Korrigering av basresonanser med par. eq.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Korrigering av basresonanser med par. eq.

Inläggav Ondjultomte » 2003-12-18 02:23

Jag har ohyggliga resonanser i mitt lyssningsrum, har en stor topp vid ca 80-85Hz som gör det nästan olidligt.

Jag måste alltså korrigera dessa toppar på någotvis.

jag har snappat upp att en
ULTRACURVE PRO DEQ2496 kan vara lämpligt att ha som eq.

Eftersom jag inte har haft nån eq innan så vet jag inte riktigt hur jag skall gå tillväga. Vore det lämpligt att koppla in den mellan min dvd/cd och receiver? digital koax från dvdn till behringen sedan analogt ut?
Jag snappade upp någonstanns att dessa DAC var av god kvalite.
Eller är det någon annan eq som jag bör ha ? som passar till min HK dvd samt HK receiver.

Jag har som sagt dvd25, hk 5550 och golvare till det, ingen sub än så länge.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2003-12-18 11:37

Har ingen förstahandserfarenhet, men utifrån vad jag har läst bör du koppla in den digitalt och använda den inbyggda DAC:en. Tror nog den fungerar utmärkt till din transport (DVD:n). Kopplat precis som du skriver alltså. Jag känner inte till något alternativ i rimlig prisklass.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-12-18 11:46

Hej,

det kommer nog fungera bra. Kompensera dock inte för mycket. I mitt lyssningsrum hade jag nog kompenserat för mycket vid senaste lyssningsträffen.

T

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2003-12-18 12:49

Ondjultomte: Att koppla DVD-spelaren digitalt till 2496´an innebär att du bara har rumskorrektion när du spelar CD-skivor och inget annat. Man borde ordna så att man har korrektion även när man spelar från andra tvåkanalskällor som t.ex. vinyl, MD, DAT och radio. Jag har lite svårt att se hur man ska lösa det här problemet med en vanlig AVförstärkare...jag tror i alla fall att man ska köra analogt mellan H-K´ns preout -2496-slutsteget. Gör man det så har man rumskorrektion på allt ljud som kommer ut via frontarna.

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2003-12-18 13:03

Hm, jo problemet är att jag inte har något slutsteg :/ och kommer nog inte ha något på ett tag.

Fast jag spelar bara musik från cd så.

Ett annat problem är ju vid filmtittning... hur kommer det fungera då?

Annars kanske man skulle försöka skaffa en sub och koppla in den mellan sub och receiver, fast då måste jag ju dela frontarna hm :/ ...
suck vad golvare ställer till det .... man skulle haft stativare...

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2003-12-18 13:13

Kör man analogt in så kommer behringern att konvertera signalen till digital och sen till analog igen, om jag inte missminner mig. Kör man bara CD är det nog ingen idé, och är DAC:en i ultracurven bättre (vilket inte verkar otroligt) är det ju inget snack. Behöver du verkligen rumskorrigeringen vid filmtittining? Håller inte på med sånt så har ingen koll på vad folk kräver 8)

(själv funderar jag för övrigt på att byta mina stativare mot golvare)

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2003-12-18 13:21

Jag behöver korrigering speciellt vid film tittning, då de hemska resonansera blir extra tydliga då. jag har en topp vid 46Hz samt vid 85Hz .. och det är många ljud som har tillräckligt högnivå vid 85Hz att det via resonansen nästan blir olidigt ...

Jag skall försöka tillverka tubetraps, eller ivärsta fall köpa sådana, för resonansen måste stävjas! :)

men behringen kan bara korrigera 2 kanaler som jag har förstått det.
det måste nästan innebära att det inte går att mata dem med en signal som inte är 2kanals eller? tex om jag ser en film via dvdn ...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-12-18 13:23

Har du separata utgångar för alla kanalerna på dvd:n går det ju, men då krävs tre beringar. 8O
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-12-18 13:42

Jag skall försöka tillverka tubetraps, eller ivärsta fall köpa sådana, för resonansen måste stävjas!

Du måste ha tube traps på kanske 65-70 cm i diameter om du ska få någon verkan vid 85 Hz. Ännu större om dom ska ha stor verkan. Jag tror att det du behöver är membranabsorbenter eller basfällor.
Kanske en helmholz resonator (heter det så, ett sånt där rör som är öppet i ena änden?) kan funka?

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2003-12-18 14:01

Men är inte dem väldigt stora? eller kapar åt sig ett härn av rummet? :) det är inte tillräckligt hög waf på ett borttaget hörn :/

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2003-12-18 14:07

Det finns 2 digitala utgångar, en optisk och en koax, samt 1 analog ljudutgång, vanliga 2 RCA varianten för L och R :/

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2003-12-18 14:21

När jag tänker efter lite nogare verkar det som om jag bara kan korrigera på ett sätt.

Skaffa mig ett slutsteg för frontarna och sätta behringen mellan receivern och slutsteget. Sedan om jag skaffar en sub så behöver jag en behringer till ....

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2003-12-18 17:13

Svanå Miljöteknik har ju en del intressanta basabsorbenter som är justerbara.
TQ45 t ex, absorberar mellan 40-125Hz http://www.diffusor.com/varitunes.htm
#faktiskt.se@quakenet

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2003-12-18 17:40

Mitt förslag är att när den dagen kommer och du vill ha en EQ för subben, då köpre du en parametrisk analog EQ från Behringer. Det behövs ju bara en mono EQ för att korrigera subbasen. Jag har inte kollat Behringer men om du har minst fyra band som kan svepa ända ner i basen, och dessutom med olika Q-värden. Det borde fungera.

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2003-12-18 18:47

TQ 45 Vore ju väldigt bra att ha, om det inte vore för att jag bara har 1 hörn ledigt ... det är en till hallen i ena hörnet, en liten dörr till garderoben i andra samt hyllor i den nästsista....

Återgå till Generellt om hifi