Denon 3805 är de analoga ingångarna analoga?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Pipes_vinylgud

Denon 3805 är de analoga ingångarna analoga?

Inläggav Pipes_vinylgud » 2006-11-18 02:24

Hej!

Är det någon här som vet huruvida de analoga ingångarna på Denon AVR-3805 går genom a/d och d/a omvandlare?

Jag tycker mig ha läst det någonstans, men kan inte hitta det nu.

Om det är såsom sägs ovan, är det så även i Pure Direct-läget?
Piotr på The Vinylengine

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2006-11-18 02:30

I så fall tycker jag att de gjort bort sig ordentligt.

Aj, nu svor jag kanske i kyrkan...

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-11-18 02:45

Dom går inte igenom några A/D D/A om du kör ... direct läget .. eller vad ert nu heter, multi channel in?! ... Alla märken har ju olika namn.

Användarvisningsbild
Pipes_vinylgud

Inläggav Pipes_vinylgud » 2006-11-18 12:07

Är du säker på detta?

Är det inte bara så att Pure Direct kopplar ur alla videokretsar? Denon har ju på sina nyare recievers även ett läge som heter Direct Stereo, om vilket man skriver:

"I Direct Stereo-läget kan du köra en ren analog signal genom receivern och bara använda DSP-processorn som ett elektroniskt delningsfilter till din subbas."

Uttalandet ovan tycker jag tyder på att det in andra fall inte är en analog signal. Det kan möjliigen också syfta till att den analoga signalen i andra lägen är mindre "ren", vilket inte är helt glasklart.[/quote]
Piotr på The Vinylengine

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2006-11-18 12:27

I tidigare modeller (1802) behöver du köra genom Ext. In för att signalen inte ska gå via DAC:arna. "Direct" eller inte spelar ingen roll.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-11-18 13:43

niklas skrev:I tidigare modeller (1802) behöver du köra genom Ext. In för att signalen inte ska gå via DAC:arna. "Direct" eller inte spelar ingen roll.

Självklart är det så. Jag tog för givet att Pipes_vinylgud kopplat genom dessa?!
De andra analoga ingångarna kan jag inte svara på utan att tjuvkolla i manualen, vilket jag inte orkar 8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-18 15:32

Bioapparaterna är ofta mycket svåra att förstå sig på iutan schemat.
För tvåkanaligtr bruk skulle jag mycket hellre rekommendera en konventionell anläggning med försteg plus slutsteg.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-11-19 11:10

På Arcam 250 kopplar den ifrån allt och går straight igenom.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-11-19 12:57

Jag har fått för mig att det är bara den där analoga multikanalsingången so är analog på en typisk bioreceiver. Man brukar kunna avslöja det med om det går att utföra processning på signalen eller inte. De är ju glada i att lägga till rumsprocessning till bakkanaler, "night mode" och allt vad det nu heter, men de brukar inte gå att använda på äkta analogingångar. Processningen sker ju i den digitala domänen.

En annan fråga som jag tycker är minst lika intressant: Varför är det så fasansfullt med en A/D-D/A-kedja? Har inte den ganska goda förutsättningar att bli transparent, speciellt om det är 20 bitar 96 kHz?

Jag håller med om att det är onödigt, men tror samtidigt inte att det är hemskt allvarligt heller. Jag menar, vad finns det för analoga källor som kan mäta sig med ADDA-kedjan?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Generellt om hifi