Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2023-02-20 17:47

Kermit116 skrev:Med risk för att Peter blir sur för att vi smutsar ned hans tråd med storbandssnack i allmänhet och Frank Sinatra i synnerhet.

Nyss lyssnat klart på Sinatra at the Sands (live m QJ o Basies orkester), mycket mer av "fläskning" där än på ngn av de album jag nämnt ovan. Dessutom en massa halvkul snack av FS (nykter?).

Tyvärr scorar inget av dessa album särskilt bra på "loudness-war": https://dr.loudness-war.info/album/view/174521

Det går bra att skriva i tråden. Det har jag inget emot. Jag har fått många bra tips i tråden.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Peter Steindl?

Inläggav paa » 2023-02-20 18:24

petersteindl skrev:
Kermit116 skrev:Med risk för att Peter blir sur för att vi smutsar ned hans tråd med storbandssnack i allmänhet och Frank Sinatra i synnerhet.

Nyss lyssnat klart på Sinatra at the Sands (live m QJ o Basies orkester), mycket mer av "fläskning" där än på ngn av de album jag nämnt ovan. Dessutom en massa halvkul snack av FS (nykter?).

Tyvärr scorar inget av dessa album särskilt bra på "loudness-war": https://dr.loudness-war.info/album/view/174521

Det går bra att skriva i tråden. Det har jag inget emot. Jag har fått många bra tips i tråden.

Mvh
Peter

Dessutom är det inte Peters utan Rookies tråd.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2023-02-20 20:29

En miljontråd dessutom, då måste man låta gästartister komma till tals :)
Sitter nöjd :)

tamburinifan
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2023-02-04

Re: Peter Steindl?

Inläggav tamburinifan » 2023-02-21 15:08

Basie: Atomic Swing är en strålande storbandsplatta med bl a temat till Tekniskt Magasin.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Peter Steindl?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-02-22 17:08

tamburinifan skrev:Basie: Atomic Swing är en strålande storbandsplatta med bl a temat till Tekniskt Magasin.


Denna menar du? https://www.discogs.com/release/1207884 ... c-Mr-Basie

Den är inspelad i mono 1957, finns senare versioner som låter bättre.

Användarvisningsbild
pingvinen
 
Inlägg: 3852
Blev medlem: 2005-07-04
Ort: Stockholm

Re: Peter Steindl?

Inläggav pingvinen » 2023-02-22 17:16

RogerGustavsson skrev:
tamburinifan skrev:Basie: Atomic Swing är en strålande storbandsplatta med bl a temat till Tekniskt Magasin.


Denna menar du? https://www.discogs.com/release/1207884 ... c-Mr-Basie

Den är inspelad i mono 1957, finns senare versioner som låter bättre.


Det ska egentligen inte jag svara på, men det är nog två olika skivor. Den du länkar till har jag själv och den innehåller mycket bra. Bara omslaget är ju värt ett köp.

Den andra är en samlingsskiva med några spår från denna, bla the Kid from Red Bank.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Peter Steindl?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-02-22 17:18

Även denna verkar vara från 1957, Atomic Sving, https://www.discogs.com/release/888795- ... omic-Swing

Användarvisningsbild
pingvinen
 
Inlägg: 3852
Blev medlem: 2005-07-04
Ort: Stockholm

Re: Peter Steindl?

Inläggav pingvinen » 2023-02-22 17:39

RogerGustavsson skrev:Även denna verkar vara från 1957, Atomic Sving, https://www.discogs.com/release/888795- ... omic-Swing

Är det inte en samlingsskiva med material inspelat 1957 och framåt och som är utgiven 1999?

Användarvisningsbild
pingvinen
 
Inlägg: 3852
Blev medlem: 2005-07-04
Ort: Stockholm

Re: Peter Steindl?

Inläggav pingvinen » 2023-02-22 17:40

Men utan the kid from red bank ser jag nu…

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2023-02-22 22:57

Nå, har ni tjackat semlor igår d v s på fettisdagen. It's sämmeltime. :) Whatever that is.

Igår ringde syrran. Hon sa: "Skaru tjacka semlor så åk till Gulfmacken!"

Öhh, jaha. . . Semlor på en bensinmack?????? Japp, va svaret.

Då vare bara att åka till Gulfmacken. För att överhuvudtaget förstå något så säljer denna Gulfmack mer än 10 tusen semlor på 1 dag/semmeldagen. Igår skulle de försöka komma upp till 12 tusen semlor. Tänkte att det verkar ju helt nippran. Härnösand har 25 tusen invånare. Nåväl.

Jag har 3 minuter körtid med bil till Gulfmacken, så det var bara att bege sig dit.

Macken ligger vid E4an och det blir lätt kaos då jag kommer fram.

Var bara tvungen att plocka fram kameran. 8) Ingen hade trott på detta utan bilder. Sämmel drive thru. :) Japp, bilköer. Jag åkte in på mackområdet och lyckades till slut knipa en parkeringsplats.

semla 2827.jpg
semla 2827.jpg (808.24 KiB) Visad 3815 gånger


semla 2828.jpg
semla 2828.jpg (1010.18 KiB) Visad 3815 gånger

Musik var det också.

semla 2830.jpg
semla 2830.jpg (870.97 KiB) Visad 3815 gånger


semla 2831.jpg
semla 2831.jpg (870.54 KiB) Visad 3815 gånger


semla 2832.jpg
semla 2832.jpg (607.17 KiB) Visad 3815 gånger


semla 2833.jpg
semla 2833.jpg (534.98 KiB) Visad 3815 gånger


semla 2834.jpg
semla 2834.jpg (463.32 KiB) Visad 3815 gånger


semla 2836.jpg
semla 2836.jpg (681.89 KiB) Visad 3815 gånger


semla 2838.jpg
semla 2838.jpg (770.69 KiB) Visad 3815 gånger


Googla, semlor Härnösand. På fejjan: https://www.facebook.com/GulfHarnosand/?locale=sv_SE


Macken har eget bageri. Allt ägs av systrarna Engström. Till saken hör att systrarna Engström enligt många även har bästa restaurangen i stan med deli butik i restaurangen, Engströms Food & Deli.
Har själv inte varit där ännu.

På macken köpte jag 2 semlor.
Hur smakade semlorna då?

. . . Fortsättning följer.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2023-02-22 23:05

Semlor borde alltid säljas till levande musik!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2023-02-22 23:06

petersteindl skrev:Nå, har ni tjackat semlor igår d v s på fettisdagen. It's sämmeltime. :) Whatever that is.

Igår ringde syrran. Hon sa: "Skaru tjacka semlor så åk till Gulfmacken!"

Öhh, jaha. . . Semlor på en bensinmack?????? Japp, va svaret.

Då vare bara att åka till Gulfmacken. För att överhuvudtaget förstå något så säljer denna Gulfmack mer än 10 tusen semlor på 1 dag/semmeldagen. Igår skulle de försöka komma upp till 12 tusen semlor. Tänkte att det verkar ju helt nippran. Härnösand har 25 tusen invånare. Nåväl.

Jag har 3 minuter körtid med bil till Gulfmacken, så det var bara att bege sig dit.

Macken ligger vid E4an och det blir lätt kaos då jag kommer fram.

Var bara tvungen att plocka fram kameran. 8) Ingen hade trott på detta utan bilder. Sämmel drive thru. :) Japp, bilköer. Jag åkte in på mackområdet och lyckades till slut knipa en parkeringsplats.

semla 2827.jpg


semla 2828.jpg

Musik var det också.

semla 2830.jpg


semla 2831.jpg


semla 2832.jpg


semla 2833.jpg


semla 2834.jpg


semla 2836.jpg


semla 2838.jpg


Googla, semlor Härnösand. På fejjan: https://www.facebook.com/GulfHarnosand/?locale=sv_SE


Macken har eget bageri. Allt ägs av systrarna Engström. Till saken hör att systrarna Engström enligt många även har bästa restaurangen i stan med deli butik i restaurangen, Engströms Food & Deli.
Har själv inte varit där ännu.

På macken köpte jag 2 semlor.
Hur smakade semlorna då?

. . . Fortsättning följer.


Du börjar bli etablerad i din nya hood!
Sitter nöjd :)

tamburinifan
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2023-02-04

Re: Peter Steindl?

Inläggav tamburinifan » 2023-02-22 23:54

RogerGustavsson skrev:
tamburinifan skrev:Basie: Atomic Swing är en strålande storbandsplatta med bl a temat till Tekniskt Magasin.


Denna menar du? https://www.discogs.com/release/1207884 ... c-Mr-Basie

Den är inspelad i mono 1957, finns senare versioner som låter bättre.


Ja.
Minnet svek om namnat på LPn, men lysande storbandsjazz fortfarande.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2023-02-25 02:59

. . . mer semlor. Fortsättning från föregående inlägg.

Då har man lärt sig något nytt från Härnösand.

Det är så många bilar inne på mackområdet så de som skall köra in står först och tvekar en stund. Det skapar kö utanför.
semla 2841.jpg
semla 2841.jpg (838.1 KiB) Visad 3674 gånger


semla 2842.jpg
semla 2842.jpg (839.14 KiB) Visad 3674 gånger


Jag köpte 2 st och åkte hem och kaffet väntade.
Så här ser semlan ut, färdig att mumsas. :)
semla 2845.jpg
semla 2845.jpg (688.18 KiB) Visad 3674 gånger

Tillhör de 2 bästa semlorna jag ätit.
Kanske att det var den bästa degen. Motsatsen till torr. Full pott. Jag tror att en viktig sak är hur färska semlorna är. Helst mindre än 10 minuter. Konsistensen på brödet förändras snabbt och yttersta gräddskiktet likaså. Färskheten är den gemensamma faktorn mellan de 2 godaste semlorna jag ätit.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kronkan » 2023-02-25 08:37

Fantastiskt litet bageri som lyckas göra semmeldagen till en folkfest. :D

Jag åt också en. Vi har ju Lidl i samma fastighet som vi bor i. Två semlor för 21 kr. Det motsvarar priset 1993. Blev förvånad, grädden var otroligt mjuk och resten ok men säkert inte som din folkfestbulle.

Men det här är med att flytta är en större grej än vad jag trodde. Det blir kanske en mindre grej om man har jobb/företag/uppdrag. Jag har inget sådant längre. Men flytten har inneburit en del nytt såsom att jag spelar innebandy 8O och tränar på gym. Badar kallbad 8O. Mera bio men musik skulle det kunna vara mera av.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21075
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Peter Steindl?

Inläggav E » 2023-02-25 15:09

petersteindl skrev:Jag tror att en viktig sak är hur färska semlorna är.

När jag var storkonsument föredrog jag att köpa direkt efter jobbet, det
vill säga i ottan när bageriet öppnade.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Kalle_H
 
Inlägg: 113
Blev medlem: 2021-11-04

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kalle_H » 2023-02-25 15:50

petersteindl skrev:. . . mer semlor. Fortsättning från föregående inlägg.
[...]
Tillhör de 2 bästa semlorna jag ätit.
Kanske att det var den bästa degen. Motsatsen till torr. Full pott. Jag tror att en viktig sak är hur färska semlorna är. Helst mindre än 10 minuter. Konsistensen på brödet förändras snabbt och yttersta gräddskiktet likaså. Färskheten är den gemensamma faktorn mellan de 2 godaste semlorna jag ätit.

MvH
Peter


Jag var uppe i Sundsvall på möte för någon vecka sedan. En kollega från Härnösand hade köpt med sig ett antal Gulf semlor.
Det var nog den bästa köpes semlan jag ätit, för mig var den lilla men välbalanserade tonen av bittermandel i mandelmassan avgörande

Användarvisningsbild
Kitchenmaster
 
Inlägg: 697
Blev medlem: 2004-05-12

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kitchenmaster » 2023-02-26 20:11

Ja, systrarna Engström är verkligen duktiga entrepenörer. Så roligt att de lyckats så bra. :) Jag var där kring 07:30 på morgonen och då hade det inte hunnit bli lika fullt som när du var där Peter. Jag äter endast LCHF så det blev kolhydratfria semlor för mig, men mina kollegor tyckte att Gulf-semlorna var delikata.

Deras restaurang i stan har bra mat och brukar vara välbesökt.
----

Kuriosa & värdelöst vetande: Jag är bekant med en av Engströms Food & Deli´s duktiga kockar, som har det passande efternamnet "Koch". Hela den familjen har på ena eller andra sättet varit involverad i restaurangbranchen i många år. En av hans brorsdöttrar jobbar ibland extra på Gulf och syns på en av bilderna ovan. Hennes pappa (d.v.s. Engströms-kockens bror) är god vän med en snubbe från Australien som gifte sig i Härnösand för några år sedan. I samband med svensexan reste några av australiensarens barndomsvänner till Härnösand och när de skulle presenteras för varandra lät det så här:
- "This is Max. Max Koch."
- "No way!"
- "Yes way!"


Språklig humor som jag finner lustig, om än barnslig. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2023-03-05 19:33

Igår var det 345 år sedan Vivaldi föddes. Det bör firas.

Vivaldi: Stormen ur 4 årstiderna, spelad på orgel. :)



En sån orgel skulle man ha hemma. Fast jag får väl bygga ut vardagsrummet lite först. :roll:

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Peter Steindl?

Inläggav RJohan » 2023-03-06 09:46

Kitchenmaster skrev:Ja, systrarna Engström är verkligen duktiga entrepenörer. Så roligt att de lyckats så bra. :) Jag var där kring 07:30 på morgonen och då hade det inte hunnit bli lika fullt som när du var där Peter. Jag äter endast LCHF så det blev kolhydratfria semlor för mig, men mina kollegor tyckte att Gulf-semlorna var delikata.

Deras restaurang i stan har bra mat och brukar vara välbesökt.
----

Kuriosa & värdelöst vetande: Jag är bekant med en av Engströms Food & Deli´s duktiga kockar, som har det passande efternamnet "Koch". Hela den familjen har på ena eller andra sättet varit involverad i restaurangbranchen i många år. En av hans brorsdöttrar jobbar ibland extra på Gulf och syns på en av bilderna ovan. Hennes pappa (d.v.s. Engströms-kockens bror) är god vän med en snubbe från Australien som gifte sig i Härnösand för några år sedan. I samband med svensexan reste några av australiensarens barndomsvänner till Härnösand och när de skulle presenteras för varandra lät det så här:
- "This is Max. Max Koch."
- "No way!"
- "Yes way!"


Språklig humor som jag finner lustig, om än barnslig. :)


Det tog en stund innan jag fattade hur Koch ska uttalas :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2023-03-09 23:50

Meningarna går isär huruvida man skall dra alla ryssar över en kam eller om det finns ryssar som inte sällar sig till sovjetmängden.

Jag har nu hittat en rysk bonde som verkar helt reko. :)



MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2023-03-19 06:16

Nu har jag precis sett en dokumentär på SVT om Brian Wilson från Beach Boys. Rekommenderas.
https://www.svtplay.se/video/KRJxZJb/beach-boys-och-brian-wilson-long-promised-road?id=KRJxZJb

Se den.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3644
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Peter Steindl?

Inläggav juanth » 2023-03-19 08:55

petersteindl skrev:Nu har jag precis sett en dokumentär på SVT om Brian Wilson från Beach Boys. Rekommenderas.
https://www.svtplay.se/video/KRJxZJb/beach-boys-och-brian-wilson-long-promised-road?id=KRJxZJb

Se den.

Mvh
Peter


Mycket skickliga, alla i Beach Boys, men Brian…magi
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2023-03-26 04:09

Nu är det sommar!



Här är det 35 cm snö. Det betyder att vi befinner oss i en istid.

Vi behöver mer CO2!

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Peter Steindl?

Inläggav Bill50x » 2023-03-26 11:45

petersteindl skrev:Nu är det sommar!

[ YouTube ]


Här är det 35 cm snö. Det betyder att vi befinner oss i en istid.

Vi behöver mer CO2!

Snacka om sommarplåga :D

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2023-04-01 21:18

Hur funkar det egentligen? Existerar fri vilja? Är allt som människor tänker och gör redan förutbestämt enligt deterministisk lag och mönster? Lever mänskligheten som slavar i ett slags deterministiskt fängelse? Finns det några som är fria, eller snarast frikopplade från detta deterministiska slaveri? Kan det vara så att vissa har uppnått fri vilja medans andra har det inte? Är fri vilja kunskapsberoende? Har man ökad kunskap så ökas mängden av alternativ ett beslutsfattande. Uppnår man total kunskap i en frågeställning så har man alla alternativa lösningar till hands. Har man enkom kunskap för endast ett alternativ så blir det just detta alternativ som kan beslutas. Fria beslut kan enbart fattas av det man kallar volontärer.
En volontär, efter franska ordet ’volontaire’, ’frivillig’, är en person som erbjuder sina tjänster frivilligt och utan att kräva någon betalning, men oftast för någon gentjänst, oftast organiserat genom en frivilligorganisation, exempelvis Främlingslegionen. Man kan vara volontär både i Sverige och utomlands. I Sverige kallas volontärer för frivilliga och ideella medlemmar i en organisation.
I Främlingslegionen var det främlingar som med sin så kallade fria vilja kunde söka sig in till den franska armén till ett specialregemente. I Ryssland finns motsvarighet i o m Wagnergruppen. Men frågan är om volontärerna från början hade tillräckligt med kunskap d v s fick all nödvändig information inför beslutet att bli volontär till Rysslands angreppskrig i Ukraina. Om inte, så är de lurade volontärer, eller snarast så är de inga volontärer. De är fängslade slavar i ett system som fungerar deterministiskt.

Har börjat titta på denna vetenskapliga video i ämnet fri vilja.

Den mänskliga hjärnan är väldigt speciell. Den utför saker på häpnadsväckande sätt. Jag har mest studerat hörselns processer och medvetandets processer.

Hur går man från luftpartiklars rörelse i luften som ger densitetsförändringar av luften till att upplevas som en violin 10 meter bort 10 grader till vänster och en trumpet 12 meter bort 15 grader till höger osv. Denna varseblivna musikupplevelse har då skett i medvetandet på grund av en massa neurala processer som avkodar luftens densitet i olika momentana ögonblick. Registreringen sker av totalsumman av densitetsvariationer som skett i luften på respektive trumhinna och slussas vidare till innerörat och därefter likriktas hela signalen och därefter medelvärdesbildas signalen för att därefter analyseras och dissekeras informationen för att kunna segregera och sortera koden från respektive ljudkälla och slussa denna kod hos signalen vidare till respektive olika ställen i hjärnan.

OBS! På respektive trumhinna har alla ljudvågor från olika ljudkällor inklusive allas respektive ljudreflexer summerats enligt superpositionsprincipen och summavågen är en och endast en och helt ny ljudvåg.

Från denna enda och helt nya totalsummerade ljudvåg skall hörseln segregera och sortera sig fram till att höra den ursprungliga ljudhändelsen som skett vid och från varje musikinstrument och dessas olika positioner samt även segregera varje musikinstruments respektive första reflex från respektive vägg, golv och tak och hela hörselns process skall dessutom ske inom några hundra millisekunder.

Återkommer om denna smått omöjliga uppgift som hörseln klarar galant till fullo hos en ung människa med frisk hörsel.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2023-04-01 23:40

Inte nog med det, vi försöker också tolka tonsättarens intentioner med musiken och/eller förstå varför vi blir glada, nedstämda, deprimerade eller rent av euforiska av upplevelsen. Ibland försöker vi samtidigt förklara eventuella skillnader i upplevelsen från en gång till en annan med att någon vält en kabellyftare eller vänt en högtalare fel. Vi är rätt makalösa, vi människor.
Sitter nöjd :)

hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifi_nirvana » 2023-04-02 21:14

petersteindl skrev:Hur funkar det egentligen? Existerar fri vilja? Är allt som människor tänker och gör redan förutbestämt enligt deterministisk lag och mönster? Lever mänskligheten som slavar i ett slags deterministiskt fängelse? Finns det några som är fria, eller snarast frikopplade från detta deterministiska slaveri? Kan det vara så att vissa har uppnått fri vilja medans andra har det inte? Är fri vilja kunskapsberoende? Har man ökad kunskap så ökas mängden av alternativ ett beslutsfattande. Uppnår man total kunskap i en frågeställning så har man alla alternativa lösningar till hands. Har man enkom kunskap för endast ett alternativ så blir det just detta alternativ som kan beslutas. Fria beslut kan enbart fattas av det man kallar volontärer.
En volontär, efter franska ordet ’volontaire’, ’frivillig’, är en person som erbjuder sina tjänster frivilligt och utan att kräva någon betalning, men oftast för någon gentjänst, oftast organiserat genom en frivilligorganisation, exempelvis Främlingslegionen. Man kan vara volontär både i Sverige och utomlands. I Sverige kallas volontärer för frivilliga och ideella medlemmar i en organisation.
I Främlingslegionen var det främlingar som med sin så kallade fria vilja kunde söka sig in till den franska armén till ett specialregemente. I Ryssland finns motsvarighet i o m Wagnergruppen. Men frågan är om volontärerna från början hade tillräckligt med kunskap d v s fick all nödvändig information inför beslutet att bli volontär till Rysslands angreppskrig i Ukraina. Om inte, så är de lurade volontärer, eller snarast så är de inga volontärer. De är fängslade slavar i ett system som fungerar deterministiskt.

Har börjat titta på denna vetenskapliga video i ämnet fri vilja.
[ YouTube ]

Den mänskliga hjärnan är väldigt speciell. Den utför saker på häpnadsväckande sätt. Jag har mest studerat hörselns processer och medvetandets processer.

Hur går man från luftpartiklars rörelse i luften som ger densitetsförändringar av luften till att upplevas som en violin 10 meter bort 10 grader till vänster och en trumpet 12 meter bort 15 grader till höger osv. Denna varseblivna musikupplevelse har då skett i medvetandet på grund av en massa neurala processer som avkodar luftens densitet i olika momentana ögonblick. Registreringen sker av totalsumman av densitetsvariationer som skett i luften på respektive trumhinna och slussas vidare till innerörat och därefter likriktas hela signalen och därefter medelvärdesbildas signalen för att därefter analyseras och dissekeras informationen för att kunna segregera och sortera koden från respektive ljudkälla och slussa denna kod hos signalen vidare till respektive olika ställen i hjärnan.

OBS! På respektive trumhinna har alla ljudvågor från olika ljudkällor inklusive allas respektive ljudreflexer summerats enligt superpositionsprincipen och summavågen är en och endast en och helt ny ljudvåg.

Från denna enda och helt nya totalsummerade ljudvåg skall hörseln segregera och sortera sig fram till att höra den ursprungliga ljudhändelsen som skett vid och från varje musikinstrument och dessas olika positioner samt även segregera varje musikinstruments respektive första reflex från respektive vägg, golv och tak och hela hörselns process skall dessutom ske inom några hundra millisekunder.

Återkommer om denna smått omöjliga uppgift som hörseln klarar galant till fullo hos en ung människa med frisk hörsel.


Mvh
Peter

Det tror jag vi är många som kommer att uppskatta att få läsa om.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2023-04-21 16:32

:) Har precis kollat in ursprunget på i stort sett all debatt på internet. 8)

VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Peter Steindl?

Inläggav matssvensson » 2023-04-21 16:39

petersteindl skrev::) Har precis kollat in ursprunget på i stort sett all debatt på internet. 8)

[ YouTube ]

:lol: :lol: :lol:
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster