Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-01-17 16:00

DrBoar skrev:Ett annat problem med banden är att ett 6dB filter inte skyddar mot väl stora membranutlag. En dome skyddas ju med 12dB/oct extra under domens egen resonans frekvens detta skydd finns ju inte hos ett band. När jag brände mina band klippte inte slutstegen hörbart. Med mer än 200W per kanal i 4 ohm så borde dom inte klippt (mätarna visade ingen klippning) men man såg banden fladdra en del

Sheffileds KODO Japanese Temple Drummers! 8O

Har nu dundrat p[ lika högt fast med 24 dB filter för bandhornen och nu rör sig banden inte alls synbart.

BB. Borde det inte gå med ett hybridfiler med 6dB vid 4 K och sedan öka filterbrantheten under 1 KHz då hornet har lagt av?


Hej!

Det går säkert alldeles utmärkt. MEN som mycket riktigt påpekas av Jocke i hans kommentar ovan så var målsättningen att åstadkomma ett system som kunde reproducera en fyrkantvåg kombinerat med rimlig effekttålighet.

Antalet sönderkörda band som ej kan hänföras till klippande steg har varit så försvinnande litet att jag inte såg rimlig anledning att ändra filtret.

Dessutom tillverkas inte lådorna längre :)

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2007-01-17 16:21

Förstår jag det rätt att klippningen orsakar temperaturhöjning tillräcklig för att bränna av banden?

Är oskuld när det gäller bandelement.

/Peter

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-01-17 16:37

Piotr skrev:Förstår jag det rätt att klippningen orsakar temperaturhöjning tillräcklig för att bränna av banden?

Är oskuld när det gäller bandelement.

/Peter


Peter,

För att kunna ge ett bra och uttömmande svar på den frågan skulle man behöva analaysera uppbyggnaden hos de steg där detta har inträffat.

Grundläggande kan man nog slå fast att ett skenande (klippande) slutsteg är tämligen eruptiv i själva klippningsögonblicket. Det mesta "åker slalom" och resultatet blir just brända band, förutsatt att klippningen varar så länge att banden inte förmår avleda värmen.

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2007-01-17 17:50

Ok! Hade inte tänkt i banorna att värme skulle vara ett större problem med band innan IÖ nämnde det dära med liten "termisk massa".

Trodde att problemet oftast var för stora membransving i samband med flacka filter och/eller för låg delningsfrekvens.

När (om) kommer man att kunna lyssna på nåt av dina större system i Sverige?

Har läst nåt om hur låg distortion dina större band har i sin senaste reinkarnation och är en del nyfiken..

/Peter

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-01-17 18:43

Piotr skrev:Ok! Hade inte tänkt i banorna att värme skulle vara ett större problem med band innan IÖ nämnde det dära med liten "termisk massa".

Trodde att problemet oftast var för stora membransving i samband med flacka filter och/eller för låg delningsfrekvens.

När (om) kommer man att kunna lyssna på nåt av dina större system i Sverige?

Har läst nåt om hur låg distortion dina större band har i sin senaste reinkarnation och är en del nyfiken..

/Peter


M3 Pro finns "i princip" för omgående lyssning, tills vidare endast i Uppsala. Orsaken är en rejäl uppgradering som ännu ej är helt genomförd. Bl.a. inväntas prototyper i flygelfinish samt skall basmodulerna modulariseras...

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Lust
 
Inlägg: 2682
Blev medlem: 2005-08-08
Ort: och till

Inläggav Lust » 2007-02-15 01:21

En fråga till dig BB:

Har stött på ett par "AudioTronic-prototyper" och undrar vad det sitter för element i dom?

Yttermått på lådan: 31,5 x 59 x 32 cm.

Det verkar sitta en Gammabandare centralt monterat i övre delen av lådan i dom. Något mer har jag inte fått fram då fronten tydligen inte går att ta loss. Är köpta i en "butik" i Uppsala kring 1983 och dessa skulle inte gå i produktion.

Har du någon mer info om dom?

Tack på förhand!

Bild på dom med frontskydd:

Bild

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-02-15 03:27

Lust skrev:En fråga till dig BB:

Har stött på ett par "AudioTronic-prototyper" och undrar vad det sitter för element i dom?

Yttermått på lådan: 31,5 x 59 x 32 cm.

Det verkar sitta en Gammabandare centralt monterat i övre delen av lådan i dom. Något mer har jag inte fått fram då fronten tydligen inte går att ta loss. Är köpta i en "butik" i Uppsala kring 1983 och dessa skulle inte gå i produktion.

Har du någon mer info om dom?

Tack på förhand!


Hej,

Det har som sagt gått snart 24 år sedan och jag har inga anteckningar kvar från den tiden, men om jag minns rätt så gjorde vi ett mindre antal prototyper med 8" element från Dalesford, KEF B200 SP1039 (med det större magnetsystemet) samt något element från AUDAX. Det är tyvärr all information jag kan fåf ram för ögonblicket... :oops:

//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Inläggav RJohan » 2007-02-16 12:02

Tillbaka till Ingvars tankar om det sena 70-talet.

Kan det vara så enkelt att HiFi'n mer eller mindre var färdigutvecklad då? Dvs, en konstruktion som var utvecklad enligt de senaste rönen ('state of the art' var ju en populär fras då) som gällde på den tiden har stått sej just därför att ingen har kommit på något som är så mycket bättre sen dess. Teknoligin var tillräckligt bra.

Att det skett en större uppdelning i olika sökta eller påhittade ideal, där man optimerar mot en enda parameter håller jag med om. Det är ju bara att läsa resensioner i olika HiFi tidningar, resensenten verkar ofta bedöma efter bara en enda parameter (jo, jag hårddrar lite här). Allround högtalaren som ide verkar inte finnas längre.

Förresten, om Gamma banddiskanter och hållbarhet. När jag för många år sedan labbade med sådana lyckades jag aldrig spela sönder några, men nyfihen som jag var skulle jag naturligtvis skruva sönder och se hur de var inuti. Då gick membranen sönder!

JohanR

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-02-16 20:31

Intressant fråga, även om det inta alls berör det jag ville ha sagt... :wink:

(Nämligen att det var något visst med senare halvan av 70-talet såtillvida att så många högtalare som konstruerades på den tiden blev så exceptionellt långlivade.)

Tror hur som helst att det ligger något i det du skriver, och kan till och med tänka mig att gå så långt som till att säga att man hade kommit nästan ändå fram redan i slutet av 50-talet. 8O


Visst har materialtekonologiska framsteg, liksom nya sätt att lagra musiksignalerna, fått möjligheten för tröskeln mot verkligheten att minska lite ytterligare, och potentialen att skapa en så ursprungstrogen återgivning som möjligt har aldrig varit bättre än den är idag#. :P

Men den stora utvecklingen* skedde fram till slutet av 50-talet då det gick stadigt framåt på nästan alla fronter, och de stora problemen ett efter ett eliminerades.

Rätt mycket var klart redan på 30-talet dock.


Vh, iö

- - - - -

#Även om så sällan sker i verkligheten. :(


*Med stora menar jag inte mängden arbete, utan hur viktigt det var att lösa problemen. Mängden arbete nedlagt på digital signalbehandling räknat i arbetstimmar, är troligen hundrafaldigt större än ALLA ingenjörsinsatser tillsammans för konstruktion och forskning i ljudets tjänst före 1960.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-02-18 13:17

IngOehman skrev: Tror hur som helst att det ligger något i det du skriver, och kan till och med tänka mig att gå så långt som till att säga att man hade kommit nästan ändå fram redan i slutet av 50-talet. 8O


Visst har materialtekonologiska framsteg, liksom nya sätt att lagra musiksignalerna, fått möjligheten för tröskeln mot verkligheten att minska lite ytterligare, och potentialen att skapa en så ursprungstrogen återgivning som möjligt har aldrig varit bättre än den är idag#. :P

Men den stora utvecklingen* skedde fram till slutet av 50-talet då det gick stadigt framåt på nästan alla fronter, och de stora problemen ett efter ett eliminerades.



Jag tror att det ligger väldigt mycket i det Ingvar säger. EN av anledningarna till detta är, (som jag upplever det), att det "var roligare" förr…och mer spännande. Det var ”ny teknik” i en värld där rörbestyckade färg-TV var en färskvara! :)

Folk hade mer tid över för annat; ingen konkurrens fanns från datorer, freestyles, spelkonsoller, Internet, och mobiltelefoner, etc.

Jag påstår inte en sekund att det var bättre förr, men det fanns en nyfikenhet inför allt nytt, till skillnad från den ofta hypade, teknikfixerade ”kultur” vi har idag.

Den tekniska utvecklingen inom elektroniksektorn har varit svindlande medan mycket som skrevs och gjordes på 50, 60 och 70-talen när det gäller högtalare, fortfarande står sig förvånansvärt gott.

Jag skulle nästan våga påstå att de tekniska resurserna inom audio är större än någonsin, men tas de tillvara?? Eller har vi kommit ”så nära” vad som är tekniskt möjligt att det har blivit ”ointressant” att försöka spränga nya gränser. Är vi mättade på teknik…?

//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Inläggav RJohan » 2007-02-19 12:25

Intressant fråga, även om det inta alls berör det jag ville ha sagt...

(Nämligen att det var något visst med senare halvan av 70-talet såtillvida att så många högtalare som konstruerades på den tiden blev så exceptionellt långlivade.)


Fram till slutet av 70-talet gick HiFi'n bara uppåt, försäljningsmässigt. Det fanns pengar, resurser och framåtanda som gjorde at man satsade på att utveckla? Runt 1980 gick luften ur branchen.

Tror hur som helst att det ligger något i det du skriver, och kan till och med tänka mig att gå så långt som till att säga att man hade kommit nästan ändå fram redan i slutet av 50-talet.


Det kan jag bara hålla med om. Det finns ju dessutom Klipschhorn från slutet av fyrtiotalet, snacka om långlivade...

Jag skulle nästan våga påstå att de tekniska resurserna inom audio är större än någonsin, men tas de tillvara?? Eller har vi kommit ”så nära” vad som är tekniskt möjligt att det har blivit ”ointressant” att försöka spränga nya gränser. Är vi mättade på teknik…?


När jag bläddrade i AES tidning på KTH's bibliotek i början av 80-talet innehöll den ofta roliga och intressanta ideer kring audio och HiFi. Senast jag tittade verkade var och varannan artikel handla om algoritmer för vågtabellsyntar :(

JohanR

Användarvisningsbild
Lust
 
Inlägg: 2682
Blev medlem: 2005-08-08
Ort: och till

Inläggav Lust » 2007-02-19 12:45

BB skrev:
Lust skrev:En fråga till dig BB:

Har stött på ett par "AudioTronic-prototyper" och undrar vad det sitter för element i dom?

Yttermått på lådan: 31,5 x 59 x 32 cm.

Det verkar sitta en Gammabandare centralt monterat i övre delen av lådan i dom. Något mer har jag inte fått fram då fronten tydligen inte går att ta loss. Är köpta i en "butik" i Uppsala kring 1983 och dessa skulle inte gå i produktion.

Har du någon mer info om dom?

Tack på förhand!


Hej,

Det har som sagt gått snart 24 år sedan och jag har inga anteckningar kvar från den tiden, men om jag minns rätt så gjorde vi ett mindre antal prototyper med 8" element från Dalesford, KEF B200 SP1039 (med det större magnetsystemet) samt något element från AUDAX. Det är tyvärr all information jag kan fåf ram för ögonblicket... :oops:

//BB


Nu har han lyckats få bort fronterna. Och så här ser de ut:
Bild

Ser det bekant ut?

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-02-19 13:04

Lust skrev: Ser det bekant ut?

Hej,

Bilden visar lådorna med ett par Gamma BBK200... Vad som förvånar en smula är att du uppger att de är köpta över disk i butik samt att du satt "butik" inom citattecken. Det är alldeles riktigt att de inte skulle gå i produktion, det var aldrig avsikten. Hur de har hamnat där är för mig en gåta, såvida det inte handlar om ett par lådor där kunden själv har monterat in dessa element. :)

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Lust
 
Inlägg: 2682
Blev medlem: 2005-08-08
Ort: och till

Inläggav Lust » 2007-02-19 13:56

BB skrev:
Lust skrev: Ser det bekant ut?

Hej,

Bilden visar lådorna med ett par Gamma BBK200... Vad som förvånar en smula är att du uppger att de är köpta över disk i butik samt att du satt "butik" inom citattecken. Det är alldeles riktigt att de inte skulle gå i produktion, det var aldrig avsikten. Hur de har hamnat där är för mig en gåta, såvida det inte handlar om ett par lådor där kunden själv har monterat in dessa element. :)

Mvh //BB


Hej, Bo!

Dessa ligger ute till salu och den info jag lägger ut här är info jag fått av säljaren, därav citattecknen. Han blev upplyst om att det "bara" var prototyper, så handlaren har åtminstone kört med öppna kort mot kunden, men kanske inte mot dig?

Har såväl Gammahorn samt några BBK200 på hyllan. BBK-200 matchar kanske inte lika bra med hornen som B200, men det kan kanske bli något kul av dom till sommaren...

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-02-19 14:23

BB skrev:Grundläggande kan man nog slå fast att ett skenande (klippande) slutsteg är tämligen eruptiv i själva klippningsögonblicket. Det mesta "åker slalom" och resultatet blir just brända band, förutsatt att klippningen varar så länge att banden inte förmår avleda värmen.

Mvh //BB

Det ovanstående får mig att fundera...

Det absolut snyggast klippande solid state-slutsteg jag kan åminna mig någonsin ha sett, är Sentec PA9. Detta slutsteg är därtill förhållandevis litet (60-70 W) och finns dessutom i en Klass A-version som jag tror klipper vid mindre än 30 watt, det vill säga som man kan förvänta sig klipper om man försöker spela starkt med det.

Med detta sagt minns jag en mässa för många år sedan då CM3 (CM3 pro?) spelades tillsammans med just nämnt Sentec-slutsteg, så då undrar jag förstås: Hur klarade sig banddiskanterna då?

Känner du till något fall av brända diskanter i kombination med detta exemplariskt snyggt* klippande slutsteg? Jag förutsätter att kombinationen användes även vid andra tillfällen än mässan, och/eller att du har fått feed back från människor med brända diskantband, om vilken elektonik som brukats. Annars är ju frågan svår att besvara.

Frågar av allmän nyfikenhet.


Vh, iö

- - - - -

*Vilket ger en övertonskaraktär där energin faller 6 dB per oktav uppåt ifrekvens även vid extrem klipping, förutsatt att det är låga frekvenser som får det att klippa. Klippning av redan från början övremellanregisterbetonad musik är en helt annat sak - sådant blir elakt även genom de mest underbart klippande förstärkarna.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Lust
 
Inlägg: 2682
Blev medlem: 2005-08-08
Ort: och till

Inläggav Lust » 2007-02-19 14:34

IngOehman skrev:
Det absolut snyggast klippande solid state-slutsteg jag kan åminna mig någonsin ha sett, är Sentec PA9. Detta slutsteg är därtill förhållandevis litet (60-70 W) och finns dessutom i en Klass A-version som jag tror klipper vid mindre än 30 watt, det vill säga som man kan förvänta sig klipper om man försöker spela starkt med det.

Med detta sagt minns jag en mässa för många år sedan då CM3 (CM3 pro?) spelades tillsammans med just nämnt Sentec-slutsteg, så då undrar jag förstås: Hur klarade sig banddiskanterna då?


Beror väl på om man drev steget till klippning eller inte?

Men det hörde du att man gjorde?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-02-19 17:01

Inte alls. Min fråga har ingenting med just spelningen på mässan att göra. Jag är bara nyfiken på Bosses generella erfarenhet av detta specifika slutsteg som drivare av hans högtalare med banddiskanter.

Orsaken till min nyfikenhet är att det är stora skillnader mellan hur olika slutsteg utsätter diskanten för obehag, beroende på hur snyggt de klipper. Eftersom jag känner till detta specifika slutsteg, och har imponerats över hur perfekt det klipper (helt utan oscillationer eller återhämtningsproblem), är jag nyfiken på om Bosses eventuella erfarenheter av det, och om han kan erindra sig om det finns något fall där han vet att en diskant spelats sönder med denna kombination.

Om enda tillfället som kombinationen förekommit var på nämnd mässa förstår jag om frågan är obesvarbar, men när två saker spelas tillsammans på en mässa kan det ju vara ett tecken på att det är (och uppfattas som) en rekommenderad kombination. Därför frågade jag.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Lust
 
Inlägg: 2682
Blev medlem: 2005-08-08
Ort: och till

Inläggav Lust » 2007-02-19 18:21

Tycker att du får det att låta som att det skulle vara ett stort problem...

Det krävs inget speciellt "snyggklippande" slutsteg för att bandarna ska överleva även högre ljudtryck. Eller så har jag bara haft tur...

Har kört dom med allehanda förstärkare och steg under årens lopp och har inte haft några problem med att de gått sönder.
Däremot har det uppstått ett och annat problem när små nyfikna barn undrat vad som händer om man kör in en penna eller något annat skoj i dom så härligt skimrande banden långt där inne i tratten...

Mina barn undrar inte längre...

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-02-20 01:16

Av ditt inlägg att döma gissar jag att du missat diskussionerna
om brända band tidigare i den här tråden.

Min fråga var dessutom ställd till Bosse, inte till dig.

Att potentiellt fult klippande förstärkare som inte klipper är ett
icke-problem är väl rätt självklart? Dessutom är ju detta inte
någonting som varit uppe alls i tråden, så jag är osäker på vad
det är du svarar på för något?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Lust
 
Inlägg: 2682
Blev medlem: 2005-08-08
Ort: och till

Inläggav Lust » 2007-02-20 01:54

Av ditt inlägg att döma ska jag enbart hålla käften och inte störa ingejörn?

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-02-20 03:26

IngOehman skrev:
BB skrev:Grundläggande kan man nog slå fast att ett skenande (klippande) slutsteg är tämligen eruptiv i själva klippningsögonblicket. Det mesta "åker slalom" och resultatet blir just brända band, förutsatt att klippningen varar så länge att banden inte förmår avleda värmen.

Mvh //BB

Det ovanstående får mig att fundera...

Det absolut snyggast klippande solid state-slutsteg jag kan åminna mig någonsin ha sett, är Sentec PA9. Detta slutsteg är därtill förhållandevis litet (60-70 W) och finns dessutom i en Klass A-version som jag tror klipper vid mindre än 30 watt, det vill säga som man kan förvänta sig klipper om man försöker spela starkt med det.

Med detta sagt minns jag en mässa för många år sedan då CM3 (CM3 pro?) spelades tillsammans med just nämnt Sentec-slutsteg, så då undrar jag förstås: Hur klarade sig banddiskanterna då?


Det hela förlöpte helt komplikationsfritt. Inga brända band :)

IngOehman skrev:Känner du till något fall av brända diskanter i kombination med detta exemplariskt snyggt* klippande slutsteg? Jag förutsätter att kombinationen användes även vid andra tillfällen än mässan, och/eller att du har fått feed back från människor med brända diskantband, om vilken elektonik som brukats. Annars är ju frågan svår att besvara.


Vad jag kan minnas Ingvar, har det aldrig varit något problem med brända band vid användande av PA9... Jag är allmänt glatt överraskad över hur pass sällsynt problemet egentligen var. De gånger det hände berodde det ofta på att kunden råkat ut för något annat problem som kan ha utlöst klippning. Jag känner till åtminstone ett dussin fall där en oavsiktligt tappad pickup rakt ner på skivan eller en bristfällig jordpunkt kan ha varit utlösande faktor. I det övervägande antal fall där det verkligen var frågan om överstyrning var det oftast receivers som spökade....

Mvh /BB

Edit: Stavfel
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-20 03:50

Gamma VLD11/12+BBK200 satt väl i ett kit från Hifi-Kit? Konfad precis som högtalaren på bilden

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-02-20 04:42

Kaffekoppen skrev:Gamma VLD11/12+BBK200 satt väl i ett kit från Hifi-Kit? Konfad precis som högtalaren på bilden


Om man bortser från att hornen i Audio-Tronic-lådorna hade en av mig nyutvecklad transformator, ett annat delningsfilter och ett helt annat membran än originalet så är svaret ja... :)

//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-20 05:18

Då kunde man väl inte kalla elementen för Gamma VLD11/12 heller :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-02-21 02:10

Lust skrev:Av ditt inlägg att döma ska jag enbart hålla käften och inte störa ingejörn?

Que?

Jag hänvisade till inlägg som:

I 9 fall av 10 gick banden sönder pga klippande förstärkare.

...problematiken försvann när kompetenta slutsteg införskaffades.

...gick ut och varnade för vådorna av att använda för klena effektsteg

Grundläggande kan man nog slå fast att ett skenande (klippande) slutsteg är tämligen eruptiv i själva klippningsögonblicket. Det mesta "åker slalom" och resultatet blir just brända band, förutsatt att klippningen varar så länge att banden inte förmår avleda värmen.

...och...
...mina första band gick sönder med en Edison 12! Klippning, javisst.

...eftersom jag fick intrycket att du inte läst dem.

Jag ville alltså bara klargöra för dig att jag inte avsett komma med några negativa antydingar mot CM3, utan bara kommenterade en fråga som redan diskuterats en del i tråden.

Ber om ursäkt om jag var otydlig.

Jag är väl medveten om att brända diskanter inte var ett stort problem.


Vh, iö

- - - - -

PS. Tack Bosse för svaret. Speciellt intressant det där med receivers. Kan tänka mig att de ofta klippt på ett mindre fördelaktigt sätt. :wink:
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-02-22 03:40

IngOehman skrev: PS. Tack Bosse för svaret.

My pleasure Ingvar :)

IngOehman skrev:Speciellt intressant det där med receivers. Kan tänka mig att de ofta klippt på ett mindre fördelaktigt sätt. :wink:


Ja det skulle vara intressant att följa upp detta... Jag har i detta samanhang en annan men relaterad förstärkarfråga till dig: Min kunskap om vad en del i dagligt tal kallar "Klass-D-förstärkare" , PCM-slutsateg etc. är i stort obefintlig. Vore intressant att höra din uppfattning om hur du ser på de ljudande kvalitéerna hos dessa eller snarare vilka förutsättningar de eventuellt har att ge de konventionella analogstegen en match....?

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-02-22 18:53

Av det jag hört hittills har jag inte blivit övertygad, men utvecklingen går ju ständigt framåt.

Jag uppfattar att alla Klass-D förstärkare jag hört har mer eller mindre likartade karaktärer, och låter inte helt olikt den första generationens enbits-DAC:ar som användes i CD-spelarna. Alltså ett i det stora hela "mjukt, ljust, snällt, sirligt, lättflytande ljud", men som saknar både detaljer och nerv, och som i långa loppet känns präglat av en utpräglad sameness.

Lustigt nog har jag ofta upplevt att de låter som allra mest påfallande snällt och trevligt på i grunden illaljudnade programmaterial (är mest "försnällande" när signalen är elak och spretig i högfrekvensområdet), men att de imponerar minst när programmaterialet är av högsta klass, det vill säga då en i sanning högklassig förstärkare är i sitt esse.


Har inte hört alla versioner dock, men hoppas förstås att idén utvecklas positivt säg kanske den kommande femårsperioden? Fördelarna både ur effektivitetssynvinkel och tillverkningskostnad är ju oerhörda.

Redn idag tycker jag att nästan alla KlassD-förstärkare jag hört presterar excellent i lågfrekvensområdet, alltså under sisådär 1000 Hz.

Redan det är ju rätt imponerande (och glädjande med tanke på att det möjliggör billig högeffekts-driving av system i det frekvensområde där verkningsgraden av fysikaliska skäl är begränsad av systemets storlek och undre gränsfrekvens) från en teknik som trots allt fortfarande är i sin linda.

Jag har inga invändningar alls mot klassD av idag för LF-bruk (<1000 Hz) förutsatt att man kan undvika de klassD-förstärkare som smutsar bakåt i kedjan (genom att de skickar in HF i alla apparater i kedjan, inte minst via jordsystemet) och drabbar ljudkvaliteten på så vis.

Kort sagt: För fullregisterbruk är jag fortfarande benägen att vilja vänta och se, snarare än hoppa och jubla.


Hur ser dina egna erfarenheter av Klass D ut?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2007-02-22 19:49

Liten fråga IÖ, har du bara hört färdiga förstärkare eller kan du möjligen ha hört Hypex självoscillerande steg där man återkopplar efter filtret?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1070
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Inläggav BellsnWhistles » 2007-02-22 22:19

Bosse, nu har jag inga cm3 längre men när jag hade så uppskattade jag den snäva spridningsvinkeln ibland (=ensam i soffan), men vid vissa tillfällen (t.ex fest :D ) så var den mera till ondo.
Hur sprider Gammahornet om man lägger det på sidan? Hornet i sig ser ju ut att då ge en vidare spridning horisontellt, men inte bandet som då hamnar på längden.
Tanken var då att man kunde skaffa ett par horn till som man la ovanpå lådan, dessutom då i linje med basarna, och switcha om till dem istället vid behov.

Alltså; hur är spridningen med hornet 'liggande'?

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-02-23 00:27

IngOehman skrev: Kort sagt: För fullregisterbruk är jag fortfarande benägen att vilja vänta och se, snarare än hoppa och jubla.
Hur ser dina egna erfarenheter av Klass D ut?


Mina erfarenheter överensstämmer förvånansvärt väl med dina i den ringa omfattning jag hittills tagit del av tekniken... Därutöver känner jag i nuläget en viss kluvenhet... Jag har nog inte hört tillräckligt många för att kunna komma med ett uttömmande svar är jag rädd... De jag lyssnat på hittills har låtit väldigt olika... Från en rätt enorm närvarokänsla till "distans"-upplevelse. Knepigt!

Tack för dina kommentare förresten! :)

Mvh /BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster