Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:
Det är bra eftersom en efterklang överstigande 0,25 s tenderar att maskera genomsiktligheten till ljudbilden.![]()
Graden av detta problem är dock beroende av en stor mängd olika parametrar, så jag lämnar den specifika infallsvinkeln (RT60) med att påpeka att man inte kan basera en kvalitetsbedömning av ett lyssningrum på endast en enkel efterklangsmätning.
Vh, iö
Mayro skrev:Ja här avkrävs ju ALLA som påstår saker att bevis skall fram..Så varför inte ha som patrikF har önskemålet att man bilägger lite mer om bakomvarande info till sina i övrigt påstådda saker här o där?
patrikf skrev:Hej.
Jag skulle vilja veta vilka faktabaserade argument det finns för de olika idéerna om hur ett rum ska eller inte ska vara beskaffat för att man ska lyssna på musik i det.
patrikf skrev:IngOehman skrev:
Det är bra eftersom en efterklang överstigande 0,25 s tenderar att maskera genomsiktligheten till ljudbilden.![]()
Graden av detta problem är dock beroende av en stor mängd olika parametrar, så jag lämnar den specifika infallsvinkeln (RT60) med att påpeka att man inte kan basera en kvalitetsbedömning av ett lyssningrum på endast en enkel efterklangsmätning.
Vh, iö
I den här tråden skulle man ju inte bara komma med påståenden-...
...RT 60 är väl inte applicerbart i små rum?
Efterklang mäts utanför rumsradien i diffusfältet vilket innebär rum över ca 150m3..
Ska man nödvändigtvis kolla avklingningen i små rum används RT 15.
Hoppas du har möjlighet att komma på Ingemar Ohlssons seminarium där han nog kommer att reda ut detta vanliga missförstånd.
niklasz skrev:En hänvisning till vad som nog i framtiden kommer att sägas är kanske inte den mest stringenta argumentationen.
IngOehman skrev:
Viktigast att minnas är dock att RT15 skiljer sig från RT60 som METOD. RT15 alltid en oerhört mycket inexaktare metod, som dock måste tillgripas ibland, när förutsttningarna inte medger uppmätning av RT60.![]()
BB skrev:Patrik,
Det var mycket på en gång det där… och ändock inte…
Frågeställningen ”För att man skall lyssna på musik i det” säger absolut ingenting.
Hade du istället skrivit ”För att man ska kunna lyssna på musik med största möjliga behållning”, hade det hela fått annan betydelse. Men inte heller det är korrekt, då det är subjektivt och individrelaterat.
Snarare något i stil med ”För att man ska kunna lyssna på musik med minsta möjliga negativa inverkan/påverkan från lyssningsrummet” Då har vi åtminstone lyckats att någorlunda precisera/isolera själva frågeställningen…
Dock: För att över huvud taget kunna svara på frågan måste man veta, (eller bestämma sig för), vilken typ av högtalare som kommer att användas.
Rundstrålare, punktstrålare, bredstrålare, diffusstrålare, linjeljudkälla, dipol eller monopol, - och/eller kombinationer därav, alla ställer de olika krav (eller snarare grader av krav) på lyssningsrummets akustiska utformning/egenskaper, helt enkelt p.g.a. sina olika utstrålningskarakteristika.
QUAD ESL57 till exempel, är en direktstrålande dipol som rätt placerad, i stort exkluderar rummets betydelse genom sin extrema direktstrålning. Senare modeller från samma företag har helt andra utstrålningsegenskaper som kräver ett helt annat och mycket större hänsynstagande till rumsakustiken.
Utan att således veta exakt vilken högtalartyp (och modell!) som kommer att användas, är det omöjligt att komma med några argument, allra minst någon ”generell tumregel” med ett enda möjligt undantag: Ju närmare du och högtalarna befinner sig till varandra och ju längre bort från omslutningsväggar (inkl tak och golv) som du och högtalarna befinner er, dess mindre betydelse får naturligtvis rumsakustiken.
Kombinationen högtalare/lyssningsrum måste ses ur ett helhetsperspektiv.
/BB
patrikf skrev:IngOehman skrev:
Det är bra eftersom en efterklang överstigande 0,25 s tenderar att maskera genomsiktligheten till ljudbilden.![]()
Graden av detta problem är dock beroende av en stor mängd olika parametrar, så jag lämnar den specifika infallsvinkeln (RT60) med att påpeka att man inte kan basera en kvalitetsbedömning av ett lyssningrum på endast en enkel efterklangsmätning.
Vh, iö
I den här tråden skulle man ju inte bara komma med påståenden-
RT 60 är väl inte applicerbart i små rum? Efterklang
mäts utanför rumsradien i diffusfältet vilket innebär rum över ca 150m3.. Ska man nödvändigtvis kolla avklingningen i små rum används RT 15.
Hoppas du har möjlighet att komma på Ingemar Ohlssons seminarium där han nog kommer att reda ut detta vanliga missförstånd.
Eller så kör man med metoden att förklara med ett fysikalsikt resonemang, det tycker jag ofta kan räcka eller egentligen är bättre än att bara hänvisa till andras texter eller vad andra har sagt, vilket jag tycker inte innehåller de förklaringar som är nödvändiga.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 37 gäster