Hej och två frågor

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
vickan

Hej och två frågor

Inläggav vickan » 2007-03-14 00:55

Hej faktiskt. :D

Jag heter Viktor och är väl det man kallar för nybörjare när det gäller elektriskt ljud (som ex.violinist är jag mer erfarenhet när det gäller friktionsalstrad musik).

Jag har två frågor så här på en gång: :P

Jag har precis köpt ett Embla Erato försteg begagnat som har gett min anläggning ett otroligt lyft. Vad jag undrar är:
går den att stänga av/ställe i standby? Mannen jag köpte den av hävdade att det inte går, men om man drar ur sladden och sätter i den startar den i nåt som verkar vara ett standbyläge. Samtidigt händer ingenting när jag trycker på standbyknappen på fjärren när den är på (samtidigt är fjärren programerbar vilket skulle kunna innebära att nån har omprogrammerat den). Vet nån här hur det ligger till?

Min andra fråga är väl delvis en konsekvens av den första:
mitt slutsteg har ingen fjärrmanuvrering, så jag undrar om jag skulle kunna använda en sån där fjärrkontroll för lampor till för- och slutsteg, eller skulle dom göra illasinnade saker med ljudet, eller på annat sätt vara av ondo?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-14 09:15

Lösningen verkar vara att montera alla apparaters kablar på samma matningslist. Skaffa en sådan med strömställare, så bryter du ju för hela anläggningen. Det går tex inte att byta skiva med fjärren om du kör med cd eller vinyl, så vissa funktioner får man ge avkall på iaf.

Vad jag minns av Embla är att de alltid kört med programmerbara fjärrar.

Välkommen, förresten! :D
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Poe

Inläggav Poe » 2007-03-14 10:41

Jag har själv varit ägare till ett Embla Erato som jag sålde av för ett tag sedan. Ett mycket fint och enkelt försteg måste jag säga. Kanske är det mitt gamla :wink:
Till din fråga, det går inte att sätta i stand-by. Om du vill slippa se någon lysdiod på fronten kan du skruva ner volymen så att alla diodrar släcks.
Den hamnar inte i något stand-by läge bara för att sladden dras ut och sätts tillbaka, men den drar heller inte särskilt mycket ström.

När det gäller fjärrkontroll till Emblas försteg så är de ganska unika. Du kan programmera försteget att passa till olika fjärrar, istället för det normala tvärt om. Jag använde t ex min CD-spelares fjärr för att reglera volymen på Eraton. Mycket fyndig funktion som fler tillverkare borde använda sig av, men återigen inget stand-by läge här.

Det där med att ha en strömställare till alla apparater tror jag inte riktigt på när det gäller Embla. Vill minnas att man rekommenderade i manualen att man ska slå på/av slutsteg & försteg i viss ordning för att undvika höga "knäppar" i högtalarna. Det bästa var att hålla försteget igång konstant och slå på/av slutsteget.
Lycka till!

Användarvisningsbild
vickan

Inläggav vickan » 2007-03-14 19:43

Bild Bild
Det var nåt sånt här från clas ohlson jag hade tänkt mig, i alla fall till slutsteget. Vad jag förstår är det väl en mekanisk brytare i såna där, så den borde väl inte inverka negativt i form av störningar eller så?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-03-14 19:52

vickan skrev:Bild Bild
Det var nåt sånt här från clas ohlson jag hade tänkt mig, i alla fall till slutsteget. Vad jag förstår är det väl en mekanisk brytare i såna där, så den borde väl inte inverka negativt i form av störningar eller så?

Jag köpte något liknande till mina monoblock. Har inte märkt någon försämring. Och varför skulle det bli så i så fall?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
vickan

Inläggav vickan » 2007-03-14 20:13

Och varför skulle det bli så i så fall?

Ingen aning, men jag är som sagt nybörjare, och hifi-världen verkar vara en konstig värld som inte lyder under samma lagar som den vi lever i.
Men det verkar ju bra att det funkar för dig i alla fall, ska jag kör nog på det jag också.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-14 20:15

Ny ormprodukt kanske?

Välkommen vickan!
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-14 20:33

Det enda jag kan tänka mig är viktigt är att det inte är ngn slags dimmer eller liknande. Handlar det om ett fjärrmanövrerat relä, så är det ju att jämföras med vilken strömställare som helst.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-03-14 20:40

vickan skrev:
Och varför skulle det bli så i så fall?

Ingen aning, men jag är som sagt nybörjare, och hifi-världen verkar vara en konstig värld som inte lyder under samma lagar som den vi lever i.
Men det verkar ju bra att det funkar för dig i alla fall, ska jag kör nog på det jag också.

Har du läst för många hifi-blaskor?? :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Lust

Re: Hej och två frågor

Inläggav Lust » 2007-03-14 20:41

vickan skrev:mitt slutsteg har ingen fjärrmanuvrering, så jag undrar om jag skulle kunna använda en sån där fjärrkontroll för lampor till för- och slutsteg, eller skulle dom göra illasinnade saker med ljudet, eller på annat sätt vara av ondo?

Se bara till så att du kan slå av och på slutsteget separerat från försteget för att undvika oönskade "smällar".

Slutsteget ska du därför slå på sist och slå av först.

Återgå till Generellt om hifi