Inspelning på portabel mp3'a

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inspelning på portabel mp3'a

Inläggav phloam » 2007-01-21 14:24

Nån som har erfarenhet av detta, spela in via Line In på en liten bärbar mp3spelare, hur smidigt det är rent praktiskt, ljudkvalitet? Vad kan påverka? (Förutom vald bitrate typ) Vilken dekoder används? Nåt man bör tänka på generellt?

Verkar ju smidigt annars, denna moderna ersättare för kassettdäcket... :)

popedh

Re: Inspelning på portabel mp3'a

Inläggav popedh » 2007-01-21 15:50

phloam skrev:Nån som har erfarenhet av detta, spela in via Line In på en liten bärbar mp3spelare, hur smidigt det är rent praktiskt, ljudkvalitet? Vad kan påverka? (Förutom vald bitrate typ) Vilken dekoder används? Nåt man bör tänka på generellt?

Verkar ju smidigt annars, denna moderna ersättare för kassettdäcket... :)

Vanliga mp3-spelare med lineigång brukar tyvärr låta skitdåligt.. det är mer som en bonus att dom slänger med den möjligheten..

Däremot finns det flera små maskiner som är avsedda för just detta, som tex M-audio microtrack ( http://www.m-audio.com/products/en_us/M ... -main.html ) Den kan spela in både mp3 och wav upp till 24bit/96K. vi har några på jobbet, å vi är mycket nöjda med dom. dyra är dom inte heller.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-01-21 16:40

iRiver har ju ofta stöd för inspelning genom line-in (dom brukar tillochmed ha digital ingång ibland, även på äldre hårddiskspelare) och det funkar nog helt okej, värdig ersättare till kassetter om inte annat =P

Bild

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-01-21 21:18

M-audio var ett bra tips men lite overkill känns det som :) Kul att veta att det finns dock!

JB, iAudio har ju också ofta stöd för Line In-inspelning, och verkar ha gott rykte om sig att låta bra ljudmässigt. iRiver vet jag inte hur de är men skillnaden kanske är försumbar?

Vad jag förstått så kan man välja att spela in på (iAudio tror jag det var) på 300-nånting kb/sek som mest, vilket ju räcker mer än väl. Förutom detta så kan väl knappast elektroniken vara så himla färgande eller så? Nån som har erfarenhet (gärna från iAudio4 t.ex. som jag funderat på att skaffa)? Om det låter bra i övrigt, så borde väl inspelandet vara ok också?

Alternativet vore att gå via datorn, kan det bli så himla mycket bättre?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-21 21:40

Vad använder journalister nuförtiden? Jag gissar att yrkesredskap måsta vara robusta och lätthanterliga. Just lätthanterligheten saknar alla moderna apparater, känns det som...

Drömmen vore en liten robust låda med riktiga knappar och en volymratt, samt en teckenruta som visar förbrukad och återstående tid. Finns det sådan som ett alternativ till Microtrack?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-01-22 10:01

Själv använder jag en liten robust maskin från Olympus (modell dm-20)som är väldigt användarvänlig i intervjusammanhang. En stor begränsning på den jag har är minnet (128mb! :cry: ), annars är den hel ok. Vet inget om ljudkvaliet dock, mikrofonerna är största begränsningen.

/en john

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-01-31 23:22

Jag köpte en Edirol R1 från Roland. Betalde 3495 kr. Det är en liten amatörinspelare med två dynamiska micar och ingång för extern mic (dynamisk eller kondensator). Jag har använt den som mp3-spelare på körresor då den tar relativt lite plats.

Har spelat in ganska mycket körsång med denna lilla manick och tycker att det blir förvånansvärt bra resultat. Den spelar in på Compact Flash så inspelningstiden beror på hur stort minne man köper. Den kan även spela in i WAV (48/16 tror jag är max).

Länk (varning för autospelande musik):

http://www.rolandus.com/products/productdetails.aspx?ObjectId=744

/Bosse

EDIT: Var visst 48 kHz/24 bitar som var max.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-02-02 01:17

Skall du spela in en linje-signal eller en mikrofonsignal?

Om det är inspelning via mikrofon så är det främst mikrofonens kvalitet som begränsar om du inte har tänkt köra med mycket dyra saker.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-02-02 03:33

silvervarg skrev:Skall du spela in en linje-signal eller en mikrofonsignal?

Om det är inspelning via mikrofon så är det främst mikrofonens kvalitet som begränsar om du inte har tänkt köra med mycket dyra saker.

Tänkte köra Line In enbart..!

Observera att frågan främst gäller vanliga mp3-spelare (inte sådana gjorda främst för inspelning)

Använder dessa t.ex. Lame för encoding!?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-02-02 09:39

phloam skrev:
silvervarg skrev:Skall du spela in en linje-signal eller en mikrofonsignal?

Tänkte köra Line In enbart..!

Observera att frågan främst gäller vanliga mp3-spelare (inte sådana gjorda främst för inspelning)

Använder dessa t.ex. Lame för encoding!?

Prova, vetja! Plugga en välljudande linjekälla in i en mp3-spelare och utvärdera resultatet i lugn och ro.

Jag kan tänka mig att det kan låta rätt OK, om inte du har mycket stora krav på kvalitet, i synnerhet om källan (livesignalen) kanske inte alltid är perfekt... Bättre än kassetter borde bli, i alla fall. Det blir andra fel, men sådana som åtminstone jag tycker är lättare att överse med.

Men, som sagt, prova i förväg innan det blir skarpt läge.
... tycker jag!

Per

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-02-02 19:34

Popedh skrev:
[quote]Däremot finns det flera små maskiner som är avsedda för just detta, som tex M-audio microtrack ( http://www.m-audio.com/products/en_us/M ... -main.html ) Den kan spela in både mp3 och wav upp till 24bit/96K. vi har några på jobbet, å vi är mycket nöjda med dom. dyra är dom inte heller.[/quote

Ser ut som en kul apparat.

Mvh

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2007-02-03 09:46

Den här då?
Inte vad trådskaparen är ute efter men ngn annan kanske har intresse.
Jag ska köpa den nästa vecka.

http://www.polysonic.com/Zoom/zoombilde ... om_H4.html

Mvh Ljudkrav

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-07 21:45

Ljudkrav skrev:Den här då?

Mvh Ljudkrav

Berätta gärna vad du tycker. Jag blev lite sugen på den själv.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-02-07 21:51

Naqref™ skrev:
Ljudkrav skrev:Den här då?

Mvh Ljudkrav

Men sitter inte mickarna väldigt trångt där? Hur går det med kantreflexer från "kofångarna"?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-07 21:59

Trångt?

Det är rätt trångt på alla typer av x-y-micar. Men man kan ju ansluta egna micar. Det är huvudsaken.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Maarten

Inläggav Maarten » 2007-02-07 23:44

Intressant tråd! Jag hade också en uppfattning att en MP3-spelare duger gott för enkel inspelning, tal etc, men det kanske är en missuppfattning? Får prova helt enkelt.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-02-08 00:10

Min sambo behöver kanske en musikspelare med inspelning för att spela in körstämmor på. En enkel mp3-spelare och en myggmick borde väl duga?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2007-02-08 10:24

Naqref:

Tjena Naqref.

Jag har beslutat mig för att avvakta. Har läst några inlägg av irriterade användare. Det klagas på att 2GB korten inte kan skriva i 24 bit/96 kHz ordentligt men det kan förstås bero på att dom köpt fel typ av kort. Det klagas även på att mickförstärkarna (till externa mickar) är onödigt brusiga och att dom interna mickarna låter förvånansvärt bra men att dom spelar in ngn typ av störande signal (mkt svagt) när de går på batteridrift.

Det är alltid ngt man blir besviken på. Synd också att den inte har digitalt in (som den Popedh rekommenderar) så man skulla ha kunnat använda riktigt bra A/D innan.
M-audios största nackdel anser jag vara det interna batteriet, dom borde ha använt samma lösning som Zoom.

Har lyssnat på några inspelningar gjorda med H4ans egna mickar och det lät faktiskt mkt bättre än jag förväntade mig. Som en demomaskin tror jag att den är mkt bra. USB kopplingen verkar dock inte funka till Mac.

Har för mig att fantommatningen bara ger ca 30 volt dessutom.
X/Y sidoplaceringen hade förstås varit bättre om dom varit ovanpå varandra och på så sätt suttit närmare samt inte blockerat inkommande ljud men då hade apparaten blivit ännu tjockare.

Synd. Gillar verkligen tanken på liten inspelningsmakapär med bra ljudkvalité.

Jag använder min Iriver E10 så länge. Den har grymt bra ljud och den interna micken fungerar till enklare inspelningar, är mkt bättre än många andra MP3 diktafonmickar jag testat. Den har också fenomenal batteritid. 74 gram, 6 GB, ca 2100 kr. Rekommenderas varmt.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=58645

Mvh Ljudkrav

Maarten

Inläggav Maarten » 2007-02-09 07:37

En fråga till de som spelat in med MP3: Kan 'glitchar' och korta brusljud uppstå pga för låg bithastighet?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-02-09 09:31

smidiga maskiner ett par mickar maskarade som skortknappar så kan det bli lite liveinspelningar
eller kan man spela in chefen när han lovar en massa
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-02-09 09:42

guldfisk skrev:Min sambo behöver kanske en musikspelare med inspelning för att spela in körstämmor på. En enkel mp3-spelare och en myggmick borde väl duga?

Min Edirol R-1:a är till salu. Jag har använt den till just körinspelningar. PM:a om du är intresserad.

/Bosse

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-02-09 11:03

Min sambo sjunger alltså i en barbershopkör och inspelningar av enskilda stämmor ska användas för hemövningar et cetera, så Edirolen är nog klar overkill. Lite väl stor, bra och dyr.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
BasPer

Inläggav BasPer » 2007-02-09 12:48

Jag har använt Creative Nomad Jukebox 3 i många år med utmärkt resultat. Den är en av de tidiga mp3-spelarna med en vanlig 2.5" laptop-hårddisk i. 40gig i min, så det räcker en stund... Den har helt ok AD, men vad som har gjort den till en favorit för tillämpningen är att den dessutom har digital spdif ingång, och att den kan spela in okomprimerat till wav (44,1 eller 48kHz). Batterierna räckte i sju timmar vid inspelning till wav när jag testade en gång i tiden, men batteritiden känns avsevärt kortare nu.
Jag använder den med en RME QuadMic (som går på batteriet till min bosch skruvdragare) och ett par AT4053 när jag ska göra mindre ambitiösa inspelningar. Och när jag är mer seriös så använder jag den som backup-inspelning, i händelse av att min laptop skulle hänga sig eller så...

Återgå till Generellt om hifi