Gör Bang & olufsen bra grejer?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Iqbad

Gör Bang & olufsen bra grejer?

Inläggav Iqbad » 2006-11-13 22:13

Ni som har testat och lyssnat på det mesta, finns det några B&O anläggningar som är riktigt bra?

Har själv lyssnat på en nyare 200K (!) anläggning från B&O och kan i alla fall påpeka att den kunde spela starkare än mina öron tålde. Har lyssnat lite kort på en enklare anläggning (vet ej vad den heter) ca: 15 år gammal, med högtalare som mer liknade en tv-apparat. Denna spelade dokc hyfsat fint med kanske lite väl markerad bas.

Vad är er uppfattning av B&O?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-13 22:17

Allt från B&O efter cirka 1985 är att betrakta som sjunde klassens junk av samma dignitet som vilken minianläggning som helst. Nu talar jag endast om prestanda och inte kosmetika, där B&O tvivelsutan har ett försprång.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-11-13 22:26

Nämen, var inte så negativ!

Det är klart att man inte har en B&O för att den låter bäst för pengarna! Däremot är de ju framstående vad gäller nytänkande och design. Det är ju otroligt praktiskt att kunna använda samma fjärr till allt och helt oberoende av var i bostaden man befinner sig. De ser klart fräcka ut! Om man nu (som de flesta av oss) är beredda att betala för ljudkvalitet, varför skulle det vara fel att betala för bekvämlighet och status?

/Jocke

PS. Spelar det någon roll vilken färg din bil har? Spelar fabrikat och modell någon roll om den bara har rätt färg? Behövs klimatanläggning, servostyrning eller andra bekvämligheter?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-11-13 22:28

Nja, lite bättre än "vilken minianläggning som helst" är de nog - men visst, de är väl främst kända för att göra dyra och snygga grejor.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-11-13 22:29

Tyckte nog att Morello ganska positiv ändå.

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2006-11-13 22:35

Vad är det då som är dåligt?

Säg en beolab 5 (den där stora pyramidformade grejen som jag lyssnade på en gång) Spelar den inte tillräckligt djupt? Är frekvensgången dålig?

(Spela på hög volym utan av mig hörbar distorsion klarade den i alla fall)

Är det nån som har gjort nåt test nån gång mot andra grejer eller läst nåt liknande test i nån tidning?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-11-14 00:01

Nä, jag har inte gjort något test efter -85! :) Jag prioriterade ljudkvalite´n även då!

Men, jag har en bekant som innehar ett B&O-system men aktiva Penta-högtalare (ja inte Volvo Penta utan BeoLab), en liten centralenhet med diskdrive, radio och inbyggd hårddisk, linksystem intregerat med TV och telefon. Ja faktiskt - den sänker ljudet när du lyfter luren - smart!

Visst lirar det men inte alls i förhållande till priset. Men som sagt, den kan ju en del annat! Det finns faktiskt folk som sätter stort värde på "annat"!

/Jocke

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-11-14 01:05

Iqbad skrev:Säg en beolab 5 (den där stora pyramidformade grejen som jag lyssnade på en gång) Spelar den inte tillräckligt djupt? Är frekvensgången dålig?

Du menar konen med två frisbees krängda över?..
Jag har ägt och lyssnat på en hel del B&O och kan med säkerhet säga att snygg design och att "låta tillräckligt bra" är väl de parametrar som B&O värderar högst. (Vilka kunder vänder man sig till?) Beolab 5:orna låter onekligen bra men jag vet inte om de når ända fram till "realistisk återgivning". För 150.000kr 8O skulle man kunna köpa minst en lika bra anläggning och få pengar över till en hel del CD-skivor...
(Skulle vara interssant att se Ing. Öhmans omdöme och testresultat...) :wink:
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-11-14 07:58

Tror Ingvar var med vid introduktionen av BeoLab 5. Han har i varje fall kommenterat deras återgivning i all hast. Vad jag kan minnas var han negativ till basåtergivningen.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-11-14 08:31

RogerGustavsson skrev:Tror Ingvar var med vid introduktionen av BeoLab 5. Han har i varje fall kommenterat deras återgivning i all hast. Vad jag kan minnas var han negativ till basåtergivningen.

Jaha, och?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-11-14 08:38

Hetsporren skrev:Jaha, och?

Vet inte vad du menar med den kommentaren? Har ju svarat på mangers inlägg ovan. Avslutas med: Skulle vara interssant att se Ing. Öhmans omdöme och testresultat...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-11-14 08:40

RogerGustavsson skrev:
Hetsporren skrev:Jaha, och?

Vet inte vad du menar med den kommentaren? Har ju svarat på mangers inlägg ovan. Avslutas med: Skulle vara interssant att se Ing. Öhmans omdöme och testresultat...

Okej, trodde du svarade trådskaparen. Använd gärna quote...

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-11-14 09:59

själv har jag alltid varit sugen på cd-växlaren den är LÄCKER men man får ju koppla den digitalt så att man slipper det inbyggda sunkljudet
Bild
Senast redigerad av profbd 2006-11-14 10:02, redigerad totalt 1 gång.
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2006-11-14 10:00

manger skrev:Du menar konen med två frisbees krängda över?..

Japp, precis! :)

Är det nån som vet vad ett par sådana kostar? Vad skulle man behöva lägga ut på en vanlig anläggning för att få samma prestanda?

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2006-11-14 10:10

de akustiska linserna på Bl5 och Bl3 är designade för att få en bra ljudbild i hela rummet och inte bara i sweetspot. Det funkar bra tycker jag, men puristerna argumenterar naturligtvis för att man kan få ännu bättre ljud i sweetspot med traditionell design (vilket säkert stämmer så det är en fråga om prioritering av egenskaper). Den adaptiva basen i Bl5 är ett annat exempel som visar att det inte är audiofiler man vänder sig till. Tekniken ger klara förbättringar mot att inte göra nåt men naturligtvis inte lika bra som en noggrannt inmätt anläggning med akustiskt behandlat rum, det senare är nog fullständigt otänkbart för kundgruppen.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-14 10:15

Om jag ska säga något positivt så är det att B&O brukar låta något mindre dåligt än Boose, som faktiskt ofta låter lite sämre än en typiskt microanläggning från Siba. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2006-11-14 10:15

för att svara på frågan så tycker jag att de gör bra grejer. Deras R&D-enhet är oerhört seriös (har en bekant som har jobbat där) men deras målparametrar skiljer sig en hel del från de ideal som många här har.

de bedriver ingen jakt på det perfekta ljudet utan på tillräckligt bra ljud i en design som kanske inte direkt är optimerad för ljud.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-14 10:18

Seriös?

Firman plockar värsta sortens junk-element i tjusiga kabinett, elektroniken är medmåttig eller något sämre än snitt. Detta marnadsförs sedan med alla tänkbara trix och med en prislapp som är direkt löjeväckande för den som vet bättre.

R&D är ö.h.t. inte ett tillämpbart begrepp i sammanhanget.

Ett bra exempel som visar firmans inkompetens är en liten subwooer som kom någon gång i slutet av 1990-talet. Den är så till den mildaste grad feldimensionerad att det enda som pyser ut ur den är dist och inslag av grundton. :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2006-11-14 10:26

Morellos uttalande visar nog på att vi har lite olika syn på vad som är seriös ingenjörsverksamhet. För mig handlar det om att med ett metodiskt och kostnadseffektivt arbetsätt uppfylla en given kravspec, inte att bygga bästa tänkbara lösning mot en kravspec man hittar på själv. Den senare typen av arbete kan bedrivas på högskolor och andra institutioner.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-14 10:35

En formgivare ritar en snygg låda, en inköpare tar hem billigaste skräpet från Kina och en tekniker ritar ihop enklaste tänkbara filter enligt "kokboksprincip". Vad har detta med ingenjörskonst att göra?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-11-14 10:42

Men likt förbannat så säljer de ju, och då måste man ju sluta sig till att de lyckats som företag. Visst är det störande? 8)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-14 10:45

Vee-Eight skrev:Men likt förbannat så säljer de ju, och då måste man ju sluta sig till att de lyckats som företag. Visst är det störande? 8)

Nejdå, inte störande, men lite irriterande när folk börjar framställa firman som "ingenjörsmässig" och "seriös" när det i själva verket är fråga om att packa skräp i lyxförpackning. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-14 10:58

Morello skrev:
Vee-Eight skrev:Men likt förbannat så säljer de ju, och då måste man ju sluta sig till att de lyckats som företag. Visst är det störande? 8)

Nejdå, inte störande, men lite irriterande när folk börjar framställa firman som "ingenjörsmässig" och "seriös" när det i själva verket är fråga om att packa skräp i lyxförpackning. 8)

Håller med style. Ingenjørsmæssigt ær det om det uppfyller specen på ett kostandseffetivt sætt.
Jag har sjælv jobba i projekt dær specen var av den arten att produkten inte kunde fungera praktiskt (vilket vi ingenjører sa redan från børjan). Men vi ritade ihop en løsning enligt spec som fungerade precis så bra som vi (ingenjører) førutsett. Hela projektet lades då ned nær æven ekonomerna på marknnad insett att det deras kravspec var helt åt skogen. Men det kostade væl några miljoner på vægen dit... Men jag hade jobb under tiden i alla fall, så jag klagar inte. Och vi tekniker lyckades få fram løsningar som borde varit omøjlig, vi lærde oss mycket, æven om vi hela tiden visste att grundidén var helt fel.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-11-14 10:59

Morello skrev:

Jag vill kalla företaget för seriöst, om man är klar från början på att det inte handlar om hifi*. De säljer livsstil och design. Min poäng är att de uppfyller de krav kunden har, och bland de kraven återfinns inte välljud på de högre placeringarna. De fördyrade trafikstrutarna de kallar högtalare är bara en breddning så att man kan räkna hem en bit av en annan stor grupp; köpstarka män med visst hifiintresse. Då tror jag inte att detta intresse är så värst djupt, alt så är man intresserad av form och musik, och bryr sig inte så stort om dess återgivning.

Förresten; B&O gör fortfarande de bästa CRT-apparaterna. Iaf enligt mitt tycke.

*En liknelse; man kan ju fortfarande kalla en biltillverkare för seriös även om bilstereo i sina bästa fall är en dålig lösning på återgivning.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-11-14 11:14

Vet inte hur det är idag men för några år sedan så omsatte dom mer än "tung-hifi" företagen tillsammans.
Tror knappast att B&O tror att dom ur musikåtergivningshänseende gör dom mest korrekta apparaterna. Utan man optimerar sina produkter efter kunders ögon.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-14 11:31

Skulle tro att B&O sæljer i drivor i Asien och troligen bra ænven i USA. Det finns en B&O-butik i Sandvika utanfør Oslo dær jag bor. Ungefær som om dom skaulle ha en egen butik i Vællingby, vilket dom kanske har, jag har inte titta efter.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-14 11:40

Harryup skrev:Vet inte hur det är idag men för några år sedan så omsatte dom mer än "tung-hifi" företagen tillsammans.
Tror knappast att B&O tror att dom ur musikåtergivningshänseende gör dom mest korrekta apparaterna. Utan man optimerar sina produkter efter kunders ögon.

Hur får man tag i en sådan uppgift och hur defineras "tung hifi"-företag?
Bar lite nyfiken. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-11-14 11:46

Har för länge sedan lyssnat på en del B&O och genomgående för ljudet har varit att de har låtit suddigt/blurrigt och de var lätt att överstyra högtalarna, på inte särskillt hög volym faktiskt.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-14 11:53

Harryup skrev:Vet inte hur det är idag men för några år sedan så omsatte dom mer än "tung-hifi" företagen tillsammans.

Max goes off topic (suprize!): Enligt mig ær inte "tung-hifi"-føretagen så jævla bra och prisværda alla gånger dom heller... Rent ljudmæssigt alltså.

Användarvisningsbild
bajenleker

Inläggav bajenleker » 2006-11-14 12:57

"Skulle tro att B&O sæljer i drivor i Asien och troligen bra ænven i USA. Det finns en B&O-butik i Sandvika utanfør Oslo dær jag bor. Ungefær som om dom skaulle ha en egen butik i Vællingby, vilket dom kanske har, jag har inte titta efter."

Nej det finns ingen B&O-shop i Vällingby, men väl ett allsvenkst fotbollslag!

Men är det någon som har objektiv uppfattning om deras tangentialspelare?
Kassettdäcken var tydligen av toppklass, åtminstone vad en kollega till mig har berättat tidigare.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi