Svenska högtalarelement

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Svenska högtalarelement

Inläggav PeterAkemark » 2007-01-10 18:38

För om åren så fanns det i allafall en elementtillverkare i Sverige, Sinus f.d Sv Högtalarfabriken. Enligt Olle Mirsch så fanns det en i trakterna av Eskilstuna också. Danmark och Norge har tilllverkare sedan länge, men ingen i Sverige.

Men idag, vilka högtalarelementtillverkare ( 26 bokstäver) finns i Sverige?

För övrigt känner någon till vilka tillverkare det finns av magneter, koner, spiders, kantupphägningar och allt annat som behövs?

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-01-10 19:10

DLS finns, förvisso störs inom bil-ljud men de tillverkar även på senare tid hemmasaker.. www.dls.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-10 19:11

Sinus görs än... oklart om tillverkningen är i Sverige eller Norge..

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-10 19:47

Harman Becker fanns väl för inte så länge sen, dvs en del av gamla Luxor i Motala.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
BB

Re: Svenska högtalarelement

Inläggav BB » 2007-01-11 04:06

PeterAkemark skrev:För om åren så fanns det i allafall en elementtillverkare i Sverige, Sinus f.d Sv Högtalarfabriken. Enligt Olle Mirsch så fanns det en i trakterna av Eskilstuna också. Danmark och Norge har tilllverkare sedan länge, men ingen i Sverige.

Men idag, vilka högtalarelementtillverkare ( 26 bokstäver) finns i Sverige?

För övrigt känner någon till vilka tillverkare det finns av magneter, koner, spiders, kantupphägningar och allt annat som behövs?

Sinus finns kvar fortfarande om än i annan regi. Det är Bo Hansson i Karlskoga som står för det numera.

Det är riktigt att Luxor faktiskt hade tillverkning av vissa av sina element hos Albert Karlssons förnicklingsinustri i Eskilstuna.

Som delsvar på din sista fråga kan jag nämna att vi tillverar alla våra olika ribbonelement i Sverige :)

//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2007-01-11 18:42

BB: Var kan jag köpa dina element någonstans eller åtminstone se några data och pris?

Sinus - Rauna - Bo Hansson .. Tillverkar han verkligen element eller är det ett lager från Bureå?

Tanken bakom min fråga är mest, om Norge och Danmark kan, varför inte här i Sverige också.

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2007-01-12 00:10

PeterAkemark skrev:BB: Var kan jag köpa dina element någonstans eller åtminstone se några data och pris?

Sinus - Rauna - Bo Hansson .. Tillverkar han verkligen element eller är det ett lager från Bureå?

Tanken bakom min fråga är mest, om Norge och Danmark kan, varför inte här i Sverige också.

Hej Peter,

Tyvärr har vi inte produktionskapacitet för mer än vad som åtgår för egen produktion för tillfället. Hoppas detta skall vara löst under senvåren dock.

Angående Bo Hansson: Exakt hur mycket han producerar själv vet jag inte; vid vårt senaste samtal för kanske ett år sedan fick jag ett intryck av att han köpt ut delar av maskinparken.

Beträffande svensk elementproduktion: Det byggs nog en hel del i vårt land tror jag. Dahlberg bl.a., bygger långa band och någon i södra delen av Sverige lär jobba med wide-grid-elektrostater, alltså elektrostater med mycket glest galler… Skulle vara kul att se vad en noggrannare inventering skulle ge vid handen.

Inte minst broder Ingvar designar bland mycket annat högtalarelement med den äran.

Tidningen NY TEKNIK hade för en tid sedan en artikel om ”Roto-Sub” konstruerad av Lars Strömbäck från Linköpingstrakten. Såg du den? Annars finns den på http://www.nyteknik.se/art/41212

Själv har jag i all anspråkslöshet jobbat med att ta fram ett 6,5”-element för kommande tower-modeller. Därefter står ett annat projekt på tur: en platt, modulariserad subwoofer.

Så man kan nog säga att det jobbas på rätt hyfsat i stugorna :)

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2007-01-12 18:43

Hallå, BB
En intressant uppgift du kom med; Albert Karlssons förnicklingsindustri i Eskilstuna. Jag anar en parallell här. Jag hade ju kontakt med Albeka, som gjorde en rätt många element åt mig, 2 olika 8-tums varianter.
Att dom skulle ha hållit på med förnickling känner jag inte till, men elementtillverkningen var bara en liten del av deras verksamhet.
Olle

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2007-01-12 19:11

ollemirsch skrev:Hallå, BB
En intressant uppgift du kom med; Albert Karlssons förnicklingsindustri i Eskilstuna. Jag anar en parallell här. Jag hade ju kontakt med Albeka, som gjorde en rätt många element åt mig, 2 olika 8-tums varianter.
Att dom skulle ha hållit på med förnickling känner jag inte till, men elementtillverkningen var bara en liten del av deras verksamhet.
Olle

Hej Olle!

Festligt att vi skulle mötas här av alla platser efter alla dessa år! :)

Världen är liten och jag kommer ursprungligen från Eskilstuna. Under tidiga 60-talet pryade jag på en elektrisk installtionsbyrå; vi lade om deras trefas-system. Det var så jag kom i kontakt med Albert Karlssons förnicklingsindustri.

De stora förnicklingsbaden drog rejält med ström! Jag minns själv hur förvånad jag blev när jag en dag fick syn på rader av elliptiska högtalarelement avsedda för Luxor i Motala...

Jag minns också med viss saknad de tidiga hifi-mässorna som både du och jag och Bosse Hansson deltog i. Du bullade upp med byggsatser så det stod härliga till, Bosse H kånkade betong och jag slet med mina CM3:or och de märkliga Transcriptor-skivspelarna. Verkar som en evighet sedan nu!

Mvh //Bo

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-01-12 20:46

"Bosse kånkade betong" :D

Jag kommer ihåg en mässa vi hade i Trollhättan, -92 tror jag att det var...

Bosse hade kånkat in två st stora betonghorn och två st 2 m höga rörfomade basmoduler.

Typ detta system...
Bild
Bilden "lånad" från http://www.rauna.com
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Återgå till Generellt om hifi