Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ceder
 
Inlägg: 779
Blev medlem: 2007-01-07
Ort: Knivsta

Inläggav Ceder » 2008-07-09 23:28

OT: håller med jsan, Ericson och shifts: Underbar tråd, sitter och njuter i sällskap med en Hell

Mer, Mer, Mer :!: :!: :!:

Edit: på faktiskt.se är det klass på fikastämning :wink:

//DC

Ericson
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2006-05-25

Inläggav Ericson » 2008-07-09 23:31

Ceder skrev:OT: håller med jsan, Ericson och shifts: Underbar tråd, sitter och njuter i sällskap med en Hell

En Hell är aldrig fel! 8)

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2008-07-10 06:58

sportbilsentusiasten skrev:
BB skrev: Det är så pass många som frågat efter dessa "old timers" att jag ett tag övervägde nyproduktion. Vad som satte stopp för det var det faktum att KEF lade ner tillverkningen av B200. Började ett resultatlöst letande efter ett ersättningselement. (Ställs specifika krav emedan det är ett tvåvägssystem).

Detta pågick under ett antal år och var resultatlöst. Funderade även på att tillverka ett element i egen regi men det kom att visa sig omöjligt då det krävs för stora order för att det skall löna sig. Situationen var besvärlig, då jag, även om tillverkningen av CM3 lades ner för 17 år sedan, gärna ville kunna erbjuda kunder ett ersättningselement åtminstone.

Så sent som för 4 veckor sedan inträffade något som kan komma att ändra på situationen. Av en händelse fick jag ett elemet jag aldrig någonsin hade prövat, i min hand... För att uttrycka sig milt, blev resultatet så bra att jag knappt trodde mina örons vittnesbörd. Resultatet är i alla avseenden överlägset "orginalet". Snyggare kantvåg, högre effekttålighet och en upplösning i "gåshudsklass" :)

En hel del pekar nu mot att viss nyproduktion av CM3 (inklusive Megatrend*), startas upp, (om än i mindra skala), parallellt med dagens sortiment. Men det bästa av allt är nog att livscykeln för existerande och i drift varande system på detta sätt förlängs ordentligt. Gamla kunder kommer om allt går som beräknat att kunna ombesörja elementutbyte själva när vi får in detta element på lager, vilket jag hoppas sker inom några månader.

*Athena - (den långa banddiskanten), kommer i förekommande fall att ersättas med en helt ny, modern konstruktion med ett mycket bredare band.

Mvh //BB

Hur gick det med detta??


Hej,

Dagsläget är att produktion av det nya, mindre 6,5-tumselementet är igång och nu jobbar vi målmedvetet på att få fram 8-tumsversionen för att kunna erbjuda som ersättningselement till CM3.

Vi inväntar "samples for evaluation" av 8-tummaren inom 1 månad med förväntad produktionsstart i augusti.

Nyproduktion av CM3 lär det nog inte bli något av med, åtminstone inte i brådrasket. "Marknaden" vill ha fysiskt mindre system i den här nischen/prisklassen och vi orkar i nulägert inte med ytterligare produktion. Vi har fullt upp med att hinna effekturera inneliggande order av nu aktuellt sortiment tyvärr... med detta kan komma att ändras senare som sagt. :)

Hoppas detta besvarar dina frågor...

Mvh /Bo
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2008-07-12 01:12

Glömde i hastigheten att infoga bild på det nya elementet.

Så här tar det sig ut i 6,5"-versionen. 8-tummaren ser i stort likadan ut.

Mvh //Bo

Bild
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-12 01:32

Jättekul BB!

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2008-07-12 07:34

Förstod jag det rätt att elementen gick att köpa lösa från Transmissionaudio?

Vad har dom för magnetsystem dom där? Är det kortslutningsringar och koppar för lägre dist eller hur ser det ut?
Mvh
Magnus

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-12 11:15

Vifa leker med liknande element just nu.. verkar bli poppis..

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2008-07-12 12:02

Kaffekoppen skrev:Vifa leker med liknande element just nu.. verkar bli poppis..

Är det inte Vifa som tillverkar åt Jordan också?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2008-07-12 12:05

Kraniet skrev:Förstod jag det rätt att elementen gick att köpa lösa från Transmissionaudio?

Vad har dom för magnetsystem dom där? Är det kortslutningsringar och koppar för lägre dist eller hur ser det ut?


8"-elementet kommer att tillhandahållas som reservdel till CM3. Produktionsstart är beräknad till Q4, 2008.

Mvh/BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-12 12:09

paa skrev:
Kaffekoppen skrev:Vifa leker med liknande element just nu.. verkar bli poppis..

Är det inte Vifa som tillverkar åt Jordan också?
Inte en susning..

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2008-07-12 12:10

paa skrev:
Kaffekoppen skrev:Vifa leker med liknande element just nu.. verkar bli poppis..

Är det inte Vifa som tillverkar åt Jordan också?


Ansvaret för produktion och utveckling av Ted Jordans högtalarelement ligger numera på det svenska bolaget EAD.

Mvh/BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2008-07-12 12:13

Kaffekoppen skrev:Jättekul BB!


Tack för de vänliga orden. :)

Mvh/BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2008-07-12 12:17

BB skrev:
paa skrev:
Kaffekoppen skrev:Vifa leker med liknande element just nu.. verkar bli poppis..

Är det inte Vifa som tillverkar åt Jordan också?


Ansvaret för produktion och utveckling av Ted Jordans högtalarelement ligger numera på det svenska bolaget EAD.

Mvh/BB


Svenska EAD, har dom nån hemsida?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2008-07-12 12:31

paa skrev:
BB skrev:
paa skrev:
Kaffekoppen skrev:Vifa leker med liknande element just nu.. verkar bli poppis..

Är det inte Vifa som tillverkar åt Jordan också?


Ansvaret för produktion och utveckling av Ted Jordans högtalarelement ligger numera på det svenska bolaget EAD.

Mvh/BB


Svenska EAD, har dom nån hemsida?


Ja. Här är den: http://www.esotericaudiodevices.com/

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2008-07-12 12:45

Spännande att E.J.Jordans framtid hamnat i Sverige.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2008-07-12 15:16

paa skrev:Spännande att E.J.Jordans framtid hamnat i Sverige.


Kan bara hålla med. Samarbetet med Ted Jordan är något av det roligaste och mest intressanta jag varit med om. Hans kunnande är gediget och kännetecknas av ingående kunskaper om olika aluminium-legeringar och hur deras egenskaper påverkar bl.a. konuppbrytningar.

Skulle inte förvåna mig om det förr eller senare resulterar i en 10-tummare i samma material, med Intercooler för högre effekttålighet. Har faktiskt kommit en bit på väg med detta...

Mvh//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
rettep
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2008-03-04
Ort: Siggerud, Norge

Inläggav rettep » 2008-08-06 22:02

Jeg har selv ett sett CM3PRO/EST med heftig utbygde delefiltre liggende i påvente av nye elementer, så dette ser jeg virkelig frem til. Av alle de høyttalerne som har kommet og gått i stua her, er det vel ingen som har gitt så mye musikalsk glede som AudioTronic modellene.
Og jeg har eid mange av modellene:
CM2, CM3, CM3PRO og EST samt den lille MS10. Ellers har jeg lånt Megatrend/Athena, og hørt en del på CM3PRO Ultra. Forøvrig har jeg ett sett Point One ( hvite, pene som nye ) i daglig bruk.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2008-08-07 00:27

Jättekul tård detta! "Fyrkantsvaret" på Cm3orna imponerade på Max i allafall.

Tack BB för att du skriver här, kul med svensk HiFi-historia, som nu visat sig inte vara historia utan högst levande och med fortsatt intresse ute i stugorna! Det måste ju vara ett kvalitetstecken om något!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2008-08-07 00:38

Finns CM3 i Stockholm för provlyssning?

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2008-08-07 01:42

rettep skrev:Jeg har selv ett sett CM3PRO/EST med heftig utbygde delefiltre liggende i påvente av nye elementer, så dette ser jeg virkelig frem til. Av alle de høyttalerne som har kommet og gått i stua her, er det vel ingen som har gitt så mye musikalsk glede som AudioTronic modellene.
Og jeg har eid mange av modellene:
CM2, CM3, CM3PRO og EST samt den lille MS10. Ellers har jeg lånt Megatrend/Athena, og hørt en del på CM3PRO Ultra. Forøvrig har jeg ett sett Point One ( hvite, pene som nye ) i daglig bruk.


Hej!

Vad kul att höra ifrån våra nordiska grannar/vänner! Tack för att du tog dig tid att skriva! :)

MVH /BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2008-08-07 01:46

Max_Headroom skrev:Jättekul tård detta! "Fyrkantsvaret" på Cm3orna imponerade på Max i allafall.

Tack BB för att du skriver här, kul med svensk HiFi-historia, som nu visat sig inte vara historia utan högst levande och med fortsatt intresse ute i stugorna! Det måste ju vara ett kvalitetstecken om något!


Hej Max_Headroom!

Med så mycket trevliga människor på forumet ser jag det som ett privilegium att skriva en rad eller två emellanåt! :)
Tack för de vänliga orden!

MVH //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2008-08-07 01:58

KarlXII skrev:Finns CM3 i Stockholm för provlyssning?


Hej KarlXII,

Den sista CM3án tillverkades i oktober 1990. Har tyvärr inte kvar kundunderlaget från den tiden, men på basis av kontakter jag har med CM3-ägare i landet, drar jag slutsatsen att det bör fortfarande vara runt 7-8.000 par kvar i drift.

Det är bl.a. därför som jag är i färd med att ta fram ett ersättnignselement för den KEFB200 som användes förut. Framför allt de CM3 som tillverkades runt 1976-77 (och däromkring), är i många fall i behov av nya element då resevdelar till de gamla ej går att få tag på längre.

Detta gav mig lusten att ta fram och producera ett helt eget element så att de som önskar, kan uppgradera befintliga system på egen hand om de så önskar. Skall väl kanske tillägga att jag i vissa svaga stunder även övervägt/överväger att ta upp CM3 i nyproduktion... :) Vi får se...

MVH /BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
rettep
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2008-03-04
Ort: Siggerud, Norge

Inläggav rettep » 2008-11-03 23:31

Hei. Hva skjer'a, nå en god stund etterpå..?
Petter

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2008-11-04 03:26

rettep skrev:Hei. Hva skjer'a, nå en god stund etterpå..?
Petter


Elementen vänntas in under Q1, 2008.

Mvh//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2008-11-04 03:33

hmmm, 2009 ska det väl vara antar jag BB? :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2008-11-04 03:37

subjektivisten skrev:hmmm, 2009 ska det väl vara antar jag BB? :wink:


Ett fullständigt korrekt påpekande! :)

Mvh//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Linnar
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2005-05-16

Inläggav Linnar » 2008-11-04 10:18

Herre jösses vecken tråd!!
Har sträckläst den på jobbet....med en del konstiga blickar från chefen.

Har en del frågor till BB:

"Om CM3 tillverkades nu skulle de kosta 15000 kr paret."
- Jag tror att det är en nostalgisk miss. Man kanske får multiplicera
med typ 4 eller 5...minst.

Mina Gammahorn, som jag använde i 20 år eller så, fick membranen
att spricka på längden till slut. När jag konstruerade (började,
slutfördes aldrig) egna bandelement upptäckte jag att när polen
mot bandet är så vass som den är i Gammahornen så blev
magnetfältet extremt olinjärt. Dvs det var stor magnetstyrka nära polen
upp mot 0,9 Tesla medan det i mitten var nere i 0,3 Tesla (minns inte exakt). Detta gör att bandet rör sig mer i kanterna än i mitten och efter
några års spelande kan banden spricka längs med av utmattning.
Jag gissar åtminstone att det är därför de spricker så. Har nämligen
hört fler som fått sina membran förstörda på samma sätt. Det krävs
då alltså att de spelat i många år.
Senast redigerad av Linnar 2008-11-04 12:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2008-11-04 11:08

Gäller detta även veckade band?


/Peter

Linnar
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2005-05-16

Inläggav Linnar » 2008-11-04 12:10

Piotr skrev:Gäller detta även veckade band?


/Peter

Om det är en fråga på mitt inlägg så är det så att banden i Gamma-hornen är veckade. Jag tror att alla band i alla bandhorn är veckad och
så gott som alla bandelement överhuvudtaget. Det lär finnas någon
som inte är veckad men jag minns inte namnet på den.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2008-11-04 12:27

Hur var banden i Apogee? Eller i Technics banddiskant? Eller i Philips banddiskant?

:) /PS

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster