Lasrar i cd-spelare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
siffernisse

Lasrar i cd-spelare

Inläggav siffernisse » 2003-12-17 00:00

Eftersom jag försökte med konststycket att prata om tekniska saker jag inte visste något om på det där andra forumet, så blev jag såklart avslöjad ganska fort av "henricsson" :oops: . Men jag ger mig inte så lätt och vill gärna lära mig lite runtomkring detta med Lasrar i cd-spelare.

frågor!

1. skulle gärna vilja lära mig grunderna kring Lasrarna i cd-spelare.

2. nöts en laser/ eller andra delar, så att den efter en tid måste bytas ut!

3. philips gör Lasrar åt en rad tillverkare, är det samma modell i alla.

4. kan en laser vara olika bra på att hämta information från cd:n.

annan intressant info är välkommen.

mvh/ siffernisse
mvh/ siffernisse

Användarvisningsbild
Ghost

Inläggav Ghost » 2003-12-17 00:10

1. Här finns massor av info om diodlasrar (och andra lasrar): http://www.repairfaq.org/sam/laserfaq.htm

2. Själva lasern har en specad livslängd på kanske >15000 h, jag har för mig att det specas som tiden då uteffekten gått under 50%.

4. Nja. Det beror snarare på konstruktionen av de servon som styr fokus/tracking osv. Dålig konstruktion eller dålig inställning gör givetvis att det blir fler läsfel.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-12-17 00:32

1. skulle gärna vilja lära mig grunderna kring Lasrarna i cd-spelare.

Jag också!

2. nöts en laser/ eller andra delar, så att den efter en tid måste bytas ut!

Mekaniken som kör laser-pick-upen fram och tillbaka slits. Det var det som gjorde att min förra spelare dog (frid över dens minne).

3. philips gör Lasrar åt en rad tillverkare, är det samma modell i alla.

Nä, om du tänker på verk så har dom flera olika modeller. Om det används olika laserdioder vet jag inte, man jag skulle tro det är samma i alla.

4. kan en laser vara olika bra på att hämta information från cd:n.

Vet ej, men jag gissar att i princip alla verk läser skivorna i princip 100% korrekt.

Användarvisningsbild
siffernisse

Inläggav siffernisse » 2003-12-17 01:06

Ghost skrev:
2. Själva lasern har en specad livslängd på kanske >15000 h, jag har för mig att det specas som tiden då uteffekten gått under 50%.

--det måste väll betyda att cd-n blir sämre på att läsa informationen från skivan.

finns nämligen en cd-tillverkare som påstår att laserbyte är nödvändigt ibland, och att andra cd-tillverkare blundar för problemet.
kan detta stämma???

mvh/
mvh/ siffernisse

Användarvisningsbild
henricsson

Inläggav henricsson » 2003-12-17 01:09

Avslöjad av mig? :oops:
Vart då?
- Ju mer man vet, desto mer vet man hur lite man vet -

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-12-17 01:11

Jag tror att det där med lasrar slits är mycket snack som hänger kvar från CDns barndom. HiFi och musik gjorde en test för en massa år sedan. Efter 20000 timmar bröt man och då var det minst en (tror det var fler, men minns inte säkert) spelare som gick. Dom stod på dygnet runt, året runt. Någon bättre minne som kan redogöra för detta? Jag har tidningen där resultatet finns här någonstans annars.

Det är mer troligt att meken viker in innan lasern gör det, skulle jag tro.

Användarvisningsbild
henricsson

Inläggav henricsson » 2003-12-17 01:18

siffernisse:

Tror jag förenklar det lite men jag försöker iaf.

Lasern i en cdspelare är vanligen ganska hårt återkopplad ( :?: ), ju mer smits på linsen (desto svagare signal) så måste återkopplingen kompensera för denna smuts.. till slut orkar inte systemet längre och då hackar det o låter illa. :)

Snacka om generalisering :idea: :arrow: 8O :D
- Ju mer man vet, desto mer vet man hur lite man vet -

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-17 02:09

siffernisse skrev:
Ghost skrev:

finns nämligen en cd-tillverkare som påstår att laserbyte är nödvändigt ibland, och att andra cd-tillverkare blundar för problemet.
kan detta stämma???

mvh/

Använd förnuftet, var lite kritisk. :wink:

Den ev. tillverkare som påstår det har troligen en produkt med låg hållbarhet på sin laserpickup eller något annat i apparaten. Eler också säljer han laserpickuper till denna produkt mot en mycket hög avans.

Kan inte tänka mig någon rimlig teknisk anledning att lasern skulle behöva bytas under apparatens livstid vid annat än plötslig död. (blir så svag att läsandet försvåras så till den grad att felkorrigeringen tappar kontrollen)

En lite komisk sak i sammanhanget är att "ett mycket känt fabrikat" hade några (f.ö. bra) modeller som hade en förmåga att faktiskt "tappa" linserna rent fysiskt. Om det var slarvig montering eller om det berodde på "limmets" kvalitet låter jag vara osagt.

Användarvisningsbild
siffernisse

Inläggav siffernisse » 2003-12-17 02:29

henricsson skrev:Avslöjad av mig? :oops:
Vart då?

-fråga till Linn o naim kännare

du skrev : vilken kunskap forumet besiter om dessa fabrikat. (=

Jag såg det som Ironi från din sida och kom på mig själv, att jag värkligen inte kunde mycket om detta:roll:, mer än att jag läst att philips är ganska populär inom detta och att de sitter i Linn o bla Naim tror jag.

men det kanske inte var ironi 8O

mvh/
mvh/ siffernisse

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-12-30 14:29

henricsson skrev:siffernisse:

Lasern i en cdspelare är vanligen ganska hårt återkopplad ( :?: ), ju mer smits på linsen (desto svagare signal) så måste återkopplingen kompensera för denna smuts.. till slut orkar inte systemet längre och då hackar det o låter illa. :)

Nope, laserströmmen är inte reglerad, utan justeras medelst en trimpotentiometer(vanligtvis). Däremot finns det vertikal(fokus)- och horisontal(spårning)-servon. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Ghost

Inläggav Ghost » 2003-12-30 16:26

Morello skrev:
henricsson skrev:siffernisse:

Nope, laserströmmen är inte reglerad, utan justeras medelst en trimpotentiometer(vanligtvis). Däremot finns det vertikal(fokus)- och horisontal(spårning)-servon. 8)

Strömmen är reglerad medelst den interna monitorfotodioden i laserdiodens kapsel. Smuts på linsen påverkar dock inte eftersom monitordioden sitter internt i kapseln.

Om uteffekten ändras pga ålder, temperatur mm kan drivkretsen kompensera för dessa förändringar.

Trimpotten ger en möjlighet att manuellt ställa in uteffekten, med risk för att man bränner dioden om maxströmmen överskrids. Således är det ingen justering man ska ge sig på utan möjlighet att mäta uteffekten.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2003-12-31 04:17

För att besvara en av de usrprungliga frågorna i tråden:
Så som jag minns det så var det ingen i testet som gav upp p.g.a. utamattad laser(diod).
Den första CD-spelaren som lämnade in gjorde det efter ett par veckors kontinuerlig drift då nätdelen (!) inte pallade med att vara påslagen dygnet runt. Mitt mycket mycket svaga minne påstår att det var en billig Pioneerspelare.
Sedan lämnade den ena efter den andra spelaren in, i huduvdsak av två anledningar: trasiga säkringar och behov av omkalibrering av lasermekanismen. Båda enkla / billiga reparationer, men det ingick inte i testförutsättningarna.
Den spelare som höll ut längst tog de ur bruk efter ett par års kontinuerligt spelande eftersom de inte såg nån vits i att fortsätta testet då. Tror de resonerade som så att det de utsatt spelaren för skulle räcka för över tio års spelande för även den mest inbitne entusiasten och då skulle man i vilket fall som helst vilja ha nånting nytt...
Tyvärr kan jag inte minnas vilken spelare det var som överlevde testet, men det var ingen extremt billig eller dito dyr spelare, utan en normalklassare.
__
/ony

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2003-12-31 17:26

Som jag minns det var det två spelare som klarade sig mycket längre än de andra varav den ena var mycket billig och den andra något dyrare. Jag kan ju förstås minnas fel. Finns det ingen som har tidningen och kan kolla?

Återgå till Generellt om hifi