Nagrania skrev:Hörru Oehman jag skulle tro att det idag är tämligen många 50-talister och i viss mån 60 talister som fattar felaktiga beslut som förstör betingelserna för oss vanliga människor. Jag är själv en s.k. jäkla 40-talist och jag tycker nog inte själv att jag kan ta något ansvar för det som du och faktiskt jag också irriteras över.

När jag skriver "dom jäkla 40-talisterna" så menar jag förstås inte att det inbegriper "dom snälla 40-talisterna"!
Nagrania skrev:Jag är inte heller speciellt intresserad av att man lägger pengar på resor till mars så länge vi har människor i världen som far illa.
Aha, se där! Du är inte ansvarig, eftersom du inte varit i bestämmandeställning, men hade du varit det - så hade du det! Stoppat marsplanerna alltså.
Nagrania skrev:Däremot tycker jag att lanceringen av DAB är bettydligt viktigare än införandet av digital TV:n. Den enda skillnaden mellan vanlig TV och digital d.o är att man kan sända 5.1. Hur många har nytta av det?
Jag känner inte till antalet, men om de blir glada av det så är jag för!
Jag är för allting som gör någon glad, och ingen alltför ledsen.
Jag tror att en marsfärd skulle göra flera miljarder människor glada.
Kanske har jag helt fel, men jag tror att det finns fler potentiella "rymdgalningar" än vad kanske du tror? Jag tror att en marsfärd vore fantastiskt värdefull för hela jordens befolkning. Man gör ofta fel när man räknar resurser i pengar. Det tycks för ekonomer ofta vara förvånansvärt svårt att se skillnad på "förbrukade" pengar och på förflyttade pengar (nu får jag väl alla ekonomer på mig också...

).
Sistnämnda är ju nationalekonomiskt inte en förlust alls, även om NASA-budgeten kanske verkar enorm. Ser man på insatsen i mer relevant arbete ser man att det faktiskt inte kostar just någon något.
Jag tycker Columbus gjorde rätt också, och även det initiativrika gäng afrikaner som lämnade Afrika för 35-40 kiloår sedan, för att bli resten av världen människor.
Synd att de kanske tog död på Neanderthalarna, men eftersom Afrikarymlingarna var våra förfäder skall man kanske inte klaga ändå... Hade Neanderthalarna vunnit skulle vi definitivt inte kunna klaga.
Fast nog hade man velat att de fanns kvar allt. Det är ju lite trist att det bara finns en enda mänsklig underart. Nämligen alla människor på jorden.
Den enda skillnaden mellan vanlig TV och digital d.o är att man kan sända 5.1. Hur många har nytta av det? Du jaa och några till...men medge att det inte är sädeles viktigt.
"Viktigt"? Hur menar du då? Vad är viktigt, mer än kärlek och glädje?
När det gäller ljud så är det många nördar som tycker att stereo är bättre än 5.1. Jag för min del tycker att det är trevligt med 5.1 men jag tycker att stereo duger bra det också.
¨
Ållrajt! Bra att veta.
Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).