Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Re: Peter Steindl?

Inläggav Zzombie » 2022-07-01 21:23

Jag la 40 lakan på automatiska utegardiner (svart väv), värt varenda öre när man har nästan 20 m2 fönster i vardagsrummet i ett hörn mot öster/söder. 8)

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kronkan » 2022-07-02 18:30

MacBruce skrev:
Kronkan skrev:
MacBruce skrev:
Min ac, en c:a 12 år gammal Electrolux, är bra på en enda sak: den hörs inte när den arbetar. Reglerfunktionen är kass. Den sänker visserligen temperaturen, när jag säger åt den att göra det, men till arktiska nivåer trots att jag har sagt åt den att hålla 21 grader...


Det behöver nödvändigtvis inte bero på något fel. Den vet inte hur stor yta den skall kyla. Den mäter ju i själva apparaten inkommande värme men kompenserar troligtvis för ett stort rum. Min ac/ värmepump fungerar på detta sätt. Temperaturen i närheten av apparaten stämmer inte.

Men det kan ju också vara att den inte styr helt bra.

Jag vet att du kan sådant bättre än vad jag kan.
En allmän rekommendation är också att rengöra den noggrant.

.....

Nu ligger jag inte i närheten av apparaten. Jag sänker nog temperaturen när vi lägger oss. Man kan ju göra tvärtom också. Kyla hårdare på kvällen och lite lättare mot natten.

Jag kör 22 till 23 grader dag/kväll och 21 grad på natten. Det fungerar väl hos oss. Men det är ju hos oss.


Den har en fjärrtermometer som sitter där jag vill mäta temperaturen och skickar mätvärdet per IR till AC:n. Jag har en "vanlig" termometer sittande bredvid den och kan konstatera, att vid kylning håller den sig ett par grader under inställd temperatur och vid värme ett par grader över. Det finns visserligen en möjlighet att att ställa in apparaten för automatiskt val av värme eller kyla efter behov, men då ställs börvärdet in till +25 grader, utan möjlighet att ändra... Enligt den tidigare hyresgästen, som fick AC:n installerad, har AC:n varit "knepig" ända från början.


Det är en innegivare om jag uppfattar saken rätt. Den kan ju vara knepig.

En utegivare styrs väl av en temperaturkurva som man kan ställa in lutningen på. Alltså den kan ställas in så att den reagerar olika kraftigt när temperaturen ute ändras.

Men här en innegivare. Vad för fel kan uppstå? Jag antar att olika placeringar av givaren i förhållande till värmepumpen/AC kan resultera i olika resultat. Det är väl en temperaturskillnad i rummet/lägenheten.

Eller/och så är den för grov/okänslig/för kraftfull i hur den försöker reglera temperaturen. M m.

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Peter Steindl?

Inläggav MacBruce » 2022-07-02 19:35

Kronkan skrev:
MacBruce skrev:
Kronkan skrev:
Det behöver nödvändigtvis inte bero på något fel. Den vet inte hur stor yta den skall kyla. Den mäter ju i själva apparaten inkommande värme men kompenserar troligtvis för ett stort rum. Min ac/ värmepump fungerar på detta sätt. Temperaturen i närheten av apparaten stämmer inte.

Men det kan ju också vara att den inte styr helt bra.

Jag vet att du kan sådant bättre än vad jag kan.
En allmän rekommendation är också att rengöra den noggrant.

.....

Nu ligger jag inte i närheten av apparaten. Jag sänker nog temperaturen när vi lägger oss. Man kan ju göra tvärtom också. Kyla hårdare på kvällen och lite lättare mot natten.

Jag kör 22 till 23 grader dag/kväll och 21 grad på natten. Det fungerar väl hos oss. Men det är ju hos oss.


Den har en fjärrtermometer som sitter där jag vill mäta temperaturen och skickar mätvärdet per IR till AC:n. Jag har en "vanlig" termometer sittande bredvid den och kan konstatera, att vid kylning håller den sig ett par grader under inställd temperatur och vid värme ett par grader över. Det finns visserligen en möjlighet att att ställa in apparaten för automatiskt val av värme eller kyla efter behov, men då ställs börvärdet in till +25 grader, utan möjlighet att ändra... Enligt den tidigare hyresgästen, som fick AC:n installerad, har AC:n varit "knepig" ända från början.


Det är en innegivare om jag uppfattar saken rätt. Den kan ju vara knepig.

En utegivare styrs väl av en temperaturkurva som man kan ställa in lutningen på. Alltså den kan ställas in så att den reagerar olika kraftigt när temperaturen ute ändras.

Men här en innegivare. Vad för fel kan uppstå? Jag antar att olika placeringar av givaren i förhållande till värmepumpen/AC kan resultera i olika resultat. Det är väl en temperaturskillnad i rummet/lägenheten.

Eller/och så är den för grov/okänslig/för kraftfull i hur den försöker reglera temperaturen. M m.


Den här AC:n har inga utomhusgivare öht, så den skall bara se till att temperaturen håller sig konstant på inomhusgivaren.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2022-07-02 20:56

Jag har hellre en air condition än ingen. :D

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kronkan » 2022-07-02 21:58

MacBruce skrev:
Kronkan skrev:
MacBruce skrev:
Den har en fjärrtermometer som sitter där jag vill mäta temperaturen och skickar mätvärdet per IR till AC:n. Jag har en "vanlig" termometer sittande bredvid den och kan konstatera, att vid kylning håller den sig ett par grader under inställd temperatur och vid värme ett par grader över. Det finns visserligen en möjlighet att att ställa in apparaten för automatiskt val av värme eller kyla efter behov, men då ställs börvärdet in till +25 grader, utan möjlighet att ändra... Enligt den tidigare hyresgästen, som fick AC:n installerad, har AC:n varit "knepig" ända från början.


Det är en innegivare om jag uppfattar saken rätt. Den kan ju vara knepig.

En utegivare styrs väl av en temperaturkurva som man kan ställa in lutningen på. Alltså den kan ställas in så att den reagerar olika kraftigt när temperaturen ute ändras.

Men här en innegivare. Vad för fel kan uppstå? Jag antar att olika placeringar av givaren i förhållande till värmepumpen/AC kan resultera i olika resultat. Det är väl en temperaturskillnad i rummet/lägenheten.

Eller/och så är den för grov/okänslig/för kraftfull i hur den försöker reglera temperaturen. M m.


Den här AC:n har inga utomhusgivare öht, så den skall bara se till att temperaturen håller sig konstant på inomhusgivaren.



Jag nämnde bara utegivare som ett exempel som man kan jämföra en innegivare med.

Jag vet inte hur din AC styrs. Min AC/värmepump har bara en inbyggd givare i apparaten. Programmet ger en något för hög/ låg temperatur i närområdet. Den kompenserar uppenbarligen för att den tror sig arbeta i ett större hus. Men känsligheten är god.

Jag har ett litet avlångt hus. Första rummet ger något låg eller hög temperatur. Matrummet blir som inställt. Köket ..

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kronkan » 2022-07-02 22:08

petersteindl skrev:Jag har hellre en air condition än ingen. :D

MvH
Peter


Jag har ju en sådan värmepump/ac på Torpet och jag har nog blivit bortskämd. Dottern har fått en ren ac av mig.

Värre hemma i nuvarande lägenhet.

Vi lutar nog numera lite åt det kalla hållet även på vintern.
Just nu nu badar jag inte på grund njursten. Men det blåste kraftigt vid kusten idag. Jag hade önskat bada med hunden idag. Men möjligt att det är en förändring. Jag doppar mig ner till minst 14-15 grader. Det är helt nytt.

Användarvisningsbild
faema
 
Inlägg: 1718
Blev medlem: 2010-03-18
Ort: Hässleholm

Re: Peter Steindl?

Inläggav faema » 2022-07-02 22:40

När jag bodde i lägenhet och det var tokvarmt vid läggdags så la jag en eller två kylklampar under täcket, fungerade mycket bra! Varade hela natten.
Nu på ålderns höst så har vi byggt ett stenhus, så nu blir det aldrig tokvarmt eller tokkallt.
Solceller på taket sänker temperaturen 2-3 grader inne i huset när det gassar som värst!
Bra de!

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Peter Steindl?

Inläggav MacBruce » 2022-07-02 23:20

Kronkan skrev:
MacBruce skrev:
Kronkan skrev:
Det är en innegivare om jag uppfattar saken rätt. Den kan ju vara knepig.

En utegivare styrs väl av en temperaturkurva som man kan ställa in lutningen på. Alltså den kan ställas in så att den reagerar olika kraftigt när temperaturen ute ändras.

Men här en innegivare. Vad för fel kan uppstå? Jag antar att olika placeringar av givaren i förhållande till värmepumpen/AC kan resultera i olika resultat. Det är väl en temperaturskillnad i rummet/lägenheten.

Eller/och så är den för grov/okänslig/för kraftfull i hur den försöker reglera temperaturen. M m.


Den här AC:n har inga utomhusgivare öht, så den skall bara se till att temperaturen håller sig konstant på inomhusgivaren.



Jag nämnde bara utegivare som ett exempel som man kan jämföra en innegivare med.

Jag vet inte hur din AC styrs. Min AC/värmepump har bara en inbyggd givare i apparaten. Programmet ger en något för hög/ låg temperatur i närområdet. Den kompenserar uppenbarligen för att den tror sig arbeta i ett större hus. Men känsligheten är god.

Jag har ett litet avlångt hus. Första rummet ger något låg eller hög temperatur. Matrummet blir som inställt. Köket ..


Problemet är nog, att AC:n i min lägenhet är en "snålinstallation" utan annan värmeöverföring än "de öppna dörrarnas princip" till andra rum än vardagsrummet, där den är installerad. Jag gillar ju att ha en ganska låg temperatur i sovrummet, men fick tigga mig till ett el-element under fönstret, för att undvika blåa naglar pga kallras, då jag satt vid skrivbordet där, när det var kallt ute. Avsaknaden av utomhusgivare för sol, vind och ute-temperatur gör också, att jag själv måste justera börvärdet för att kompensera.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2022-07-03 01:39

faema skrev:När jag bodde i lägenhet och det var tokvarmt vid läggdags så la jag en eller två kylklampar under täcket, fungerade mycket bra! Varade hela natten.
Nu på ålderns höst så har vi byggt ett stenhus, så nu blir det aldrig tokvarmt eller tokkallt.
Solceller på taket sänker temperaturen 2-3 grader inne i huset när det gassar som värst!
Bra de!

Kanon. Bra info. :D

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kronkan » 2022-07-03 08:46

MacBruce skrev:
Kronkan skrev:
MacBruce skrev:
Den här AC:n har inga utomhusgivare öht, så den skall bara se till att temperaturen håller sig konstant på inomhusgivaren.



Jag nämnde bara utegivare som ett exempel som man kan jämföra en innegivare med.

Jag vet inte hur din AC styrs. Min AC/värmepump har bara en inbyggd givare i apparaten. Programmet ger en något för hög/ låg temperatur i närområdet. Den kompenserar uppenbarligen för att den tror sig arbeta i ett större hus. Men känsligheten är god.

Jag har ett litet avlångt hus. Första rummet ger något låg eller hög temperatur. Matrummet blir som inställt. Köket ..


Problemet är nog, att AC:n i min lägenhet är en "snålinstallation" utan annan värmeöverföring än "de öppna dörrarnas princip" till andra rum än vardagsrummet, där den är installerad. Jag gillar ju att ha en ganska låg temperatur i sovrummet, men fick tigga mig till ett el-element under fönstret, för att undvika blåa naglar pga kallras, då jag satt vid skrivbordet där, när det var kallt ute. Avsaknaden av utomhusgivare för sol, vind och ute-temperatur gör också, att jag själv måste justera börvärdet för att kompensera.


Min är också en snålinstallation där värmepumpen/ac är placerad i ena änden av huset. Bara öppningar mellan rummen som distribuerar värmen eller kylan. Det blir ett fall i temperaturen från vardagsrum, matrum och kök. Har satt i en fläkt med bra styrning i duschen som jag tycker ökar värmen där, vilket ju är bra. Det är ju ett mycket gammalt Torp.

Jag har också som Faema m fl solceller på taket vilket ju också hjälper att minska problemet med för hög inomhustemperatur.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kronkan » 2022-07-03 08:46

MacBruce skrev:
Kronkan skrev:
MacBruce skrev:
Den här AC:n har inga utomhusgivare öht, så den skall bara se till att temperaturen håller sig konstant på inomhusgivaren.



Jag nämnde bara utegivare som ett exempel som man kan jämföra en innegivare med.

Jag vet inte hur din AC styrs. Min AC/värmepump har bara en inbyggd givare i apparaten. Programmet ger en något för hög/ låg temperatur i närområdet. Den kompenserar uppenbarligen för att den tror sig arbeta i ett större hus. Men känsligheten är god.

Jag har ett litet avlångt hus. Första rummet ger något låg eller hög temperatur. Matrummet blir som inställt. Köket ..


Problemet är nog, att AC:n i min lägenhet är en "snålinstallation" utan annan värmeöverföring än "de öppna dörrarnas princip" till andra rum än vardagsrummet, där den är installerad. Jag gillar ju att ha en ganska låg temperatur i sovrummet, men fick tigga mig till ett el-element under fönstret, för att undvika blåa naglar pga kallras, då jag satt vid skrivbordet där, när det var kallt ute. Avsaknaden av utomhusgivare för sol, vind och ute-temperatur gör också, att jag själv måste justera börvärdet för att kompensera.


Min är också en snålinstallation där värmepumpen/ac är placerad i ena änden av huset. Bara öppningar mellan rummen som distribuerar värmen eller kylan. Det blir ett fall i temperaturen från vardagsrum, matrum och kök. Har satt i en fläkt med bra styrning i duschen som jag tycker ökar värmen där, vilket ju är bra. Det är ju ett mycket gammalt Torp.

Jag har också som Faema m fl solceller på taket vilket ju också hjälper att minska problemet med för hög inomhustemperatur.

Kraniet
 
Inlägg: 12542
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kraniet » 2022-07-04 10:53

Annars kan man bara luta sig tillbaka och lyssna på lite Japansk funk :)

https://www.youtube.com/watch?v=scQuAp2 ... logJournal
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2022-07-08 14:59

Eller så kan man klippa häcken. Det är väl flera med misse på forumet.

misse.jpg
misse.jpg (134.2 KiB) Visad 3728 gånger

:)
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Peter Steindl?

Inläggav MacBruce » 2022-07-08 23:32

Katten bakom stegen kollar med kritisk blick... ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Peter Steindl?

Inläggav JM » 2022-07-09 06:49

Apropå misse så är det tydligen missefirande i Dalarna enligt Stockholmsjävlarna.



JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2022-07-09 10:33

:D :lol: :D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2022-07-12 02:05

Vad sägs om lite bas?



Tycker han verkar kunna det där med att spela bas. Vad tycker ni?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Peter Steindl?

Inläggav sammel » 2022-07-12 06:14

petersteindl skrev:Tycker han verkar kunna det där med att spela bas. Vad tycker ni?

Mvh
Peter


Han kunde verkligen spela :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3644
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Peter Steindl?

Inläggav juanth » 2022-07-12 09:17

Äsch, det är väl ingen konst. Det är bara att köpa de dyraste strängarna som finns, och det har han enligt rubriken gjort. Det fungerar alltså precis som High end hifi. :mrgreen:
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
faema
 
Inlägg: 1718
Blev medlem: 2010-03-18
Ort: Hässleholm

Re: Peter Steindl?

Inläggav faema » 2022-07-12 10:06


Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2022-07-12 10:44

:D Har faktiskt aldrig sett Spike Jones tidigare, bara hört. Det är ju en spektakulär show av musikalisk happening som heter duga.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Peter Steindl?

Inläggav Zappa » 2022-07-12 11:16

Frank Zappa var en underskattad gitarrist, här kommer några solon.

https://www.youtube.com/watch?v=wXFxwMAIBYc
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2022-07-13 13:19

Zappa skrev:Frank Zappa var en underskattad gitarrist, här kommer några solon.

https://www.youtube.com/watch?v=wXFxwMAIBYc


Precis, jag har faktiskt skrivit angående Zappa och gitarr tidigare i andra trådar och i denna. Ibland får han fram fantastiska melodier.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Peter Steindl?

Inläggav I-or » 2022-07-13 15:43

Frank Zappa är bra i lagom stora doser, men som alla stora konstnärer är hans idéer aningen svåra att greppa ibland.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Peter Steindl?

Inläggav Zappa » 2022-07-13 17:05

I-or skrev:Frank Zappa är bra i lagom stora doser, men som alla stora konstnärer är hans idéer aningen svåra att greppa ibland.


Ja, Frank Zappa är inget jag konsumerar mycket. Jag känner ytterst få Zappa fans men låten som flest har gillat förutom Bobby Brown är troligen:
https://www.youtube.com/watch?v=N9e62HJ1Ncw

De står ut i åtminstone några minuter men den här låten går inte alls hem bland mina kamrater:
https://www.youtube.com/watch?v=dzc5vW9Ze44

En lättsam vän gillar faktiskt Zappa ganska mycket och är särskilt road av Baby Snakes.
https://www.youtube.com/watch?v=sUzOpkdiChk
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Peter Steindl?

Inläggav I-or » 2022-07-13 18:05

Jag har bara träffat på en riktig Zappa-fantast (som för övrigt var en utpräglad audiofil). Zappa stod långt, långt över allt annat för honom.

De här låtarna från albumet Over-nite Sensation är också bra och någorlunda lättlyssnade:

https://www.youtube.com/watch?v=nllWDc8_9lw

https://www.youtube.com/watch?v=3nQeYoYn03s
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Peter Steindl?

Inläggav Zappa » 2022-07-13 18:12

I-or skrev:Jag har bara träffat på en riktig Zappa-fantast (som för övrigt var en utpräglad audiofil). Zappa stod långt, långt över allt annat för honom.

De här låtarna från albumet Over-nite Sensation är också bra och någorlunda lättlyssnade:

https://www.youtube.com/watch?v=nllWDc8_9lw

https://www.youtube.com/watch?v=3nQeYoYn03s


Ja, båda låtarna gillar jag. Over-Nite Sensation är bra men mitt favoritalbum är nog One Size Fits All.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Peter Steindl?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-07-13 18:52

I-or skrev:Jag har bara träffat på en riktig Zappa-fantast (som för övrigt var en utpräglad audiofil). Zappa stod långt, långt över allt annat för honom.


En sådan har jag också stött på. Han hade ett kontaktnät som försåg honom med alla möjliga liveupptagningar med Zappa. Han var skådespelare på Länsteatern Jönköping och flyttade vidare till Växjö Teater i andra halvan av 80-talet. Audiofil var han också.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2022-07-14 12:46

Jag gillar bäst de gamla Mothers of Invention 1966-1971, samt en del nya låtar.

Läste precis detta på SVT.se.
SVT.se skrev:Sämre än väntat för Ericsson – kursen ned 10 procent
Under förväntning men ändå en ökad kvartalsvinst för telekomjätten Ericsson som drar sig ur Ryssland och hoppas på framsteg på den kinesiska marknaden.
Företaget med 14 000 anställda Sverige redovisar ett rörelseresultat på 7,3 miljarder kronor för andra kvartalet 2022. Lägre än de cirka 8 miljoner som hade förutspåtts av analytiker som talat med nyhetsbyrån Bloomberg.


Det är inte lätt att handskas med siffror. :|

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Peter Steindl?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-07-14 13:30

RogerGustavsson skrev:
I-or skrev:Jag har bara träffat på en riktig Zappa-fantast (som för övrigt var en utpräglad audiofil). Zappa stod långt, långt över allt annat för honom.


En sådan har jag också stött på. Han hade ett kontaktnät som försåg honom med alla möjliga liveupptagningar med Zappa. Han var skådespelare på Länsteatern Jönköping och flyttade vidare till Växjö Teater i andra halvan av 80-talet. Audiofil var han också.


Har hittat honom, den stora Zappa-fanen. Greger Lindqvist som även håller igång här: https://youtu.be/6KGvCejC29g

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster