med trasig frontlucka...

Den har till och med på sätt och vis blivit huvudanläggningen efter som mina stolta planer på en genialisk mediadatorlösning, i den (relativt net-on-net paketet) fina anläggningen, blivit en golgatavandring av episka mått. Ominstallationer, krascher, hoppande bild, trasiga ljudkort, ....

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-11-13 09:34

Manzarek skrev:Vi har redan ett ino-forum
Vad har det med saken att göra?

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-11-13 11:24

Finns ingen anledning att ta upp den diskussionen igen kaffe. Jag tror nog att du förstår. PMa mig annars, så tar vi det där.

Erkänn nu istället hur många % av din lyssning som inte är i sweetspot framför finanläggningen :D

Nästa

Återgå till Generellt om hifi