Hur funkar....

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
thiel

Hur funkar....

Inläggav thiel » 2006-11-27 11:13

Om man bygger ett "dedikerat lyssningsrum" där tre av väggarna (en långvägg, en kortvägg och tak) är snedställda förhållandevis till dom andra, hur beter sig det rummet akustiskt sett?

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Hur funkar....

Inläggav n3mmr » 2006-11-27 11:20

thiel skrev:Om man bygger ett "dedikerat lyssningsrum" där tre av väggarna (en långvägg, en kortvägg och tak) är snedställda förhållandevis till dom andra, hur beter sig det rummet akustiskt sett?

Jag får det då till att allihopa är snedställda till varandra?? Reciprok egenskap det där med snedställdhet...

Jo, lite beroende på hur exakt dom ställs så får man ett annorlunda utseende på "rumsresonanserna", jag menar då ståendevågorna, som om man vinklar rätt (fråga mig inte precis hur..) kan fås att smetas ut, bli svagare eller helt försvinna. Rätt gjort borde det kunna fixas till så att ståendevågor bara uppträder så lågt ner att dom inte kan skiljas från roomgain.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Återgå till Generellt om hifi