The_Man skrev:Textilmatta anses ju av många vara bra på golvet, det borde ju vara lika bra i taket.
Hur tänkte du nu? På samma sätt som "dämpar jag bakom högtalarna borde det var lika bra att dämpa bakom mig"? Jag tror det är mycket bättre att inte dämpa taket och åka på semester för dom pengarna än att ta som regel att man borde dämpa taket*. Jag tror också att man oftast inte ska dämpa taket!
Det är ju nämligen så, att om man bygger en högtalare för ett rum, så tordes man räkna in spridnings- och riktningsegenskaper i högtalaren kan man tycka. På något sätt så kommer man alltså räkna in en reflex i taket, en i golvet samt isidoväggarna förutom i själva högtalarbaffeln och väggen bakom högtalaren i det så kallade direktljudet. Alltså bör man kolla med högtalarleverantören vad han anser om dämpade tak för sina konstruktioner som någon sorts grundregel antar jag...
[slrt]
*Eller varför inte genom den där restaurangliknelsen som använts flitigt, och faktiskt är ganska roliga:
Eftersom det är så otroligt många i Korea som tycker om att äta hund, tycker jag också det. När jag är i Korea.