Ufo-invasion...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Ufo-invasion...

Inläggav Nattlorden » 2003-12-30 15:25

Gick förbi B&O-butik på lunchen och noterade i ögonvrån att deras nya stora (prismässigen) högtalare stod där inne likt en invasion av silvriga ufos - så jag fick gå in och lyssna.

Bild

Upptäckte ganska snabbt att de kräver stort lyssningsavstånd för att ljudbilden skall komma upp högt nog från "lilleputtarna"... Och även om ljudbilden släppte från högtalarna så upplevde jag ingen stabil centerljudbild. Får säga att de lät trevligt och oförargligt, basen var ren och torr trots ett udda lysningsrum. Att rumskorrigeringen inte går upp i mellanregistret hördes på rumsfärgningarna, men det var inte så hemskt farligt - kanske beroende på hur rundstrålande de är?

Mer kan jag inte säga, hade inte mina egna plattor på mig.

Lite synd är det att de enbart kan köras med sina inbyggda förstärkare, men säljaren tyckte det var ett stort steg att man kunde koppla in en bättre CD-spelare än deras egen.... T.o.m. hade man haft en "24-bitars CD-spelare" av annat märke när de pressvisats, sade han. (skall vi gissa DVD-audio eller SACD måntro? :lol: )

Han tyckte dock det var kul att hifi/musik-intresserat folk kom in i butiken när han fått dessa - sådana hade ju inte gått dit innan. (Vad man nu skall dra för slutsats av det... 8) )

Någon annan som lyssnat som fått något annat, eller liknande, intryck?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-12-30 15:35

Att ljudbilden inte blir centrerad beror på att rummet ställer till det kanske. Har just avlyssnat AT Megatred, och dessa högtalare är nog B&Os klara motsats.

T

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Re: Ufo-invasion...

Inläggav Christer_Tamm » 2003-12-31 01:53

Jag har inte lyssnat på dessa högtalare, men jag kanske kan roa någon med mina reflektioner kring märket ändå. :)

Jag hade en gång en B&O LX 5500 -- en 28" TV med högtalarna på varsin sida av bildröret, istället för den vanligare MX-seriens placering under röret. Den TV:n lät mycket bra, och då inte bara bättre än alla andra TV-apparater -- för det var (och är fortfarande) sannerligen inte någon bedrift -- utan också bättre än B&O:s "väggstereo" för 13.000 kr. I det priset är jag för övrigt inte säker på att högtalarna ingick till stereon...

Därefter har jag haft en B&O MX 5500 i tio år. Den TV:n har aldrig haft något ljud att skryta med, men snygg som få är den. Tror till och med att man får ut flera tusen för den om man någon gång vill sälja den.

Men efter 5500-, 6000- och 7000-serien, som såg likadana ut, snygga och dyra, tycker jag inte det hänt så mycket roligt med märket. Från att ha varit dyra har de nu lämnat jordens yta och blivit rent LARVIGT dyra. De kom med en 28" widescreen med inbyggd video och baslåda, som iofs var snygg, men kostade 35.000 kr. Varför 28" och inte 32 kan man undra? Jo, för att de frågat kunderna vilken storlek de ville ha på sin widescreen -- utan att först visa hur YNKLIGT liten en vanlig TV-bild blir på en sådan skärm.

Sen har det gått uppåt med priserna: 50.000 för samma anrättning som ovan, fast med 32 tum. I dagarna såg jag en 32" utan video och baslåda till "kampanjpriset" 37.000 kr. Detta i en tid när marknadens bästa bildrörsbild kommer från Toshiba, som tar 13.000-15.000 för en 32" med progressiv scan.

Även folk som får Göran Persson att framstå som låginkomsttagare måste ju fråga sig varför man skall betala 37.000 kr för en bildrörs-TV som inte är sådär våldsamt bra bildmässigt -- hur snygg lådan än är.

Synd på ett så intressant märke tycker jag.

Återgå till Generellt om hifi