Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Inläggav Nattlorden » 2018-05-05 14:58

mdr30 skrev:Vi borde bevaka och dokumentera svensk hifi-historia bättre. Vet någon för övrigt vilken den enda svensktillverkade hörluren i stereoåldern är? Belönas med en pdf på modellen.


Jag vill bygga ett ljud-nöjesfält inklusive en museum-del där man skulle kunna t.ex. få lyssna till Carlssonhögtalare i tidstypiska miljöer... Tyvärr har jag inte stött på någon ännu som kan tänka sig sponsra bygget. Hade tänkt mig möjligheter att ha "i princip" all världes audioutrustning i lager så att man per begäran på rimligt kort tid skulle kunna gå in i ett rum och lyssna på en anläggning man själv komponerat. Och även "omvänt"... att kunna lyssna på ett rum med "valfri" akustikreglering.... för att kunna lära sig vad som gör vad.

Ett par olika koncertsalar/utomhusdito, ett antal olika biografer med olika ljudsystem, bra restauranger och ett klassiskt nöjesfält i kombination... så skulle det kunna bli ett resmål.
Tänkte mig syd om Malmö, nära till Copenhagen airport.. Någon som har några miljarder att sponsra med?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Inläggav RogerGustavsson » 2018-05-05 15:33

mdr30 skrev:Vi borde bevaka och dokumentera svensk hifi-historia bättre. Vet någon för övrigt vilken den enda svensktillverkade hörluren i stereoåldern är? Belönas med en pdf på modellen.


Jays, https://www.jaysheadphones.com/company/this-is-jays

Användarvisningsbild
Bagwan
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2011-07-01

Re: Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Inläggav Bagwan » 2020-09-12 18:19

Någon som vet vem som kan tänkas laga trasig Quadra diskant?
Alternativt ny eller begagnad till salu?

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Inläggav juanth » 2020-09-12 20:55

RogerGustavsson skrev:
mdr30 skrev:Vi borde bevaka och dokumentera svensk hifi-historia bättre. Vet någon för övrigt vilken den enda svensktillverkade hörluren i stereoåldern är? Belönas med en pdf på modellen.


Jays, https://www.jaysheadphones.com/company/this-is-jays


Sonabs lur?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39778
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Inläggav petersteindl » 2020-09-12 21:15

juanth skrev:
RogerGustavsson skrev:
mdr30 skrev:Vi borde bevaka och dokumentera svensk hifi-historia bättre. Vet någon för övrigt vilken den enda svensktillverkade hörluren i stereoåldern är? Belönas med en pdf på modellen.


Jays, https://www.jaysheadphones.com/company/this-is-jays


Sonabs lur?


Sonabs lur tillverkades av Clark i England.

Skulle bli mycket förvånad om inte jays tillverkas i Kina eller någon annanstans i fjärran Östern.

Kan inte på rak arm säga om någon hörlur någonsin tillverkats i Sverige. Kanske Luxor någon gång?

mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Re: Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Inläggav rolfzetterberg » 2020-09-12 23:41

Sonab-lurarna gjordes av MB(Mikrofonbau) i Tyskland har jag för mig.Däremot ritade i Sverige som allt annat Sonab.
Jag har haft bägge två-H10 och H20.

Har inget minne av någon svensk tillverkare.Men det får vi kanske veta snart.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39778
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Inläggav petersteindl » 2020-09-13 01:30

rolfzetterberg skrev:Sonab-lurarna gjordes av MB(Mikrofonbau) i Tyskland har jag för mig.Däremot ritade i Sverige som allt annat Sonab.
Jag har haft bägge två-H10 och H20.

Har inget minne av någon svensk tillverkare.Men det får vi kanske veta snart.


Nu har jag dammat av historieböckerna och lärt mig något nytt. David Clark är inte Engelskt märke som jag alltid trott. Det är Amerikanskt. Fabriken ligger i Worcester och det har nog förvillat mig.

Mycket riktigt så sålde Sonab Clarklurar i början av 70-talet. Här är bilder ur en Sonab-broschyr från 1971. Visar även framsidan på denna broschyr så att man vet vilken broschyr det rör sig om.

sonabbroschyr1971komp_Sida_01.jpg
sonabbroschyr1971komp_Sida_01.jpg (192.29 KiB) Visad 1772 gånger


sonabbroschyr1971komp_Sida_10.jpg
sonabbroschyr1971komp_Sida_10.jpg (140.28 KiB) Visad 1772 gånger


sonabbroschyr1971komp_Sida_11.jpg
sonabbroschyr1971komp_Sida_11.jpg (191.68 KiB) Visad 1772 gånger


Vilka som tillverkade Sonablurarna därefter har jag ingen aning om, men du verkar aldrig eller i stort sett aldrig ha fel gällande vintage. :D

Här är en länk till tidigare tråd på forat. https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?t=28483

Mikrofonbau hade en Studio Kopfhörer K600. Men jag vet inte vilka lurar som Sonab designade och marknadsförde under eget namn.

Gällande MB så är denna sida intressant. http://personalaudio.ru/anonce/about-the-companies/germany_maestro_mb_quart_mb_peerles_istoriya_kompanii/
Den visar på samband mellan MB och Jecklin Float. Var det MB som tillverkade Jecklin? Finns samband med Beyer Dynamic?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Inläggav hifikg » 2020-09-13 13:26

Sten Broman begrep det där med musikåtergivning han. Levde han länge nog för att få uppleva OA52?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Inläggav paa » 2020-09-13 15:02

Jag hade Clark-lurar jag köpte på 60-talet. När jag Corona-städade i förråden nyligen hittade jag lurarna, men det var något av materialen (kommer inte ihåg vilken del) som hade börja upplösas så man blev kladdig av att ta på dom, så dom åkte till återvinningen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Inläggav hifikg » 2020-09-13 19:41

paa skrev:Jag hade Clark-lurar jag köpte på 60-talet. När jag Corona-städade i förråden nyligen hittade jag lurarna, men det var något av materialen (kommer inte ihåg vilken del) som hade börja upplösas så man blev kladdig av att ta på dom, så dom åkte till återvinningen.


Ett stycke hifi-historia ju!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Inläggav juanth » 2020-09-14 00:33

hifikg skrev:Sten Broman begrep det där med musikåtergivning han. Levde han länge nog för att få uppleva OA52?


”Sten Broman, född 25 mars 1902 i Uppsala, död 29 oktober 1983 i Lund, var en svensk dirigent, föreläsare, musikpedagog, programledare och tonsättare. Han var känd som musikkritiker och som programledare för Musikfrågan Kontrapunkt.”

Så det var väl på håret att han kan ha upplevt dem.
De kom väl tidigt 80-tal, OA52?

Edit: Nope, 1984
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39778
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Inläggav petersteindl » 2020-09-14 00:45

juanth skrev:
hifikg skrev:Sten Broman begrep det där med musikåtergivning han. Levde han länge nog för att få uppleva OA52?


”Sten Broman, född 25 mars 1902 i Uppsala, död 29 oktober 1983 i Lund, var en svensk dirigent, föreläsare, musikpedagog, programledare och tonsättare. Han var känd som musikkritiker och som programledare för Musikfrågan Kontrapunkt.”

Så det var väl på håret att han kan ha upplevt dem.
De kom väl tidigt 80-tal, OA52?

Edit: Nope, 1984


De lanserades 1984, precis som OA50. Dessa 2 modeller var ett krav som Lilliehöök hade för att ta över distributionen av Carlssonhögtalarna. Det blev satt under ett möte som jag, på Stig Carlssons begäran, organiserade fram mellan Stig Carlsson och Wilhelm Lilliehöök. Sedan jobbades det under högtryck och det gick på rekordtid.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Inläggav hifikg » 2020-09-14 00:46

Rackarns otur för gubben annars hade han varit 118 nu, rätt coolt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 502
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Inläggav tordnilsson » 2021-06-23 18:01

Bagwan skrev:Någon som vet vem som kan tänkas laga trasig Quadra diskant?
Alternativt ny eller begagnad till salu?


Intressant, hur ser den ut?

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster