Moderator: Redaktörer
profbd skrev:3meter bild är lagom för en brutal bio hur går dat med basarna?
Jag har 3,3x6,6 meters rum, det är för smalt och för långt.
IndyLeMans skrev: I ett tänkt exempelrum (givetvis mycket hypotetiskt) på 3,8 x 5,2m, är det något som direkt talar mot att ha ljudåbild på långsidan?
Naqref™ skrev:4.5x7.3
Nattlorden skrev:Naqref™ skrev:4.5x7.3
Låter jättetrevligt, fast klart gränsfall på byggmåtten... hade tänkt ett litet maskinistrum bakom och det går definitivt bort på 7.3m.
IngOehman skrev:Kortfattat: Jag är mycket tveksam till de flesta förslag jag har sett i den här tråden.
IngOehman skrev:J
Vad jag kan säga mera säkert är att jag flera gånger har träffat på
rum, byggda efter tumregelråd - där den mest verksamma akustiskt
förbättrande åtgärden varit att riva allt det byggda, och istället utgå
ifrån de proportioner som rummet hade från början.![]()
Nattlorden skrev:Frågan verkar ha gått och blivit irrelevant. Fick till min fasa reda på att man visst inte får bebygga mer än 25% av tomten, vilket då betyder att jag bara har 10m2 kvar.
whiteLizard skrev:Fråga till IÖ:
Hypotetiska förutsättnigar:
Du ska bygga ett hemmabiorum som påbyggnad på ett hus. (Ok, du behöver inte bygga det själv, det gör snickare![]()
). Det finns inga begränsningar i storlek/utformning, inte heller i byggmaterial. Högst 6 personer ska kunna se på film där samtidigt. Inga begränsningar vad gäller hemmabio-utrustning.
Hur skulle du designa rummet i fråga om dimensioner?
Ingvar Öhman skrev:Något eget förslag tänker jag inte komma med, för det finns många tiotal bra proportioner, men tyvärr också tiotusentals dåliga. Det kan nämnas att man inte alltid skall stirra sig blind på rätblock heller.
Johan_Lindroos skrev:whiteLizard skrev:Fråga till IÖ:
Du ska bygga ett hemmabiorum som påbyggnad på ett hus. (Ok, du behöver inte bygga det själv, det gör snickare![]()
). Det finns inga begränsningar i storlek/utformning, inte heller i byggmaterial. Högst 6 personer ska kunna se på film där samtidigt. Inga begränsningar vad gäller hemmabio-utrustning.
Jag tyckte att svaret var ganska tydligt ovan:
Ingvar Öhman skrev:Något eget förslag tänker jag inte komma med, för det finns många tiotal bra proportioner, men tyvärr också tiotusentals dåliga. Det kan nämnas att man inte alltid skall stirra sig blind på rätblock heller.
whiteLizard skrev:Fråga till IÖ:
Naqref™ skrev:IngOehman skrev:J
Vad jag kan säga mera säkert är att jag flera gånger har träffat på
rum, byggda efter tumregelråd - där den mest verksamma akustiskt
förbättrande åtgärden varit att riva allt det byggda, och istället utgå
ifrån de proportioner som rummet hade från början.![]()
D v s infinitia dimensioner då eftersom rummet inte existerar (mer än i sinnevärlden)? Fast jag förutsätter ju att en vägg finns redan.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 25 gäster