Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Ett alternativ för Tesla kanske. http://www.tubedepot.com/jjtesla.html
Kolla den blåa EL-34an![]()
Rätta mig om någon upptäckt en ny seriös svensk distributör av matchade rör.
subjektivisten skrev:Ja, en av mina EL34 har lämnat detta jordeliv, så jag behöver en ny. Vart finns det ett bra ställe att beställa ifrån (Tesla rör)? Hur noga är det med matchningen mellan rören, bör jag skicka ett av dom för att få rätt matchade?
Tack på förhand
subjektivisten skrev:Jax, Ja, kan mycket väl byta alla på en gång. Men då lär det väl inte spela någon roll att matcha dom nya på dom gamla som jag slänger? Räcker väl att dom är matchade mellan varandra eller hur?
Laila skrev:Var inne på TUBEDEPOT o upptäckte att SED:S SVEL34 verkar vara samma
rör som Svetlana EL34 men till ett bättre pris = $39.95 för ett matchat par.
Laila skrev:Var inne på TUBEDEPOT o upptäckte att SED:S SVEL34 verkar vara samma
rör som Svetlana EL34 men till ett bättre pris = $39.95 för ett matchat par.
Jax skrev:Borde finnas en manual med förstärkaren som säger hur man ska justera.
Det är bias, inte gain. 33 är rimlig siffra på både negativ förspänning i volt och tomgångsström i milliampere. Troligen är det tomgångsström som visas. Står det något på mätaren? typ mA eller något?
Om det är mA (vilket jag tror) så sänk strömmen så långt det går innan du byter rör. Sätt i de nya och kolla så mätaren inte överskrider 33. Låt sitta i en halvtimme och justera sedan alla till 33 igen.
Gör några efterkontroller de första driftsveckorna.
subjektivisten skrev:Så, nu har jag fått dom nya rören. Satt in dom och låter dom värmas upp nu med biasen sänkt helt.
Enligt manualen så ska biasen vara 35 på förstärkaren, så jag antar det är det som gäller oavsett vad för sorts rör? För dessa jag fick nu är matched och det står 42 (och 41 på hälften) mot dom gamla som det står 37 på. Spelar ingen roll va?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 33 gäster