För det första; internet är inte fullt ut demokratiskt.
Jag gillar absolut Hififorum.nu, om man från början förstår om vilka regler, skrivna och oskrivna, som gäller där, vilket klimat som råder etc. Samma sak gäller ju även här på Faktiskt.se, egentligen. En del kanske misstolkar vår hållning och kör på i full fart i tron att detta forum är demokratiskt, vilket det inte är. Vi är varken bättre eller sämre än Hififorum, men vi kör vårt på vårt sätt, och de kör sitt forum efter sina huvuden.
Man skall se på forumen som olika vardagsrum; på varje ställe råder sk husregler, en slags social kodex (som oftast är slappt hållen, men som ändå existerar). Man kan följa husreglerna eller så har man alltid valmöjligheten att leta sig ngn annan stans. Man kan ju givetvis försöka ändra på reglerna med vettiga argument, men det går aldrig att få en förändring genom att hävda att det är demokrati som råder (läs ovan).
Under årens lopp har iaf Hififorum, Euphonia och Faktiskt hittat sina former. Istället för att konkurrera, så kompletterar man varann rätt så bra. Euphonia och Faktiskt kom faktiskt till för att det faktiskt fanns delar som inte kunde omfattas i Hififorum. Jag personligen är aktiv på alla tre, från och till, eftersom det finns delar i alla tre som jag finner intressanta och givande. Man
måste ju inte gilla alla tre, det är ju självklart.
Hur Faktiskt är, vet ni nog bäst. Hififorum upplever jag som ett mkt socialt forum, snarare än ett argumentens och diskussionens forum. Mkt fika och många smarriga bilder (vi försökte med smarriga fotoreportage förr, men vi har blivit lata av ngn anledning

). Euphonia hänger sig åt passionen och den personliga upplevelsen. Visst, tryffel-hifi är vanligt förekommande, men ingen har sett ned på tex min anläggning pga att den är billig (det är den, relativt de andras). Oftast gäller att så skummare hifi man har, desto mer uppmärksamhet får man. Detta ger en del riktigt kul reportage och trådar, men å andra sidan så får man inte se prisvärt, massproducerat svensson-hifi så ofta. Prislapp saknar betydelse, varken stora eller små.