Runt 1980 var det faktiskt Luxor som förde Luxman en tid. men man hade ju rätt stora problem och ägnade sig väl hellre åt omstrukturering och rationaliseringar!
Sedan tog Wille Liljehök (LEAB) över på 80-talet. Han förde även en del andra intressanta fabrikat som Carlsson, Musical fidelity, Cervin Wega, Dali osv. Wille var väl den som lyckades etablera Luxman här i Sverige. Tyvärr drabbades han av stora kundförluster då flera stora HiFi-butiker kursade på kort tid. LEAB provade då att sälja sina produkter via "Direct"-butiker men det var väl inte så värst framgångsrikt.
Jag handlade en del med LEAB vid den tiden och blev sittande med ett skapligt stort lager som såldes billigare av Direct än vad jag fått betala strax innan! Lagom kul det där
Jag tror att HiFi-klubben tog över Luxman men bara för en kortare tid. Alpine Svenska gjorde ett försök och det är kanske inte så konstigt då både Alpine och Luxman är varumärken för Alps electronics.
Idag har jag ingen aning om ifall någon tar in Luxman. Vissa prylar var fantastiskt bra och står sig väl fortfarande!
/Jocke