Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Peter Steindl?

Inläggav paa » 2018-01-15 01:04

petersteindl skrev:Nu har jag sett jättefina, intressanta och jätteroliga naturfilmer på SVT.se.

Har aldrig hejat på isbjörnar så mycket. https://www.svtplay.se/video/383522/isbjorn-med-dold-kamera/del-1-18?start=auto

Rekommenderas. Oerhört fascinerande. Kan ses en dag till.

Med vänlig hälsning
Peter

Hur kommer det sig att så många av dina fantastiska rekommendationer ligger på sista dagen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2018-01-15 01:21

paa skrev:
petersteindl skrev:Nu har jag sett jättefina, intressanta och jätteroliga naturfilmer på SVT.se.

Har aldrig hejat på isbjörnar så mycket. https://www.svtplay.se/video/383522/isbjorn-med-dold-kamera/del-1-18?start=auto

Rekommenderas. Oerhört fascinerande. Kan ses en dag till.

Med vänlig hälsning
Peter

Hur kommer det sig att så många av dina fantastiska rekommendationer ligger på sista dagen?


Därför att jag går in på SVT.se bara ibland och då hamnar jag helt naturligt på det som kan ses bara någon dag till. :lol: :) Det gäller ju att passa på liksom. Hittar jag något spännande så vill jag inte missa dessa. Då tittar jag och det brukar vara jättebra och då vill jag rekommendera. Sorry, jag vet att det kommer i sista stund, men jag tänker att det alltid är någon som måhända råkar ha lite tid över just då. :)

I det här fallet är isbjörnarna så levande och fotograferat så nära att de ter sig närmast mänskliga. Den där hanen som gav upp honan och la sig raklång på isen i ren desperation blev ju minst sagt helt paff då honan kom åter och hanens ögon skulle inte kunna åskådliggjorts bättre av Disney. Han såg verkligen undrande ut, som han undrade vad hon höll på med. Det är som om isbjörnarna vore betalda skådisar i en iscensatt Hollywoodfilm med manus. Helt otroligt5. Sedan att nallarna fixade på eget bevåg så att kamerorna kunde fortsätta fungera är ju verkligen ?????? Jag har i alla fall ändrat total inställning till dessa fantastiska djur. Må de överleva.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2018-04-30 01:08

Nu finns det en dokumentär om och med den kanske mest emotionella jazzsångaren som funnits, Jimmy Scott. Det handlar om en inspelning som gjordes på hans ålders höst.

Jag rekommenderar att se hela. Något av det finaste jag sett. Sheer emotional.

https://www.svtplay.se/video/17724827/for-sista-gangen-jimmy-scott-jazzlegend

Den kan ses på svtplay till den 12 juni 2018.

Kudos till matssvensson som tipsade. Jag känner att jag måste tipsa vidare och det gör jag nu.

Det finns även en officiell hemsida. http://i-go-back-home.com/

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Peter Steindl?

Inläggav AndersP » 2018-04-30 11:59

Den mest emotionelle jazzsångaren som funnits är Chet Baker. Så det så.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Peter Steindl?

Inläggav Laila » 2018-04-30 16:26

AndersP skrev:Den mest emotionelle jazzsångaren som funnits är Chet Baker. Så det så.

Min tanke när jag såg/hörde Jimmy Scott var att jag insåg varifrån just Chet Baker hämtat
inspiration , , , Jimmy var ju några är äldre än Chet, så det så . . . typ. Båda två var/är ju
helt fantastiska i sina musikaliska uttryck, tycker jag. Jag har dessutom haft lyckan att få uppleva Chet live hela tre gånger . . . tyvärr inte Jimmy Scott. :(
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2018-05-27 20:17

Har ni kollat in grafen? :)
På engelska; graphene.

Om inte, se båda dessa! Morgondagens samhälle väntar runt hörnet, eller?





Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2018-05-27 23:20

Nu har jag även sett denna video. Där ges lite mer och kompletterande info om materialet grafen. Det är klart spännande för framtiden.



Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2018-05-27 23:59

Redan 2013
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=11&t=52799&p=1496563&hilit=grafen#p1496563

Bilden då? nåja, syns om man följer länken, en högtalare gjord i grafen, hur ser grafen ut för en grafen-högtalare månne?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2018-05-28 00:48

hifikg skrev:Redan 2013
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=11&t=52799&p=1496563&hilit=grafen#p1496563

Bilden då? nåja, syns om man följer länken, en högtalare gjord i grafen, hur ser grafen ut för en grafen-högtalare månne?


Ja jag ville minnas att det fanns en gammal tråd.

Nu tänkte jag att det som sägs på TED ger en mer komplett bild angående ämnet. Det finns många användningsområden. Om några månader får jag mina grafen-hörlurar. :) Skall bli intressant.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2018-05-28 07:03

petersteindl skrev:
hifikg skrev:Redan 2013
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=11&t=52799&p=1496563&hilit=grafen#p1496563

Bilden då? nåja, syns om man följer länken, en högtalare gjord i grafen, hur ser grafen ut för en grafen-högtalare månne?


Ja jag ville minnas att det fanns en gammal tråd.

Nu tänkte jag att det som sägs på TED ger en mer komplett bild angående ämnet. Det finns många användningsområden. Om några månader får jag mina grafen-hörlurar. :) Skall bli intressant.

Med vänlig hälsning
Peter


Helt klart ett spännande material
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2018-06-22 12:34

Glad Midsommar på er! Här är lite sång.



Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57174
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Peter Steindl?

Inläggav Nattlorden » 2018-06-22 12:53

petersteindl skrev:Glad Midsommar på er! Här är lite sång.

[ YouTube ]


Mvh
Peter


Här är det STRÅLANDE solsken.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Peter Steindl?

Inläggav NADifierad » 2018-06-22 18:31

Själv har jag beredskap :roll: .
Så det spelar ingen roll hur vädret är :D .
Glad midsommar!
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Peter Steindl?

Inläggav Laila » 2018-06-23 00:57

Sydväst eller Nordost . . . typ ? :wink: :D Ha en bra midsommar! :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Peter Steindl?

Inläggav IngOehman » 2018-06-23 13:26

Hade faktiskt strålande solsken, trots att jag var på östkusten. :o

Dagen startade med ösregn i Hägernäs, men bara några km därifrån (Lahäll) så sken solen! Tror faktiskt vädret var bra, i varje fall efter tretiden, även hos dig Peter. :)

Jag spenderade midsommaraftonen bara några km från dig. Om du var hemma vill säga.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2018-06-24 18:04

Välkommen tillbaka. Jag var på syrrans landställe vid havet 1 mil söder om Härnösand. Oftast är det vackert väder och vi brukar sitta ute, men den här midsommarn blåste det lite med regnskurar. Då var det bäst i stugan.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2018-07-31 22:55

Nu till saxofonens värld. Se denna.

https://www.svtplay.se/video/12998460/saxofonen-djavulens-instrument

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2018-09-04 01:45

Har ni sett filmen ”En man som heter Ove”? Ett mästerverk. Den går just nu på SVT.play.

https://www.svtplay.se/video/16393154/en-man-som-heter-ove

Mvh
Ove
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Peter Steindl?

Inläggav NADifierad » 2018-09-04 06:11

Den är väldigt bra.
En annan lite i samma anda, är Clintans ”Gran Torino”.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2018-09-04 08:52

Jack Nicholsons figur "Melvin" i Livet från den ljusa sidan har en del Ove-stuk över sig också. Och som vanligt är boken så mycket bättre än filmen och filmen ger så mycket mer när man har läst boken.
Sitter nöjd :)

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kraniet » 2018-09-04 11:23

grafen är coolt.
Magico har ju tagit in det i högtalarvärlden dessutom, då måste det ju vara jättebra! :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Peter Steindl?

Inläggav Bill50x » 2018-09-04 11:51

petersteindl skrev:Har ni sett filmen ”En man som heter Ove”? Ett mästerverk. Den går just nu på SVT.play.

https://www.svtplay.se/video/16393154/en-man-som-heter-ove

Underbar film, redan inledningen är superb!

"Två priser för samma sak?"

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Peter Steindl?

Inläggav rajapruk » 2018-09-05 13:32

Något lågt tempo i den filmen eller? Jag somnade! Det har jag inte gjort sedan Waterworld på bio 1995.
Jag brukar klara långsamt tempo, har sett många gamla klassiker (för allmänbildningens skull) med fruktansvärt lågt tempo. Citizen Kane t.ex. "världens bästa film". (Nja).
Olika generationer har nog olika långt attention-span / tempo. Jag klarar ofta inte av filmer riktade till dagens ungdom heller - för stirrigt och snabbt tempo. Händer för mycket visuellt. Som dagens aktionfilmer. Typ Transformers. Olidligt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Peter Steindl?

Inläggav paa » 2018-09-05 13:56

Kanske den semitecknade Dunderklumpen med Beppe Wolgers kan passa, inte så jobbigt tempo i den heller!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Peter Steindl?

Inläggav Laila » 2018-09-05 23:26

”En man som heter Ove” är i mitt tycke sevärd, för å inte säja nästintill sketabra . . . även om smaken ä som baken delad, så tycker ja nästan lite synd om de som inte klarar uppskatta rullen . . . typer. :(
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Peter Steindl?

Inläggav rajapruk » 2018-09-06 00:00

Jag klarar långsamheten i t.ex Roy Anderssonfilmer, där den har ett egenvärde på något sätt. Scener blir som tavlor som man kan njuta av.
Men förklara för mig vad storheten är i "En man som heter Ove". Vad var det jag missade? Är det manuset eller skådespelarinsatsen som "sticker ut", eller allt?
För mig blev det lite att samma scen spelades om och om igen.
Jag kanske har fel humor för filmen, tyckte ni den var rolig?
(jag somnade så jag har inte sett sista kvarten)
(obs jag vill inte klanka ner på filmen eller de som gillar den - jag är bara genuint intresserad av vad det var jag missade)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57174
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Peter Steindl?

Inläggav Nattlorden » 2018-09-06 07:23

Jag har faktiskt "Citizen Kane" etta på min lista, trots långsamheten och åldern. Har två svart-vita till nära toppen och den ena av dem är också med Orson Welles, nämligen "The Third Man". Den tredje är fransk och heter så komplicerat som "Alphaville: Une étrange aventure de Lemmy Caution". ( Sovjetiska "Stalker" är högt upp också, men den räknar jag inte som svart-vit. Denna gillar jag nog extra mycket pga att jag läst "Picknick vid vägkanten" och lite annat av Strugatskij-bröderna )

( Metropolis gillar jag också, men den är lite för stiliserad i skådespeleriet (eller brist på) för att hamna i närheten av toppen, även om den visuellt är lång mer än briljant för sin tid )

Klar tvåa och med tronaspirans är BladeRunner. En annan lång och långsam film som är med uppe i toppen är "The Aviator", men den är jag nog ganska ensam om att ranka så högt med bara 79% på Rotten Tomatoes.... :mrgreen:

Sen, sjukt nog, ligger några filmer som jag inte tycker om högt på min lista eftersom de orsakar så starka känslor även om de inte är positiva och de är "Apocalypse Now" och "A Clockwork Orange"...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Peter Steindl?

Inläggav Adhoc » 2018-09-06 17:58

Vi har lika smak om såväl Clockwork Orang, Citizen Kane och Den Tredje Mannen. (Harry Lime Theme, ledmotivet som gjorde så mycket för filmen, fick jag på EP med Anton Karas som julklapp när jag var liten pilt. Finns någonstans i gömmorna.)

Användarvisningsbild
faema
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2010-03-18
Ort: Hässleholm

Re: Peter Steindl?

Inläggav faema » 2018-09-07 16:10

Bra filmer alla de, men etta på min lista är tveklöst Fritzcarraldo (där, om man känner till det, Mick Jagger har en liten biroll).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2018-09-07 17:00

NADifierad skrev:Den är väldigt bra.
En annan lite i samma anda, är Clintans ”Gran Torino”.

Jag har inte sett Clintans film men jag har hört väldigt mycket positivt om den.

Skall ses.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster