Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Inläggav Perfector » 2015-02-02 14:13

petersteindl skrev:Tror du att Perfector möjligtvis måhända skulle kunna mena bipolär elektrolytkondensator med "bipol"? :)

Polykonding är lite svårare, men det kan vara polykarbonat, polyester, polystyren och polypropylen. :)


Tack för klargörandet
Det var precis vad jag menade
lytar mot polypropylen
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Inläggav Perfector » 2015-05-06 16:36

Jag vet att detta inte är optimalt, men här finns chansen att hedra Bengtsson.
http://gamla.tradera.com/item/170301/23 ... tronic-cm3
Sämre kan man ha det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Colquhoun
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 2013-09-02
Ort: Bergsjö/fiskvik

Re: Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Inläggav Colquhoun » 2015-12-27 19:35

Är det någon som uppgraderade sina cm3:or med Jordan/EAD element? Undrar för jag funderar på att byta högtalare, men att uppgradera mina cm3:or är också ett alternativ.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Inläggav Perfector » 2015-12-28 12:12

Colquhoun skrev:Är det någon som uppgraderade sina cm3:or med Jordan/EAD element? Undrar för jag funderar på att byta högtalare, men att uppgradera mina cm3:or är också ett alternativ.

Om du hittar element som har lika mätdata som de som sitter i, så kan det knappast vara ett problem.
problemet är nog att faktiskt hitta element som kan ersätta KEF-elementen.
Har du datablad på dessa?
Annars är den här användbar för bedömning av ersättningselement.
Bilagor
B200 SP1014.jpg
B200 SP1014.jpg (187.15 KiB) Visad 8567 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
rettep
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2008-03-04
Ort: Siggerud, Norge

Re: Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Inläggav rettep » 2016-01-09 14:17

Colquhoun skrev:Är det någon som uppgraderade sina cm3:or med Jordan/EAD element? Undrar för jag funderar på att byta högtalare, men att uppgradera mina cm3:or är också ett alternativ.


Jeg har også tenkt på det, men skulle gjerne hørt noen brukererfaringer først. Det ryker jo på noen kroner å prøve..
BB hadde et bilde av en CM3 Pro med TJ på en av sidene sine, kanskje han kunne fortalt litt om resultatet?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-15 21:19

Opassande inlägg borttagna på begäran.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Inläggav Perfector » 2016-01-15 21:20

AndreasArvidsson skrev:Opassande inlägg borttagna på begäran.

Stort tack från en som känner ansvar för att det blev så fel.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
rettep
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2008-03-04
Ort: Siggerud, Norge

Re: Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Inläggav rettep » 2016-04-07 19:16

Ingen som har prøvd dette?
image.jpeg
image.jpeg (60.18 KiB) Visad 7776 gånger

Användarvisningsbild
rettep
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2008-03-04
Ort: Siggerud, Norge

Re: Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Inläggav rettep » 2016-04-07 19:20

Her er forresten mine Point One i hvit utførelse. De skal finnes i svart også, noen som har de?
image.jpeg
image.jpeg (28.77 KiB) Visad 7774 gånger

Användarvisningsbild
Sundskepsis
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2012-01-30

Re: Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Inläggav Sundskepsis » 2017-01-10 00:35

Gjorde mätning på en väns CM3 Pro Ultra uppdaterad med Quadra Cu Ribbon.
Mätte med konding 3,3mf i serie, basar urkopplade.

Är det en rimlig frekvensgång för den? Domear är ju en sak men ribbons beter ju sig typans annorlunda.
Bilagor
Quadra Cu.jpg
Quadra Cu.jpg (122.99 KiB) Visad 6719 gånger

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Inläggav IngOehman » 2017-01-10 00:47

Att mäta bara en halv högtalare säger oftast väldigt lite.

Det finns liksom inget facit för hur diskanter skall mäta när de är ensamma. Det är ju tillsammans med basarna som de skall prestera rätt.

Bättre att mäta med basarna, men du kan göra två mätningar (på samma papper), en med dem inkopplade i fas och en med dem inkopplade ur fas.

Då ser man väldigt tydligt om de integrerar med basarna som de skall.

Alternativt tre mätningar, diskanten, basen och summan.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Sundskepsis
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2012-01-30

Re: Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Inläggav Sundskepsis » 2017-01-10 02:02

My Bad!

Det var ju denna också. Är disten bandtypisk?

När man kan läsa på Transmission Audios sida om dess typiskt låga dist.
Det kan ju vara att jag är skiten bakom spakarna, men mätningen är ju rätt långt från 0.03% :? :cry:


Fundamental physics support the ribbon as the transducer closest-to-perfect. A thin ribbon of corrugated aluminum is suspended in a powerful transverse magnetic field. The signal current passes through the current and magnetic field. The electromagnetic circuit has control over ribbon motion. The ribbon itself projects the sound, thus serving both as voice coil and diaphragm. Every part of the ribbon is driven directly and simultaneously without any energy storage. The true ribbon driver improves the performance of speaker systems for the following reasons:

1. Its quick response and fast acceleration/deceleration potential permit it to maintain the leading edge of musical sounds and their harmonics.

2. Its low inter-modulation and FM distortion permit it to maintain midrange musical tone and harmonic structure without corruption.

3. Being non-dispersive in the time domain, it produces close to zero harmonic addition or subtraction.

4. It is a true force-over-area unit. (It is electrically and acoustically equivalent to an almost ideal transformer. No other transducer is so simply represented.)

5. It is (depending on the magnet strength) capable of an efficiency of 96 dB or higher. (Its losses are mainly resistive.)

6. It has a high rate of Young’s modulus.

7. It has an extremely wide, flat frequency response (0,5 kHz - 40kHz or higher.)

8. It has extremely low distortion. A line source true ribbon is capable of a THD less than 0,03% at 90dB.
Bilagor
Quadra Cu Dist.jpg
Quadra Cu Dist.jpg (184.72 KiB) Visad 6697 gånger
Senast redigerad av Sundskepsis 2017-01-10 02:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Inläggav IngOehman » 2017-01-10 02:08

Det finns inget enkelt svar på vad som är bandtypiskt i form av MÄNGD distorsion, eller frekvensberoendet.

Däremot är det typiskt att övertonsdistorsion kontra intermodulation har mera förstärkarliknande balans i bandelement, speciellt om de är stora och/eller hornmatade. Det vill säga de låter renare än deras intermodulationsdistorsion antyder, men orenare än deras THD antyder. Det har tekniska orsaker. Inget magiskt alltså. ;)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Sundskepsis
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2012-01-30

Re: Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Inläggav Sundskepsis » 2017-01-10 02:14

IngOehman skrev:Det finns inget enkelt svar på vad som är bandtypiskt i form av MÄNGD distorsion, eller frekvensberoendet.

Däremot är det typiskt att övertonsdistorsion kontra intermodulation har mera förstärkarliknande balans i bandelement, speciellt om de är stora och/eller hornmatade. Det vill säga de låter renare än deras intermodulationsdistorsion antyder, men orenare än deras THD antyder. Det har tekniska orsaker. Inget magiskt alltså. ;)


Vh, iö



Nähhh.... magiskt kan jag inte tro. Fysiken brukar ju stämma hyggligt ;)

Det är en sån hära som är eftermonterad på burkarna

Bild

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Inläggav IngOehman » 2017-01-10 02:25

Varför mäter du diskanten bara?

Om du misstänker att något är fel så är det bättre om du mäter hela högtalaren.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
mdr30
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2010-08-22

Re: Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Inläggav mdr30 » 2017-09-11 21:52

Några nyheter om företaget? Såg fram emot hörlurarna med bandelement Bo Bengtsson skissade på.

Men det är ju det där med den låga impedansen och transformatorer...

Ett amerikanskt företag påstod sig ha en transformatorlös förstärkarlösning men det blev aldrig realiserat.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Inläggav Perfector » 2017-09-11 23:11

mdr30 skrev:Några nyheter om företaget? Såg fram emot hörlurarna med bandelement Bo Bengtsson skissade på.

Men det är ju det där med den låga impedansen och transformatorer...

Ett amerikanskt företag påstod sig ha en transformatorlös förstärkarlösning men det blev aldrig realiserat.

Jecklin Float 1 kanske kan vara nåt. :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22692
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Inläggav RogerGustavsson » 2017-09-12 07:18

Det är rätt länge sedan Jecklin Float lade ner tillverkningen. Finns en efterföljare som tillverkas av QUAD-Musikwiedergabe, http://www.quad-musik.de/html/float.html

Ergo A.M.T. är ju inspirerade av Jecklin Float men har bandelement istället för elektrostat dito. http://acshop.audioconcept.se/product-t ... lin-float/

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Inläggav Perfector » 2017-09-12 07:23

RogerGustavsson skrev:Det är rätt länge sedan Jecklin Float lade ner tillverkningen. Finns en efterföljare som tillverkas av QUAD-Musikwiedergabe, http://www.quad-musik.de/html/float.html

Ergo A.M.T. är ju inspirerade av Jecklin Float men har bandelement istället för elektrostat dito. http://acshop.audioconcept.se/product-t ... lin-float/

Tack för info.
Ja det var ju typiskt när float var en fantastisk lur att sätta på skallen.
Man såg ut som en Alien i en rymdfilm :-)
Som den här, som säkert många känner igen från Boris Avatar
Bilagor
888jecklin_promo_.jpg
888jecklin_promo_.jpg (37.67 KiB) Visad 6017 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22692
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Inläggav RogerGustavsson » 2017-09-12 07:28

Gäller att ha rätt skalle för att Jecklin Float ska sitta bra. Anders Edenholm hade ett par som jag provade för väldigt många år sedan.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3623
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Inläggav HenrikTornquist » 2017-09-12 16:22

RogerGustavsson skrev:Gäller att ha rätt skalle för att Jecklin Float ska sitta bra. Anders Edenholm hade ett par som jag provade för väldigt många år sedan.

Apropå den gode Edenholm, är det någon som vet var han håller hus nu för tiden? London var det senaste jag hörde. Jag skulle dessutom vara behjälpt av en epostadress, om någon råkar ha.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Inläggav IngOehman » 2017-09-20 19:43

petersteindl skrev:Tror du att Perfector möjligtvis måhända skulle kunna mena bipolär elektrolytkondensator med "bipol"? :)

Polykonding är lite svårare, men det kan vara polykarbonat, polyester, polystyren och polypropylen. :)

Ja, jag tror som du, och det skrev jag ju också.

Men jag ville även påpeka/klargöra att "bipolära kondensatorer" är de ju allihopa. Alltså både sådana elektrolyter som man använder i delningsfilter, och plastfoliekondensatorer av olika slag. Bipolärt alltsammans.

- - -

Dock finns icke bipolära elektrolyter också, av olika slag. De vanligaste är väl aluminiumelektrolyter (kallas ofta bara elektrolyter) och tantalelektrolyter (kallas ofta bara tantaler, eller tantalyter). Ospeglade alltså*. Sådana skall man inte använda i delningsfilter.

Skälet till att man säger "bipolär elektrolyt" när man gör det är alltså inte att man kan använda både bipolära och icke bipolära kondensatorer i delningsfilter, utan man säger det för att just elektrolyter finns även icke-bipolära.


Vh, iö

- - - - -

PS. Du glömde polyolefin-kondensatorer, fin-olle! :)


*En bipolär elektrolyt är i själva verket två elektrolyter som speglar varandra, alltså vänder antingen anoderna mot varandra eller katoderna mot varandra. Elektrolytkondensatorer i delningsfilter är tveksamt av många skäl, och därför använder man det bara när de behöver vara så stora att det blir ekonomiskt ohållbart med plastfoliekondensatorer. Problemen är både de seriella förlusterna, de dåliga toleranserna och åldringen. En bipolär elektrolyt är ju två vanliga, så de delar alla dessa svagheter, men har även några extra! :wink:

Närmare bestämt att de beter sig illa i oladdat tillstånd, alltså när man börjar använda en högtalare med sådana i filtret, innan de hunnit anpassa sig för spelning.

Vad som händer är att kondensatorerna (de två monopolära som sitter i den där bipolära) från början är oladdade, och när man börjar spela musik vid låga frekvenser, så börjar man modulera spänningar över dem, båda två. Hälften över varje. Men när spänningen ligger åt "fel håll" i respektive kondensator så läcker den, och efter en tids spelning så har mittpunkten mellan kondensatorerna laddats upp (positivt om anoderna är vända mot varandra, negativt om det är katoderna som är vända mot varandra) således att ingen av kondensatorerna längre behöver få spänning åt fel håll. Det vill säga varje gång som det kommer en transient som är större än de som varit hittills så läcks det igen...

Vill man göra en bättre bipolär elektrolytkondensator så hjälper man mittpunkten att ladda med några dioder (och kanske ett motstånd för att göra förloppen något mildare). Sådana mera komplicerat byggde bipolära elektrolyter får längre livslängd, och åldras även mindre. Men man får lov att bygga dem själv. :) :x
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5771
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Inläggav Michael » 2017-09-21 11:37

Hmm... Nu blir jag ju fundersam på om man bör använda bipolära elektrolyter i lågnivå (typ förförstärkare)! ...eller vore det bättre ta två elektrolyter och lyfta upp mittpunkten med DC?

PS. Oj tänk om jag konstruerat fel! ...men jag gjorde ju faktiskt lyssningstester (blint, två kompisar). Valde billig bipolärellyt.

//Michael

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Inläggav IngOehman » 2017-09-21 13:14

Det beror ju på kondensatorns roll i konstruktionen.

Visa ett schema så kan jag (och säkert många andra) berätta om det behövs en bipolär kondensator.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Gynte96
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2013-11-23

Re: Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Inläggav Gynte96 » 2018-04-08 22:44

Ny på de här så jag hoppas att de blir rätt :D
Jag har uppgraderat mina CM3 Pro med EAD E170 gånger tre och EAD EAD E60HD gånger fyra.
Fick göra en ny baffel för bas ht men köpte färdig baffel för fyra E60,
Inga bilder för jag jobbar långsamt på det estetiska.
Diskanterna står och kommer att stå i linje med basarna ovanpå ht.
Så, med rätt musik och softspot så har jag nu ett par "hörlurar" som fyller mitt rum och öron perfekt.

Jag har följt Bosse sen CM3 orna kom och köpte ett par vanliga CM3 med två basar 1982 nått.
Kom över ett par CM3 Pro 2003.
Transmission line is da shit :D

Användarvisningsbild
Bagwan
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2011-07-01

Re: Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Inläggav Bagwan » 2018-04-09 15:44

Mycket intressant.Har själv ett par Pro Ultra utan baselement som står och samlar damm.
Vore fint att få liv i dom igen.Gärna fler detaljer Gynte.Hur gör man med delningsfilter ?
Jag kör med Quadra och separat förstärkning till diskanten så den delen är redan löst.

Användarvisningsbild
Gynte96
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2013-11-23

Re: Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Inläggav Gynte96 » 2018-04-13 07:54

Bagwan skrev:Mycket intressant.Har själv ett par Pro Ultra utan baselement som står och samlar damm.
Vore fint att få liv i dom igen.Gärna fler detaljer Gynte.Hur gör man med delningsfilter ?
Jag kör med Quadra och separat förstärkning till diskanten så den delen är redan löst.


Du måste göra en ny baffel för att få plats med EAD elementen.
Elementen kopplas parallellt som de gamla.
Jag använde original filtret. Kanske inte optimalt, men jag kan inget om delningsfilter.

Användarvisningsbild
mdr30
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2010-08-22

Re: Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Inläggav mdr30 » 2018-04-14 13:52

Det verkar som om Transmission Audio och Bo Bengtsson lagt ner verksamheten? Vore intressant om någon kunde informera om detta.

Själv var jag nyfiken på de hörlurar med bandelement han en gång planerade men som aldrig blev av.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22692
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Inläggav RogerGustavsson » 2018-04-14 16:23

Jag var i kontakt med honom i december 2016 och då laddade han för en återkomst. Den kanske inte blev av?

Användarvisningsbild
mdr30
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2010-08-22

Re: Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Inläggav mdr30 » 2018-05-05 14:12

Vi borde bevaka och dokumentera svensk hifi-historia bättre. Vet någon för övrigt vilken den enda svensktillverkade hörluren i stereoåldern är? Belönas med en pdf på modellen.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 10 gäster