Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Inläggav jockewe » 2007-01-14 01:19

Jag tvingades sälja mina CM3:or till min bror i sundsvall, det hade jag nog aldrig klarat om jag köpt den där elektrostatdiskanten som fanns till ... Älskade de där högtalarna!
Fick njuta av megatrend hos Robert Von Bahr några gånger, sweetspot på 10 cm och då - vilket fantastiskt ljud!
Tack BB !

(nu har jag nöje av gamla 801:or, inte heller dåligt)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-01-14 01:55

jockewe skrev:Jag tvingades sälja mina CM3:or till min bror i sundsvall, det hade jag nog aldrig klarat om jag köpt den där elektrostatdiskanten som fanns till ... Älskade de där högtalarna!
Fick njuta av megatrend hos Robert Von Bahr några gånger, sweetspot på 10 cm och då - vilket fantastiskt ljud!
Tack BB !

(nu har jag nöje av gamla 801:or, inte heller dåligt)


Hej jockewe,

Tack för ditt inlägg! Roligt när människor gillar vad man gjort. :)

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-01-14 02:20

IngOehman skrev:Hupp: 94-95?

Hur går det ihop med...
BB skrev:Ja det kan låta mycket men om man betänker att det första paret såldes i början av november 1976, så blir det faktiskt, utslaget på tiden fram till december 1990 faktiskt inte mer än 857 par per år i genomsnitt...

...undrar jag?


Det sammanhänger med att den enskilda firman omvandlades till bolag 1991. Detta bolags syfte var att ta fram egna ribbon-system, så försäljningen av hittillsvarande produkter trappades ner ordentligt... Kvar blev vissa lösblad dock :) Sedan kom Werthén in i bilden och jag kom att bli varse många märkliga upplevelser... så märkliga att de borde bli en bok en dag...

//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-01-14 02:25

IngOehman skrev:Du menar att de resonerar typ: -Att tänka rätt är inte så viktigt, det som gäller är att tänka nytt! :wink:

Vh, iö
- - - - -
PS. Och med "nytt" menar de dessutom lika ofta "tillräckligt gammalt för att vara glömt" (det vill säga ett par år eller så...). 8)


Huvudet på spiken Ingvar! :lol:

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Lust
 
Inlägg: 2682
Blev medlem: 2005-08-08
Ort: och till

Re: BB - var provlyssna Audio-Tronic CM3 i Göteborg?

Inläggav Lust » 2007-01-14 03:11

BB skrev:
Lust skrev:Hej Lust,

Tack för de vänliga orden! Det tillverkades endast 500 par DM2 och 500 par DM3. Anledningen till detta var att jag personligen inte tyckte att de tillförde marknaden något "nytt". Att det över huvud taget gjordes var en eftergift för marknaden; det fanns kunder som prompt ville ha högtalare med som inte hade plats för CM3:or... (Läs: WAF-faktorn) :)

Den akustiska spridningslinsen är jag på intet sätt pappa till. Anser att den hade en negativ inverkan på ljudkvalitéten.

Mvh //BB


Tack för det, Bo!

Tolkar det som att DM-serien inte låg dig lika varmt om hjärtat som CM-serien... Tycker ändå att du lyckats bra med åtminstone DM-2.

Hur ligger det till med automatsäkringar till diskanthornen? Hade ett par CM-3:or med sådana, men mina CM-3 Pro har det inte. Var det inte lika brant delning på de med automatsäkring eller varför togs den bort? Var i ärlighetens namn inte så förstjust i den, då diskanten helt kunde tystna några sekunder precis när man började närmade sig nirvana...

Angående spridningslinserna så vidgar de sweet spot ganska kraftigt och förbättrar det "passiva" lyssnandet, men håller man sig i sweet spot finns det ingen anledning att ha dom. De minskar känslan av det "järngrepp" man upplever högtalarna kan ha om en.

Nefilim
Sura gubben
 
Inlägg: 25156
Blev medlem: 2006-03-08
Ort: Värsta Jämtland (Västra)

Inläggav Nefilim » 2007-01-14 09:36

Ot. men visst var dessa underbara högtalare även din konstruktion!?

Hörde de första gången för, kan det vara 10 år sedan, hos Nils-Gunnar på Jämljud Sdan köpte en vän till mig ett par. Vad jag minns lät dessa högt helt underbart!
Bild
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28063
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2007-01-14 10:06

Jocke skrev:
perstromgren skrev:
IngOehman skrev:Kanske är det jag är på väg att komma fram till något så enkelt som hur viktigt det är att företag drivs av en vision om vad produkterna skall åstadkomma, och inte om hur mycket de skall sälja.


På tal om det, har företaget Ino en vision? Jag vet inte om det hör hit, men det kunde vara kul att jämföra med de andra företagaren du räknade upp.

PS. Jo, jag vet Morgan, det är trådstöld! :oops: DS.


Ino har väl tom ett manifest - det du! Hur många av de andra har det?


Nej det är sant, men det är ingen vision. En vision är en sammanfattning av ett företags affärsidé, och den jag var litet nyfiken på, med tanka på att allt tal om att Ino har för många intresserade köpare, enligt företagsledaren. Det är rätt ovanligt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-01-14 12:24

Nefilim skrev:Ot. men visst var dessa underbara högtalare även din konstruktion!?

Hörde de första gången för, kan det vara 10 år sedan, hos Nils-Gunnar på Jämljud Sdan köpte en vän till mig ett par. Vad jag minns lät dessa högt helt underbart!
Bild


Yes Sir! :)

Det är jag som är skyldig till dessa "Centara Allegro"... Kul att du gillar dom.

Responsen på de mässor vi, (alltså Centara AB), ställde ut dem på var enormt positiv. Vi var faktiskt ett av tre företag i världen som blev inbjudna till Abbey Road-studion i London; de ville utvärdera dem för eventuell användning i samtliga studios...

MEN... så kommer vi då till det som Ingvar Ö. hela tiden så riktigt har varnat för... Jag släppte, eller rättare, omständigheterna gjorde att jag var mer eller mindre tvingad att släppa total-kontrollen över produktionen - (jag var hela tiden på resande fot bl.a. för att jaga komponenter och underleverantörer) - och så gick det som det gick...!

Att det hela inte blev den framgång som marknadens initialrespons indikerade, kan kort och gott tillskrivas bristande management. Det var en dyrköpt läxa...! Men det är hur som helst historia nu...

Mvh //BB
Senast redigerad av BB 2007-01-14 13:12, redigerad totalt 2 gånger.
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Re: BB - var provlyssna Audio-Tronic CM3 i Göteborg?

Inläggav BB » 2007-01-14 12:38

Lust skrev:
BB skrev:
Lust skrev:Hej Lust,

Tack för de vänliga orden! Det tillverkades endast 500 par DM2 och 500 par DM3. Anledningen till detta var att jag personligen inte tyckte att de tillförde marknaden något "nytt". Att det över huvud taget gjordes var en eftergift för marknaden; det fanns kunder som prompt ville ha högtalare med som inte hade plats för CM3:or... (Läs: WAF-faktorn) :)

Den akustiska spridningslinsen är jag på intet sätt pappa till. Anser att den hade en negativ inverkan på ljudkvalitéten.

Mvh //BB


Tack för det, Bo!

Tolkar det som att DM-serien inte låg dig lika varmt om hjärtat som CM-serien... Tycker ändå att du lyckats bra med åtminstone DM-2.

Hur ligger det till med automatsäkringar till diskanthornen? Hade ett par CM-3:or med sådana, men mina CM-3 Pro har det inte. Var det inte lika brant delning på de med automatsäkring eller varför togs den bort? Var i ärlighetens namn inte så förstjust i den, då diskanten helt kunde tystna några sekunder precis när man började närmade sig nirvana...

Angående spridningslinserna så vidgar de sweet spot ganska kraftigt och förbättrar det "passiva" lyssnandet, men håller man sig i sweet spot finns det ingen anledning att ha dom. De minskar känslan av det "järngrepp" man upplever högtalarna kan ha om en.


Angående DM2: jag hade en vision om att kunna producera dem i en "De Luxe"-version i något mycket vackert träslag... Men det föll på för höga tillverkningskostnader om utpriset slkulle kunna hållas på en rimlig nivå...

På den här tiden var det ljudledningarna som låg mig varmt om hjärtat; jag triggade på att konamplituden på baselementen, tack vare pipans hårda koppling, i praktiken var en "konstant" från 75dB och uppåt.

Jag kommer sent att glömma samtalet från Statens Provningsanstalt den dag de ringde och berättade att de var bekynrade över sin mätutrustning; den indikerade samma värde för distortionen i basområdet oavsett vid vilken utnivå de mätte enligt sin standard... :)

Beträffande automatsäkringarna: Glöm dom! :) Med rätt stärkare kommer du aldrig att behöve dem. De utgör bara en potentiell felkälla.

Slutligen: Jag kan hålla med dig om att sweetspot blir större med linser men som du själv påpekade så förloras "järngreppet" om musiken...

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17891
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2007-01-15 08:26

perstromgren skrev:På tal om det, har företaget Ino en vision?

Om du har läst manifestet så framkommer väl Ino Audios vision ganska tydligt? Om inte annat, så typ "Som jag själv vill ha dem"... :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Re: BB - var provlyssna Audio-Tronic CM3 i Göteborg?

Inläggav soundbrigade » 2007-01-15 09:44

BB skrev:Tyvärr har baselementet (KEF) utgått ur produktion sedan många år tillbaka så det kan bli knepigt med reservdelar. (Hornen är det dock inga problem med därvidlag)

Jag har sökt men ej funnit en lämplig ersättare för KEF-basen. Den är optimal för just den konstruktionen. Återstår att designa ett nytt element. Frågan är bara när ska man få tid? :)

Mvh //BB

Tittar i en Wilmslow-katalog. Man föreslår (rekommenderar är väl för starkt, jag rubriken säger till och med "Popular replecements") Visaron WS20E alt Peerless 832737 (IMF, Linn, Mission, Rogers), Peerless 832737 (AR, gale, IMF, KEF, KLH, Leak, Mission, Rogers), Visaton WS17E alt Monacor SPH175 (TDL RTL 1,2 & 3).
Hornet ÄR det problem med - himla pris på dem - uppemåt 2000.
Varför skulle det just vara sådana här horn? Skulle det funkat med andra diskanter? Gammahornen har ju ingen överdriven hög känslighet.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Re: BB - var provlyssna Audio-Tronic CM3 i Göteborg?

Inläggav paa » 2007-01-15 10:19

soundbrigade skrev: Man föreslår (rekommenderar är väl för starkt, jag rubriken säger till och med "Popular replecements")
...
Peerless 832737
...


Detta element finns varken på Tymphanys eller hifikits hemsidor, är det lika utgånget som B200?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
realist
 
Inlägg: 661
Blev medlem: 2005-01-30

Inläggav realist » 2007-01-15 11:26

BB skrev:
IngOehman skrev:När man får se siffran 12 000 par (respekt!) inser man verkligen vilket lite skrutt man är. :oops:

Men... 8) Om jag håller på i 261 år ytterligare, i oförändrat tempo (har tillverkat nästan
1 200 par sedan 1978...) så kommer jag att hinna producera lika många par pi60/pi60s! :wink:

Igen: Respekt till dig BB!

När började du tillverka CM3, och vad kostade de att köpa, då och när du slutade?
(Och vad tror du de skulle kosta idag?)


Vh, iö


Hej Ingvar!

Tack för de vänliga orden! Ja det kan låta mycket men om man betänker att det första paret såldes i början av november 1976, så blir det faktiskt, utslaget på tiden fram till december 1990 faktiskt inte mer än 857 par per år i genomsnitt...

Men det är klart, med tanke på hur pass stora de egentligen var, 38 x 40 x105 cm, så var det kanske inte så illa pinkat... :)

Allltnog, du lär säkert hinna ikapp!! :)

Om de fanns tillgängliga på marknaden idag tror jag att de skulle kunna säljas för cirka 15.000:- paret inklusive moms om försäljning skedde från detaljhandeln....

Mvh //BB


Hm....jeg betalte 10000 nok for mine i 1978-1979..

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Re: BB - var provlyssna Audio-Tronic CM3 i Göteborg?

Inläggav BB » 2007-01-15 12:32

soundbrigade skrev:Varför skulle det just vara sådana här horn? Skulle det funkat med andra diskanter? Gammahornen har ju ingen överdriven hög känslighet.


Man måste ha i åtanke att när CM3 konstruerades, var jag helt inne på tanken att högtalaren skulle kunna återge en snygg fyrkantvåg... Även om jag numera använder egenutvecklade ribbonelement, anser/ansåg jag att gamma-hornet, (rätteligen Decca Kelly ribbon, made in Öststaterna) vara ett av de bästa element som fanns att uppbringa, särskilt efter modifiering.

Det fungerade väl ihop med B200, bl.a. pga den sistnämndas för den tiden något ovanliga utformning av "konen". (Snarare hyperbolisk än konisk).
Med sin känslighet på 92dB är/var ribbon-hornet heller inte direkt dåligt i det avseendet.

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-01-15 12:34

realist skrev:Hm....jeg betalte 10000 nok for mine i 1978-1979..


Dagens snickerier har en annan prissättning än på 70- och 80-talet :)

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Re: BB - var provlyssna Audio-Tronic CM3 i Göteborg?

Inläggav BB » 2007-01-15 12:40

paa skrev:
soundbrigade skrev: Man föreslår (rekommenderar är väl för starkt, jag rubriken säger till och med "Popular replecements")
...
Peerless 832737
...

Detta element finns varken på Tymphanys eller hifikits hemsidor, är det lika utgånget som B200?


paa:

Jag provade det men fann att det inte fungerade lika väl som B200 för mina behov...

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2007-01-15 12:43

Någon stack åt mig ritningar på dina gyllene pjäser och jag snodde ihop ett par (1990 eller 91) på en träteknikkurs jag gick då. Använde original B200 och Original VLD12/13-horn.
Maffigt men inget för mina 3W-rörslutsteg precis.
Högtalarna finansierade en resa till Ryssland för 12 år sedan och en vigsel i -35 graders kyla.

Min undran med bakgrund för min bekännelse ovan - skulle man kunna få ut någont som skulle kunna anses "bra" (eller rentav "mycket bra") genom att använda skapliga 8" avsedda för denna slags högtalarkonstruktion och en skaplig diskant (inte Gammahornen då)? Och i förlängningen, skulle du kunna tänka dig att öppna på förlåten och släppa ritningarna fria (om de nu inte redan är på drift)?
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Lust
 
Inlägg: 2682
Blev medlem: 2005-08-08
Ort: och till

Re: BB - var provlyssna Audio-Tronic CM3 i Göteborg?

Inläggav Lust » 2007-01-15 13:11

BB skrev:Även om jag numera använder egenutvecklade ribbonelement, anser/ansåg jag att gamma-hornet, (rätteligen Decca Kelly ribbon, made in Öststaterna) vara ett av de bästa element som fanns att uppbringa, särskilt efter modifiering.

Det fungerade väl ihop med B200, bl.a. pga den sistnämndas för den tiden något ovanliga utformning av "konen". (Snarare hyperbolisk än konisk).
Med sin känslighet på 92dB är/var ribbon-hornet heller inte direkt dåligt i det avseendet.

Mvh //BB


Angående din modifiering antar jag att det handlade om banden tll diskanterna. Hur tokigt blir det att köpa nya från HiFi-Kit jämfört med orginalen? Eller snarare, vad förbättrades av din modifiering? Går det att få tag i AudioTronic-band idag?

Har köpt på mig en hel del begagnade Gammahorn där bl a några band är av för framtida byggprojekt. Har läst om att det ganska enkelt går att tillverka banden själv av aluminiumfolie. Då har man såväl materialtjocklek som veckning att spela med. Har du några hints att ge i frågan?

Hur mycket sänks känsligheten om man använder diskanterna utan horn?

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-01-15 13:21

soundbrigade skrev:Någon stack åt mig ritningar på dina gyllene pjäser och jag snodde ihop ett par (1990 eller 91) på en träteknikkurs jag gick då. Använde original B200 och Original VLD12/13-horn.
Maffigt men inget för mina 3W-rörslutsteg precis.
Högtalarna finansierade en resa till Ryssland för 12 år sedan och en vigsel i -35 graders kyla.

Min undran med bakgrund för min bekännelse ovan - skulle man kunna få ut någont som skulle kunna anses "bra" (eller rentav "mycket bra") genom att använda skapliga 8" avsedda för denna slags högtalarkonstruktion och en skaplig diskant (inte Gammahornen då)? Och i förlängningen, skulle du kunna tänka dig att öppna på förlåten och släppa ritningarna fria (om de nu inte redan är på drift)?


Jag har numera lämnat "8-tumsvärlden" och fokuserar på 6,5". Såvida jag inte framledes råkar hitta/snubbla över ett 8"-element som passar som handen i handsken (och den chansen betraktar jag som minimal), har jag inga avsikter att återuppväcka "gamla synder" :)

Lådritningarna är skräddarsydda för B200. Inga andra av mig testade element trivdes med lådan i befintligt skick. Pga sin betydande fysiska storlek bedömmer jag inte heller som om den vid ett eventuellt återuppväckande skulle ha någon marknad att tala om....

Hur var det nu han sade, han Gyllenhammar...? "Man skall låta det döende dö" eller något i den stilen. :)

Sammantaget innebär detta att lådritningen med andra basar och annan diskantlösning skulle bli något helt annat än avsett...

Skulle nog hellre rekommendera dig att kika på Seas THOR som finns mycket väldokumenterad på nätet, komplett med ritningar och allt, om det nu är en ljudledningslösning du är intresserad av.

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1068
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: BB - var provlyssna Audio-Tronic CM3 i Göteborg?

Inläggav BellsnWhistles » 2007-01-15 18:15


Angående din modifiering antar jag att det handlade om banden tll diskanterna. Hur tokigt blir det att köpa nya från HiFi-Kit jämfört med orginalen? Eller snarare, vad förbättrades av din modifiering? Går det att få tag i AudioTronic-band idag?

Har köpt på mig en hel del begagnade Gammahorn där bl a några band är av för framtida byggprojekt. Har läst om att det ganska enkelt går att tillverka banden själv av aluminiumfolie. Då har man såväl materialtjocklek som veckning att spela med. Har du några hints att ge i frågan?

Hur mycket sänks känsligheten om man använder diskanterna utan horn?


Jag meckade en hel del med Gammas bandhorn i slutet på 80-talet och början på 90. Eftersom de hela tiden gick sönder i CM-3'orna och Bosses ersättningsmembran var allt för dyra i längden för mig så blev det skalpell, linjal och en extra tunn aluminiumfolie som fanns att köpa i mataffären då (någon typ av smörgåsfolie i aluminum).
Bandet kördes sedan igenom ett par Legokugghjul för att få rätta veckningen...
Det fungerade då, jag kan faktiskt inte påminna mig att jag hörde någon direkt skillnad mot orginal.

HiFi Kit's reservband har jag för mig gav lägre utnivå än Bosses.

Ett annat alternativ som provades var folien som smör & margarinpaket består av, den är extremt tunn. Man lägger den i blöt och skrapar försiktigt bort papperslagret. Ungefär 1 gång av 10 lyckas man att INTE ha sönder eländet.
Det var tider.

Har haft två par cm-3, skänker de en tanke då och då.

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Re: BB - var provlyssna Audio-Tronic CM3 i Göteborg?

Inläggav BB » 2007-01-15 19:01

Lust skrev:
BB skrev:Även om jag numera använder egenutvecklade ribbonelement, anser/ansåg jag att gamma-hornet, (rätteligen Decca Kelly ribbon, made in Öststaterna) vara ett av de bästa element som fanns att uppbringa, särskilt efter modifiering.

Det fungerade väl ihop med B200, bl.a. pga den sistnämndas för den tiden något ovanliga utformning av "konen". (Snarare hyperbolisk än konisk).
Med sin känslighet på 92dB är/var ribbon-hornet heller inte direkt dåligt i det avseendet.

Mvh //BB


Angående din modifiering antar jag att det handlade om banden tll diskanterna. Hur tokigt blir det att köpa nya från HiFi-Kit jämfört med orginalen? Eller snarare, vad förbättrades av din modifiering? Går det att få tag i AudioTronic-band idag?

Har köpt på mig en hel del begagnade Gammahorn där bl a några band är av för framtida byggprojekt. Har läst om att det ganska enkelt går att tillverka banden själv av aluminiumfolie. Då har man såväl materialtjocklek som veckning att spela med. Har du några hints att ge i frågan?

Hur mycket sänks känsligheten om man använder diskanterna utan horn?


Angående modifiering så handlade det om kontroll/justering av hornets hals i den punkt där det kopplar till membranet. Jag har inte kollat hur det låter med band från HiFi kit och kan därför ej uttala mig om dessa...

Våra egna band tog vi fram själva, ända fram till själva götet. En lätt dopning gav önskat resultat med avseende på hållbarhet. Jag konstruerade om transformatorn åt Gamma, då den hade på tok för breda toleranser...

Vidare utarbetades en standard för exakt inspänning av bandet i gapet, med mera. Det finns fortfarande tillgång till reservband men de är tyvärr dyrare än ersättningsbanden från HiFi Kit.

Du kan PM'a mig om du är intresserad.

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Re: BB - var provlyssna Audio-Tronic CM3 i Göteborg?

Inläggav BB » 2007-01-15 19:10

BellsnWhistles skrev:

Angående din modifiering antar jag att det handlade om banden tll diskanterna. Hur tokigt blir det att köpa nya från HiFi-Kit jämfört med orginalen? Eller snarare, vad förbättrades av din modifiering? Går det att få tag i AudioTronic-band idag?

Har köpt på mig en hel del begagnade Gammahorn där bl a några band är av för framtida byggprojekt. Har läst om att det ganska enkelt går att tillverka banden själv av aluminiumfolie. Då har man såväl materialtjocklek som veckning att spela med. Har du några hints att ge i frågan?

Hur mycket sänks känsligheten om man använder diskanterna utan horn?


Jag meckade en hel del med Gammas bandhorn i slutet på 80-talet och början på 90. Eftersom de hela tiden gick sönder i CM-3'orna och Bosses ersättningsmembran var allt för dyra i längden för mig så blev det skalpell, linjal och en extra tunn aluminiumfolie som fanns att köpa i mataffären då (någon typ av smörgåsfolie i aluminum).
Bandet kördes sedan igenom ett par Legokugghjul för att få rätta veckningen...
Det fungerade då, jag kan faktiskt inte påminna mig att jag hörde någon direkt skillnad mot orginal.

HiFi Kit's reservband har jag för mig gav lägre utnivå än Bosses.

Ett annat alternativ som provades var folien som smör & margarinpaket består av, den är extremt tunn. Man lägger den i blöt och skrapar försiktigt bort papperslagret. Ungefär 1 gång av 10 lyckas man att INTE ha sönder eländet.
Det var tider.

Har haft två par cm-3, skänker de en tanke då och då.


I 9 fall av 10 gick banden sönder pga klippande förstärkare. I själva verket hade vi nog marknadens lägsta felfrekvens; under 0,1 %.

Det rapporterades från ett antal kunder som hade problem med bandens hållbarhet att problematiken försvann när kompetenta slutsteg införskaffades.

Jag minns att till och med JBL med sina effekttåliga HF-element gick ut och varnade för vådorna av att använda för klena effektsteg :)

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1068
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: BB - var provlyssna Audio-Tronic CM3 i Göteborg?

Inläggav BellsnWhistles » 2007-01-15 22:14

BB skrev:I 9 fall av 10 gick banden sönder pga klippande förstärkare. I själva verket hade vi nog marknadens lägsta felfrekvens; under 0,1 %.

Det rapporterades från ett antal kunder som hade problem med bandens hållbarhet att problematiken försvann när kompetenta slutsteg införskaffades.

Jag minns att till och med JBL med sina effekttåliga HF-element gick ut och varnade för vådorna av att använda för klena effektsteg :)

Mvh //BB


Sant, sant, mina första band gick sönder med en Edison 12! Klippning, javisst.
Gång nummer två & tre drevs det hele med ett Threshold Stasis 2 som lämnar bortåt 400W i cm-3'ornas impedans.
Inte klippning.
Men högt.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv
 
Inlägg: 1990
Blev medlem: 2003-12-07
Ort: Stockholm

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-01-15 22:29

Problemet med Gammahornen är att dom inte varnar användaren genom att låta illa som vanliga diskanter gör när dom plågas. Dom brinner bara av helt plötsligt :)

Användarvisningsbild
Lust
 
Inlägg: 2682
Blev medlem: 2005-08-08
Ort: och till

Inläggav Lust » 2007-01-15 22:37

patrikf skrev:Problemet med Gammahornen är att dom inte varnar användaren genom att låta illa som vanliga diskanter gör när dom plågas. Dom brinner bara av helt plötsligt :)


Men fördelen är att de är billiga att laga jämfört med vanliga diskanter.
Fast skulle man inte uppskatta ljudet ur dom är det en oväsentlig parameter.

Angående klippande förstärkare, hur lågt är impedansminima i CM3 resp. CM3 Pro? De har ju parallellkopplade 8 ohms-basar och har märkimpedanser på 6 resp 4 ohm.
Var dessa element specialbeställda eller togs de direkt från KEFs hylla? SP 1039?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: BB - var provlyssna Audio-Tronic CM3 i Göteborg?

Inläggav IngOehman » 2007-01-15 22:54

BB skrev:I 9 fall av 10 gick banden sönder pga klippande förstärkare. I själva verket hade vi nog marknadens lägsta felfrekvens; under 0,1 %.

Det rapporterades från ett antal kunder som hade problem med bandens hållbarhet att problematiken försvann när kompetenta slutsteg införskaffades.

Jag minns att till och med JBL med sina effekttåliga HF-element gick ut och varnade för vådorna av att använda för klena effektsteg :)

Mvh //BB

Hmmm...

Jag funderar såhär: Problemet med de banddiskanter jag lekt med har varit att är att de tål förhållandevis mycket effekt (minst lika mycket som en vanlig 1" dome), klart mer än 10 W, men till skillnad från en 1" dome, är termiska massan oerhört liten, och därför är även den termiska kapacitiviteten liten.

I klarspråk: De har pyttekort tidskonstant, vilket gör att de tål kortvariga jätteeffekter med varaktigheter längre än tidskonstanten (~0,5 s?) förhållandevis dåligt.

Membrantemperaturen följer således insignalens envelop med liten fördröjning (och sålunda även liten utjämning) och kommer den över smältpunkten så är det slut!

En sak som beter sig likartat... är en säkring! :wink:


Utan att ha provat i praktiken med banddiskanter av Gamma-fabrikatet tänker jag, att om den termiska kompressionen på grund av membranets egen temperaturmodulering inte är något större problem (vilket jag kan tänka mig att det inte är, tack vare tillräckliga "utlokaliserade" och tillräckligt temperaturstabila serieförluster(trafolindningarna främst?)) så borde en säkring - vars tidskonstant är bara lite, lite kortare än membranets, vara ett prima skydd!


För domediskanter brukar tröga säkringar vara tillräckligt snabba för att brinna av innan diskantelemenetets talspole gör det, men för en banddiskant (de jag testat) är en trög säkring inte snabb nog.

En snabb (5*20) smältsäkring har i de fall jag provat visa sig vara tillräckligt snabb, alltså snabbare än membranet - och alltså gjort det den skall: Hålla sig i skinnet och inte påverka musikignalen vid normala och höga nivåer, men precis innan membranet brinner av, brinna av i menbranets ställe. :P


Så min fråga till BB är: Har du försökt prova ut en riktigt snabb smältsäkring som har stort värde (kanske 1 A?) så den inte moduleras resistivt vid normala nivåer (det vill säga hörs) men så pass kort tidskonstant att den ändå hettas upp och brinner av precis före membranet?

Jag frågar bara för att jag har funnit att det fungerar häpnadsväckande bra med andra element, om man bara är noga och hittar precis rätt kvot mellan brinnström och tidskonstant*.


Vh, iö

- - - - -

*Och ändå viktigare: En säkringshållare som ger superb kontakt. 8) Har faktiskt funnit att många säkringshållare inte förmår ge en pålitlig och fullvärdig kontaktering, och därför varit ett värre ljudkvalitetsproblem än själva säkringen. :o
Senast redigerad av IngOehman 2007-01-16 02:04, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-01-15 22:58

Lust skrev:
patrikf skrev:Problemet med Gammahornen är att dom inte varnar användaren genom att låta illa som vanliga diskanter gör när dom plågas. Dom brinner bara av helt plötsligt :)


Men fördelen är att de är billiga att laga jämfört med vanliga diskanter.
Fast skulle man inte uppskatta ljudet ur dom är det en oväsentlig parameter.

Angående klippande förstärkare, hur lågt är impedansminima i CM3 resp. CM3 Pro? De har ju parallellkopplade 8 ohms-basar och har märkimpedanser på 6 resp 4 ohm.
Var dessa element specialbeställda eller togs de direkt från KEFs hylla? SP 1039?


Svar: Lägsta impedans på CM3 Pro: 2,9 Ohm. dito för CM3: 4 Ohm, vi beställde direkt från KEF-fabriken. C.a 52.000 element blev det totalt under åren... Yikes...!

//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Re: BB - var provlyssna Audio-Tronic CM3 i Göteborg?

Inläggav BB » 2007-01-16 18:09

IngOehman skrev:
BB skrev:I 9 fall av 10 gick banden sönder pga klippande förstärkare. I själva verket hade vi nog marknadens lägsta felfrekvens; under 0,1 %.

Det rapporterades från ett antal kunder som hade problem med bandens hållbarhet att problematiken försvann när kompetenta slutsteg införskaffades.

Jag minns att till och med JBL med sina effekttåliga HF-element gick ut och varnade för vådorna av att använda för klena effektsteg :)

Mvh //BB

Hmmm...

Jag funderar såhär: Problemet med de banddiskanter jag lekt med har varit att är att de tål förhållandevis mycket effekt (minst lika mycket som en vanlig 1" dome), klart mer än 10 W, men till skillnad från en 1" dome, är termiska massan oerhört liten, och därför är även den termiska kapacitiviteten liten.

I klarspråk: De har pyttekort tidskonstant, vilket gör att de tål kortvariga jätteeffekter med varaktigheter längre än tidskonstanten (~0,5 s?) förhållandevis dåligt.

Membrantemperaturen följer således insignalens envelop med liten fördröjning (och sålunda även liten utjämning) och kommer den över smältpunkten så är det slut!

En sak som beter sig likartat... är en säkring! :wink:


Utan att ha provat i praktiken med banddiskanter av Gamma-fabrikatet tänker jag, att om den termiska kompressionen på grund av membranets egen temperaturmodulering inte är något större problem (vilket jag kan tänka mig att det inte är, tack vare tillräckliga "utlokaliserade" och tillräckligt temperaturstabila serieförluster(trafolindningarna främst?)) så borde en säkring - vars tidskonstant är bara lite, lite kortare än membranets, vara ett prima skydd!


För domediskanter brukar tröga säkringar vara tillräckligt snabba för att brinna av innan diskantelemenetets talspole gör det, men för en banddiskant (de jag testat) är en trög säkring inte snabb nog.

En snabb (5*20) smältsäkring har i de fall jag provat visa sig vara tillräckligt snabb, alltså snabbare än membranet - och alltså gjort det den skall: Hålla sig i skinnet och inte påverka musikignalen vid normala och höga nivåer, men precis innan membranet brinner av, brinna av i menbranets ställe. :P


Så min fråga till BB är: Har du försökt prova ut en riktigt snabb smältsäkring som har stort värde (kanske 1 A?) så den inte moduleras resistivt vid normala nivåer (det vill säga hörs) men så pass kort tidskonstant att den ändå hettas upp och brinner av precis före membranet?

Jag frågar bara för att jag har funnit att det fungerar häpnadsväckande bra med andra element, om man bara är noga och hittar precis rätt kvot mellan brinnström och tidskonstant*.


Vh, iö

- - - - -

*Och ändå viktigare: En säkringshållare som ger superb kontakt. 8) Har faktiskt funnit att många säkringshållare inte förmår ge en pålitlig och fullvärdig kontaktering, och därför varit ett värre ljudkvalitetsproblem än själva säkringen. :o



Ingvar,

Det är många bra och relevanta synpunkter du kommer med här. Den enda ursäkten jag har för att inte ha tagit mig tid att ta fram en fungerande säkringslösning är just vad du anför under säkringshållare, (kontaktproblematik), samt det faktum att hornen tål mycket stryk under förutsättning att slutsteget inte klipper...

De nya små dipol-diskanterna jag utvecklat för M1 tål å andra sidan 4 gånger så mycket inmatad effekt* så där har jag inte behövt vidtaga några åtgärder... Om något brinner av där så är det baselementen :)

*Har investerat i ett förfärligt praktiskt litet instrument för kontaktlös mätning/avläsning av temperaturhöjningar i talspolar och membran. Det "scannar" och registrerar temperaturförändringar var 500:e millisekund. Dyrt var det, men jag ser det som en ren investering...

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
DrBoar
 
Inlägg: 548
Blev medlem: 2006-06-13

Inläggav DrBoar » 2007-01-17 15:30

Ett annat problem med banden är att ett 6dB filter inte skyddar mot väl stora membranutlag. En dome skyddas ju med 12dB/oct extra under domens egen resonans frekvens detta skydd finns ju inte hos ett band. När jag brände mina band klippte inte slutstegen hörbart. Med mer än 200W per kanal i 4 ohm så borde dom inte klippt (mätarna visade ingen klippning) men man såg banden fladdra en del

Sheffileds KODO Japanese Temple Drummers! 8O

Har nu dundrat p[ lika högt fast med 24 dB filter för bandhornen och nu rör sig banden inte alls synbart.

BB. Borde det inte gå med ett hybridfiler med 6dB vid 4 K och sedan öka filterbrantheten under 1 KHz då hornet har lagt av?

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2007-01-17 15:49

Målsättningen var ju att systemet skulle kunna återge en fyrkantsvåg - kan du ge avkall på det så...

/J

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jooe och 12 gäster