Så gör vi nog alla. Frågan är bara hur mycket. Och gäller det bara audio?
Personligen så kan jag acceptera att kablar påverkar ljudet så mycket att det kan upplevas som bättre. Både lyssningsmässigt och på mer objektiva grunder. Frågan jag ställer mig då är dock om det är så att de påverkar sändarapparaten så mycket att det är dess prestanda som vi märker eller om det är kabelns egentliga egenskaper som vi hör. Svår avvägning.
Att olika högtalre, förstärkare, CD-spelare låter olika och mer eller mindre bra är en självklarhet. Men gäller det även för brända CD-skivor som har varierande kvalitet. Kanske om bränningen inte gick optimalt till och om CD-spelaren har problem att avkoda just den typen av CD-ämnen. Spelare det så mycket roll att jag väljer ett dyrare CD-ämne? Inte mycket. Jag är mer intresserad av hållbarheten på CD-ämnena.
När det gäller mer direkta åtgärder... Så som att byta en spoles värde från 2.0 mH till 2.4mH. En åtgärd som borde märkas mycket mer än många kabelbyten så kan jag mindre villigt erkänna att jag inte nödvändigtvis kan höra denna skillnad (såvida spolen inte sitter i en väldigt resonant krets). Dettta ar hänt.
Om man sätter fokus på någonting annat än hifi så kommer sjukvård lätt upp i mitt mentala sikte... Vad accepterar vi där? Återigen så är jag ibland de skeptiskas skara men jag tillåter mig mer att testa saker där. Kanske beror det på att jag i 17 år har testat mediciner som har fungerat måttligt bra och att skepsisen har växt sig större. Jag har gått till naturmedicinare som har erbjudit mig homeopatiska preparat (som jag dock har varit så skeptisk till att jag inte ens har provat) tillsammans med mer traditionella naturmediciner, 'mediciner' som läkarvetenskapen ortfarande inte har någon förklaring till varför de fungera om de nu gör det eller inte. De vet f ö väldigt lite om varför 'vanliga' mediciner fungerar också.
Nu börjar det spåra ur...