ICEpower-baserade förstärkare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
__10

ICEpower-baserade förstärkare

Inläggav __10 » 2003-12-19 12:54

Är det någon som har några kommentarer om BO:s ICEpower-moduler och slutsteg baserade på dem? Jag har som hastigast hört Audacias One-slutsteg och det var riktigt trevligt. Dessutom har ju ICEpower hyllats både till höger och vänster så det vore intressant att höra vad invånarna här tycker -- både subjektivister och andra! :wink:

Också, känner någon att det är läge att komma med tekniska analyser o dyl, är det bara trevligt! :D

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2003-12-19 16:26

Jag är också väldigt nyfiken på dessa Ice power, inte minst efter alla positiva omdömen på steg baserade på Ice power. Har sett privatpersoners egenbyggda som de varit helnöjda med samt Acostic reality som har fått minst sagt bra omdömen och de är ju inte snuskigt dyra heller.

Ett steg som också verkar intressant och är Ice Power baserat men inte speciellt dyrt är stegen från norska företaget Embla Audio. Är själv väldigt nyfiken på dessa och har smått funderat på en order.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
palm

Inläggav palm » 2003-12-19 18:34

Har lyssnat på PS audios HCA-2 någonting... den låter mycket bra, Bygger vel på samma teknik tror jag. Låter som vilken annan bra förstärkare som hälst :lol:
Är dessutom billiga och med mycket pulver, är själv sugen på PS audios nya försteg som har fått bra kritik i hifipressen :)

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2003-12-19 20:03

HCA-2 bygger inte på ICEpower, utan på av PS Audio utvecklad teknik. Jag hade faktiskt en hemma, men fick på grund av brist på försteg aldrig tillfälle att lyssna på den innan jag blev tvungen att sälja på grund av akut penningbrist. :cry:

Emblas nya steg börjar se intressanta ut. Vet någon vilken version av ICEpower-modulen de är baserade på? Man vill ju ha den senaste! :wink:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2003-12-20 06:44

Använder några olika själv. Låter riktigt bra utom dom första 100-200 timmarna. Då är det orkeslöst och tamt.

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2003-12-20 10:13

Jag fick svar från Embla och deras steg är baserade på ICE250A respektive ICE500A. Om inte jag misstar mig är ICExxxASP den senaste varianten, men det kanske är något oväsentligt som skiljer. Kanske läge att dra ett mejl till B&O själva.

Kom gärna med mer information Harryup. Modeller, karaktär, vad som helst! :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-20 11:37

ICExxxxASP är med inbyggd strömförsörjning. Har man en ICExxxASP så kan man driva den plus en vanlig ICExxxA via den förstnämndas strömförsörjning. Blir en smutt lösning! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-20 11:47

Länk där man kan få mer infor om man knappar vidare lite:

http://www.medicom.bang-olufsen.com/sw1029.asp
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2003-12-20 13:54

Good stuff! Tack för all info. :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-20 16:53

Av alla omdömen jag har hört har det varit en ganska god samstämmighet om att den allra minsta låter klart bäst! Det är faktiskt den enda av modulerna som jag inte har tittat ordentligt på själv. Så den kan jag inte säga något om.

De jag har tittat på (alla de större) har allihopa haft gemensamt att deras diskantåtergivning har haft artefakter som förvisso låtit "trevligt" (ungefär som de första CD-spelarna med enbitsomvandlare), nämligen en mjuk, luftig och snäll diskant, men en som verkar nästa oförmögen att bita ifrån. Detta ända tills musiksignalen passerar en viss komplexitetsnivå, och förstärkaren biter ifrån rejält och plötsligt! :o

En mycket märklig upplevelse efter att ha hört en massa skivor i sträck och nästan bestämt sig för att förstärkaren till sin karaktär är mjuk och harmlös i diskantregistret...

För dedicerat lågfrekvensbruk fungerar dom allihopa bra, men, undantaget den minsta som jag inte kan kommentera eftersom jag inte testat den, tycker jag inte att förstärkarna är tillräckligt bra ännu för fullregisterbruk.

Bortsett ifrån det finns den en mängd punkter man bör justera/komplettera deras respektive konstruktioner på för att de skall bli så bra som möjligt. De är att betrakta som "råmaterial".

Jag kan inte bedöma om de hörbara artefakterna i högfrekvensregistret är egenskaper som har med teknologin som princip att göra, eller om det är apparategenskaper (som går att bygga bort?) det handlar om. Jag har hittills inte hört någon konstruktion med "stormodulerna" som saknar dessa egenskaper dock.

Skall bli spännande att se hur framtiden ter sig därvidlag.

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Maarten

Inläggav Maarten » 2003-12-20 17:17

Är inte problemet att uppnå tillräckligt hög switch-frekvens för att diskantregistret ska "passera opåverkat"?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-20 17:45

delvis, men problemkomplexet ser lite annorlunda ut för en analog switch-förstärkare än för en enbitsomvandlare. Den förstnämnda har nämligen ingen klocka vars flanker bara kan läggas på bestämda platser, vilket ju begränsar upplösningen.

Förstärkarna har alltså egentligen inte samma problematik med upplösning som enbits DACar eller SACD.

Tvärtom är den största svårigheten mer handfast och kräver ingen djupare anlys och förståelseförmåga för att greppa: typiskt är det att hantera de tvära flankerna och generösa spektrala innehållen i ultraljudsoktaverna. Det är analoga svårigheter alltså, inte digitala eller matematiska.

Dock är felen idag, som jag uppfattar dem, inte alls olika de man hör från de flesta enbits DACar. Men det är inget man skall dra fel slutsatser om felorsakerna från. Svårigheterna på systemnivå är väsensskilda rent tekniskt. På apparatnivå kan de har stora likheter dock.

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2003-12-23 21:27

Har inte lyssnat på andra utan lyssnat på modulerna.
Dock finns det recensioner ute på nätet där dom beskrivs som kanske det bästa som gjorts. Skulle väl inte beskriva dom som så, men dom finns i allafall i produktion vilket inte alla bra grejor gör.
Tycker 250W ( den minsta) låter sämre än 500W.
Lite allmänt klent och utan drag. Ungefär som IÖ beskriver.
Dock finns inte dessa tendenser hos 500w alls på samma sätt.
Särskilt inte om man sätter i mer kondingar i nätdelen. Då piggnar den till rejält.
Håller på att spela in ett par 500w med switchad nätdel.
B&O säger 100 timmar, jag skulle vilja säga minst 200.
Dom låter helt annorlunda efter ett tag. Andra bekanta har också upplevt att dom är närmast onjutbara först, bara slätstruket.
Men dom är extremt tysta. Har horn med 112dB verkningsgrad och för att höra brus eller brum måste man lägga örat intill mynningen på hornet. "Låter" ganska lite. Inget register "imponerar", låter homogent och bra.
Ser inget problem i att dom låter bra oavsett vad det beror på.
Bett har dom iaf med horn så det räcker. Om det blir för lite med trötta trögdrivna högtalare vet jag inte eftersom jag inte har testat.
God Jul alla

Återgå till Generellt om hifi