Är Lts ute efter världsmakten inom hifi?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Är Lts ute efter världsmakten inom hifi?

Inläggav matså » 2004-01-08 15:45

Ja enligt tråden nedan så verkar det som att LTs är ett stöddigt folk som tror sig alltid ha rätt och alla andra har fel. Är ni Ltsare så elaka? Jag hoppas inte att det är sant. Jag ville bara nämna detta så att ni kan försvara er.

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=181&st=0

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-01-08 16:11

Hehe...

Det där kan man bli provocerad av, om man har sådana läggningar...

Jag är LTS-are, en snäll sådan faktiskt (!). Inte elak alls. Man kan få lust att skriva lite syrliga saker när man läser Timbres inlägg på Euphonia-forum, men jag säger så här istället:

Betänk att det är väldigt lätt att klumpa ihop folk i en grupp och tillskriva dem en massa egenskaper. Som i slutändan knappt stämmer för en enda av de som skulle ingå i gruppen.

Mångfald är även ett återkommande ord i tråden, där tydligen NAD 208 och Ino är några slags favorit-skällsord. Varför får inte Ino och NAD 208 ingå i denna mångfald? Inskränkt, tycker jag.

Jag utgår från att Timbre (och flera andra i tråden) av olika skäl känner sig trampade på tårna. Annars hade deras aggresion mot LTS (eller det inbillade LTS som existerar i deras sinnevärld) inte varit så stark, tror jag.

Tråkigt är det.

mvh
J.P.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-01-08 17:15

Det märkliga/lustiga är att jag hadde aldrig hört talas om att Nad 208 och Sentec DiAna var så populära bland någon förening som hette LTS. Om inte det skrikits ut ett hundratal gånger av männsiskor som inte verkar tycka dessa produkter är så bra. Kanske är jag blind men jag har aldrig sätt någon "LTS'are" skriva om 208 eller DiAna. Jag hadde aldrig änns hört talas om LTS om det inte vore för denna farlang som hatar dom så :)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-01-08 19:36

Kloka ord, Jonas. Jag tycker det rimmar ganska illa att å ena sidan tala sig varm för mångfald och tolerans och å andra sidan uttala sig extremt kategoriskt och negativt om en ganska stor grupp människor, om vilka man till största delen rimligtvis har mycket liten kännedom och än mindre faktiskt har träffat.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-01-08 19:43

Just Sentec Diana var ju även en av referenserna i gamla Hifi&Musik, rätt roligt att läsa 10 år gamla tidningar, på den tiden blindtestade de nämligen 8) .
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-01-08 20:29

Hej!

A* är världens utan konkurrens mest fenomenalt ödmjuke person!

PS, mats man måste här faktiskt.se vara betydligt skickligare samt subtilare
om´n vill provocera fram "debatt"´, men pröva lyckan på annat HiFiForum :wink: :
http://www.hififorum.nu/forum/forum.asp?FORUM_ID=1

Mvh A*

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-01-08 20:38

Patetiskt att en vuxen man inte kan ha annat för sig på sitt forum än att förtala ett antal seriöst musikåtergivningsintresserade människor.

Men tydligen är väl det enda sättet att sälja de produkterna (om han nu skulle råka ha det som sitt levebröd) eftersom de tydligen inte håller för en kritisk granskning ?

Mycket lågt och respektlöst.
:twisted:
(för första gången hittills måste jag använda denna fula smiley)

Vill dessutom påpeka till "matså" att syftet med tråden är uppenbar.
Har väntat på att du skulle utföra subjektivistens ("nin") beställningsjobb.
Senast redigerad av mattepatte(removed) 2004-01-08 22:17, redigerad totalt 2 gånger.
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-01-08 20:42

haha, nej, LTS lär inte vara ute efter att ta över världen. Tror att det är för få människor som har samma infallsvinkel som LTS verkar ha. Så vi lär se folk med rörförstärkare, skivspelare, dyra kablar, och mp3: or i framtiden också. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-01-08 20:50

subjektivisten skrev:haha, nej, LTS lär inte vara ute efter att ta över världen. Tror tyvärr att det är för få människor som har samma infallsvinkel som LTS verkar ha. Så vi lär se folk med rörförstärkare, skivspelare, dyra kablar, och mp3: or i framtiden också. 8)

Lysande inlägg, helt briljant ! :)
Jag tar mig friheten att citera dig med ett tillägg av ett enda ord. (i fet stil)

mp
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-01-08 20:51

Snacka om att skjuta sig i foten... Mångfald är bra, så länge alla tycker som jag gör!

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-01-08 21:00

Jag kan med stöd av egen erfarenhet instämma i A*´s PS.
Dålig timing.

Användarvisningsbild
majjen04

Re: Är Lts ute efter världsmakten inom hifi?

Inläggav majjen04 » 2004-01-08 21:31

mats skrev:Ja enligt tråden nedan så verkar det som att LTs är ett stöddigt folk som tror sig alltid ha rätt och alla andra har fel. Är ni Ltsare så elaka? Jag hoppas inte att det är sant. Jag ville bara nämna detta så att ni kan försvara er.

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=181&st=0

Hej Allihop!

Jag tycker det är tråkigt att som Mats gör infoga negativa länkar från andra forum bara för att hetsa till "debatt" mot dessa.
Han har gjort så på alla "ljud" forum som finns på nätet snart.
Glöm ej att han fortfarande är kvar på alla dessa, dock under olika nickname ( oftast som Matså), han har tidigare på andra forum ombetts sluta att lägga in negativa länkar.
Nej var vuxna och strunta i vad andra forum tycker om oss, utan låt oss få behålla vårt lungn och ro här. :D
Mvh
Kenth
"
PS! Varför låta de enfaldiga som alldrig skådat ljuset, göra narr av oss andra Ds!

Användarvisningsbild
Klass-D

LTS = Världsherravälde?

Inläggav Klass-D » 2004-01-08 21:48

Hejsan är kommer några tankar från en LTS:are.

Jag har i min ägo både, Ino högtalare, Sentec Diana, Edison Triod (rörförstärkare), Edison 60 (oxså rörförstärkare), en hembyggd LCAudio ZapPulse ("klass-D" förstärkare), EKK-kabel, LTS-RIAA steg, Torens skivspelare, Proson 5.1 slutsteg, Technics CD spelare, Soundblaster ljudkort för att få ut ljudet från DVD filmer från min dator, biltema kabel, RG-62 och en gammal störskyddstrafo som jag inte använder mera för den påverkade ljudet för mycket...!

Känns på något sätt som om jag inte saknar mångfald, eller?

Jag tror på att använda prisvärda icke ormoljade produkter som gör sitt jobb, deto mer prisvärt desto bättre, desto mer välljud desto bättre....

Jag äger ingen NAD208, för jag vägrar betala fullpris för 10 år gamal elektronik. Byggde en ZapPulse i stället för att testa hur det låter, och det blev över förväntan... Tänkte försöka låna en 208 för att försöka jämföra med, men blir nog mest ett lyssna och tycka test men i alla fall en subjektiv åsikt kan jag nog komma med så småning om...

Tycker att mycket av problemen som kvarstår i min hopplocks anläggning är rumsproblem och undermåligt programmaterial. Det ena går ju att göra något åt, det andra är svårare...

Har en bunt MP3:or också, funkar bra för provlyssning av nya okända grupper om den är kodade i 128 kBps, vilket de flesta är. Med med lite högre bitrate så börjar det låta bra också...

Vet inte riktigt vad jag vill säga med detta men jag vill i alla fall inte ha världsherravälde! Tror inte någon annan LTS medlem vill ha det heller!

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2004-01-08 21:52

mattepatte skrev:Patetiskt att en vuxen man inte kan ha annat för sig på sitt forum än att förtala ett antal seriöst musikåtergivningsintresserade människor.

Men tydligen är väl det enda sättet att sälja de produkter som han har som sitt levebröd eftersom de tydligen inte håller för en kritisk granskning ?

Mycket lågt och respektlöst.
:twisted:
(för första gången hittills måste jag använda denna fula smiley)

Vad menar du med att han säljer produkter för sitt levebröd?
Han säljer inga produkter vad jag vet.

Om du inte vet vem han är och vad han har för levebröd så ta det lugnt innan du kritiserar honom på helt fel grunder :(

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-01-08 21:59

Jag menar inte att påstå att han gör det, menade " om det är så ", men formulerade mig lite väl klumpigt.
Tur att man kan editera sina inlägg. :wink:
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-01-08 22:01

Majjen du skämtar eller? Varför vore det inte rätt och riktigt att få reda på om någon baktalar än?

Fanns flera människor där jag hade större tillit till än så (iofs bara över internet..) som visade sig inte kunna hålla sig till ett större hyfs än att skriva detta?!

Nej, jag är helt tillfreds med att få höra vad dom säger. Kan man ta deras inlägg här och på andra hififorum med en större nypa salt!

Fler av dessa inlägg om dom inte kan hålla sig från att baktala någon/något över internet! Finns säkert lagar för hur långt man får gå?

Men nu tillbaka till detta forum.. och jag skulle helt klart bli väldigt olycklig om det skulle bli något i den stilen här, om det inte handlar om shackti inovations... ;)

mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-01-08 22:07

Slarti...
Det tråkiga är ju att tråden det hänvisas till är gammal och skrivet i ett "bråkigt" klimat inom hififorumen. Inget nyhetsvärde direkt... Jag ser ingen annan anledning till inlägget än ett taffligt försök att starta en (pseudo)debatt.
Kallas väl också för att "flamea"! :P

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-01-08 22:08

Mikael2 skrev:Om du inte vet vem han är och vad han har för levebröd så ta det lugnt innan du kritiserar honom på helt fel grunder :(

Som man bäddar får man ligga.... tycker gott att man kan kritisera honom lite hursomhelst och utan grund när han själv gör likadant...

...Men bättre vore förståss om pajkastningen och barnsligheterna kunde sluta så man kan föra vettiga diskussioner istället... ett steg närmare det målet är nog att inte leta upp fåniga inlägg på andra forum och länka hit dem...

hmm man kan fråga sig varför man sitter och läser eländet när man istället kunde lyssnat på musik... man är nog inte riktigt frisk.. :)

Användarvisningsbild
BigD

Inläggav BigD » 2004-01-08 22:33

Suck... ännu en meningslös tråd, så jag gör ännu ett meningslöst inlägg :wink:

Jag har aldrig känt det som att LTS med våld övertyga mig om att vissa produkter är bra, vad jag har sett så försöker de vara så sakliga som möjliga. (och nej jag har inget med LTS att göra)

Dock så ser man ofta trådar där vissa personer (ofta med dyra anläggningar och anknytning till hifi branschen) försöker tvinga på sin inskränkta uppfattning om LTS och att LTS alltid har fel eftersom de alltid försöker övertyga alla andra om att de har rätt.

Om det nu vore verklig mångfald som skrivarna i dessa trådar var ute efter så skulle de väl gladeligen acceptera LTS och de åsikter som de har?

matson

Inläggav matson » 2004-01-08 22:42

Timbre har ju "forumat" väldigt länge och har tydligen en lång inlärningskurva för att förstå vad LTS egentligen säger(det han själv tror att LTS säger har ju inte direkt med verkligheten att göra), men någon dag kanske polletten trillar ner.....

Nej, se LTS som ett logiskt alternativ.

Användarvisningsbild
Kakan

Inläggav Kakan » 2004-01-08 22:49

Enligt min mening så måste 'LTS-falangen' bestå av en oerhört tålmodig och behärskad skara eftersom det ofta blir en rätt ensidig jakt/hets på sådant som personer, som jag antar ej är medlemmar i LTS, upplever att LTS står för eller förespråkar.

Debatter om, gliringar åt, angrepp på, metoder och viss HiFi-utrustning verkar vara OK så länge de uppfattas tillhöra 'LTS-lägret'.

Själv lutar jag starkt åt andra hållet, då jag inte ser LTS som någon 'världserövrande organisation', men däremot blir jag ibland inte så lite tveksam över dess 'motståndare'.

Att man sedan kan ha olika åsikter/synpunkter/förhållningssätt till hur man ska se på HiFi och vilka preferenser man kan ha är både sunt och fullt naturligt.

Jag ser ingen motsättning mellan LTS och den fria viljan att välja system efter eget huvud, även om andra verkar uppfatta det på det sättet.

Min förhoppning är att debatten kan fortsätta på det här forumet med mer fokus på det mer väsentliga av vår hobby, att diskutera erfarenheter, intryck och nyheter för att få inspiration till fortsatt utveckling.
Kakan - kan ibland...
/ Arne Hellberg

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2004-01-08 22:54

Norman skrev
Som man bäddar får man ligga.... tycker gott att man kan kritisera honom lite hursomhelst och utan grund när han själv gör likadant...

Ditt inlägg legitimerar ju pajkastning men samtidigt säger du i nästa mening att du vill undvika pajkastning?

Jag trodde vi avstod från angrepp på personer men jag kanske har missförstått forumets intentioner om vi kan kritisera personer hursomhelst och utan grunder som norman skriver?

Har du listan på de personer som har bäddat illa och som kan kritiseras lite hursomhelst och utan grund? :wink:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-01-08 22:59

jag förstår inte att människor tar så illa vid sig från LTS..är det möjligtvis så att folk är rädda för att det kan vara på det vis som LTS säger?
detta LTS-förakt är väldigt likt Linn-exorcismen som härjar på sina ställen. Varför vill ingen tro att hifi går att få objektivt "rätt"?? Om man inte är ute efter korrekt återgivning utan letar "bra sound" så är det väl ok men varför klagar man på LTS? Låt dom leta efter sina objektivt korrekta apparater. Man kan inte hålla på och leta efter "bra sound" och samtidigt påstå att man är ute efter "sanningen". LTS vill spela det som finns på skivan som det låter, andra vill att det ska låta "bättre"(mer behagligt) än skivan medger.
Att det ska vara så svårt att acceptera andras val. Är människor så i verkligheten också? Går runt och mobbar sina medmänniskor för att dom inte gillar bruna bönor?
"Ah kolla där där kommer han den dumjäveln som inte gillar bruna bönor som jag.."
När det tom går så långt att vissa inte orkar vara kvar här på forumet så är det ju nåt som e sjukt! För att inte tala om hur ordentligt tråkigt det är när man ständigt försöker skjuta bort oliktänkande människor, människor som besitter en hel del erfarenhet och kunskap som man själv inte har..

Det är inte LTS och andra liknande (Linn) människor som är icke-toleranta utan där är de andra som är det.. Varför skulle annars dessa LTS-motståndare behöva starta ett eget forum för "liktänkande"?? Löjligt...

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-01-08 23:13

Tydligt är iaf att detta är ett ämne som många vill debatera, eftersom det aldrig skrivs så mycket och av så många som när dessa frågor tas upp.

Användarvisningsbild
haley

Inläggav haley » 2004-01-08 23:40

Kan vi inte lämna detta nu och istället se fram emot mässan i Stockholm.

Jag menar jag är ju ändå bäst på allt, så det så. :D :D :D

/Haley

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2004-01-09 00:05

Just detta ämne verkar folk reagera alltför häftigt på när de talas om förtal och baktaleri mm mm.
De antal personer som verkar ta Timbres inlägg som ett personligt påhopp tyder på ett ämne som tas på alldeles för stort allvar och många verkar läsa vad de vill mellan raderna!?

Jag har "vänner" som tycker det är vansinne att spendera 25000 på en stereo men jag skulle aldrig tolka deras ord som förtal av mig som person eller baktaleri av medlemmarna på faktiskt.se eller euphonia-audioforum.se

LTS har ju sin ideologi och det måste väl vara ok att skriva ett "färgat" :wink: kåseri/inlägg om LTS utan att folk blir så upprörda och tar det på blodigt allvar?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-09 00:09

Haley: rätt!

Gammal tråd som diskuteras och man kan undra varför? Att Matså gillar vara diskutabel är ju kul och det är därför vi gillar honom men försöka att ansträgna dig lite mer Mats! :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-01-09 00:13

peace love and understanding :P
När? Var? :?: :?:
...
..........
........................
På diymötet i gbg :!: :!: :!:
på lördag. :idea:
dim......... :D :D :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-09 00:19

Dimitri! Helt rätt!

ps.
Jag har fått kameran nu och det är inte samma kontakt man jag tar med min...
ds
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-01-09 00:43

Du har en bra synpunkt där Mikael2.

Men för min del beror det på hur man skriver om andra och i vilket syfte.
Jag har noterat att I.Ö. (med all rätt) verkar känna sig kränkt av vissa typer av skriverier.
Eftersom jag också tycker att I.Ö. bidrar till forumet med en enorm kunskap och vilja att dela med sig av den, och det dessutom finns en bakomliggande historia med otrevliga påhopp så vill jag tydliggöra min inställning till sådant, för att i möjligaste mån undvika att I.Ö. tröttnar på att delta i forum och dels av omtanke om honom som person.

För övrigt kan jag påpeka att jag inte är med i LTS och inte känner I.Ö. personligen.

Jag är intresserad av musik, ofärgad återgivning, konstruktion och design.
Jag är inte intresserad av att tyst iakttaga förtal och illasinnat skvaller.
Det tycker jag är fegt.

Sådan är jag :wink:

Härmed lämnar jag ämnet för en stund. :)
Inaktiverad användare!

Nästa

Återgå till Generellt om hifi