Hur Hifi-intresserad är du?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur långt sträcker sig ditt intresse?

Intresserad av Hifi (anläggningen)
5
6%
Intresserad av återgivning (anläggning+rum)
33
43%
Intresserad av hela kedjan (inspelning+återgivning)
23
30%
Vill kunna allt om ljudlära och hur örat fungerar
16
21%

Antal röster : 77

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-11-12 22:12

Var går gränsen?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-11-12 22:18

Röstade på"allt"
Bra trådidé :)

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2006-11-12 22:22

Svårt att svara på. Förutom musiken som står högst på listan så är jag nog en tvåa. Tycker det är kul med tekniska prylar, så anläggningen är helt klart ett intresse.

Är ju intresserad av att inspelningen är bra gjord och inte förstör musik och kvalite. Hur det egentligen går till vid en inspelning bryr jag mig inte så mycket om

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-12 22:23

alt 2, dvs det jag kan påverka.

/ B

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-11-12 22:26

patrikf skrev:Röstade på"allt"
Bra trådidé :)

Tack :)

fick inspiration efter min klumpiga formulering
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-11-12 22:29

Jag är intresserad av att lära mig mer om saker i proportion till hur stor inverkan de har på det slutliga ljudande resultatet, och i proportion till hur stor möjlighet jag har att påverka parametern ifråga.

Jag är därför allra mest intresserad av lyssningsrummet, akustik, psykoakustik, stereosystemets uppställning och inneboende begränsningar, testmetodik och liknande. Jag är också intresserad av olika högtalare, eftersom valet här spelar mycket stor roll.

INspelningsteknik hade jag varit intresserad av om jag kände att det var något jag kunde påverka i någon större utsträckning. Jag vet det jag tycker mig behöva deta för att kunna resonera om stereosystemets begränsningar och projektionsmöjligheter.

Allra mest intresserad är jag enentligen av vetenskap i största allmänhet. Testmetodik är ett stort delintresse däri, och där kommer min fascination för hifi-tidningarnas och audiofilers generella brist på vettiga testförfaranden in i bilden.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-11-12 22:57

Och jag förstår inte behovet av att indela intresset som här föreslås över huvud taget....

På detta forum verkar man söka någon slags motsättning i olika synsätt o tankar.. Har ni aldrig tänkt på att ALLA saker kan vara av intresse i sin utövning av sin hobby.. Ni resonerar som om att man i bilhobbyn endast hade intresse för att ev trimma sin bil. men inte ha den kvar på vägen via väghållningen..

:wink: Rätt konstigt sätt att se sin hobby på enligt mig..

Inget förslag passar.. Möjligen allihopa OM jag skulle välja.. och då utan inbördes ordning..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-11-12 23:22

Du märkte alltså inte att de olika alternativen var tripp-trapp-trull-ordnade som ryska dockor, Mayro... Alternativ 1 ingår som en delmängd i alternativ 2, som är en delmängd i alternativ 3, som är en delmängd i alternativ 4.

Svarar man alternativ 4 har man därför täckt in alla de andra alternativens omfång också. Väljer man däremot alternativ 1 så väljer man bort en väldans massa.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-12 23:42

Jag tycker inte något alternativ passar mig jätterbra... Jag är intresserad av:

- Musiken
- Akustik
- Det tekniska (men är inte speciellt intreserad av köpta apparater eftersom dom ofta är dåliga på ett eller annat sätt. Hemmabyggda apparater är mycet skojjigare).
- Studioteknik, och då främst syntar och trummaskiner från 80-talet och sent 70-tal.
- Vidare är jag intresserad av ljud och klangers uppbyggnad, men det har inte så mycket med HiFi att göra annat än vid t.ex. konstruktion av högtalare och delningsfiler.

När det står inspelning i alternativen antar jag att det är inspelning av akustisk musik med mikrofoner som avsese. Säkert intressant och viktigt, men roar inte mig så mycket.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-11-13 00:02

Morgan skrev:Du märkte alltså inte att de olika alternativen var tripp-trapp-trull-ordnade som ryska dockor

Det var nog tanken, men jag vet inte om det blev så lyckat. Jag tycker inte nödvändigtvis att alternativ ett ingår i alternativ fyra, t.ex. Åtminstone inte ur apparatbög-perspektivet. Jag skulle nog således också vilja rösta på alla alternativen.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-11-13 01:18

Självklart #4. Allt annat är oseriöst om man ska utveckla något inom hifi om man ska kunna ha en riktlinje vartåt man ska sträva. Den förstärkartillverkare som bara snöar in på den egna produktens prestanda utan att se till helheten kommer att bli akterseglad nästa gång hifi-vinden vänder. Har man en bra strategi och håller en fast kurs i hifi-fåran så har man mycket vunnet.

Just nu så går jag igenom hundratals mätkurvor från olika lyssnare i olika riktningar och försöker dra några vettiga slutsatser av det som kan bli användbart.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-11-13 02:14

Nope Morgan. Jag ser och såg det inte så.. Tyvärr... :cry:

Nagref.. Ditt inlägg ÄR imponerande att läsa.. :)
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-11-13 02:38

Menar nog att punkt 3 och 4 inte står varken i motsatsförhållande till varandra eller täcker inte heller in varandra, så jag skulle ha velat rösta på både 3 och 4. :?

Eftersom 4 egentligen inte intresserar mig alls, annat än på ett obehagligt maniskt sätt, röstade jag 3! :P

Det är ju punkt 3 som är av primärt intresse för att kunna nära musikens ursprung, som jag vill göra.
Punkt 4 är snarare en tråkig och jobbig väg, som är svårundviklig men inte speciellt intressant.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-11-13 02:56

Såna här röstningar kommer alltid utmynna i en normalkurva om alternativen är valda med lämpligt många nivåer...
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-11-13 02:57

Jag är glatt nyfiken, och läser därför gärna psykoakustik eller kurser som behandlar ljudvågor i alla dess former. Jag tycker också det är roligt att lyssna på musik och se vad som sker när man byter ut saker i en anläggning (en anläggning inkluderar ett rum för mig) men jag är helt ointreserad av grejorna och att fippla med det. Jag är alltså helt ointreserad av HIFI igentligen, men diggar musik och tycker att akustikens uttryck för människan är otroligt intressant. Jag hade alltså väldigt svårt att rösta.. ;)

Frågan är om man kan kalla det "musikergonomiskt intresserad"? Någon som hört talats om något liknande?

/J
admin

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-11-13 03:11

Slartibartfast skrev:Frågan är om man kan kalla det "musikergonomiskt intresserad"? Någon som hört talats om något liknande?
/J

Oftast sker musikergonomi genom en silvrig sönderslagen Boomblaster med en dåligt avstämd sladd som antenn, eller genom ett par Peltor radio-kåpor. :lol:

edit: stavfel
Senast redigerad av tvett 2006-11-13 03:57, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-11-13 03:39

Mayro skrev:Har ni aldrig tänkt på att ALLA saker kan vara av intresse i sin utövning av sin hobby..

Håller med.

Jag är intresserad av musik, teknik, konst, psykologi, filosofi, fysik, magi, fysiologi, allt möjligt som på olika sätt berör och utgör delar av mitt hifi-intresse.

För att beskriva hur allt det där hänger ihop, så intresserar jag mig för hur teknik, innehåll och lokal bildar en helhet. Dvs hur förmedlande apparatur, musiken och platsen den spelas smälter samman till en Upplevelse.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-11-13 08:21

Det blev alt tre. Jag är intesserad av hela kedjan men håller i o f s bara på med det som ryms inom alt två.

Användarvisningsbild
HSideback

Inläggav HSideback » 2006-11-13 09:05

Jag skulle gärna vilja kunna allt, så jag röstade 4.

Om jag däremot gör en realistisk uppskattning av vad jag tror att jag hinner lära mig/intressera mig för inom rimlig tid (sisådär ett par år) så blir det en annan fråga.

Om jag rannsakar min själ finner jag att jag troligen kommer att uppsnappa en hel del fragmentarisk kunskap. Det oklara, och intressanta, är vilken mån dessa kunskapsfragment kan passas in i någon sorts mental modell som ger mig möjlighet att:

1) Ha roligare med musik (och ljud för den delen)
2) Känna lite stolthet (jag tycker att det är kul att lära sig/förstå/kunna något)
3) Få mer bang-for-the-buck när jag inhandlar prylar

Om jag ror iland att skaffa mig en sådan fungernade mental modell, inom ett rimligt snävt område, så är jag störtnöjd.

Nr. 3 syftar förövrigt till högre WAF för hela den här ljudgrejen som hobby...

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-11-13 09:12

En 2:a....

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-11-13 10:12

Blev en 3:a för mig.
Skulle förstås vara kul att veta allt, men det är inget som jag har som mål
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-11-13 10:27

Jag är intresserad av mycket och har pluggat vågrörelselära, ljudperception, audioteknik och musikkommunikation. Däremot dissade jag elektroakustiken, mycket på grund av att jag inte greppat elektroteknik särskilt väl. Inspelning har jag inte så bra koll på. Jag är bred, snarare än djup. Dessutom har jag intresse för användbarhet och marknadsföring, så det handlar om mer än den rena tekniken.

Så, vad ska jag rösta på?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-11-13 12:39

Hur örat funkar bryr jag mig inte så mkt om, inte tänkt att operera om dom inom den senaste framtiden. Bättre att lägga energin på rummet då :)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-11-13 15:38

Alternativ tre.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-11-13 18:22

Jag fattade inte vad jag skall rösta på. Jag gillar att lyssna på musik och för det är jag tvungen att ha massa apparater som jag egentligen inte bryr mig om alls. För att kunna erhålla detta välljud (eftersom jag inte har obegränsat med resurser) så är jag tvungen att "lära" mig vissa saker som akustikbehandling, högtalarplacering, att EKK är världens bästa högtalarkabel, etc, etc.

Men kunde jag bara hosta upp 20 papp och automatiskt få väldans bra ljud, så hade jag valt det utan att lära mig allt det jag varit tvungen att lära mig.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-11-13 18:29

Vilket av svarsalternativen sträcker sig längst?

Hänger inte riktigt med på upplägget av frågan. Jag svarade 4. Det verkar ju bra att kunna det, då kan man ju få till det som man vill ha det sen.

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2006-11-13 18:56

I dagsläget vill jag bara lyssna på musik - är således ointresserad av hela kitet som radas upp. Inspelning är jag dock fortfarande intresserad av (även om jag nu inte är särskilt aktiv...), och där finns det en hel del ur fyran som är nödvändig, så det får bli mitt svar.
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-11-13 19:24

inspelningen, vad menas? både live och studio då?

De flesta kommer väl aldrig nära en studio antar jag, ja förutom ni som jobbar i branschen då..

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-11-13 20:34

Blev alt 3 för mig. Har alltid musicerat, både i band och andra orkestrar. Då blir man liksom automatiskt intresserad av själva inspelningen också, tror jag.

Användarvisningsbild
martinfor

:

Inläggav martinfor » 2006-11-13 23:37

Mycket är intressant men alternativ 2 är det enda jag som person kan påverka.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi