Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-02-23 00:43

BellsnWhistles skrev:Bosse, nu har jag inga cm3 längre men när jag hade så uppskattade jag den snäva spridningsvinkeln ibland (=ensam i soffan), men vid vissa tillfällen (t.ex fest :D ) så var den mera till ondo.
Hur sprider Gammahornet om man lägger det på sidan? Hornet i sig ser ju ut att då ge en vidare spridning horisontellt, men inte bandet som då hamnar på längden.
Tanken var då att man kunde skaffa ett par horn till som man la ovanpå lådan, dessutom då i linje med basarna, och switcha om till dem istället vid behov.

Alltså; hur är spridningen med hornet 'liggande'?


Det korta svaret blir att "spridningen" i sidled blir sämre med liggande horn... fast den ökar i motsvarande grad höjdledes :)
Det var faktiskt hornets tillkortakommanden i spridningshänseende som fick mig att till slut designa egna alternativ...

Mvh /BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-02-23 01:12

Naqref™ skrev:Liten fråga IÖ, har du bara hört färdiga förstärkare eller kan du möjligen ha hört Hypex självoscillerande steg där man återkopplar efter filtret?

Jag har hört (och lekt lite med dem själv också) hypex-modulerna.

De tillhör definitivt de bättre av de KlassD-apparater jag träffat på. Jag skulle inte byta ut någon fullvärdiga linjärförstärkare mot dem dock, annat än om värdet av den låga förlusteffekten och/eller låga vikten per watt var väldigt vital.

Tror att Klass D behöver utveckas några år till innan de börjar närma sig sin fulla potential, och först då vågar jag uttala mig om huruvida deras potential är god nog för vad jag begär av en förstärkare.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Inläggav Morgan » 2007-02-23 01:25

BB skrev:...så var målsättningen att åstadkomma ett system som kunde reproducera en fyrkantvåg kombinerat med rimlig effekttålighet.


Hur snyggt lyckades du få CD3 Pro's impulssvar egentligen, Bosse? Hur hanterar de en Sin^2-puls? Ser svaret lika snyggt ut för ögat som genom Ingvars pi60?

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-02-23 01:58

Morgan skrev:
BB skrev:...så var målsättningen att åstadkomma ett system som kunde reproducera en fyrkantvåg kombinerat med rimlig effekttålighet.


Hur snyggt lyckades du få CD3 Pro's impulssvar egentligen, Bosse? Hur hanterar de en Sin^2-puls? Ser svaret lika snyggt ut för ögat som genom Ingvars pi60?


Morgan,

Jag överlåter åt dig att bedömma resultatet från fyrkantvågssvaret för CM3 vid några olika frekvenser nedan. Detta var det enda som jag i all hast kunde hitta... B&K mätmick på 3 meters avstånd, on axis:

Bild

Bilderna kommer från en artikel i Radio&Television.

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-02-23 03:08

Det ser ut som om allihopa råkat bli spegelvända i tidsriktningen*, utom den för 300 Hz. :o

Eller?


Vh, iö

- - - - -

*Eller helt enkelt uppånervända? (Alltså vända både vertilat och horisontellt.)

Tidningar (tryckerier?) tycks ha svårt att vända oscilloskopsbilder rätt, eller rättare sagt alla blider som inte föreställer människor eller byggnader. :wink:

Även MoLt har kommit ut med felvända mätgraf-bilder vid några tillfällen. :oops:
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-02-23 03:19

IngOehman skrev:Det ser ut som om allihopa råkat bli spegelvända i tidsriktningen*, utom den för 300 Hz. :o

Eller?


Vh, iö

- - - - -

*Eller helt enkelt uppånervända? (Alltså vända både vertilat och horisontellt.)

Tidningar (tryckerier?) tycks ha svårt att vända oscilloskopsbilder rätt, eller rättare sagt alla blider som inte föreställer människor eller byggnader. :wink:

Även MoLt har kommit ut med felvända mätgraf-bilder vid några tillfällen. :oops:


Ingvar,

Jag tror du har helt rätt i detta.... :oops:
Har inte noterat det förrän du nämner det... Hm... tusan oxå... Artikeln skrevs 1976 så jag antar att det är lite för sent att införa en rättning nu... :)

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1069
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Inläggav BellsnWhistles » 2007-02-23 21:05

Bosse, du har ju i senare konstruktioner använt 'linjeljudkälleprincipen' (kul ord!), varför inte två eller tre bandhorn monterade vertikalt bredvid basarna i fallet cm3/cm3 pro?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv
 
Inlägg: 1990
Blev medlem: 2003-12-07
Ort: Stockholm

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-02-23 21:33

Det vore intressant att få veta vilka ideer konstruktören har kring spridningsegenskaper högtalarna på Transmissionaudios hemsida.
De stora högtalarna har de olika registrens högtalare placerade bredvid varandra. En liten högtalare har en banddiskant med fyra korta band på bredden. Det ser ut att vara ca 10 cm CC mellan de yttre banden.

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-02-23 23:14

BellsnWhistles skrev:Bosse, du har ju i senare konstruktioner använt 'linjeljudkälleprincipen' (kul ord!), varför inte två eller tre bandhorn monterade vertikalt bredvid basarna i fallet cm3/cm3 pro?


Hej BellsnWhistles,

Svaret på din fråga är att tre horn placerade i följd i vertikalled kommer att stråla ut 3 lober med avståndet = det fysiska avståndet mellan varje band (i synnerhet för de högre frekenserna), vilket ger rätt otrevliga inteferensproblem. Du får i princip tre akustiska centra istället för ett...

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1069
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Inläggav BellsnWhistles » 2007-02-24 00:35

BB skrev:Svaret på din fråga är att tre horn placerade i följd i vertikalled kommer att stråla ut 3 lober med avståndet = det fysiska avståndet mellan varje band (i synnerhet för de högre frekenserna), vilket ger rätt otrevliga inteferensproblem. Du får i princip tre akustiska centra istället för ett...

Mvh //BB


Yepp, det köper jag, MEN (och här vill jag inflika att jag djupt uppskattar att du avsätter tid till att svara på frågor om något som egentligen är ganska inaktuellt, åtminstone för dig personligen),
MEN samma lobproblem torde finnas även när det gäller basarna, eller hur? Inte lika illa kanske, men de delas ju trots allt med 6dB/oktav vid 3500 Hz enligt uppgift.
Och när vi ändå talar om det..., om jag inte minns helt fel så var kondingen till diskanthornet på 3.3 microFarad på en relativt stadig impedans om 8 Ohm, det ger inga 3500 Hz om vi tittar i boken.

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-02-24 02:47

BellsnWhistles skrev:
BB skrev:Svaret på din fråga är att tre horn placerade i följd i vertikalled kommer att stråla ut 3 lober med avståndet = det fysiska avståndet mellan varje band (i synnerhet för de högre frekenserna), vilket ger rätt otrevliga inteferensproblem. Du får i princip tre akustiska centra istället för ett...

Mvh //BB


Yepp, det köper jag, MEN (och här vill jag inflika att jag djupt uppskattar att du avsätter tid till att svara på frågor om något som egentligen är ganska inaktuellt, åtminstone för dig personligen),
MEN samma lobproblem torde finnas även när det gäller basarna, eller hur? Inte lika illa kanske, men de delas ju trots allt med 6dB/oktav vid 3500 Hz enligt uppgift.
Och när vi ändå talar om det..., om jag inte minns helt fel så var kondingen till diskanthornet på 3.3 microFarad på en relativt stadig impedans om 8 Ohm, det ger inga 3500 Hz om vi tittar i boken.


Du har alldeles rätt i att problemet med lobning i viss omfattning är hörbart från baselementen då delning sker så pass högt upp.

Beträffande diskanhornets delning; låt mig uttrycka det så här: Impedansen hos hornet är avhängig kvoten mellan primär- och sekundärvarv samt bandets resistivitet och bredd. Det räcker med att banden göres 2/10-dels millimeter bredare för att kopplingen längre ner i frekvens skall öka dramatiskt. Med valt värde på kondingen blev output "rak"... Hoppas att detta åtminstone i viss mån besvarar dina frågor. :)

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-02-24 03:14

patrikf skrev:Det vore intressant att få veta vilka ideer konstruktören har kring spridningsegenskaper högtalarna på Transmissionaudios hemsida.

Att vara lyhörd för kundens önskemål. Detta med spridning är ofta ett personligt val. Genom att kunna erbjuda olika bredder på banden i de större systemen kan man styra direktiviteten i enlighet med personliga preferenser.

patrikf skrev:De stora högtalarna har de olika registrens högtalare placerade bredvid varandra.

Det stämmer. Mig veterligen har man som konstruktör inget annat val när man designar långa linjeljudkällor.

patrikf skrev: En liten högtalare har en banddiskant med fyra korta band på bredden. Det ser ut att vara ca 10 cm CC mellan de yttre banden.

4 band i bredd minskar spridningen, något som uppskattas av vissa. För de som föredrar maximal spridning finns en version med två band.

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1069
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Inläggav BellsnWhistles » 2007-02-24 13:57

BB skrev:Hoppas att detta åtminstone i viss mån besvarar dina frågor. :)

Mvh //BB


Absolut, tack. Nästan så man blir lite sugen på att skaffa ett par igen.. :twisted:

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-02-24 18:56

BellsnWhistles skrev:
BB skrev:Hoppas att detta åtminstone i viss mån besvarar dina frågor. :)

Mvh //BB


Absolut, tack. Nästan så man blir lite sugen på att skaffa ett par igen.. :twisted:


Det är så pass många som frågat efter dessa "old timers" att jag ett tag övervägde nyproduktion. Vad som satte stopp för det var det faktum att KEF lade ner tillverkningen av B200. Började ett resultatlöst letande efter ett ersättningselement. (Ställs specifika krav emedan det är ett tvåvägssystem).

Detta pågick under ett antal år och var resultatlöst. Funderade även på att tillverka ett element i egen regi men det kom att visa sig omöjligt då det krävs för stora order för att det skall löna sig. Situationen var besvärlig, då jag, även om tillverkningen av CM3 lades ner för 17 år sedan, gärna ville kunna erbjuda kunder ett ersättningselement åtminstone.

Så sent som för 4 veckor sedan inträffade något som kan komma att ändra på situationen. Av en händelse fick jag ett elemet jag aldrig någonsin hade prövat, i min hand... För att uttrycka sig milt, blev resultatet så bra att jag knappt trodde mina örons vittnesbörd. Resultatet är i alla avseenden överlägset "orginalet". Snyggare kantvåg, högre effekttålighet och en upplösning i "gåshudsklass" :)

En hel del pekar nu mot att viss nyproduktion av CM3 (inklusive Megatrend*), startas upp, (om än i mindra skala), parallellt med dagens sortiment. Men det bästa av allt är nog att livscykeln för existerande och i drift varande system på detta sätt förlängs ordentligt. Gamla kunder kommer om allt går som beräknat att kunna ombesörja elementutbyte själva när vi får in detta element på lager, vilket jag hoppas sker inom några månader.

*Athena - (den långa banddiskanten), kommer i förekommande fall att ersättas med en helt ny, modern konstruktion med ett mycket bredare band.

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Lust
 
Inlägg: 2682
Blev medlem: 2005-08-08
Ort: och till

Inläggav Lust » 2007-02-24 19:34

Kul att höra! Väntar med spänning på vad det handlar om för ersättningselement...

Kul att du blåser lite liv i några äldre konstruktioner igen. Kommer det att ske under AudioTronic-namnet eller Transmission Audio?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2007-02-25 02:18

Dito! (Kul att höra alltså.)

Har varit sugen på att lyssna på åtminstone någon megatrendhögtalare och om det bir nyproduktion så rakar sannolikheten för det i höjden och det är ju inte dåligt. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-02-25 15:13

Lust skrev:Kul att höra! Väntar med spänning på vad det handlar om för ersättningselement...

Kul att du blåser lite liv i några äldre konstruktioner igen. Kommer det att ske under AudioTronic-namnet eller Transmission Audio?


Jag ser själv fram emot att kunna "go public" med det. Det är (som vanligt) viss pappersexcercis som återstår... :)

AT har numera postadress "Memory Lane", d.v.s. företaget har upphört sedan många år, men högtalarna kommer dock att bära AT-loggan då jag har rättigheterna till den och då systemen är intimt förknippade med det... Produktion kommer dock troligtvis att ske i TA's regi.

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-02-25 15:21

Naqref™ skrev:Dito! (Kul att höra alltså.)

Har varit sugen på att lyssna på åtminstone någon megatrendhögtalare och om det bir nyproduktion så rakar sannolikheten för det i höjden och det är ju inte dåligt. :)


Inte dåligt alls... :) Vem vet, vi kanske kan ha en nostalgiafton där andra tar med sig egna klenoder också... Hur var det nu, var det Johan Lindros som var kaffe-experten...? :)

Förresten Nagref, himla trevlig hemsida du har!

Mvh//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-02-28 02:40

Berätta, berätta! :P

Jag (och säkert många andra) är förstås nyfikna på vilket element
det är som du hittat... :o 8)


För de som inte är bekanta med KEF B200 kan nämnas:
Att ersätta B200 (att hitta något som är nära en EXAKT kopia) är
inte det lättaste, framförallt med tanke på membranets mycket
ovanliga egenskaper - närmare bestämt att dess uppbrytningen
startar osedvanligt lågt ned i frekvens. En uppbrytning som dock
kontrolleras med hjälp av en alldeles osedvaligt hög både inre
och "yttre" (alltså coating) - dämpning.

Egenskaperna i basregistret är lättare att kopiera. Motorsystemet
är ganska "normalstarkt", och även den rörliga massan är rätt
så "normalstor".

Fast det är klart, att uppnå bästa möjliga egenskaper är
förstås klart viktigare än att de är 100% identiska med B200, i
synnerhet om tekniken möjliggör bättre egenskaper än vad som
har inkorporerats i B200...


Hursomhelst: Klart man är nyfiken på vad det blir! :wink:

Kanske det du hittat Bosse, passar till och med bättre i CM3 än
vad B200 gjorde? :P


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-03-01 03:42

IngOehman skrev:Berätta, berätta! :P

Jag (och säkert många andra) är förstås nyfikna på vilket element det är som du hittat... :o 8)

Jag lovar att lätta på slöjorna så fort omständigheterna medger det... :)

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-03-01 12:29

Spännande. 8)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
vingen
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2007-03-15
Ort: Uppsala

BB-

Inläggav vingen » 2007-03-17 01:07

Jag äger ett par av dina cm3:or som dock råkade ut för en elak Proton förstärkare för ca 10 år sedan, två st B200 blev helt stumma!?
Sedan dess har högtalarna legat i malpåse i inväntan på att ett par matchande B200:or ska dyka upp. Senast här om veckan köpte jag ett par begagnade KEF C55:or i hopp om att det satt B200 i dessa (opåläst) det visade sig att det var slavbasar ; :lol: (nåväl de får väll duga som h-biosateliter eller någott).
Jag saknar dessa cm3:or enormt då de skänkt mig lyssnarglädje i många år, så det här med ersättningselement är för mig deceniets vackraste händelse (om jag nu lyckas få tag på några) näst mina barns födelse.

Har en liten fråga till dig BB-
Vet du om man kommer att kunna använda en av varje, alltså 1st B200 samt 1 st ersättningselement i samma cm3-låda?
Jag förmodar att det hänger på hur lika egenskaperna är.
Om det går slipper jag köpa alla 4 elementen.


Tack för mycket intressanta innlägg för övrigt.

/Vingen (Ny på forumet)

Användarvisningsbild
Lust
 
Inlägg: 2682
Blev medlem: 2005-08-08
Ort: och till

Inläggav Lust » 2007-12-05 02:21

BB skrev:
IngOehman skrev:Berätta, berätta! :P

Jag (och säkert många andra) är förstås nyfikna på vilket element det är som du hittat... :o 8)

Jag lovar att lätta på slöjorna så fort omständigheterna medger det... :)

Mvh //BB


Har det kommit något steg närmare slöjlättning än, undrar en nyfiken?

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-12-05 04:12

Lust skrev:
BB skrev:
IngOehman skrev:Berätta, berätta! :P

Jag (och säkert många andra) är förstås nyfikna på vilket element det är som du hittat... :o 8)

Jag lovar att lätta på slöjorna så fort omständigheterna medger det... :)

Mvh //BB


Har det kommit något steg närmare slöjlättning än, undrar en nyfiken?


Hej Lust,

Ett intensivt samarbete med Ted Jordan har etablerats. Vi håller som bäst på med att ta fram en 6,5-tummare och en 8-tummare med Teds aluminium-kunnande som bas. Det mindre elementet går i produktion om några veckor. Det större under Q1-2008. Mer info på hemsidan.

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Re: BB-

Inläggav BB » 2007-12-05 04:18

vingen skrev:Har en liten fråga till dig BB-
Vet du om man kommer att kunna använda en av varje, alltså 1st B200 samt 1 st ersättningselement i samma cm3-låda?
Jag förmodar att det hänger på hur lika egenskaperna är.
Om det går slipper jag köpa alla 4 elementen.

Tack för mycket intressanta innlägg för övrigt.


Hej Vingen,

Jag ber verkligen om ursäkt att jag inte ser detta meddelande förrän nu.

Svaret på din fråga är att du måste byta ut samtliga element i båda CM3:orna annars blir det osymmetri och andra problem...

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Zipp
 
Inlägg: 246
Blev medlem: 2007-08-23

Inläggav Zipp » 2007-12-05 19:58

Har kollat in CM-3 Pro Ultra:s spec:

17-25kHz +/- 1dB och 120dB vid 20Hz

Grymt minst sagt!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-07-09 09:25

BB skrev: Det är så pass många som frågat efter dessa "old timers" att jag ett tag övervägde nyproduktion. Vad som satte stopp för det var det faktum att KEF lade ner tillverkningen av B200. Började ett resultatlöst letande efter ett ersättningselement. (Ställs specifika krav emedan det är ett tvåvägssystem).

Detta pågick under ett antal år och var resultatlöst. Funderade även på att tillverka ett element i egen regi men det kom att visa sig omöjligt då det krävs för stora order för att det skall löna sig. Situationen var besvärlig, då jag, även om tillverkningen av CM3 lades ner för 17 år sedan, gärna ville kunna erbjuda kunder ett ersättningselement åtminstone.

Så sent som för 4 veckor sedan inträffade något som kan komma att ändra på situationen. Av en händelse fick jag ett elemet jag aldrig någonsin hade prövat, i min hand... För att uttrycka sig milt, blev resultatet så bra att jag knappt trodde mina örons vittnesbörd. Resultatet är i alla avseenden överlägset "orginalet". Snyggare kantvåg, högre effekttålighet och en upplösning i "gåshudsklass" :)

En hel del pekar nu mot att viss nyproduktion av CM3 (inklusive Megatrend*), startas upp, (om än i mindra skala), parallellt med dagens sortiment. Men det bästa av allt är nog att livscykeln för existerande och i drift varande system på detta sätt förlängs ordentligt. Gamla kunder kommer om allt går som beräknat att kunna ombesörja elementutbyte själva när vi får in detta element på lager, vilket jag hoppas sker inom några månader.

*Athena - (den långa banddiskanten), kommer i förekommande fall att ersättas med en helt ny, modern konstruktion med ett mycket bredare band.

Mvh //BB

Hur gick det med detta??

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Inläggav shifts » 2008-07-09 11:07

I övrigt vill jag bara säga vilken underbart underhållande tråd detta varit! Har läst den förr och läste den med lika stor behållning nu.
2021 maj på Spotify

Ericson
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2006-05-25

Inläggav Ericson » 2008-07-09 13:06

Instämmer.
Så kul med två verkligt kunniga personer, som för ett samtal i en så trevlig samtalston! :)

Användarvisningsbild
jsan
 
Inlägg: 122
Blev medlem: 2008-05-12

Inläggav jsan » 2008-07-09 20:48

Som ni säger en mycket intressant tråd !

Måste göra er andra lite avundsjuka fick tag på ett par CM3 or i förrgår på blocket till ett i mitt tycke fantastiskt pris.

Fick tyvärr bara hem den ena i bilen "stora högtalare - liten bil" ska hämta hämta hem den andra i helgen så att jag kan provlyssna , det blev lite att köpa grisen i säcken men är inte orolig med allt det positiva som sagts

Jonas

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 15 gäster