Brummande sub

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JB

Brummande sub

Inläggav JB » 2007-03-10 21:15

Har en gammal Energy ES-8 sub som har ett lågt konstant brum som börjar några sekunder efter man slår på suben, även när den automatiskt stänger av sig själv efter den varit inaktiv ett tag så hörs brummet, och jag behöver inte heller ha någon signal inkopplad för att det ska brumma.
Tydligen så hade förra ägaren samma problem och den hade tydligen inte alltid varit så utan det var tydligen ett problem som blivit efter några år, har även provat att koppla den till jordat uttag, men problemet kvarstår.
Låter som att brummet kommer från transformator-delen och inte från slutstegs-delen.
Det lever inte om mycket men det hörs lite när man sitter och tittar på film tex.
Någon som vet vad detta kan orsakas av?

Bild

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2007-03-10 23:27

säg till tanten att hon måste sätta avstörningsfilter på dildon :lol:
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-03-10 23:59

OlA-68 skrev:säg till tanten att hon måste sätta avstörningsfilter på dildon :lol:

=P

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-11 12:10

Om det låter från trafon är det med säkerhet denna som inte är OK

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-11 12:11

säg till tanten att hon måste sätta avstörningsfilter på dildon

Hmm Behöver din tant en sådan... 8)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-03-11 13:31

meanmachine skrev:Om det låter från trafon är det med säkerhet denna som inte är OK

Okej, är det isåfall enklast att byta den?
Eller går den kanske att laga? Kan det ha blivit kortis mellan trådarna nånstans eller finns det även andra problem som kan uppstå?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-11 15:50

Har du öppnat låddan och tittat?

Jag tycker också att det låter som att själva trafon låter. En del trafor gör det, och då är det inte mycket att göra annat än att byta ut den. Det kan vara så att brummet, som ju är mekaniskt, fortplantar sig genom infästningen till hela baksidan på lådan och därmed strålar ljud mer än man vill. Det kan du (kanske) testa genom att skruva loss trafon och se om det fortsätter brumma (under iakttagande av normal försiktighet med starkströmmen, förstås). Slutar det brumma, kanske det går att hänga upp trafon mjukare, mindre styvt mekaniskt kopplad till lådan.

Annars är sånt där mekaniskt brum rätt knepigt att rå på, tala gärna om hur det går!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-03-11 16:54

Man kan lyssna på brummet och avgöra lite lättare vad som kan vara fel. Låter det som 50Hz så är det vanligen jordslingor eller andra luftburna störningar.
Låter det som 100Hz så är det vanligen störningar från nätdelen.
Och i det senare fallet kan man råka ut för mekaniskt brum från trafon vilket kan lösas med dc-fälla, att skruva fast trafon hårdare eller helt enkelt att byta ut den. Eller så kan man råka ut för störningar ut till högtalarutgången för att nätdelen stressas för mycket ochripplet blir för stort för att undertryckas.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-03-11 18:19

Jag provade med en ton-generator och brummet verkar ligga vid 100 hz

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-03-11 19:17

Det Edit:KAN vara trasiga lytar :!: :?: Byt.
Senast redigerad av Richard 2007-03-13 08:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-03-11 23:19

Richard skrev:Det kan vara trasiga lytar :!: :?: Byt.

Lytar? Hur ser dom ut? :)
Tog några bilder, du kanske kan peka ut vars lytarna sitter om du ser några? Sitter komponenter bakom kretskortet också på slutstegs-bilden.. kan skruva ut hela slutsteget om det behövs bättre bilder.

Trafo:
Bild

Slutsteg:
Bild

Hoppas dom hjälper

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-03-11 23:33

Tror att det är de två kondingarna (elektrolyter) på nedersta bilden han tycker att du ska byta.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-11 23:57

Man kan även biffa lyterna lite hade en Heco som brummad lite och efter biffningen, alltså det satt 2st 10000uF där och jag satte dit 4st till och efter detta blev den rackarn lite tystare. Generellt är det dåliga trafos i subbar tyvärr. :cry:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-03-13 08:33

Observera att det INTE alls behöver vara kondensatorerna ( de två runda svarta cylindrarna som är defekta! Det kan ju vara trafon eller andra komponenter som t.ex. Svante/Naqref säger. Elektrolyter är dyra i denna storlek. Det kan vara bättre att lämna in och laga om man är det minsta osäker hur man skall göra. Vänder du elektrolyterna fel kan hela subbasen gå sönder/brinna upp! :!:

Om du redan har några gamla elektrolyter drällande och har kunskap hur du byter kan du nog prova. Att köpa nya kostar flera hundra med frakt ( ELFA). :!:

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-03-13 18:10

Richard skrev:Observera att det INTE alls behöver vara kondensatorerna ( de två runda svarta cylindrarna som är defekta! Det kan ju vara trafon eller andra komponenter som t.ex. Svante/Naqref säger. Elektrolyter är dyra i denna storlek. Det kan vara bättre att lämna in och laga om man är det minsta osäker hur man skall göra. Vänder du elektrolyterna fel kan hela subbasen gå sönder/brinna upp! :!:

Om du redan har några gamla elektrolyter drällande och har kunskap hur du byter kan du nog prova. Att köpa nya kostar flera hundra med frakt ( ELFA). :!:

Aha, isåfall är det nog bättre att jag lever med lite bakgrunds-brummande tills jag köper en ny sub

Återgå till Generellt om hifi