Hej alla, i tidigare trådar så förekommer det mycket åsikter om vad som kan benämnas efterklang. Jag tycker det är på sin plats att vi reder ut vad som är efterklang samt hur denna betraktas utifrån Statistisk Akustik teori respektive vågteori.
Vad jag helt enkelt påstår här och nu är att efterklang är tiden det tar för energimängden inom ett givet frekvensområde att dämpas 60 dB.
Jag påstår också att det finns olika modeller med tillhörande förutsättningar inom vilka man beräkna efterklang i nämnda frekvensområde.
1. Statistisk Akustik - förutsätter att energitätheten i rummet är uniform överallt i rummet + energiflödet i alla riktningar är densamma + fasen mellan alla vågor är slumpmässig. Populärt kallat ett diffust ljudfält - startar vid frekvens då modalt överlapp uppstår i givet rum.
2. Vågteori - tillämpas då modalt överlapp ej förekommer; låga frekvenser.
Jag påstår alltså att efterklang förekommer både i höga och låga frekvenser i både stora och små rum. Det man skall komma ihåg däremot är att man måste ta hänsyn till inom vilken akustisk beskrivningsmodell man befinner sig samt att man mäter efterklang inom respektive med helt olika metoder; fråga om rumslig medelvärdesbildning mm.
Fel eller delvis fel eller delvis rätt eller ganska rätt?
/mats